Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Ja det er jo det aspektet å. Det er jo derfor mange som er uføre eller AAP sliter med å finne seg en jobb selv om de har mulighet til det. 
Jeg ser jo egentlig ut som en helt vanlig arbeidsgiver da jeg ikke har noe aap eller uføre på meg. Så det er vel ekstra vanskelig hvis du får innvilget dette i tillegg

Anonymkode: 9a289...5fe

??? Vi på aap eller uføretrygd ser ikke noe mer rar ut bare for dette.  Vi er da normale mennesker. 

Det er vanskelig med og uten... tilogmed om du er 100 prosent friske e det vanskelig å finne jobb.

Spørsmål for deg er jo hva lever du på når? Oh hvor lenge klarer du deg uten penger?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke jobber pga barns sykdom. Selv i staten. Deres skam, jeg fikk en bedre jobb

Anonymkode: 1f795...3df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Har sett at NAV kan dekke dette, men da må man vel ha fått et tilbud først. Så da er det jo noen som må ta sjansen på meg før de i det hele tatt vet at de kan få denne perioden dekket.

Jeg hadde snakket med NAV om det. Vedtaket følger DEG, ikke arbeidsgiver.

Anonymkode: 66112...1f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

??? Vi på aap eller uføretrygd ser ikke noe mer rar ut bare for dette.  Vi er da normale mennesker. 

Det er vanskelig med og uten... tilogmed om du er 100 prosent friske e det vanskelig å finne jobb.

Spørsmål for deg er jo hva lever du på når? Oh hvor lenge klarer du deg uten penger?

TS her. Sier ikke at dere ser noe rare ut. Men dere har jo en AAP eller uføre innvilget, og da er jo det kanskje med på hvilke prosenter dere kan jobbe og hvor vanskelig det kan være å få en jobb. 
Jeg lever kun på sosialhjelp nå. Så det er den eneste inntektskilden jeg har, jeg får jo innvilget langtids sosialhjelp altså hjelp over flere måneder også må jeg søke på nytt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Sier ikke at dere ser noe rare ut. Men dere har jo en AAP eller uføre innvilget, og da er jo det kanskje med på hvilke prosenter dere kan jobbe og hvor vanskelig det kan være å få en jobb. 
Jeg lever kun på sosialhjelp nå. Så det er den eneste inntektskilden jeg har, jeg får jo innvilget langtids sosialhjelp altså hjelp over flere måneder også må jeg søke på nytt. 

Du får jo mer penger og en stabil inntekt på aap. Da kan du også jobbe litt oh nav kan hjelpe deg å finne en jobb.  Leve på sosiale er jo ingen ting..pluss når du får jobb så får du ikke sosial stønad lenger og da må du klare å jobbe nok prosent til å kunne dekke utgiftene du har nå .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her

jeg er ærlig med arbeidsgiver. 

da velger du også å sette deg selv utenfor, og da kan du jo ikke klage på at de ikke velger deg.. 

Anonymkode: 5fb1f...37c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (4 minutter siden):

Du får jo mer penger og en stabil inntekt på aap. Da kan du også jobbe litt oh nav kan hjelpe deg å finne en jobb.  Leve på sosiale er jo ingen ting..pluss når du får jobb så får du ikke sosial stønad lenger og da må du klare å jobbe nok prosent til å kunne dekke utgiftene du har nå .

TS her. Ja man får mer penger på AAP men dette skal man jo ha rett på å, man skal jo ha dette innvilget. Sosialstønad kan alle søke om. Jeg får sosialstønad helt til jeg får utbetalt lønn, altså hvis jeg får jeg jobb og det da tar en måned å få lønn så får jeg leve på sosial frem til lønning. 
Men hjelp av nav får du uansett om du er på AAP eller ikke, NAV har jo mange tiltak til å få hjelp med å få jobb. Det har jeg rett på. Om de funker eller ikke er jo en annen sak da så klart. 

AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er et godt eksempel på hvordan kronisk syke havner mellom barken og veden. Tonen i samfunnet er at alle kan jobbe, i hvert fall litt, og vi skal ha slutt på at så mange sykmeldes eller blir ufør. Men så er det jo, som man ser her i tråden, ikke så enkelt likevel.
TS ønsker jo å jobbe, men får stadig spørsmål om helse på intervjuer, og velger å være ærlig. Som gjør at arbeidsgivere velger henne bort for å heller ansette friske. Noen her sier at hun selvsagt skal være ærlig, for noe annet er slemt overfor arbeidsgiver, mens andre mener hun skal lyve. Det blir feil uansett.
De som foreslår at hun skal begynne forsiktig i deltidsjobber, ville neppe ha gjort det samme selv da de fleste ønsker grei inntekt. De færreste kan leve på inntekten fra en liten deltidsstilling.

Hvorfor ser ikke politikerne paradokset i tanken om at "alle kan jobbe litt"? hvilke jobber er det som finnes som passer for kronisk syke? Og hvilke arbeidsgivere ønsker å tilby jobb til ansatte som mest sannsynlig vil kreve ekstra tilrettelegging og i verste fall bli mye sykemeldt? 

Arbeidslivet er så kraftig skjært ned at ingen har råd til ansatte som ikke klarer å stå i jobb mesteparten av tiden. Dette er konsekvensen av alle nedskjæringene som liksom skal spare penger og gjøre oss mer effektive. Det eneste vi oppnår er stressede (og i lengden mer syke) ansatte og ingen muligheter for kroniske syke eller deltidsuføre til å få brukt restarbeidsevnen sin.

TS; du får snakke med legen om muligheten for gradert ufør. Du er jo nødt til å ha inntekt, og om arbeidslivet ikke vil ha deg, så må velferdsstaten steppe inn. Det er tross alt staten som har lagt til rette for den arbeidskulturen som er nå, der alle som skal jobbe må ha god utdannelse og god helse, og hvis man blir syk så får man alt ansvaret for å bruke restarbeidsevnen fornuftig. Alle forstår at arbeidsgivere ikke ønsker å tape penger på ansatte som ikke klarer å jobbe effektivt nok, men mange ser ut til å glemme at det også innebærer at det faktisk blir skralt med noe tilbud til de som er for syke til å stå i 100% jobb, men for friske til å bli helt eller delvis ufør. 

Lykke til TS, muligens må du være slem og lyve på neste intervju. Ingen arbeidsgivere vil ha syke ansatte, for det er dårlig butikk. Søk offentlige jobber og lyv eller svar avledende på spørsmål om helse og tilrettelegging. Hvis man skal gjøre som politikere og resten av samfunnet gnåler om ("Alle kan jobbe litt!"), så må du jo faktisk få deg en jobb. Gjør som politikerne selv gjør: lyv i vei og sykemeld deg når ting går til dundas! 

Anonymkode: bb099...822

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

da velger du også å sette deg selv utenfor, og da kan du jo ikke klage på at de ikke velger deg.. 

Så du mener TS bør lyve til arbeidsgiverne, og deretter late som ingenting når hun må ta ut egenmeldinger og sykemelding når kroppen slår seg vrang? Det er jo veldig populært...
Uansett hva TS gjør eller ikke gjør, så blir alt hennes feil og hun blir bare en belastning for samfunnet på en eller annen måte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener TS bør lyve til arbeidsgiverne, og deretter late som ingenting når hun må ta ut egenmeldinger og sykemelding når kroppen slår seg vrang? Det er jo veldig populært...
Uansett hva TS gjør eller ikke gjør, så blir alt hennes feil og hun blir bare en belastning for samfunnet på en eller annen måte.

TS her. Ja det er jo dette da. Spør de om helse og tilrettelegging og jeg sier nei, får jobben og sier at jeg må tilrettelegging og har sykefravær grunnet sykdommen så blir det jo at man lyver. 
Er enig at man ikke trenger å nevne noe hvis det ikke blir spurt om, det gjør jeg heller ikke. Hvis de ikke spør så sier jeg jo heller ikke i fra før en eventuell ansettelse. Men jeg gidder ikke si at jeg er frisk som en fisk trenger ingen tilrettelegging når de direkte sitter å spør om det. Da får man jo høre at man er en løgner. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Ja det er jo dette da. Spør de om helse og tilrettelegging og jeg sier nei, får jobben og sier at jeg må tilrettelegging og har sykefravær grunnet sykdommen så blir det jo at man lyver. 
Er enig at man ikke trenger å nevne noe hvis det ikke blir spurt om, det gjør jeg heller ikke. Hvis de ikke spør så sier jeg jo heller ikke i fra før en eventuell ansettelse. Men jeg gidder ikke si at jeg er frisk som en fisk trenger ingen tilrettelegging når de direkte sitter å spør om det. Da får man jo høre at man er en løgner. 

Men hvor lenge skal du gå slik? Altså på sosialen? 

