Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her. Har sett at NAV kan dekke dette, men da må man vel ha fått et tilbud først. Så da er det jo noen som må ta sjansen på meg før de i det hele tatt vet at de kan få denne perioden dekket.

Anonymkode: 9a289...5fe

Det hjelper lite om Nav kan dekke arbeidsgiverperioden. Man skal ha personell til å dekke opp fravær og det personellet skal ha riktig kompetanse. 

Anonymkode: 8a6d8...2e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden, men TS - vil disse sykdommene kunne påvirke din jobb? Hvis ikke så trenger du ikke å si noe.

Jeg har en medfødt helsetilstand, men siden den ikke påvirker min jobb så nevner jeg den heller ikke i intervju.

Anonymkode: 25f73...330

TS her. Ja, de vil det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper lite om Nav kan dekke arbeidsgiverperioden. Man skal ha personell til å dekke opp fravær og det personellet skal ha riktig kompetanse. 

Anonymkode: 8a6d8...2e7

TS her. Ja det er det å. Jeg har jo hørt at det finnes noe lønnstilskudd å, men det er jo også litt samme greia vil jeg tro.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk ikke jobber pga barns sykdom. Selv i staten. Deres skam, jeg fikk en bedre jobb

Anonymkode: 1f795...3df

TS her. Det er bra å høre du fikk en bedre jobb! 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Som skrevet tidligere så er dette en del av standardspørsmålene. Altså de leser det fra et ark, jeg ser jo hva disse spørsmålene er. 

Spør de alltid på alle intervjuer: har du helseutfordringer? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (Akkurat nå):

Spør de alltid på alle intervjuer: har du helseutfordringer? 

TS her. Nei ikke på alle, men på de hvor de har et ark foran seg og at de går gjennom noen standard spørsmål så ja. Hvis de ikke spør om helse så nevner ikke jeg helse heller. Ingen kan vite at jeg er syk før jeg sier det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er statusen din TS? 
Har du tatt en utdannelse men ikke kommet deg inn i en jobb der du har fått testet arbeidsevnen nok til at du ikke har hatt noe annet valg enn å gå ut i varig sykmelding ? 
Da skulle du jo hatt rett  på AAP og senere annen arbeidstrening med tanke på utredning møt uførhet. 
Noe har gått feil siden du egentlig er ufør men har falt ut av systemet på ett eller annet tidspunkt! 

Anonymkode: f3551...e21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Denne tråden er et godt eksempel på hvordan kronisk syke havner mellom barken og veden. Tonen i samfunnet er at alle kan jobbe, i hvert fall litt, og vi skal ha slutt på at så mange sykmeldes eller blir ufør. Men så er det jo, som man ser her i tråden, ikke så enkelt likevel.
TS ønsker jo å jobbe, men får stadig spørsmål om helse på intervjuer, og velger å være ærlig. Som gjør at arbeidsgivere velger henne bort for å heller ansette friske. Noen her sier at hun selvsagt skal være ærlig, for noe annet er slemt overfor arbeidsgiver, mens andre mener hun skal lyve. Det blir feil uansett.
De som foreslår at hun skal begynne forsiktig i deltidsjobber, ville neppe ha gjort det samme selv da de fleste ønsker grei inntekt. De færreste kan leve på inntekten fra en liten deltidsstilling.

Hvorfor ser ikke politikerne paradokset i tanken om at "alle kan jobbe litt"? hvilke jobber er det som finnes som passer for kronisk syke? Og hvilke arbeidsgivere ønsker å tilby jobb til ansatte som mest sannsynlig vil kreve ekstra tilrettelegging og i verste fall bli mye sykemeldt? 

Arbeidslivet er så kraftig skjært ned at ingen har råd til ansatte som ikke klarer å stå i jobb mesteparten av tiden. Dette er konsekvensen av alle nedskjæringene som liksom skal spare penger og gjøre oss mer effektive. Det eneste vi oppnår er stressede (og i lengden mer syke) ansatte og ingen muligheter for kroniske syke eller deltidsuføre til å få brukt restarbeidsevnen sin.

TS; du får snakke med legen om muligheten for gradert ufør. Du er jo nødt til å ha inntekt, og om arbeidslivet ikke vil ha deg, så må velferdsstaten steppe inn. Det er tross alt staten som har lagt til rette for den arbeidskulturen som er nå, der alle som skal jobbe må ha god utdannelse og god helse, og hvis man blir syk så får man alt ansvaret for å bruke restarbeidsevnen fornuftig. Alle forstår at arbeidsgivere ikke ønsker å tape penger på ansatte som ikke klarer å jobbe effektivt nok, men mange ser ut til å glemme at det også innebærer at det faktisk blir skralt med noe tilbud til de som er for syke til å stå i 100% jobb, men for friske til å bli helt eller delvis ufør. 

Lykke til TS, muligens må du være slem og lyve på neste intervju. Ingen arbeidsgivere vil ha syke ansatte, for det er dårlig butikk. Søk offentlige jobber og lyv eller svar avledende på spørsmål om helse og tilrettelegging. Hvis man skal gjøre som politikere og resten av samfunnet gnåler om ("Alle kan jobbe litt!"), så må du jo faktisk få deg en jobb. Gjør som politikerne selv gjør: lyv i vei og sykemeld deg når ting går til dundas! 

Anonymkode: bb099...822

TS her. Veldig enig i det du sier, man blir jo liksom syndebukken uansett. Hvis jeg havner på uføre så får jeg jo sikkert høre det å fra sinte folk som mener jeg skal jobbe. 
Men til forslaget ditt, jeg får ikke innvilget AAP så da får jeg ikke noe gradert uføretrygd. Jeg går bare på sosialhjelp nå, det er den eneste formen for inntekt jeg har. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er statusen din TS? 
Har du tatt en utdannelse men ikke kommet deg inn i en jobb der du har fått testet arbeidsevnen nok til at du ikke har hatt noe annet valg enn å gå ut i varig sykmelding ? 
Da skulle du jo hatt rett  på AAP og senere annen arbeidstrening med tanke på utredning møt uførhet. 
Noe har gått feil siden du egentlig er ufør men har falt ut av systemet på ett eller annet tidspunkt! 

TS her. Jeg er ikke på AAP eller ufør i det hele tatt. Jeg er bare kronisk syk. Og ikke i en sykemelding eller noe slikt. Jeg har en utdannelse men ingen jobb nei, og søker veldig bredt søker både innenfor utdanningsfeltet mitt og på alt mulig annet som ikke krever noe utdanning som skrevet tidligere. Jeg er ikke ufør som sagt, bare kronisk syk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde snakket med NAV om det. Vedtaket følger DEG, ikke arbeidsgiver.

Anonymkode: 66112...1f3

TS her. Takk, jeg kan jo spørre det skader jo ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS. Som sagt aldri skrevet det i noen søknad men det blir spurt om og da svarer jeg heller ærlig på intervju. Da vet arbeidsgiver at om jeg ikke er helt tipp topp en dag så vet hen hvorfor. Jeg må også på oppfølging til disse sykdommene og da må jeg jo ha legetimer som ofte er i arbeidstiden da og da vet de jo at jeg kommer til å måtte gå til legen 2 ganger i året. 

Men arbeidsgiver trenger jo ikke å vite om dette før du får jobben. Beklager å si det, men det er ren idioti å fortelle om alle sykdommene sine på jobbintervju.

Anonymkode: 36b24...ba8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er en mellomting her. Du kan være ærlig, uten å dele alt. 

Hvis helsen din vil gå ut over jobben, eller du vil ha behov for en del tilrettelegging, så er det greit å si det. 
Men om helseutfordringene dine betyr ett par legetimer i året, eller normal fraværsmengde, så er det helt unødvendig si det. 

Det er stor forskjell på det å ha en legetime i kvartalet for oppfølgning, og det å ha ukentlig behandling for eksempel. 

Jeg fikk bekreftelse fra NAV på at de ville gi lønnstilskudd dersom jeg fikk jobb. Tilskuddet må søkes om etter ansettelse, men det kan bekreftes på forhånd. 

Anonymkode: e84fd...e94

TS her. Ja helseutfordringene mine vil kreve tilrettelegging og at jeg er syk en del men jeg klarer selve arbeidsoppgavene. Det er jo derfor jeg søker på jobben i utgangspunktet. 

Takk, jeg kan jo spørre om det kan være en mulighet. Så får man jo bare se. 

AnonymBruker
Skrevet

Men arbeidsgiver trenger jo ikke å vite om dette før du får jobben. Beklager å si det, men det er ren idioti å fortelle om alle sykdommene sine på jobbintervju.

Anonymkode: 36b24...ba8

TS her. Men når jeg trenger tilrettelegging og de spør om dette så må man jo svare. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS her. Som nevnt tidligere i tråden så får jeg ikke innvilget det. Jeg er mye syk, trenger tilrettelegging og hvis jeg jobber kan jeg ikke ha noe liv utenom, altså jeg må bare rett hjem og sove. I lunsjpauser må jeg være alene og slappe av skal jeg orke resten av arbeidsdagen. 
Men selve arbeidsoppgavene klarer jeg fint. Arbeidsoppgavene kan jeg utføre. Og da får man ikke AAP

Dette stemmer ikke helt, TS. 
Til meg var både helsevesen og Nav tydelig på at man skal kunne ha et liv utenom jobb også, så om du blir såpass dårlig så har du ikke 100% arbeidsevne.

Og de var også tydelig på at dersom man er kronisk syk og har behov for gjentatte sykemeldinger, så har man ikke reell inntektsevne selv om arbeidsevnen er der (dette pga at arbeidsgivere ikke vil ha deg, rett og slett).

Anonymkode: 7a45c...62c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg er ikke på AAP eller ufør i det hele tatt. Jeg er bare kronisk syk. Og ikke i en sykemelding eller noe slikt. Jeg har en utdannelse men ingen jobb nei, og søker veldig bredt søker både innenfor utdanningsfeltet mitt og på alt mulig annet som ikke krever noe utdanning som skrevet tidligere. Jeg er ikke ufør som sagt, bare kronisk syk.

Grunnen til at jeg spør er at det høres ut som du egentlig burde være ufør, eller delvis ufør. 
Det baserer jeg på at du forteller at du må ha tilrettelegging og vil være mye borte fra jobb om du skulle hatt en 100 % fast stilling.  
Da har du jo ikke helse til å jobbe en normal arbeidsuke. 
Å være kronisk syk kan jo være så mangt . 
Noen har reumatisme i større eller mindre grad. Funksjonsnivået bestemmer jo om en greier jobb fullt , delvis eller ikke. 
Jeg er ikke ute etter å kritisere deg , men jeg prøver å forstå hvor reell du er til å greie en jobb over lengre tid. 
Vanligvis når en blir ansatt så blir det forventet at møter hver dag på jobb og fullfører arbeidsoppgavene sine. 
Viser det seg at ikke greier det og blir sykmeldt gjentatte ganger pga en ikke har helse til å utføre jobben sin så havner en inn under AAP og videre den veien for utprøving av funksjonsnivået.  
Det virker ikke som du har kommet så langt som du har blitt sykmeldt. 
Jeg lurer på hvordan du har hatt fått den oversikten over hvor mye du tåler hvis du ikke har hatt en jobb der du har måtte ty til sykmelding? Jeg spør for å prøve å hjelpe deg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke helt, TS. 
Til meg var både helsevesen og Nav tydelig på at man skal kunne ha et liv utenom jobb også, så om du blir såpass dårlig så har du ikke 100% arbeidsevne.

Og de var også tydelig på at dersom man er kronisk syk og har behov for gjentatte sykemeldinger, så har man ikke reell inntektsevne selv om arbeidsevnen er der (dette pga at arbeidsgivere ikke vil ha deg, rett og slett).

Anonymkode: 7a45c...62c

TS her. Det er det jeg har blitt fortalt av legen men nå er jeg veldig ny i nav gamet. Jeg har aldri hatt sykemelding da jeg ikke har hatt jobb, men jeg har jo hatt masse fraværsdager på skole og en tilrettelegging hvor jeg bare kunne komme og gå litt som helsa sa. 
Jeg har jo en veileder i nav og har fått plass på et jobb retta tiltak, så jeg kan jo ta det opp der å se hva de sier. Men hvis både lege og nav sier nei så må man jo bare søke og finne seg noe. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har søkt tidligere i år, da jeg lurte rett og slett på om det var slik det kom til å være for meg ( altså at jeg måtte på AAP) men jeg får ikke godkjent av fastlegen min. Da jeg ikke er 50% i alle yrker siden jeg har fullført skole på normal tid. 

Dette er jo egentlig positivt. Legen har tro på at du kan stå i jobb. 

Og…nå måtte jeg lese hele tråden en gang til for å finne svaret på et viktig spørsmål: Hvordan vet du at du får avslag pga helse? Har de sagt det til deg? Ellet er det det du antar og tror?

Arbeidsmarkedet er hardt for mange nå, særlig om man er relativt nyutdannet og/eller uten særlig erfaring. Hva om jobbene du har søkt bare har gått til bedre kvalifiserte, helt uten at det har noe med dine opplysninger om helse å gjøre? Uten nettverk kan det ta veldig mange forsøk å lande en fast stilling, syk eller helt frisk. Pass på at du ikke innbiller deg noe som ikke stemmer. 

Synes det er trist at folk ber deg søke aap, når du selv sier du kan stå i jobb og legen din også har tro på det.

