AnonymBruker Skrevet i går, 13:37 #1 Skrevet i går, 13:37 Vi bor i Lørenskog og mest sannsynlig vil deler av sfo plassen til datteren min som nå er 5,5 år gammel kuttes på nyåret. Aner ikke hvordan vi skal få det til å gå rundt. Vi jobber begge to 100% og har et barn til som er 4 år. Kommunen vil stenge sfo på alle dager som skolen er stengt. Det blir ca 12 uker i årer. Og vi har 5 uker ferie hver. Skal vi aldri få ferie sammen som familie? Og måtte ta to uker med ubetalt permisjon hvert år? Hadde egentlig tenkt til å prøve på nr 3 snart men det utsetter vi. Har ikke besteforeldre i nærheten og de er i jobb. Hvordan kan vi løse dette best mulig? Hvis vi må flytte vil vi starte prosessen raskt, tiden går fort til januar. Anonymkode: 590b7...e24 3
AnonymBruker Skrevet i går, 13:51 #2 Skrevet i går, 13:51 Samarbeid med 4 andre familier, f.eks. Så kan dere ha hverandres barn en dag pr uke hvor sfo er stengt. Da trenger dere bare har fri 1/5 av tiden. Om dere kan samarbeide 4-5 uker av året, så vil det hjelpe på veldig mye. Anonymkode: 99a44...271 11 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:53 #3 Skrevet i går, 13:53 Kan dei eigentlig gjera det? Det er ikkje vedtatt i kommunestyret men skal ut på høyring. Det er litt tidlig å evt vurdera å flytta vil eg tro? Sånn ang sjølve logistikken så er det ikkje bærekraftig nesten uansett. Eg hadde spurt sjefen min om eg kunne tatt med barnet mitt på jobb i to av vekene. Eg arbeider som "potet" i eit lite oppveksttun og kunne kanskje forhandla meg til ein SFO plass mot betaling o.l. Der eg sjølv er ein del av grunnbemanninga om sommaren. Kanskje dykk kan søkja om SFO-plass ein anna plass for deler av periodane i andre kommuner eller i same kommune mot betaling? Som alternativ 2 hadde eg spurt ein 18 åring (barnevakt) her om å passa barna mine i 4-6 timar, sånn at eg fekk det viktigaste unna. Dei kan ikkje vere med far på jobb fordi han arbeider i ein fabrikk. Anonymkode: e4162...262
AnonymBruker Skrevet i går, 13:54 #4 Skrevet i går, 13:54 Flytte? Selv om det generelt er dyrere i Oslo gjelder ikke det overalt, og for dere kan det være verdt det med både Aks og sommerskole når barna blir eldre. Anonymkode: b79f3...819
AnonymBruker Skrevet i går, 13:56 #5 Skrevet i går, 13:56 Hadde jeg bodd i Lørenskog med så små barn hadde jeg flyttet. dette medfører så mange år med styr at jeg ikke hadde giddet. Anonymkode: 38e66...1e3 4 3
AnonymBruker Skrevet i går, 14:38 #6 Skrevet i går, 14:38 Jeg tror ikke de har lov til å kutte det tilbudet. Kommunene har fått midler av staten for å kunne tilby rimeligere sfo (tror det gjelder alle?) og da må de også levere tjenesten deretter. Engasjer lokalpolitikerne, og ikke minst alle FAU på skolen. Send inn brev til kommunen der dere argumenterer for hvorfor dette vil være ødeleggende for deres samfunn. Anonymkode: 182d8...879 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:10 #7 Skrevet i går, 15:10 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg tror ikke de har lov til å kutte det tilbudet. Kommunene har fått midler av staten for å kunne tilby rimeligere sfo (tror det gjelder alle?) og da må de også levere tjenesten deretter. Engasjer lokalpolitikerne, og ikke minst alle FAU på skolen. Send inn brev til kommunen der dere argumenterer for hvorfor dette vil være ødeleggende for deres samfunn. Anonymkode: 182d8...879 Fau har tatt skikkelig tak i det og folk signerer på at de er imot forslaget. Men virker som det blir gjennomført, stod om det i Aftenposten i dag. Anonymkode: 590b7...e24
AnonymBruker Skrevet i går, 15:34 #8 Skrevet i går, 15:34 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg tror ikke de har lov til å kutte det tilbudet. Kommunene har fått midler av staten for å kunne tilby rimeligere sfo (tror det gjelder alle?) og da må de også levere tjenesten deretter. Engasjer lokalpolitikerne, og ikke minst alle FAU på skolen. Send inn brev til kommunen der dere argumenterer for hvorfor dette vil være ødeleggende for deres samfunn. Anonymkode: 182d8...879 De er pliktige å tilby SFO, men akkurat hva de har plikt til å tilby er temmelig begrenset. For eksempel må de ikke tilby SFO i skoleferiene og planleggingsdagene, bare de dagene skolen er åpen. Sånn er reglene, selv om det nettopp skoleferiene som er det viktigste for de fleste familier, vil jeg tro. Folk protesterer naturligvis, men det gjenstår å se om kommunen vil bru seg om det. Anonymkode: b79f3...819 3
AnonymBruker Skrevet i går, 16:08 #9 Skrevet i går, 16:08 Vi bor også i Lørenskog og kommer til å løse det omtrent sånn: Vinterferie og høstferie: Vi avspaserer noen dager hver (far og jeg). Sommerferien: Vi betaler for ulike sommerskole-opplegg, f.eks. i regi av DNT. Koster ca. 1 500 kr pr. uke. Juleferien: Vi jobber reduserte dager fra hjemmekontor (har redusert arbeidstid i romjula). Da klarer vi å dekke ukene som SFO er stengt. Mulig vi får noe hjelp fra besteforeldre, også, men det er i så fall en bonus. Og ja, de har lov til å gjøre dette, selv om jeg er enig i at SFO i feriene er noe av det som er mest verdifullt for oss. Anonymkode: cf25f...83b 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:01 #10 Skrevet i går, 17:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fau har tatt skikkelig tak i det og folk signerer på at de er imot forslaget. Men virker som det blir gjennomført, stod om det i Aftenposten i dag. Anonymkode: 590b7...e24 Det er forskjell mellom det administrasjonen (de faglig ansatte i kommunen) foreslår og det som faktisk vedtas av politikerne. Leser at forskriften er på høring og at den ikke skal vedtas før om en stund. Viktig at dere lager masse støy/leserinnlegg i både lokalavis og andre steder, eventuelt demonstrasjonstog for å synliggjøre for politikerne at dagens løsning er veldig viktig for dere! Dere må ringe ned alle politikerne, blande inn lovverk som barnekonvensjonen (alle barn skal høres spesielt om saker som angår dem) osv, og rett og slett presse på politisk ledelse! Flere kommuner har stoppet nedleggelse av flere skoler på denne måten. Men det eneste som kan fikse utfordringene i alle kommunene i dag, er mer penger direkte fra staten! Så får håpe Støre ser at det han har drevet med til nå, går på bekostning av kjernetjenestene i kommunene… Anonymkode: 182d8...879 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Jeg jobber ikke i Lørenskog, men i en annen kommune på Romerike. Er avdelingsleder for SFO. Vi er fortvilet fordi vi ikke har folk nok til å dekke opp hele dager, ivareta barn som i skolen har 1-1 (men som ikke har det på SFO, sånne vedtak følger ikke til SFO), og vi hele tiden føler oss på etterskudd, at vi ikke ser barna og at vi ikke har den oversikten vi burde ha. Har vært i samtaler med skolesjef og kommunalsjef, og det å kutte åpningstider og ferier er et alternativ på blokka her også. Kommunen har ikke mer penger, og dette er rett og slett ikke forsvarlig, ihvertfall ikke hvis en eller to er borte - som jo ikke er usannsynlig. Jeg forstår så godt at dette er fortvilende for foreldre, men å stå i dette på daglig basis er ingen dans på roser det heller, og jeg er faktisk ukomfortabel med å være ansvarlig for dette tilbudet nå. For tre år siden var det helt annerledes, før gratis kjernetid og i tillegg færre elever med 1-1-behov. Det er ikke forsvarlig å være tre voksne på godt over 100 barn (man er flere, men de er opptatt med 1-1-barn). Vi gjør virkelig så godt vi kan, men med kortere åpningstider og mer stengt kunne vi hatt flere voksne i den tiden det er flest barn. Dette må gå til politikere, ikke til kommunene. De er pålagt å spare, og de har ikke et øre ekstra. Penger som kommer inn og ikke er øremerket holdes igjen og brukes til det som skal spares. Som sagt, jeg forstår at det er fortvilende, men det er det for oss som står i dette og skal prøve å gi et tilbud også. Anonymkode: 385fa...63f 5 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden Dummeste de gjorde var å gjøre SFO gratis! De har kuttet bemanningen til beinet og nå må de stenge ferier for at det skal gå rundt. Mye bedre at folk betaler for plassene! Anonymkode: 8428b...7a8 4 4
Majer Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden De borgerlige liker å gjøre livene til turnusarbeidere som sykepleiere og politi mest mulig vanskelig 2 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden Majer skrev (21 minutter siden): De borgerlige liker å gjøre livene til turnusarbeidere som sykepleiere og politi mest mulig vanskelig Det er ikke spesielt turnusarbeidere som rammes av dette, men alle uten fleksitid og hjemmekontor. Anonymkode: b79f3...819 3 2
Fighter83 Skrevet 23 timer siden #15 Skrevet 23 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi bor i Lørenskog og mest sannsynlig vil deler av sfo plassen til datteren min som nå er 5,5 år gammel kuttes på nyåret. Aner ikke hvordan vi skal få det til å gå rundt. Vi jobber begge to 100% og har et barn til som er 4 år. Kommunen vil stenge sfo på alle dager som skolen er stengt. Det blir ca 12 uker i årer. Og vi har 5 uker ferie hver. Skal vi aldri få ferie sammen som familie? Og måtte ta to uker med ubetalt permisjon hvert år? Hadde egentlig tenkt til å prøve på nr 3 snart men det utsetter vi. Har ikke besteforeldre i nærheten og de er i jobb. Hvordan kan vi løse dette best mulig? Hvis vi må flytte vil vi starte prosessen raskt, tiden går fort til januar. Anonymkode: 590b7...e24 Beste er å engasjere seg politisk, danne et foreldreopprør ang reduserte åpningstider i sfo. Endret 23 timer siden av Fighter83 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Skrevet 23 timer siden Majer skrev (26 minutter siden): De borgerlige liker å gjøre livene til turnusarbeidere som sykepleiere og politi mest mulig vanskelig Det er da vitterlig ikke bare turnusarbeidere dette går ut over, men alle som ikke kan jobbe hjemmefra eller ta ut ferie når en selv vil. Anonymkode: 28160...7bb 2 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #17 Skrevet 23 timer siden Jeg må si at dette er helt spinnvilt! Hvis samfunnet vil ha folket i arbeid mÅ de faktisk legge til rette for at det lar seg gjøre. Det å aldri ha mulighet til å ha en ukes felles ferie på åresvis er skikkelig trist. Alle har ikke mulighet til hjemmekontor, fleksitid, ha med seg barnet på jobb osv. Det kommer til å blir enda større forskjell på barna som får gå på alle mulige leire og kule, betalte sommeropplegg og de som må se mammaen sin vaske arbeidsplassene til foreldrene til de overnevnte, eller passe småsøsknene sine. Hørte en podcast av Hedvig Montgomery som mente at en så lang sommerferie som det er nå på ingen måte er til barnas beste, og slo et slag for sfo. Nei, her synes jeg staten skal øremerke midler til drift av sfo. Og øke bemanningen. Føler med deg over her som drifter en. Anonymkode: 53511...c73 3 3
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer til å blir enda større forskjell på barna som får gå på alle mulige leire og kule, betalte sommeropplegg og de som må se mammaen sin vaske arbeidsplassene til foreldrene til de overnevnte, eller passe småsøsknene sine. Det er én ting, men ikke alle barn har lyst til å delta på leir eller sommeropplegg med mange fremmede barn/mennesker, om så foreldrene hadde hatt råd til det. Anonymkode: 28160...7bb 2 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tror ikke de har lov til å kutte det tilbudet. Kommunene har fått midler av staten for å kunne tilby rimeligere sfo (tror det gjelder alle?) og da må de også levere tjenesten deretter. Engasjer lokalpolitikerne, og ikke minst alle FAU på skolen. Send inn brev til kommunen der dere argumenterer for hvorfor dette vil være ødeleggende for deres samfunn. Anonymkode: 182d8...879 Joda. De vil kutte den delen av tilbudet som ikke er lovpålagt, altså alle dager skolen er stengt. Lørenskog FAU engasjerer seg og det er underskriftskampanje. Anonymkode: 0b5c2...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber ikke i Lørenskog, men i en annen kommune på Romerike. Er avdelingsleder for SFO. Vi er fortvilet fordi vi ikke har folk nok til å dekke opp hele dager, ivareta barn som i skolen har 1-1 (men som ikke har det på SFO, sånne vedtak følger ikke til SFO), og vi hele tiden føler oss på etterskudd, at vi ikke ser barna og at vi ikke har den oversikten vi burde ha. Har vært i samtaler med skolesjef og kommunalsjef, og det å kutte åpningstider og ferier er et alternativ på blokka her også. Kommunen har ikke mer penger, og dette er rett og slett ikke forsvarlig, ihvertfall ikke hvis en eller to er borte - som jo ikke er usannsynlig. Jeg forstår så godt at dette er fortvilende for foreldre, men å stå i dette på daglig basis er ingen dans på roser det heller, og jeg er faktisk ukomfortabel med å være ansvarlig for dette tilbudet nå. For tre år siden var det helt annerledes, før gratis kjernetid og i tillegg færre elever med 1-1-behov. Det er ikke forsvarlig å være tre voksne på godt over 100 barn (man er flere, men de er opptatt med 1-1-barn). Vi gjør virkelig så godt vi kan, men med kortere åpningstider og mer stengt kunne vi hatt flere voksne i den tiden det er flest barn. Dette må gå til politikere, ikke til kommunene. De er pålagt å spare, og de har ikke et øre ekstra. Penger som kommer inn og ikke er øremerket holdes igjen og brukes til det som skal spares. Som sagt, jeg forstår at det er fortvilende, men det er det for oss som står i dette og skal prøve å gi et tilbud også. Anonymkode: 385fa...63f Hvordan i all verden hjelper det å stenge 8 uker mer i året? Mange ansatte vil måtte gå ned i stilling. Anonymkode: 0b5c2...fb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå