Gå til innhold

Odel og takst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Håper noen kan hjelpe meg litt ang odel på mine foreldres gård. 

Jeg har odel også har jeg to søsken jeg må kjøpe ut (de har sagt de ikke vil ha noe med gården å gjøre men de vil ha penger)

Men jeg har ikke penger 🫣😅 

Begge søskene mine har bedre jobber enn meg og tjener ganske godt. De har omtrent ikke gjeld. 

Jeg er sykepleier med tilegg utdannelse men tjener ikke mer enn 580.000 der jeg jobber. 

Jeg har ca 600.000 i studiegjeld, og 400.000 i billån (MÅ ha bil for å komme meg 6 mil på jobb) 

Jeg har snakket med banken om lån til å kjøpe ut søskene mine fra odel. Men jeg kan bare får 2 mill i lån. Jeg er redd dette er alt for lite. 

Gården antar jeg har en markedsverdi på 15.mill. Men hva er odelstakst???

Jeg har ikke 50.000 til å ta en takst bare for å sjekke 😅😅 

Jeg er redd gården blir solgt pga min manglende låne evne. 

Anonymkode: a8129...934

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du overtar en gård på odel så kjøper du den fra dine foreldre. Dine søsken er ikke en part i den saken og skal ikke kjøpes ut. 

Anonymkode: ac314...bef

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Er 15mill deres antatte markedsverdi? Du må få landbrukstakst, som vurderer eiendommen iht landbruksnæring. Den er oftest lavere enn markedsverdi. Odelstakst blir bare aktuelt hvis dere ikke blir enige, den fastsettes av retten. Det er ingen fast regel på forholdet mellom takstene. Det avhenger f.eks av hvor godt det er mulig å drive gården, standard på bygg, hvor attraktivt område den ligger i. Er det f.eks egentlig bare et svært, flott hus på en stor tomt men lite muligheter for jordbruk/dyrehold, så blir det neppe så stor forskjell på takstene. Jeg er i «jordbruksmiljøet» selv og har folk i nær krets som har opplevd alt fra bare 20% forskjell (lite driftbar gård på sted med lite interesse) til 60% forskjell (stor hestegård ved stor by). Jeg tror uansett du skal slite med å ha råd. Hvis du ikke har noe EK og kan låne 2mill trenger du altså en landbrukstakst som slår av over 80% ift markedsverdi? Det har jeg aldri hørt om…

2. Hvis du ikke har råd til en takst på 50.000 og kun får to millioner i lån. Åssen skal du drive en svær gård? Hva med alle drifts- og vedlikeholdsutgifter? Får du konsesjon, kan du å drive gård? Inntekter i landbruk er så som så, mange bønder må ha en jobb ved siden av. Jeg hadde ikke turt å ta på meg forpliktelsene ved å ha en slik gård uten å ha mer «til overs». Høres ut som det blir smalhans på deg, og du må trolig ha noe nedbetalingsavtale med foreldrene, og er det da verdt det? Evt må du ha en forretningsplan med gården. Mange unge har fått millioner i landsbrukslån og tilskudd fra Innovasjon Norge.

Anonymkode: 92a8c...5d1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her kan du lese om åsetes-takst:

https://www.domstol.no/no/juridisk-ordliste/a2/asetestakst/

Om du ikke har råd til å kjøpe den for åsetes-taksten, så kan du jo ikke kreve å få den.

Anonymkode: 1bf93...a0e

Men leste noe om at åsete takst kun er ved død og hvis man er født før 1979? Eller no

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Håper noen kan hjelpe meg litt ang odel på mine foreldres gård. 

Jeg har odel også har jeg to søsken jeg må kjøpe ut (de har sagt de ikke vil ha noe med gården å gjøre men de vil ha penger)

Men jeg har ikke penger 🫣😅 

Begge søskene mine har bedre jobber enn meg og tjener ganske godt. De har omtrent ikke gjeld. 

Jeg er sykepleier med tilegg utdannelse men tjener ikke mer enn 580.000 der jeg jobber. 

Jeg har ca 600.000 i studiegjeld, og 400.000 i billån (MÅ ha bil for å komme meg 6 mil på jobb) 

Jeg har snakket med banken om lån til å kjøpe ut søskene mine fra odel. Men jeg kan bare får 2 mill i lån. Jeg er redd dette er alt for lite. 

Gården antar jeg har en markedsverdi på 15.mill. Men hva er odelstakst???

Jeg har ikke 50.000 til å ta en takst bare for å sjekke 😅😅 

Jeg er redd gården blir solgt pga min manglende låne evne. 

Anonymkode: a8129...934

Kjøp en time med rådgivning fra Norsk Landbruksrådgivning.

Økonomi | Norsk Landbruksrådgiving

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når du overtar en gård på odel så kjøper du den fra dine foreldre. Dine søsken er ikke en part i den saken og skal ikke kjøpes ut. 

Jo, søsken skal også kjøpes ut. 

Hvorfor snakker du om ting du ikke har peiling på? 

TS; en time med advokat er det beste i disse tilfellene. Odel er vanskelig. Men det er sant som det sies over her, prisen kommer an på mye. 

Anonymkode: f58e0...61b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1. Er 15mill deres antatte markedsverdi? Du må få landbrukstakst, som vurderer eiendommen iht landbruksnæring. Den er oftest lavere enn markedsverdi. Odelstakst blir bare aktuelt hvis dere ikke blir enige, den fastsettes av retten. Det er ingen fast regel på forholdet mellom takstene. Det avhenger f.eks av hvor godt det er mulig å drive gården, standard på bygg, hvor attraktivt område den ligger i. Er det f.eks egentlig bare et svært, flott hus på en stor tomt men lite muligheter for jordbruk/dyrehold, så blir det neppe så stor forskjell på takstene. Jeg er i «jordbruksmiljøet» selv og har folk i nær krets som har opplevd alt fra bare 20% forskjell (lite driftbar gård på sted med lite interesse) til 60% forskjell (stor hestegård ved stor by). Jeg tror uansett du skal slite med å ha råd. Hvis du ikke har noe EK og kan låne 2mill trenger du altså en landbrukstakst som slår av over 80% ift markedsverdi? Det har jeg aldri hørt om…

2. Hvis du ikke har råd til en takst på 50.000 og kun får to millioner i lån. Åssen skal du drive en svær gård? Hva med alle drifts- og vedlikeholdsutgifter? Får du konsesjon, kan du å drive gård? Inntekter i landbruk er så som så, mange bønder må ha en jobb ved siden av. Jeg hadde ikke turt å ta på meg forpliktelsene ved å ha en slik gård uten å ha mer «til overs». Høres ut som det blir smalhans på deg, og du må trolig ha noe nedbetalingsavtale med foreldrene, og er det da verdt det? Evt må du ha en forretningsplan med gården. Mange unge har fått millioner i landsbrukslån og tilskudd fra Innovasjon Norge.

Anonymkode: 92a8c...5d1

Nå er det ikke så stor gård. Ingen dyr og jorda er forpaketet bort. Men den er akkurat innefor odel størrelsen. 

AnonymBruker
Skrevet

Landbrukstaksten ligger gjerne litt lavere enn markedstakst, nettopp for at det skal være enklere for folk å ta over og drive gård. Hvis markedsverdien er anslått til 15 mill, kan jeg likevel ikke tro at landbrukstaksten blir særlig lavere enn 13 mill? Det er fortsatt usannsynlig mye penger for én person med middels inntekt og ingen egenkapital. 

hvis det er odel på gården KAN dine foreldre gi deg et åsetefradrag. Det er i såfall 25% av landbrukstakst, og da er du nede i 9-10 millioner? Hadde jeg vært dine søsken, ville jeg blitt svært irritert hvis mine foreldre bare gav bort så mange millioner for at mitt søsken skulle overta en gård, mens jeg ble sittende igjen med ingenting. Det høres ut som du ikke har råd til dette, med mindre du finner deg en svært rik mann. 

Anonymkode: 17f3e...2fe

Skrevet

Hvis du kjøper ut søsknene dine: 

hvordan skal du klare å vedlikeholde eiendommen?

Ser for meg at det vil bli krevende å kombinere sykepleier jobb / sykepleierjobb 

med alt det som kreves av arbeid og vedlikehold av en gård 😕

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jo, søsken skal også kjøpes ut. 

Hvorfor snakker du om ting du ikke har peiling på? 

TS; en time med advokat er det beste i disse tilfellene. Odel er vanskelig. Men det er sant som det sies over her, prisen kommer an på mye. 

Anonymkode: f58e0...61b

Dette vet jeg,for jeg har tatt over gård selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette vet jeg,for jeg har tatt over gård selv. 

Helt riktig. Jeg har også overtatt en odelsgård og måtte selvsagt ikke kjøpe ut mine søsken. I de tilfellene der søsken må kjøpes ut er når de har best odel.

Anonymkode: 0efec...895

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...