AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:57 #1 Skrevet tirsdag kl 20:57 Spiste noen stekte egg, men når jeg knuste skallet på kanten av stekepanna virket skallet så tynt, de knuste med én gang uten særlig motstand. Nå sitter jeg på WC med løs mage! Er slike egg ugunstig å spise? Isåfall er jo dette nyttig for alle å vite! Anonymkode: e3fe2...7b1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:00 #2 Skrevet tirsdag kl 21:00 Større sjans det er noe annet eller at det ble for mye fett på deg. Anonymkode: 45885...174
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:03 #3 Skrevet tirsdag kl 21:03 Om det ellers så og lukter normalt ut når du knakk det, så vil jeg ikke tro det er egget sin skyld at du endte på do. Tynt skall har gjerne noe med kalkbalansen i høna/foret å gjøre Anonymkode: 6d3c1...f27 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:11 #4 Skrevet tirsdag kl 21:11 Kan ha vært et gammelt egg, men tror egentlig du ville luktet det da Anonymkode: d6034...8e8 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:11 #5 Skrevet tirsdag kl 21:11 Nei. Det er slik at det er like mye skallmateriale i et eggeskall uavhengig av størrelse på egget. Det betyr naturlig nok at et mindre egg får tykkere skall og et større egg får tynnere skall. Det gir ingen økt risiko for at det trenger bakterier inn i egget, men alle egg KAN ha bakterier i seg overført fra høna selv om de har helt skall altså, men dette er ekstremt sjeldent i Norge. Jeg har selv høns der flere av hønene legger egg med tynt skall og det er altså like bra kvalitet på de eggene som de med tykt skall. Hønene får akkurat det samme foret, og har konstant tilgang på skjellsand så de mangler ikke kalk. Anonymkode: 1cbc0...5c0 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:20 #6 Skrevet tirsdag kl 21:20 Hvis det er induatri-egg så er det nok ikke noe feil med egg-skall kvaliteten. Vi har høner og de gangene hønen har lagt egg med for tynt skall så ser man der før man knekker det for å si det sånn. De blir ofte ødelagt av seg selv, eller er nærmest gjennomsiktig. Det får du ikke av eggene du kjøper fra egginstrien. Så egget du spiste hadde nok hverken for tynt skall eller var det som gjorde deg dårlig. Anonymkode: c353c...124
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:22 #7 Skrevet tirsdag kl 21:22 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hønene får akkurat det samme foret, og har konstant tilgang på skjellsand så de mangler ikke kalk. Anonymkode: 1cbc0...5c0 Men noen, og gjerne eldre, høner kan også ha dårligere opptak enn andre(som oss mennesker), og kan derfor produsere tynnere skall også, selv om de har ubegrenset tilgang. Men kvaliteten på eggene er den samme Anonymkode: 6d3c1...f27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå