AnonymBruker Skrevet 9. september #1 Skrevet 9. september Jobber i en kommune hvor de har kuttet ut all kveldsmøter/overtid. Det gjør at vi ikke lenger har mulighet til å avspasere for å ha til legen/tannlegen eller spesialist. Lederene påstår at dette gjelder alle kommuner. Hvordan går dere andre til disse timene når man ikke kan avspasere. Har dessverre ikke økonomi til å ta fri uten lønn, og jobber en 08-16 jobb Anonymkode: 3fc27...b59
AnonymBruker Skrevet 9. september #2 Skrevet 9. september Besøk hos lege, tannlege og spesialist omfattes av avtale om kortere velferdspermisjoner, så det er ikke noe vi trenger å spare opp avspasering for. I vår kommune får vi betalt for dette. Anonymkode: c9097...6f4 15 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #3 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber i en kommune hvor de har kuttet ut all kveldsmøter/overtid. Det gjør at vi ikke lenger har mulighet til å avspasere for å ha til legen/tannlegen eller spesialist. Lederene påstår at dette gjelder alle kommuner. Hvordan går dere andre til disse timene når man ikke kan avspasere. Har dessverre ikke økonomi til å ta fri uten lønn, og jobber en 08-16 jobb Anonymkode: 3fc27...b59 Jobber du i kommunen har du antageligvis krav på lønnet velferdspermisjon for å gå til lege, tannlege og spesialist. Sjekk personalhåndboka. I bedrifter som ikke innvilger lønnet permisjon til slike ting er det helt vanlig å inngå avtale om å jobbe inn igjen fraværet på et annet tidspunkt, dersom arbeidets art tillater det, ellers så blir det permisjon uten lønn. Men du jobber i offentlig sektor, som typisk er svært rundhåndet når det gjelder lønnet velferdspermisjon. Anonymkode: b1bfd...e8d 3
AnonymBruker Skrevet 9. september #4 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Besøk hos lege, tannlege og spesialist omfattes av avtale om kortere velferdspermisjoner, så det er ikke noe vi trenger å spare opp avspasering for. I vår kommune får vi betalt for dette. Anonymkode: c9097...6f4 Ja, du har krav på et visst antall av dette, et visst antall egenmeldinger og et visst antall sykt barn-dager osv. I min kommune tror jeg vi har 12 slike dager med velferdspermisjon. Tror det er den samme kvoten man bruker av til begravelse i nær familie og for å følge barn til første skoledag i 1.klasse osv. Anonymkode: 01088...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #5 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, du har krav på et visst antall av dette, et visst antall egenmeldinger og et visst antall sykt barn-dager osv. I min kommune tror jeg vi har 12 slike dager med velferdspermisjon. Tror det er den samme kvoten man bruker av til begravelse i nær familie og for å følge barn til første skoledag i 1.klasse osv. Anonymkode: 01088...7e7 I vår personalhåndbok står det at vi kan få permisjon med lønn ved dødsfall i nære relasjoner og barnehagetilvenning/ første skoledag. Dette er i barnehagesektoren. Anonymkode: 3fc27...b59
AnonymBruker Skrevet 9. september #6 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, du har krav på et visst antall av dette, et visst antall egenmeldinger og et visst antall sykt barn-dager osv. I min kommune tror jeg vi har 12 slike dager med velferdspermisjon. Tror det er den samme kvoten man bruker av til begravelse i nær familie og for å følge barn til første skoledag i 1.klasse osv. Anonymkode: 01088...7e7 Ja du har krav på det, men ikke nødvendigvis med lønn. HI sier hun ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så da regner jeg med at disse velferdsdagene innvilges uten lønn i hennes kommune. Anonymkode: dc196...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #7 Skrevet 9. september Hos oss får man ikke permisjon med lønn til lege og tannlege, men kan ta det på avsp eller uten lønn. Spesialist får vi lønnet. Gjelder hele kommunen. De som jobber deltid blir bedt om å legge lege og tannlegebesøk utenom arbeidstid. Jobber i skole, så for de fleste er det ikke noe problem å få det utenom undervisning og møtetid. Det er fagarbeidere i 100 prosent stilling som sliter med å få til utenom arbeidstid. Anonymkode: 8d97d...e7e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #8 Skrevet 9. september Vi får ulønnet fri for slike ting. Har du fleksitid og kan jobbe det inn ved å komme tidligere eller gå senere og jobbe det inn på den måten? Anonymkode: 6ca7f...12b
NoaideBiehtar Skrevet 9. september #9 Skrevet 9. september Har fleksitid så bruker bare av den. Vi får heller ikke fri med lønn for ordinære legetimer eller tannlege, men er null stress å avspasere. Hvis du ikke har fleksitid er det jo mer vanskelig men er lederen din virkelig så rigid at du ikke kan jobbe en time ekstra på mandag for å gå til legen på tirsdag?
