AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:15 #1 Skrevet tirsdag kl 16:15 Litt context: hun fikk ett kutt under ene poten som ble infisert, vi tok henne til veterinær i går morges hvor de tømte byllen og renset såret. Dette ble gjort under narkose. Hun fikk en krage for å unngå å slikke på poten. I tillegg må hun gå på antibiotika kur og metacam. Hun oppførte seg rar og dopet i hele går, isolerte seg, som er forventet etter narkose. Hun takler svært dårlig å gå med krage, virker som hun ikke blir vant til den. Ser veldig deprimert ut, unngår å spise, gjemmer seg under sengen til tider. Nå i sted , som da er 34 timer etter narkosen, lå hun på gulvet (som egentlig er alt hun kan gjøre hele dagen) og stirret blankt ut i luften og fikk store rykninger i beina og kroppen. Det var nesten som hun var i transe/sjokk. Jeg ble veldig redd og tok hånden bort og da virket det som hun snappet ut av det. Jeg lurer på om dette er normalt ? Jeg vet jeg må kontakte veterinæren og det skal jeg med engang se åpner igjen i morgen tidlig. Men håper å bli litt beroliget her inne. Anonymkode: b4cdb...96f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:19 #2 Skrevet tirsdag kl 16:19 Ring døgnvakt. Anonymkode: 16b9e...ea1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:24 #3 Skrevet tirsdag kl 16:24 Jeg har to som nettopp har blitt operert. De gjør akkurat det samme begge to på Metacan. Forsøk litt uten krage og la katten spise og drikke skikkelig. Kos med den og sett heller på kragen om slikkingen begynner. Er det ingen endring kontakter du dyrlege. Anonymkode: 744dd...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 18.24): Jeg har to som nettopp har blitt operert. De gjør akkurat det samme begge to på Metacan. Forsøk litt uten krage og la katten spise og drikke skikkelig. Kos med den og sett heller på kragen om slikkingen begynner. Er det ingen endring kontakter du dyrlege. Anonymkode: 744dd...fbe Litt sent svar her. Jeg ringte veterinærvakt og de sa at rykningene så ut til å være pga kragen, og jeg kunne prøve å ta den av litt. Hun sliter enda mye med kragen! Men er redd å ta den av i tilfelle hun slikker så mye og kuttet skal blusse opp igjen. Hun vil jo ikke risikere en ny infeksjon da, siden hun går på antibiotika. Jeg vet ikke hva som er best for henne😭 Veterinæren som behandlet henne sa jo kragen skulle være på, og at hun blir vant til den. Men det gjør hun altså ikke. Virker som det bare blir verre og verre for hver dag. En annen ting, veterinæren sa at hun skal gå på metacam i 8 dager. Nå etter 4 dager kjenner jeg det ikke er riktig å gi henne den dosen metacam. Hun går helt fint, hopper opp og ned fra vinduskarmen, og idet den dosen settes blir jo hun helt neddopet og faller ned på gulvet omtrent. Kjennes bare ikke riktig og veldig unødvendig. Tenker også på nyrene hennes med all den medisineringen. Antibiotika kuren er grei. Der vet jeg det er viktig å fullføre kuren for å ikke få en infeksjon. Har du alltid gitt metacam slik veterinæren har sagt? Eller ser du det an litt på katten din. Anonymkode: b4cdb...96f
Million Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden Ang. smertestillende til dyr; jeg har hatt hund i mange år, og har tidvis etter operasjoner osv måtte gi det. Tror det er Metacam til hunder også. Jeg har da bare gitt til jeg så hunden oppføre seg normalt og ikke så ut til å være plaget av smerter e.l. Sluttet flere dager før dyrlegen sa, og det gikk helt fint. Hunden spiste og drakk som normalt, beveget seg normalt og viste ingen tegn til smerte. Så hvorfor fortsette å gi da? Kutt ut bruken og hold nøye øye med katten, se om den spiser og beveger seg normalt uten smertestillende. Gjør den det, er den jo ikke affektert av smerter, så da er Metacam unødvendig. Spar pakningen til en annen gang (hold øye med utløpsdato) så slipper du å kjøpe ny om katten skal opereres for noe annet eller har smerter senere for noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden Million skrev (10 minutter siden): Ang. smertestillende til dyr; jeg har hatt hund i mange år, og har tidvis etter operasjoner osv måtte gi det. Tror det er Metacam til hunder også. Jeg har da bare gitt til jeg så hunden oppføre seg normalt og ikke så ut til å være plaget av smerter e.l. Sluttet flere dager før dyrlegen sa, og det gikk helt fint. Hunden spiste og drakk som normalt, beveget seg normalt og viste ingen tegn til smerte. Så hvorfor fortsette å gi da? Kutt ut bruken og hold nøye øye med katten, se om den spiser og beveger seg normalt uten smertestillende. Gjør den det, er den jo ikke affektert av smerter, så da er Metacam unødvendig. Spar pakningen til en annen gang (hold øye med utløpsdato) så slipper du å kjøpe ny om katten skal opereres for noe annet eller har smerter senere for noe annet. Ja jeg tenker litt i samme baner som deg. Takk for svar. Anonymkode: b4cdb...96f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå