Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...hever du deg over det, eller tar du igjen? Har blitt trakassert og forsøkt overkjørt av en bølle i livet mitt. Jeg tenkte først ikke ta igjen, heve meg over det, fokusere på noe annet. Men denne personen gir seg jo aldri, og er helt uten skrupler, og samvittighet.  Vil ikke skrive mer hvorfor vi må fortsette å forholde oss til hverandre, men det må vi dessverre.

Anonymkode: aabe5...cad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Umulig å svare på med så lite info.

Anonymkode: ebd16...308

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Umulig å svare på med så lite info.

Ok, sagt på en annen måte: er det noen situasjoner som hadde gjort at du hadde tatt igjen? Er vokst opp med at man skal heve seg over dårlig oppførsel, men vet ikke om det funker i denne situasjonen.. Eller om jeg klarer. 

AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke la seg pille på nesen, men ikke synk til bøllens nivå.

Vær tålmodig, og ta en grusom hevn når de minst aner det.

Anonymkode: 50ed0...a87

• Hjerte 1
Skrevet

Dessverre. Hadde vært interessant å vite mer. Hevn kan være interessant, spennende og givende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, sagt på en annen måte: er det noen situasjoner som hadde gjort at du hadde tatt igjen? Er vokst opp med at man skal heve seg over dårlig oppførsel, men vet ikke om det funker i denne situasjonen.. Eller om jeg klarer. 

Må ha flere sider av saken her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bare overse dem, fungerer i alle fall aldri. 

Er det noe sånne bøller ELSKER så er det selvfølgelig folk som aldri kommer til å ta igjen. For da kan de selvfølgelig holde på akkurat som de ønsker, uten å være redd for noe som helst slags konsekvenser...  

Anonymkode: 5b9d1...479

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å gi et fornuftig svar når du er så vag, men jeg hadde ikke funnet meg i å bli bøllet og hadde sagt klart fra.

Anonymkode: 51089...03d

Skrevet

Ikke akkurat bølle, men jeg hadde ei svigerinne som sa akkurat det som passet henne til enhver tid. Svarte man tilbake med samme mynt, så ble det rabalder. Så jeg holdt meg bare borte. Var aldri med på besøk eller tok noen som helst kontakt med henne. Tror hun tok hintet til slutt, for det avtok. Men jeg holdt bare fremdeles avstand. Hun er nå gått fra min bror, og det er faktisk helt greit for alle unntatt han og barna. Ingen i storfamilien likte henne. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
sommerkroppen skrev (5 timer siden):

Ikke akkurat bølle, men jeg hadde ei svigerinne som sa akkurat det som passet henne til enhver tid. Svarte man tilbake med samme mynt, så ble det rabalder. Så jeg holdt meg bare borte. Var aldri med på besøk eller tok noen som helst kontakt med henne. Tror hun tok hintet til slutt, for det avtok. Men jeg holdt bare fremdeles avstand. Hun er nå gått fra min bror, og det er faktisk helt greit for alle unntatt han og barna. Ingen i storfamilien likte henne. 

Bra hun tok et hint til slutt. Er litt sammenlignbar situasjon her også, som i at vi må forholde oss til hverandre, og vedkommende er svært umoden. Ekspert på å sette folk opp mot hverandre, så splid, bruke enormt mye tid på intrigemakeri osv. Helt uten skrupler og samvittighet, så jeg har vært utsatt for en svertekampanje uten like i en evighet.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut! 

Anonymkode: ff07b...9b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er oppvokst med å ta kampen, konfrontere og sette foten ned. Sette grenser. Det har jeg alltid gjort, og har ingen problemer med bøller eller ufin oppførsel. Jeg blir nesten litt glad hvis de velger meg. 

Jeg har tatt for meg to sjefer blant annet. Det er ikke sånn at jeg har vært ufin, men jeg har sagt tydelig fra hva jeg mener, og det har blitt litt gråt. Ikke fra min side altså.. 

