AnonymBruker Skrevet i går, 20:42 #1 Skrevet i går, 20:42 Jeg har 2 barn på barneskolen, å de har til nå vært i bursdag til 12 barn på 3 uker?! Fordelt på 4 som feirer sammen, 5 feirer sammen, 3 feirer sammen. Forstår at foreldre som har tvillinger velger å invitere hele trinnet, eller alle jentene/guttene. Men synes det er dumt at når eks 5 barn feirer sammen, og 4 av de går i parallell klassen til mitt barn, og gjerne ikke omgås mitt barn en gang, så må vi likevel ut med 5 gaver. Det blir fryktelig dyrt å mange gaver til bekjente som ikke går i klassen. Mye bedre å kun invitere klassen, og fokusere på klassemiljø, og at foreldre faktisk har råd til å sende barna i bursdag. Nå i første måned etter sommerferien trenger barna nye klær, nye gymsko, de har idrettskontingent, trenger regntøy og støvler, skrivesaker osv osv, listen er lang for denne måneden. Utrolig kjipt at så mange foreldre legger på store felles trinnbursdager oppå dette. Er sikker på at det er mange som står utenfor felleskapet pga de legger opp bursdagene slik, fordi de faktisk ikke får råd. Å vi andre sender barne å må knipe å spare på alt annet. Anonymkode: 5f1d5...9f7 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:04 #2 Skrevet i går, 21:04 Beklager! Jeg glemte 4 til som feiret sammen, pluss 1 som feiret alene. Vi er altså oppe i 17 gaver på 3 uker for 2 barn i løpet ac 3 uker. Ikke rart det føles ut som mange..!! -TS Anonymkode: 5f1d5...9f7 1 2
monican94 Skrevet i går, 21:06 #3 Skrevet i går, 21:06 kan dere bli enige om gavefri bursdager da ? blitt veldig vanlig 1 1
Thomasine Skrevet i går, 21:11 #4 Skrevet i går, 21:11 Du kan lufte problemstillingen i foreldregruppa? Tror det er flere som er enig med deg. Alternativet kan være at man gir gave til den man går i klasse til. 3
AnonymBruker Skrevet i går, 21:13 #5 Skrevet i går, 21:13 Gaven trenger ikke koste noe særlig. Ikke legg lista høy, det er ingen som bryr seg om prisen på gavene. Anonymkode: d9a8f...406 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:24 #6 Skrevet i går, 21:24 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gaven trenger ikke koste noe særlig. Ikke legg lista høy, det er ingen som bryr seg om prisen på gavene. Anonymkode: d9a8f...406 De har 50kr som fast sum. Problemet her blir volum, når de feirer trinn bursdag på tvers av klassene. -TS Anonymkode: 5f1d5...9f7
AnonymBruker Skrevet i går, 21:25 #7 Skrevet i går, 21:25 Jeg hadde også blitt gal med et sånt opplegg. Å la barna selv finne gjenbruksgaver kan fungere, hvis man gjør det ordentlig. Tips nr 2: Man kan ha et system for gave hvor foreldrene til de som feirer kjøper inn en felles gave som er fra klassen. På den måten får man en litt mer seriøs spleisegave til den/de som feirer, og det rullerer av seg selv hvem som ordner gaven, etter som det også rullerer på hvem som feirer. Vinn-vinn! Beste gaveopplegget jeg har testa med alle mine tre barn hvertfall ! Anonymkode: 00f6a...e16 1
bib_84 Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden Vi har noen ganger feiret felles bursdag på tvers av klasser, men presiserer i innbydelsen at barna bare tar med gave til klassekameraten sin, ikke den andre. På trinnet til yngstemann nå har vi blitt enige om at barna heller lager et kort hvis de vil gi noe. 17 gaver på tre uker er jo helt hårreisende 😳 2 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Skrevet 14 timer siden Hadde tatt det opp og lagt ned forslag om gave kun til de i sin egen klasse når flere klasser går sammen. Anonymkode: 31964...6ff 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden monican94 skrev (10 timer siden): kan dere bli enige om gavefri bursdager da ? blitt veldig vanlig Vi har fellesbursdager og gavefritt, det er helt genialt. De kan ev perle noe, lage et kort eller noe. Noen har med en liten melkesjokolade eller kjærlighet på pinne. Anonymkode: 44f26...274
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Her er de ett trinn og ikke klasser. Noen ber alle, både gutter og jenter, mens de fleste ber etter kjønn. Er mange nok det. I klassen/trinnet til eldste er de 22 gutter nå, er vel 17 jenter i trinnet til yngste. Du kan jo forhøre deg litt med andre foreldre om det er flere som føler dette blir mye, og så ta det opp med klassen. Ellers hadde jeg nok bare stått i det og lagt unna en femtilapp her og der. Det koster å ha barn Anonymkode: 4f4a1...4e7
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden Det er helt vanlig nå å bli enige på foreldremøte om gavefrie bursdager. Foreldrene til bursdagsbarnet ordner en større gave til eget barn, på vegne av de som er invitert i bursdagen. Det er ingen overføring av penger, det jevner seg ut ved at hver enkelt kjøper en gave til sitt eget barn. De som kommer i bursdagen har med kort til bursdagsbarna. Fordelene er at alle kan delta i bursdag, uavhengig av økonomisk situasjon, foreldrene slipper stress ved at ørten gaver må kjøpes inn, og bursdagsbarnet får én ordentlig ting, i stedet for lassevis med plast-ræl. Bra for miljøet er det også. Anonymkode: b9c7e...3f4
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden Jeg synes at det er helt forferdelig at gaver skal systematiseres bare fordi hele trinnet ønsker å feire sine bursdager sammen. Gi barnet vanlig lommepenger en gang i uken og så får den selv finne på hva gaven skal bli. Kanskje en gjeng har lust å legge sammen for noen, kanskje ikke. Når vi begynte med det her, så var det slutt på rare smågaver og kidsene fikk kjøpt til hverandre hva de faktisk ønsket seg uten at vi var stort involvert. Da skjønte kidsene også fort at sparing er lurt og de spurte helt av seg selv om det fantes lure måter å plassere pengene på. Det er her du som voksen bør vise veien til en sunn økonomi. Anonymkode: 35d37...980
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Skrevet 10 timer siden Jeg hadde tolket som at barnet kun ga gave til de av bursdagsbarna denne faktisk kjenner/går i klasse med. Vi har hatt fellesbursdager, der vi har invitert en og annen venn utenom "gruppen". Som kanskje går på en annen skole eller et annet trinn. Disse har da blitt invitert av ETT bursdagsbarn, og gir kun gave til den de er invitert til. Den andre kjenner de jo ikke. Anonymkode: 54ae8...67c
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden Vi har hatt ordningen der foreldrene til bursdagsbarnet kjøper inn én større gave til bursdagsbarnet og alle gjestene tar med hjemmelaget kort alle årene våre har gått på skolen. Det fungerer SÅ bra! Barna bruker tid og gjør seg flid med de hjemmelagede kortene, bursdagsbarnet får én gave de virkelig ønsker seg, det er bedre for miljøet enn å få 19 smågaver, og sparer foreldrene for tid. Det er også mer inkluderende, for man kan fint kjøpe noe på salg og det blir mye rimeligere totalt sett å kjøpe én gave til eget barn enn 19 smågaver gjennom året. Barna våre har fortsatt fått øve seg på å velge og kjøpe gaver til søskenbarn, familie og venner utenom skolen. Anonymkode: 08452...68a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå