Gå til innhold

Hvilke behandlingsmetoder finnes for alvorlig anoreksi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som har slitt med anoreksia ; mer eller mindre i 10+ år. 
Jeg har ikke fullstendig oversikt over alle behandlingsmetoder som finnes.. eller alt hva hun har prøvd? 
Jeg skulle så inderlig ønske hun kunne gå opp i vekt slik at det kognitive også falt mer på plass. 
kan noen fortelle historier , gjerne solskinnshistorier , så er jeg veldig glad.

Anonymkode: 3e290...f40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les om ketaminassistert terapi. Det brukes mot behandlingsresistent depresjon, men funker også på andre psykiske lidelser. Jeg har selv gått i behandling for kompleks PTSD, og jeg mener å ha hørt at det er lovende resultater for spiseforstyrrelser også.

Det er ikke så mange som tilbyr det i det offentlige enda, men det vil komme iløpet av noen år. Privat er også mulig, men koster selvfølgelig masse.

Anonymkode: ef2aa...460

AnonymBruker
Skrevet

Mentaliseringsbasert terapi,  ISTDP, mindfullness, emosjonsfokusert psykodynamisk terapi.

Anonymkode: d7673...cd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mentaliseringsbasert terapi,  ISTDP, mindfullness, emosjonsfokusert psykodynamisk terapi.

Anonymkode: d7673...cd3

Jeg forstår det. 
men samtaleterapi , hvertfall det som eneste behandlingsform tror jeg ikke er så virkningsfullt i denne fasen. Hun er veldig dårlig, og har redusert kognitiv evner. Hun husker ikke alt jeg sier, og må ha korte setninger. Men på et senere tidspunkt så er jeg helt med på at det ville vært viktig - da det definitivt er en årsak til dette. Men jeg føler bare dette har blitt en ond sirkel der hu ikke nyttiggjør seg samtaler (selvsagt da hun er for tynn og heller trengs å stabiliseres noe først), men så får hu ikke annen hjelp. Når kan man benytte tvang? Er det en egen tvangsparagraf for spiseforstyrrelser ? Kan man bli lagt inn på tvang over en lengre periode mtp å få opp vekta? 

Anonymkode: 3e290...f40

AnonymBruker
Skrevet

Er det viktig for henne å være tynn for å se bra ut?

Anonymkode: 55e3a...f4e

Skrevet

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden da det ikke er tillatt med tråder som omhandler tanker om spiseforstyrrelser på Kvinneguiden. Årsaken er at moderatorteamet ikke kan passe tråden konstant og fjerne svar som kan være skadelige for mennesker en sårbar situasjon, samt at vi ikke vet noe om hvilken kompetanse som ligger bak svarene som gis.

Vi oppfordrer personer som sliter med tanker om spiseforstyrrelser til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan kontaktes på chat, e-post eller telefon. Man kan også kontakte Mental Helsevia deres hjelpetelefon på telefonnummer 116 123 eller nettsiden deres sidetmedord.no. Tjenestene til Mental helse er gratis og tilgjengelig hele døgnet, og man kan være helt anonym. De har taushetsplinkt, og kan gi  råd og hjelp i en vanskelig situasjon.

Med omtanke og hilsen,
veronica<3, mod. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...