Gå til innhold

Noen rotehuer som har klart å forandre seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min kommer til å gå ifra meg snart. Jeg suger på å holde det ryddig og rent, føler jeg aldri får hodet over vannet på dette her. Prøver å få til mer men det er aldri, aldri nok.

Du som har greid å gå fra rotere til noenlunde ryddig, hvordan klarte du det? Fikk du hjelp? 

Anonymkode: 8b8c1...ac9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du prøver å gjøre det beste, så er det vel godt nok? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mannen min kommer til å gå ifra meg snart. Jeg suger på å holde det ryddig og rent, føler jeg aldri får hodet over vannet på dette her. Prøver å få til mer men det er aldri, aldri nok.

Du som har greid å gå fra rotere til noenlunde ryddig, hvordan klarte du det? Fikk du hjelp? 

Hva nøyaktig er det du suger på? Jeg mener at rot er en ting, mens renslighet er noe annet. 

Anonymkode: 8d4e8...c25

Skrevet (endret)

Systemer på absolutt alt. Når man vet hvor alt hører hjemme trenger man ikke rote ved å lete, og det er veldig kjapt å rydde. Tilstrekkelig oppbevaring er viktig for dette. Nå har alt i huset faste plasser. Jeg gikk fra å måtte lete og rote til å ha så kontroll over hva som er hvor at spesielt mine foreldre er imponert. De har jo bodd med meg da jeg dro ut alt av skap og skuffer for å finne ting. 

Jeg innså at det var leting etter ting som skapte mest rot for meg, så derfor system på ting, i så stor grad at jeg ikke trenger å lete. 

Walk in closet med at det meste av klær henger og kan blas lett gjennom var spesielt vesentlig. Jeg roter fremdeles mye med klær, og må rydde garderoben minst en gang i uka, men det fine er at jeg kan stenge døra mellom at jeg rydder opp, og eventuelt rot der påvirker ikke resten av huset. Er heller til hjelp for å holde huset ryddig, for jeg slenger fort klær inn på gulvet der, og så sorterer jeg og henger opp når jeg har tid. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er du god på, da?

Mannen er håpløs... Men han er et arbeidsjern. Så han vasker, fikser, og jobber på. Mens jeg sørger for at det er ryddig. Må bare trekke pusten dypt når det igjen ikke er noen sakser i skuffet (har hentet en etter enn til arbeidsrommet), jeg finner paracett i kjøleskapet, eller når han roper om at han ikke har sokker (og hele skuffa er full). 

Anonymkode: 6fd64...33a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rotete og har veldig høy toleranse for rot. Men mannen blir stresset av å ha det rotete rundt seg. Vi tar storopprydning med jevne mellomrom, barnas leker, gangen, kjøkkenet, stua +++ hvor vi kvitter oss med ting som ikke blir brukt og organiserer det vi beholder. Dersom man har mindre ting blir det mindre rot. 

Anonymkode: 4daf3...6fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er du god på, da?

Mannen er håpløs... Men han er et arbeidsjern. Så han vasker, fikser, og jobber på. Mens jeg sørger for at det er ryddig. Må bare trekke pusten dypt når det igjen ikke er noen sakser i skuffet (har hentet en etter enn til arbeidsrommet), jeg finner paracett i kjøleskapet, eller når han roper om at han ikke har sokker (og hele skuffa er full). 

Jeg tror mannen din har vært hos meg og tatt sakser. Plutselig helt borte.  

Skrevet

Er det bare du som roter eller må du rydde etter andre?

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Hvis du prøver å gjøre det beste, så er det vel godt nok? 

Nei, det er jo ikke det. Klarer ikke holde det ryddig og klarer ikke gjøre like mye som han.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva nøyaktig er det du suger på? Jeg mener at rot er en ting, mens renslighet er noe annet. 

Holde det ved like. Gjøre sånne ting som å vaske inni kjøkkenskapa og sånt. Klarer så vidt å holde kjøkkenet rent og ryddig - og ikke alltid det engang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er du god på, da?

Jeg støvsuger ofte. Men det er det eneste jeg er god på.

Maia70 skrev (17 minutter siden):

Er det bare du som roter eller må du rydde etter andre?

2 unger... Men jeg roter selv også. Han sier at det hadde vært enklere uten meg, så måtte han bare rydde etter ungene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg støvsuger ofte. Men det er det eneste jeg er god på.

2 unger... Men jeg roter selv også. Han sier at det hadde vært enklere uten meg, så måtte han bare rydde etter ungene. 