AnonymBruker Skrevet 10. september #10 Skrevet 10. september Hvis det å ta 2 timer fri 3-4 ganger i året for lege/tannlege etc. Velter økonomien din så bør du ta noen grep i forbruket ditt og redusere dette vesentlig (eller få deg en jobb til) Anonymkode: 0d448...99d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #11 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det å ta 2 timer fri 3-4 ganger i året for lege/tannlege etc. Velter økonomien din så bør du ta noen grep i forbruket ditt og redusere dette vesentlig (eller få deg en jobb til) Anonymkode: 0d448...99d Det er ikke 2-3 ganger i året. Jeg må egentlig gå til fysioterapeut 1 gang i uken framover. (Noe jeg ikke kan gjøre, da fysio er kun åpent 08-16). Har allerede 2 jobber, og har kjøpt ny leilighet så må spare 20k i mnd. fram til jeg har flyttet inn Jeg ville bare høre hvordan andre kommuner gjør det, da lederene påsto at dette gjelder alle kommuner. Jeg trenger egentlig ikke tips. Anonymkode: 3fc27...b59
AnonymBruker Skrevet 10. september #12 Skrevet 10. september Vi får veldferdspermisjon med lønn, om det så er lege, fysio eller tannlege. Så sjefen din kan ta seg en bolle. Anonymkode: af235...f81
NoaideBiehtar Skrevet 10. september #13 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke 2-3 ganger i året. Jeg må egentlig gå til fysioterapeut 1 gang i uken framover. (Noe jeg ikke kan gjøre, da fysio er kun åpent 08-16). Har allerede 2 jobber, og har kjøpt ny leilighet så må spare 20k i mnd. fram til jeg har flyttet inn Jeg ville bare høre hvordan andre kommuner gjør det, da lederene påsto at dette gjelder alle kommuner. Jeg trenger egentlig ikke tips. Anonymkode: 3fc27...b59 Men hva slags jobb har du? Har du ikke fleksitid, men du har 8-16 jobb? Veldig vanskelig å si hva som gjelder "alle kommuner" når vi ikke vet om du jobber i barnehage eller regnskap. Iht tariffavtale har du ikke rett på fri med lønn. Noen kommuner gir bedre vilkår, andre ikke. Er det vurdert om du bør sykemeldes for å få behandling?
