Gå til innhold

Noen rotehuer som har klart å forandre seg?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Kjenner meg igjen ! 

Redninga for meg var bøkene og podcastene til Dana K. White : a slob comes clean

Bøkene ligger på storytel

20250910_112359.jpg

Endret av missbanana
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er virkelig et rotehode. Og jeg er langt under normalen på alt av rydding og rengjøring som dame. 

Det du må ta innover deg er at det faktisk krever disiplin og arbeid å ta vare på hus og hjem. Dette er ikke noe du kan sette av 5 minutter til. Vi snakker omlegging av vaner, timeplan og tanker helt fra bunnen. 

Å lage middag er ikke å bare lage middagen. Du må sette av tid og krefter til å vaske benk, bord, panner og vask av vasken etter middag, før du kan slappe av. Og det er greit å være sliten og utmattet av disse oppgavene. De har aldri fått nok kred, fordi det i utg.pkt var kvinner som gjorde dem.

• Liker 2
Skrevet

Et tips som hjelper i hvert fall litt i hverdagen er å aldri gå fra et rom til et annet uten å ta med deg noe som egentlig hører hjemme i det andre rommet. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har klart å bli mye flinkere! Jeg rydder kjøkkenet HELT FERDIG, HVER DAG. Slurver jeg på dette, blir det tatt om morgenen når jeg lager kaffe i pysjen (da pleier jeg å ta ut av oppvaskmaskina). Oppvasken skal tas, benker tørkes HVER KVELD. Dette gjør at kjøkkenet alltid er presentabelt. Da er det lettere å rydde det som er mitt på badet, mine sko/vesker i gangen, haugen med klær på gulvet foran min seng. 
Neste skritt: Re opp senga så nogenlunde hver dag. 
Resten av familien rydder dermed også etter seg selv på kjøkkenet, for det er overkommelig. Og mannen er fornøyd med at jeg gjør en innsats i et rom i hvert fall.  

Anonymkode: 38b15...0b5

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
missbanana skrev (På 10.9.2025 den 11.25):

Kjenner meg igjen ! 

Redninga for meg var bøkene og podcastene til Dana K. White : a slob comes clean

Bøkene ligger på storytel

20250910_112359.jpg

Tusen takk for denne! Har lyttet til den og en av hennes andre bøker, jeg tror det kan hjelpe meg :) 

Anonymkode: 8b8c1...ac9

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

For noen krever det mer enn for andre for å klare å holde det ryddig. For noen er dette lekende lett, med ro fokus og konsentrasjon går det unna. Men har du adhd feks så kan dette kreve veldig mye, og det kan føles nærmest umulig å få det til. Med dette mener jeg at det kan være grunner til at det å holde det iorden er vanskelig.  Kan være lurt å finne ut av dette også. Det er ikke alltid bokser og faste plasser som løser alt.

Anonymkode: a2928...496

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var tidenes rotehue før, var faktisk så ille at mannen nesten gikk fra meg. Måtte snu om hodet helt, lære meg å se etter rot på en annen måte enn tidligere. Måtte få i gang en rutine på å alltid ta med meg noe fra et rom når jeg skulle inn i et nytt og lage system. Fikk faktisk en ganske god følelse når jeg lagde system i f.eks. kjøkkenskap fra «bunnen av» og satte på søte lapper på boksene, dette har bidratt til motivasjon for å holde det fint + mindre rot når man leter. Har funnet ut at det funker bedre å ta litt hver dag enn storsjau, for da prokastinerer jeg bare. 

Anonymkode: 22944...12a

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker lister. Mannen min har ADHD og surrer skikkelig, men det hjelper å aktivere belønningssystemet i hjernen. Jeg lager notater på iPhone som jeg deler med han, i form av lister der han krysser av etterhvert som han fullfører oppgaver. Listene er for begge to selvsagt, vi har av og til daglige lister, ting vi skal få gjort i løpet av helgen, og andre lister som er delt opp ette rom og er mer langsiktige. Og handlelister. Det fungerer skikkelig bra. Av og til legger jeg hyggelige ting i lista, at vi skal ta et glass vin eller ha sex 😁

Anonymkode: 7d169...b26

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rydde sammen? 

Har vært et rotehodet, men renslig av meg. Vasker ofte og rydder daglig, men blir kjapt rotete igjen. Er alene med 3 barn 80% av tiden og stor enebolig. 

Har hjulpet å kvitte seg med masse ting man egentlig aldri bruker. 

Anonymkode: f09a7...57e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for mange jern i ilden til å ha det ryddig. Jeg kan ikke bruke opp fritida mi på rydding. 

Anonymkode: 231e3...3b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...