Så man skal heve seg over, men går det ikke- så ser du personen rett i øynene og sier det du mener. Det er lov og det er bra å være bestemt og til og med litt sint hvis det er nødvendig. 

Anonymkode: c7775...4ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er oppvokst med å ta kampen, konfrontere og sette foten ned. Sette grenser. Det har jeg alltid gjort, og har ingen problemer med bøller eller ufin oppførsel. Jeg blir nesten litt glad hvis de velger meg. 

Jeg har tatt for meg to sjefer blant annet. Det er ikke sånn at jeg har vært ufin, men jeg har sagt tydelig fra hva jeg mener, og det har blitt litt gråt. Ikke fra min side altså.. 

Så man skal heve seg over, men går det ikke- så ser du personen rett i øynene og sier det du mener. Det er lov og det er bra å være bestemt og til og med litt sint hvis det er nødvendig. 

Anonymkode: c7775...4ab

Jeg er vokst opp med at det er litt harry å være sint og kranglete. Man skal snakke ut om ting, være mild og snill og dempet.  Men dette her har fått fram skikkelig sinne i meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke alltid man kan det, men det kommer også an på hvem man har med å gjøre. Er det en ordentlig kranglefant kan stillhet og gjesping være det beste. Altså at personen er drit kjedelig for deg, og du føler ikke noen ting i forhold til det de sier (tilsynelatende).

Anonymkode: 718ee...470

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bra hun tok et hint til slutt. Er litt sammenlignbar situasjon her også, som i at vi må forholde oss til hverandre, og vedkommende er svært umoden. Ekspert på å sette folk opp mot hverandre, så splid, bruke enormt mye tid på intrigemakeri osv. Helt uten skrupler og samvittighet, så jeg har vært utsatt for en svertekampanje uten like i en evighet.

Ok, dette er en narsissist.

Anonymkode: 718ee...470

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ut fra min erfaring med den type oppførsel, så har vedkommende sannsynligvis en svertekampanje eller fem gående om alle de omgås lenge, slik at den dagen noen "avviser" dem(enten avvisningen er reell eller opplevd), kan de hevne seg ved å tute høylytt om hva den eller den har gjort, og de kommer til å bli trodd siden folk rundt allerede har blitt tutet ørene fulle over hvor håpløse den-og-den er. Her har jeg hørt dritt om svigerfamilien lenge av svigermor, og svigerfamilien har hørt mye dritt om meg fra henne. Det tok noen år før jeg skjønte hva som egentlig foregikk, til tross for å ha hatt en sånn person som medelev for lenge siden. (Og dermed skulle man jo tro at det var lettere å se mønstrene. Nei, ikke når man kommer inn i en familie hvor alle unntatt meg er vokst opp med slikt. Det var flere som luktet lunta og reagerte på oppførselen da vi gikk på vgs, siden vi var flere i klassen som ikke kjente hverandre fra før.) Så ikke tro på noe av det vedkommende sier om andre, stol på din egen opplevelse av dem som det blir snakket dritt om. Hva andre tror om deg får du dessverre ikke gjort noe med, da de har jo sin frie vilje akkurat som deg. Kanskje skjønner de med tiden at det ikke var helt slik som personen har sagt, i mellomtiden er de strengt tatt ikke noe tap for deg, selv om det er vondt hvis noen velger å tro personen fremfor deg.

Og når det gjelder å ta igjen eller overhøre, kommer det litt an på hva den andre er ute etter. Ofte vil de ha en eller annen form for emosjonell reaksjon fra deg, det gir dem en følelse av kontroll. Jeg har erfart at ting jeg oppriktig driter i, (og dermed ikke reagerer på,) slutter hun faktisk å "mase" om. Det samme med hvis hun merker at jeg støtter den andre hvis hun kommer til meg med klage over noe den-og-den har gjort/skal gjøre som hun ikke liker. Da blir det stille angående den tingen, i alle fall. Så det blir egentlig om å gjøre for meg å bli så likegyldig som mulig til alt hun sier og mener. (Det er først nå jeg virkelig skjønner hva lærerne på barneskolen mente med "slutt å bry deg om det, så slutter de å erte deg" betyr.)

Handler det om ting hun vil ha meg til å gjøre eller si ja til, derimot, er det tilsvarende viktig å være tydelig (helst i forkant) på hva jeg vil og ikke vil, og å stå i det NÅR(ja, det er når og ikke hvis) hun prøver å tvinge et nei til å bli et ja. Det vil si bestemme seg på forhånd, og gjennomføre konsekvensene av oppførselen jeg ikke akter å tolerere. (Konsekvensene handler om hva jeg vil gjøre for å beskytte meg selv om uønsket oppførsel, ikke hva hun skal gjøre eller ikke gjøre. Jeg kan ikke tvinge henne til å slutte å slenge dritt, men jeg kan velge om jeg skal gidde å høre på det eller ikke. Hun kan ikke tvinge meg til å høre på.) Hver jævla gang. Akkurat den biten strever jeg med, for det er nesten som hun finner nye "smutthull" hver gang. Og hun tar det aldri direkte med meg, men går til samboer(sin sønn) i stedet. Det gjør det enda verre, for da blir han(og husfreden mellom meg og ham) brukt som brekkstang for å få det som hun vil. Det er noe dritt. 

Anonymkode: de4b5...9d4

AnonymBruker
Skrevet

Bøller fortsetter å bølle fordi ingen tar igjen. Det er derfor de fortsetter. 

Jeg har levd med bøller hele livet og den dagen jeg tok igjen var den dagen de sluttet. 

Ts må komme med eksempler på hva bøllen gjør. 

Anonymkode: 220b9...ed4

AnonymBruker
Skrevet

det beste svaret er å ikke gi noen form for respons rett og slett, la dem grave sin grav, til slutt er den dyp nok til at de ikke kommer utav den.. 

Anonymkode: dad3c...77c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo helt hva det er. 
Om situasjonen er nært som i at det er snakk om familie eller venner hadde jeg valgt å trekke meg unna og unngå personen/ikke delta der personen er.
Om det er jobb, avhenger det litt av hva slags stilling personen har - har de makt over meg i form av stillingen sin som kan gi uante konsekvenser, eller er det en kollega mer på lik linje? Jeg tror jeg hadde valgt ting som går på "malicious compliance" i første eksempel i de tilfellene der det er mulig (selvsagt sørget for å få instrukser skriftlig eller i plenum så flere hører dem) og ellers ispedd "quiet quitting". Hadde gjort jobben min til punkt og prikke, men ikke noe som helst ekstra. Gjelder det kommentarer som er bøllete, hadde jeg forholdt meg rolig og svart veldig saklig og stilt meg litt uforstående som om de må forklare hva de mener med teskje en gang til. Det tar ofte nyven av slike bøller.
Mye likt om det var en kollega også, minus "malicious compliance", og kanskje bare oppført meg normalt mot vedkommende og latt oppførselen tale for seg selv. Det har fungert før, de skapte seg ikke akkurat venner ved å holde på.

Tilfeldige bøller, som fremmede som er frekke i kjeften, de svarer jeg kontant og ber de rulle inn. Folk som er bøller i form av at de tar seg til rette på andres bekostning eller prøver å skvise deg vekk (manspreading) fra treningplass, benk, fortau, køa eller hva søren - da blir rompa mi sååå brei altså, og jeg går/trener/gjør hva enn de er så utålmodige over eeenda saktere mens jeg smiler som katten som har fått fløte. Sånne folk vinner ikke frem med ufinheten sin hos meg, da blir ting myyye vanskeligere :) 

Anonymkode: e9c8e...e8a

AnonymBruker
Skrevet

Bøllens makt ligger oftest i at de får en reaksjon fra deg. Enten at de vipper deg av pinnen når det gjelder følelser eller selvbilde, eller at de får viljen sin på din bekostning (ta fysisk plassen din). Å ikke la seg affisere eller tillate de tingene er beste måte å håndtere bøllen på som regel.

Anonymkode: e9c8e...e8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...