Kan dere lære ungene å rydde? Eller han da, siden du ikke kan det :laugh: Så får dere i alle fall redusert ett problem.
Jeg har samme problemet selv, men bor alene så ingen kan irritere seg over det. Noe som hjelper meg er å legge ting tilbake på fast plass umiddelbart, og å ha faste plasser til alt. Det å vente med å legge ting tilbake på plass eller å vente med å rydde småting er det som skaper rotet for meg, da hoper det seg bare opp.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere for mye ting generelt? 

Eller bare roter du uten å rydde opp etter deg? 

Første bud er rett og slett å kvitte seg med alt du/dere ikke trenger, ofte lettere å holde det ryddig om ikke alt flyter og ting har sin faste plass, og fremfor alt att du HAR plass. 

Anonymkode: 8d618...c29

Skrevet

Godt tips er å rydde alt på plass med det samme du har brukt det.

Ha et system og sin faste plass

AnonymBruker
Skrevet

Lister, gjøremål, dager, SÅ GJØRE DET. 

Jeg er også ganske elendig men må bare sette opp systemer og lister og faktisk gjøre det. 

Anonymkode: 7b063...0ea

Skrevet

Jeg vet det ikke blir det samme, men jeg lærte da jeg var i anonyme alkoholikere at det første du må gjøre er å innrømme at du har et problem. For det starter med deg selv.

Min beste venn fra militæret var ekstremt rotete. Vi bor begge i Oslo, og da vi kom hjem, begynte vi å møtes. Han ville alltid komme hjem til meg, men det var alltid et problem da jeg skulle til han. Etter 3 år, hvor vi så hverandre hver eneste dag, gav jeg et ultimatum: Jeg ville hjem til han. Han nektet, det var problemer og hundre forskjellige unnskyldninger. Jeg gav meg ikke. Etter 5 timer gav han opp, fortalte at han ikke klarte å rydde, begynte å gråte. Jeg spurte om jeg kunne komme inn og det var som på et av de hoarderprogrammene fra Amerika. Søppel, rot og gris overalt. Isteden for å spotte ham, tilbød jeg å hjelpe. Han ville ikke i starten, men jeg fikk han til å kaste en pose søppel den kvelden. Jeg kom til han dagen etter, og ham kastet en pose til. Sånn gikk det i 14 dager, og jeg så litt forandring. Etter lange samtaler med ham, ville han rydde selv, men ville ha meg der. Vi brukte en helg og ryddet vekk alt. Uka etter vasket vi ned hele leiligheten. Da vi var ferdig så det helt nytt ut. Og det var så fint.

Nå, over 20 år seinere har han kone og 2 flotte barn. Ingen av de vet om hemmeligheten vår. Jeg er overbevist om at om vennen min kan, kan de fleste. Det starter med DEG selv, og DU er den eneste som kan gjøre noe med det.

Tips til hvordan man starter (det er en slags dominoeffekt, da du starter, går det veldig raskt til det er ryddig)

- Begynn med 1 pose, helst kun med søppel, emballasje etc som ikke har noe affeksjonsverdi.

- Ta bilder av rotet dag for dag. Du vil se en effekt kun etter noen dager.

- Betro deg til en god venn, innrøm at du trenger hjelp. Mange hoardere er flaue over situasjonen sin, men det finnes hjelp, og ingen (god venn) ler da du ligger nede og spør etter hjelp.

Trenger du inspirasjon? Se på youtube. Anbefaler https://m.youtube.com/@MidwestMagicCleaning han rydder mens han snakker om løst og fast, og du ser hvor fint det blir etterhvert.

Som søstera mi alltid sier: Jeg (og hele forumet) heier på deg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har dere for mye ting generelt? 

Eller bare roter du uten å rydde opp etter deg? 

Første bud er rett og slett å kvitte seg med alt du/dere ikke trenger, ofte lettere å holde det ryddig om ikke alt flyter og ting har sin faste plass, og fremfor alt att du HAR plass. 

Anonymkode: 8d618...c29

Det koker ned til dette. Man kan ha så mange oppbevaringsbokser, kommoder og boder man vil, men har man ting uten nytteverdi som ligger i veien for det man egentlig bruker, trenger og liker, så blir det kaos uansett. Ts; start med å kvitte deg med ting. Få det ut av hus. Etterpå kan du lage systemer.

Anonymkode: 08bd5...cde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...