Kanskje må du bare søke veldig mange jobber før du får en. Fint du søker bredt! Du kan slutte å si noe om helse så lenge du vet du kan utføre jobben per dags dato. Det er alt som betyr noe. Alle har en kropp, et sinn og en helse, og arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt om ting helsemessig forandrer seg etter ansettelse. Og det kan skje ALLE. 

Ikke gi deg du, og ikke hør på de som mener du skal ta resten av livet i uproduktiv tilstand. 

Anonymkode: d435f...4d2

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Grunnen til at jeg spør er at det høres ut som du egentlig burde være ufør, eller delvis ufør. 
Det baserer jeg på at du forteller at du må ha tilrettelegging og vil være mye borte fra jobb om du skulle hatt en 100 % fast stilling.  
Da har du jo ikke helse til å jobbe en normal arbeidsuke. 
Å være kronisk syk kan jo være så mangt . 
Noen har reumatisme i større eller mindre grad. Funksjonsnivået bestemmer jo om en greier jobb fullt , delvis eller ikke. 
Jeg er ikke ute etter å kritisere deg , men jeg prøver å forstå hvor reell du er til å greie en jobb over lengre tid. 
Vanligvis når en blir ansatt så blir det forventet at møter hver dag på jobb og fullfører arbeidsoppgavene sine. 
Viser det seg at ikke greier det og blir sykmeldt gjentatte ganger pga en ikke har helse til å utføre jobben sin så havner en inn under AAP og videre den veien for utprøving av funksjonsnivået.  
Det virker ikke som du har kommet så langt som du har blitt sykmeldt. 
Jeg lurer på hvordan du har hatt fått den oversikten over hvor mye du tåler hvis du ikke har hatt en jobb der du har måtte ty til sykmelding? Jeg spør for å prøve å hjelpe deg 

TS her. Skjønner det, helt lov å spørre om ting. For å svare, oversikten over hvor mye jeg tåler har jeg jo fått når jeg har gått på skole. Jeg har jo gått 100% skole. Har også hatt en forsikring hvor legene fra forsikrings selvskapte har tatt en vurdering og jeg har jo også leger på sykehus som har sagt at jeg kommer ikke til å kunne klare å leve et helt vanlig liv for folk på samme alder som meg som er friske. 
På skole må jeg ha hatt tilrettelegging og jeg vet jo at jeg har vært mye borte derfra også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jo egentlig positivt. Legen har tro på at du kan stå i jobb. 

Og…nå måtte jeg lese hele tråden en gang til for å finne svaret på et viktig spørsmål: Hvordan vet du at du får avslag pga helse? Har de sagt det til deg? Ellet er det det du antar og tror?

Arbeidsmarkedet er hardt for mange nå, særlig om man er relativt nyutdannet og/eller uten særlig erfaring. Hva om jobbene du har søkt bare har gått til bedre kvalifiserte, helt uten at det har noe med dine opplysninger om helse å gjøre? Uten nettverk kan det ta veldig mange forsøk å lande en fast stilling, syk eller helt frisk. Pass på at du ikke innbiller deg noe som ikke stemmer. 

Synes det er trist at folk ber deg søke aap, når du selv sier du kan stå i jobb og legen din også har tro på det.

Kanskje må du bare søke veldig mange jobber før du får en. Fint du søker bredt! Du kan slutte å si noe om helse så lenge du vet du kan utføre jobben per dags dato. Det er alt som betyr noe. Alle har en kropp, et sinn og en helse, og arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt om ting helsemessig forandrer seg etter ansettelse. Og det kan skje ALLE. 

Ikke gi deg du, og ikke hør på de som mener du skal ta resten av livet i uproduktiv tilstand. 

Anonymkode: d435f...4d2

TS her. Ja arbeidsmarkedet er hardt. Men de jobbene jeg ikke har fått pga helsa er faktisk på grunn av helsa. Det er tilbakemeldingen min jeg får. 
Andre jobber kan jeg jo få avslag på ikke nok erfaring osv slik som alle, men de presiserer at det er helsa så det er jo sånn jeg vet det. 
Men jeg gir meg ikke, prøver jo å søke så får man jo bare håpe. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke enig i at TS skal lyve til arbeidsgiver. Jeg har en kollega som er mye syk. Det er snakk om reelle, fysiske utfordringer og lidelser. Jeg har vondt av vedkommende og vet at han sliter mye.

Men det gjør jo at hans arbeid ofte faller på meg og mine kollegaer når han er borte så belastningen blir større på oss. 

Anonymkode: 25f73...330

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...