Det kommer til å være super vanskelig for deg å finne jobb. Ville du ansatt en som ville bli syk i tide og utide og gjøre at du taper penger?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Men hvor lenge skal du gå slik? Altså på sosialen? 

Det kommer til å være super vanskelig for deg å finne jobb. Ville du ansatt en som ville bli syk i tide og utide og gjøre at du taper penger?

TS her. Altså man har jo ikke så veldig mye valg da. I prøvetiden så er det jo også lettere å bli oppsagt, lyver jeg og trenger masse tilrettelegging og er mye syk så er jo ikke dette en arbeidstaker man heller ville satset på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er helt vanlig. Hun må jo selvfølgelig late som om plagene har kommet/blitt verre etter ansettelse. Alle som har sykdom/skade/lignende gjør dette. Det må man bare. 

Anonymkode: c6390...3e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

TS. Joa, men da får jeg høre det når jeg trenger tilrettelegging og er mye syk å. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS. Joa, men da får jeg høre det når jeg trenger tilrettelegging og er mye syk å. 

Men om du er så syk at du ikke greier å utføre en jobb, så må du jo søke om AAP?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men TS - vil disse sykdommene kunne påvirke din jobb? Hvis ikke så trenger du ikke å si noe.

Jeg har en medfødt helsetilstand, men siden den ikke påvirker min jobb så nevner jeg den heller ikke i intervju.

Anonymkode: 25f73...330

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du later selvfølgelig som om plagene har kommet/blitt verre etter at du har fått jobben. 

Du kan jo prøve. Gå på intervju, selg deg selv inn, ikke nevn noe om sykdom eller tilrettelegging, svar nei om de spør, begynn i jobben om då får den, og SÅ blir du syk. Blir du for mye straffet av arbeidsgiver så får du heller slutte og finne deg en annen jobb. Eventuelt så vil jobben føre til at du faktisk kommer deg over på AAP og deretter uføretrygd. 

Anonymkode: c6390...3e0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har aldri blitt spurt om helse på intervju. Jeg har heller aldri spurt noen av de ca 150 jeg har intervjuet om helse. Jeg synes det er rart at du alltid har blitt spurt om dette på intervju, og lurer på om du svare på noe annet som gjør at de stusser eller de spør rundt fravær og du forteller om helseplager. Jeg hadde en på intervju en gang som jeg spurte hvorfor han hadde to hyppige jobbskifter og nå ønsket å bytte kjapt igjen og han svarte med å fortelle om at det var kommet personalsaker kjapt på han begge de to  stedene og at han nå hadde en kjip sjef som klaget mye. Jeg er veldig takknemlig for at det ble fortalt uoppfordret, for han kunne svart reisevei/oppgaver/omorganisering som er vanlige grunner. Han fikk ikke jobben for å si det sånn. Jeg spurte aldri om han hadde vært part i noen konflikt 🤷‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Men om du er så syk at du ikke greier å utføre en jobb, så må du jo søke om AAP?

TS her. Som nevnt tidligere i tråden så får jeg ikke innvilget det. Jeg er mye syk, trenger tilrettelegging og hvis jeg jobber kan jeg ikke ha noe liv utenom, altså jeg må bare rett hjem og sove. I lunsjpauser må jeg være alene og slappe av skal jeg orke resten av arbeidsdagen. 
Men selve arbeidsoppgavene klarer jeg fint. Arbeidsoppgavene kan jeg utføre. Og da får man ikke AAP

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri blitt spurt om helse på intervju. Jeg har heller aldri spurt noen av de ca 150 jeg har intervjuet om helse. Jeg synes det er rart at du alltid har blitt spurt om dette på intervju, og lurer på om du svare på noe annet som gjør at de stusser eller de spør rundt fravær og du forteller om helseplager. Jeg hadde en på intervju en gang som jeg spurte hvorfor han hadde to hyppige jobbskifter og nå ønsket å bytte kjapt igjen og han svarte med å fortelle om at det var kommet personalsaker kjapt på han begge de to  stedene og at han nå hadde en kjip sjef som klaget mye. Jeg er veldig takknemlig for at det ble fortalt uoppfordret, for han kunne svart reisevei/oppgaver/omorganisering som er vanlige grunner. Han fikk ikke jobben for å si det sånn. Jeg spurte aldri om han hadde vært part i noen konflikt 🤷‍♀️

TS her. Som skrevet tidligere så er dette en del av standardspørsmålene. Altså de leser det fra et ark, jeg ser jo hva disse spørsmålene er. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...