AnonymBruker Skrevet 10. september #14 Skrevet 10. september Du kan høre om sykmelding for behandling, mener det er mulig å få slikt for en halv dag? Anonymkode: 56a02...6e5
AnonymBruker Skrevet 10. september #15 Skrevet 10. september Men overtid er jo ikke det samme som at du benytter deg av evnt fleksitid ordning og jobber deg opp timer. Dere har alltid noe planarbeid dere kan gjøre ekstra feks. Å kutte ut kveldsmøter og overtid handle rom penger. Direkte overtid er noe som må lønnes. Men ordning om fleksitid skal ikke rammes av overtid og skal være noe du kan benytte. Å gjøre økonomiske nedskjæringer er en ting, men å ta fra fleksitid ordning er noe helt annet. Anonymkode: a626d...8ea 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #16 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke 2-3 ganger i året. Jeg må egentlig gå til fysioterapeut 1 gang i uken framover. (Noe jeg ikke kan gjøre, da fysio er kun åpent 08-16). Har allerede 2 jobber, og har kjøpt ny leilighet så må spare 20k i mnd. fram til jeg har flyttet inn Jeg ville bare høre hvordan andre kommuner gjør det, da lederene påsto at dette gjelder alle kommuner. Jeg trenger egentlig ikke tips. Anonymkode: 3fc27...b59 Når jeg har måttet ha ukentlige behandlinger over en lengre periode har legen sagt jeg kan bli sykmeldt en liten prosent. Hvis du blir sykmeldt 10 % så dekker det den timen. Men jeg har jobbet i kommunen og tror ikke disse lederne dine er helt oppdatert. Har aldri hørt om en kommune som ikke har velferdsordninger hvor du får fri med lønn for å gå til legen eller tannlegen. Har du tillitsvalgt på jobb? Anonymkode: bd4b0...b7c 3
AnonymBruker Skrevet 10. september #17 Skrevet 10. september Får permisjon med lønn for slike ting,men det er ønskelig å prøve å legge timen til begynnelsen eller slutten av vakten,for å være minst mulig borte fra jobben. Og evt bytte vakt med noen hvis det passer bedre. Anonymkode: fc839...8ac
NoaideBiehtar Skrevet 10. september #18 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når jeg har måttet ha ukentlige behandlinger over en lengre periode har legen sagt jeg kan bli sykmeldt en liten prosent. Hvis du blir sykmeldt 10 % så dekker det den timen. Men jeg har jobbet i kommunen og tror ikke disse lederne dine er helt oppdatert. Har aldri hørt om en kommune som ikke har velferdsordninger hvor du får fri med lønn for å gå til legen eller tannlegen. Har du tillitsvalgt på jobb? Anonymkode: bd4b0...b7c Det er mange kommuner som ikke gir fri med lønn for å gå til ordinær legetime eller tannlege. Var jo en tråd om det for ikke så lenge siden. Husk at de fleste ansatte i en kommune har en jobb hvor det er svært upraktisk at man må gå en time midt i vakten (barnehager, skoler, helsetjenester), kommunene må derfor begrense godene i større grad enn for eksempel en statlig arbeidsgiver (sett bort fra sykehus som heller ikke har så fantastiske goder).
AnonymBruker Skrevet 11. september #19 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 8.16): Det er ikke 2-3 ganger i året. Jeg må egentlig gå til fysioterapeut 1 gang i uken framover. (Noe jeg ikke kan gjøre, da fysio er kun åpent 08-16). Har allerede 2 jobber, og har kjøpt ny leilighet så må spare 20k i mnd. fram til jeg har flyttet inn Jeg ville bare høre hvordan andre kommuner gjør det, da lederene påsto at dette gjelder alle kommuner. Jeg trenger egentlig ikke tips. Anonymkode: 3fc27...b59 Legen kan sykmelde deg for enkeltstående behandlingsdager, ved behov. Anonymkode: b1bfd...e8d
AnonymBruker Skrevet 12. september #20 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 19.21): Når jeg har måttet ha ukentlige behandlinger over en lengre periode har legen sagt jeg kan bli sykmeldt en liten prosent. Hvis du blir sykmeldt 10 % så dekker det den timen. Men jeg har jobbet i kommunen og tror ikke disse lederne dine er helt oppdatert. Har aldri hørt om en kommune som ikke har velferdsordninger hvor du får fri med lønn for å gå til legen eller tannlegen. Har du tillitsvalgt på jobb? Anonymkode: bd4b0...b7c Man har ikke krav på fri med lønn for dette om man jobber i kommunen. Det er opp til hver enkelt kommune å evt gi det som et gode. jeg jobber i fylkeskommunen og vi har rett på fri, men ikke fri med lønn. De fleste bruker avspasering. Jeg går i behandling to ganger i uka, jeg har avtale med min leder om at jeg starter senere de to dagene og jobber inn timene. Anonymkode: 6ca7f...12b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå