Regning1 Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Hvorfor får partiet Venstre så få stemmer? Klarer ikke helt å forstå hva partiet står for, men kjenner flere oppegående mennesker som stemmer på dem… 3
Ssb Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Noen velgere, de faste og trofaste, rømte nok fordi de var livredd tanken på Sylvi som statsminister. De andre på høyresiden, glemte å stemme på de taktisk sett.. Hadde venstre kommet over sperregrensen, hadde resultatet blitt mulig flertall til høyresiden, så her har ikke høyresiden skjønt verdien i å stemme taktisk. 3 4
bullehurk Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden Regning1 skrev (1 minutt siden): Hvorfor får partiet Venstre så få stemmer? Klarer ikke helt å forstå hva partiet står for, men kjenner flere oppegående mennesker som stemmer på dem… Flere ting, bla. Ja til EU. Med de 2 siste lederne har de gått fra sin distriktsvennlige profil og blitt mye mer sentralistiske, med bl.a. ja til mer ulv. Også til å bli et "bymiljøparti" som blir mer likt SV og Mdg. Mange i sentrale strøk ser ikke lenger så stor forskjell, og de har tapt mye velgere til Mdg. 2
en kopp med te Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden De faller mellom stolene i Norsk politikk. De er klistret til høyresida, som de selv ikke liker og venstresida vil ikke ha noe med dem å gjøre. Som å stemme SV, men du ender med Sylvi som statsminister. Gir ingen mening. 1
Koneko Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden (endret) Det er bare Venstre som i klartekst sier nei til full lønn under sykdom. FrP vingler litt og vil (antakelig klokelig) ikke avklare standpunktet sitt. Resten av partiene er for full lønn under sykdom. Så jeg tror en gjeng papirpushere i Venstre ha driti på draget og ikke forstått hva folk står i på jobb rundt omkring. Det er ikke bare å ta hjemmekontor om du er bussjåfør, langtransportsjåfør, butikkarbeider eller helsearbeider, og det er ikke bare for disse arbeidsgruppene å hangle seg febersjuke på jobb heller. Bare at det er så gå andre partier som støtter kutt i sykelønna, demonstrerer hvor lite populært det er som standpunkt. Endret 4 timer siden av Koneko 2
Susan Sto Helit Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden De er jo et sentrumsparti. Og sloss jo da mye om de samme velgerne som SV, MDG, Krf, Sp og flere. Men i motsetning til de andre, så har de låst seg til Høyre, og dermed også til Frp. Og det er ikke akkurat vinneroppskriften for å dra sentrumsvelgere. De som faktisk ønsker sentrumspolitikk, er gjerne langt unna Frp politisk. Mens de oftere kan tolerere Høyre. 2
Havtorn Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden Jeg stemte Venstre før, men stadig mer uklar miljøpolitikk, usosial helsepolitikk og det at de stadig glir mer til høyre har fått meg til å skifte parti. 5
Forenkle Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden Jeg liker Venstre og skulle gjerne sett dem over sperregrensen. Men jeg er enig i at flere nok har gått til andre partier. Når Høyre fremdeles holder seg med Erna som leder (burde ha gitt seg med en gang Sindre-saken kom opp), kan jeg forstå at man styrer unna et parti som kan bli støtteparti for Høyre. Ellers fremstår jo Venstre som det eneste fornuftige valget på borgerlig siden, slik jeg ser det. Hvordan KrF kan holde seg over sperregrensen er for meg et spørsmål. De er jo helt på trynet. 3
Vma Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden En stemme til Venstre var en stemme til Sylvi.. Kommer tilbake når Venstre distanserer seg fra FrP 4
Tabris Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden Jeg vurderte å stemme Venstre, men lot være fordi jeg ikke vil ha FrP i regjering. Tror mange tenker slik. 5 1
pingeling Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden Samme som de over. Ville stemt venstre, og ville fint kunne taklet at de gikk sammen med Høyre. Men ikke så langt høyre som Frp. Så da mistet de min stemme. 1
Lillemy8 Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden Godt spørsmål ts - tror mange lurer på dette altså. Venstre definerer seg som et liberalt sentrumsparti, men de samarbeider ofte med høyresiden. Samtidig står de for miljø, innvandring og rettigheter som ligner venstresiden. Det kan være forvirrende. Jeg stemmer ikke Venstre, mest på grunn av at jeg synes de var dårlig til å følge opp eget partiprogram da de satt i regjering med Høyre og FrP (2018–2021). De fikk begrenset gjennomslag i miljøpolitikken, som er deres kjerneområde. Jeg tror flere velgere ble skuffet og dermed har gått over til MDG eller SV.
bullehurk Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden Forenkle skrev (2 minutter siden): Hvordan KrF kan holde seg over sperregrensen er for meg et spørsmål. De er jo helt på trynet. Ja, det er det. Mange "rike onkler" i det kristenkonservative miljøet som har åpnet lommeboka og sponset valgkampen. Og så er det mange halvkristne "Frk. bibelstripp"-damer som liker Ulstein (merkelig nok)
mammahjarte Skrevet 4 timer siden #15 Skrevet 4 timer siden For meg er det litt uklart kva venstre eigentlig står for. I praksis altså, ikkje på papiret.
Forenkle Skrevet 4 timer siden #16 Skrevet 4 timer siden bullehurk skrev (Akkurat nå): Ja, det er det. Mange "rike onkler" i det kristenkonservative miljøet som har åpnet lommeboka og sponset valgkampen. Og så er det mange halvkristne "Frk. bibelstripp"-damer som liker Ulstein (merkelig nok) Jeg hadde trodd de skulle havne permanent under sperregrensen etter Hareide-splittelsen, men så ser det ut til at de har klart å trekke til seg nesten like mange som de mistet... Merkelige saker. Men det er mulig det er noen som ser ordet "kristelig" og så holder det for dem 🙅♀️ 1
Rosa Sitron Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden Jeg har snakket med mange som valgte mdg i stedet for venstre for å ikke få Listhaug som statminister
romerskbetong Skrevet 4 timer siden #18 Skrevet 4 timer siden For mykje klima, olje og EU-mas. Men dei har eit par andre ting som er gode da, til dømes liberal narkotikapolitikk.
Forenkle Skrevet 4 timer siden #19 Skrevet 4 timer siden Jeg synes det er synd det går dårlig med "sentrumspartiene" pga det ser ut som vi også er i fred med å få økt politisk polarisering. Skulle ønske vi kunne få oppslutning om "midt på treet" fornuft, ikke økt oppslutning til Rødt og FrP. 1
homber Skrevet 4 timer siden #20 Skrevet 4 timer siden Jeg tror mye skyldes Guri Melby. Hun er ikke en trygg solid leder, men svært emosjonell. I debatter på NRK har hun frontet at Norge skal sende fredsbevarende styrker til Ukraina noe som er helt hinsides. Du så det også da hun i går gråt mens hun talte til partiet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå