Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt uavhengig av hva arbeidsgiver har lov til å stille spørsmål om på intervju og sånn…

Det er jo veldig stor forskjell på å ha en og annen dag hvor man ikke er tipp-topp, og måtte til legen et par ganger i året, og å være såpass syk at det går ut over ens evne til å gjøre jobben sin, og «ikke ha et liv» som du beskriver i en annen post. De fleste arbeidstakere må til legen (eller gjøre andre ærend) i arbeidstida en gang i blant, og folk er ikke 100 prosent hver dag heller.  Så hvis det er på det nivået så hadde jeg ikke tenkt på å nevne på et jobbintervju en gang. 

Men hvis plagene dine er så store at du trenger tilrettelegging, eller at du vet at du vil ha et sykefravær som langt overskrider «normalen» og de egenmeldingsdagene du har til rådighet, så er det jo litt annerledes. Det synes jeg egentlig arbeidsgiver bør få vite om, og da er det også forståelig at de velger noen andre. Som selvsagt er veldig kjipt for deg, men arbeidsgiver sitt ansvar er jo å gjøre den beste ansettelsen for bedriften sin. Og det er sjelden en som alltid er syk, dessverre. 

Anonymkode: d594a...9ee

TS her. Ja veldig enig i dette. Det spørs liksom litt på jobben da jeg prøver å søke litt hva som helst. Altså jobber innenfor utdanningen min og alle mulige deltidsjobber som ikke krever utdanning. Så hvis det for eksempel er snakk om en ekstrahjelp stilling et sted hvor man har en vakt bare her og der så blir det jo litt mer slik som jeg har sagt at det er greit å vite at hvis jeg ikke er helt i slaget så er det en grunn til det. Men hvis det er snakk om kontorjobber hvor man er der hver eneste dag, en fast ansettelse så er jo dette mer arbeid enn bare en vakt her og der. Og da vil man jo merke at helsa mi går utover og at jeg må ha tilrettelegging og at sykedagene mine sannsynligvis er høye. 
Så for meg spørs det jo litt hva det er snakk om å i med at jeg prøver å søke bredt og ikke bare holde meg til 1 nisje. (Da får man jo høre at man må senke kravene og søke bredere å ville jeg vel trodd) 

Anonymkode: 9a289...5fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her. Klarte skolegang men klarer ikke å stå i jobb pga usynlige sykdommer. Typisk kvinnesykdommer med ymse plager.

Men forstår frustrasjonen din TS! Uansett hva vi gjør får vi høre at det er feil og at vi snylter. Lyver vi i ansettelsesprosessen er det galt (jeg vet faktisk ikke alltid om helsen min er forenlig med jobben. Det er så mange faktorer som spiller inn). Er vi ærlige får vi ikke jobb, og nå leser jeg at noen skriver at det ikke er en menneskerett å ha jobb? Men hvordan skal vi betale for mat, regninger og bolig da? Blir vi uføre/aap får vi beskjed om å komme oss ut i jobb, for alle kan og må bidra med noe, og dessuten er vi en belastning for felleskapet?? Kan dere bestemme dere for hva vi skal gjøre da?

Anonymkode: ef1cf...f79

Vi går på jobb. 

Anonymkode: c6390...3e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

TS. Det er derfor jeg er ærlig, kunne jo løyet å sagt nei. Men velger heller å være ærlig så får arbeidsgiver tenke om det er okei for de å ansette meg eller ikke. Jeg har jo ingen fysiske skader slik som dette. 

Det er en mellomting her. Du kan være ærlig, uten å dele alt. 

Hvis helsen din vil gå ut over jobben, eller du vil ha behov for en del tilrettelegging, så er det greit å si det. 
Men om helseutfordringene dine betyr ett par legetimer i året, eller normal fraværsmengde, så er det helt unødvendig si det. 

Det er stor forskjell på det å ha en legetime i kvartalet for oppfølgning, og det å ha ukentlig behandling for eksempel. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

TS her. Har sett at NAV kan dekke dette, men da må man vel ha fått et tilbud først. Så da er det jo noen som må ta sjansen på meg før de i det hele tatt vet at de kan få denne perioden dekket.

Jeg fikk bekreftelse fra NAV på at de ville gi lønnstilskudd dersom jeg fikk jobb. Tilskuddet må søkes om etter ansettelse, men det kan bekreftes på forhånd. 

Anonymkode: e84fd...e94

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi går på jobb. 

Er du syk? 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Er du syk? 

Ja. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi går på jobb. 

Ja, så går jeg på jobb. Men jeg må dra hjem fordi jeg klarer ikke å fungere. For mitt tilfelle kan det skjer at jeg kaster opp, migrene, kaldsvetter, hører ikke hva andre sier til meg osv. Egner seg utrolig dårlig når jeg har et yrke der jeg har ansvar for syke barn. Når jeg kommer hjem må jeg legge meg i et mørkt rom, men hvem skal ta seg av mitt barn da? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi går på jobb. 

Og forresten hvis du klarer å gå på jobb så er du ikke syk (nok). Det er liksom hele poenget...

Skrevet

Ja. 

Så bra for deg at du klarer det. Men ikke alle.gjør det

Skrevet

Det er kun lovlig å spørre om du har noen helseutfordringet som vil gjøre jobben vanskelig og om du trenger noe tilrettelegging. Utover det har de ikke lov å spørre om helsen din. Det er heller ikke lov å spørre om du har mye sykefravær  

• Liker 2
Skrevet

Ja, så går jeg på jobb. Men jeg må dra hjem fordi jeg klarer ikke å fungere. For mitt tilfelle kan det skjer at jeg kaster opp, migrene, kaldsvetter, hører ikke hva andre sier til meg osv. Egner seg utrolig dårlig når jeg har et yrke der jeg har ansvar for syke barn. Når jeg kommer hjem må jeg legge meg i et mørkt rom, men hvem skal ta seg av mitt barn da? 

Hvorfor søker du ikke aap? Dette er jo ikke noe liv..du klarer jo ikke være ditt beste i forhold til foreldre og du er mye syk fra jobb( om det er barnehagen så går dette over barn og voksne)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du har jo tydeligvis fått det til enn så lenge? Hva hadde du ellers gjort dersom velferdsstat og  sykepenger, AAP og uføretrygd ikke eksisterte? 

Om du er i utlandet der man nettopp ikke hae velferdsstat så ser du virkelig elendigheten, og at det er minst like slitsomt å tigge (nok) til livets opphold som å gå på jobb. Så da får vi vel heller være glad for at vi har en jobb å gå til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Så bra for deg at du klarer det. Men ikke alle.gjør det

Det er ikke like enkelt å bare la være å gå på jobb eller å bli uføretrygdet for alle. Og dessuten er jeg av den klare oppfatning av at å gå på jobb er noe av det viktigste du gjør, uansett. Jeg liker ikke denne uføretrygvanen vi har fåtr i Norge. 

Hva hadde du funnet på derson velferdsstaten, AAP, sykepenger, uføretrygd, arbeidsledighet og sosialstønad ikke hadde eksistert? Helt seriøst? Hadde du dauet på dagen? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her. Dette er nettopp grunnen til at jeg ikke kommer til å få barn. Jeg kommer ikke til å ha mulighet til å ta vare på de, men noen ganger inntrer sykdom etter man får barn å. Da blir det vanskeligere. Er det mulighet at du kan jobbe med noe annet, kanskje noe form for hjemmekontor? 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Hvorfor søker du ikke aap? Dette er jo ikke noe liv..du klarer jo ikke være ditt beste i forhold til foreldre og du er mye syk fra jobb( om det er barnehagen så går dette over barn og voksne)

Jeg er ikke TS, og jeg er på aap. Jeg beskriver bare hvilke fordommer og forventninger jeg opplever som kronisk syk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke TS, og jeg er på aap. Jeg beskriver bare hvilke fordommer og forventninger jeg opplever som kronisk syk.

Aha. Der er sant. ♥️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

TS her. Da får man jo høre at man ikke er ærlig å da, hvis du leser her i tråden så er det jo folk som har ansatt folk også sykmelder de seg. 
jeg er ærlig med arbeidsgiver. 

Hva er viktigst, at du får deg en jobb eller at du er dønn ærlig og bretter ut hele livs- og sykdomshistorien på første intervju?

Anonymkode: 70f1a...d67

• Liker 6
Skrevet

TS her. Dette er nettopp grunnen til at jeg ikke kommer til å få barn. Jeg kommer ikke til å ha mulighet til å ta vare på de, men noen ganger inntrer sykdom etter man får barn å. Da blir det vanskeligere. Er det mulighet at du kan jobbe med noe annet, kanskje noe form for hjemmekontor? 

Hva du kan jobbe med er jo helt opp til hva du klarer. Og hva du må prestere. Selv med hjemmekontor kan det jo være at du må "gå" fra jobb elle at du neste dag ikke klarer å jobbe.

Jeg går på aap og det er er ingen arbeidsgiver som vil ha en person som kan jobbe litt nå og da..aldri vite hva neste dag bringer.  En arbeidsgiver vil ha en som kan levere slik at de kan tjene penger.

Du må tenkte det litt om...la oss si du får 50 prosent stilling...om du blir mye syk og plutselig bare klarer 20 prosent vil du egentlig ikke klare jobben.

AnonymBruker
Skrevet

Men du har jo tydeligvis fått det til enn så lenge? Hva hadde du ellers gjort dersom velferdsstat og  sykepenger, AAP og uføretrygd ikke eksisterte? 

Om du er i utlandet der man nettopp ikke hae velferdsstat så ser du virkelig elendigheten, og at det er minst like slitsomt å tigge (nok) til livets opphold som å gå på jobb. Så da får vi vel heller være glad for at vi har en jobb å gå til. 

Jeg er fortsatt ikke TS. Heldigvis bor vi i en velferdsstat så jeg får på aap. Ja, det har vært en lang runddans med ny jobb, sykemelding, sagt opp jobben, ny jobb, sykemelding osv osv.

Uten aap hadde jeg vært nødt til å leve på lønna til mannen min. Det hadde blitt utrolig trangt og hadde sannsynligvis ført med seg enda flere problemer for familien min, og det hadde blitt masse problemer jeg hadde arvet nedover i slekta. Allerede mange familier som har det sånn rundt i verden. Men heldigvis har vi velferdsstat. Det er jo hele poenget? Vi vet at det koster samfunnet utrolig mye med fattigdom, og det varer ofte i generasjoner 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Hva du kan jobbe med er jo helt opp til hva du klarer. Og hva du må prestere. Selv med hjemmekontor kan det jo være at du må "gå" fra jobb elle at du neste dag ikke klarer å jobbe.

Jeg går på aap og det er er ingen arbeidsgiver som vil ha en person som kan jobbe litt nå og da..aldri vite hva neste dag bringer.  En arbeidsgiver vil ha en som kan levere slik at de kan tjene penger.

Du må tenkte det litt om...la oss si du får 50 prosent stilling...om du blir mye syk og plutselig bare klarer 20 prosent vil du egentlig ikke klare jobben.

TS her. Ja det er jo det aspektet å. Det er jo derfor mange som er uføre eller AAP sliter med å finne seg en jobb selv om de har mulighet til det. 
Jeg ser jo egentlig ut som en helt vanlig arbeidsgiver da jeg ikke har noe aap eller uføre på meg. Så det er vel ekstra vanskelig hvis du får innvilget dette i tillegg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er viktigst, at du får deg en jobb eller at du er dønn ærlig og bretter ut hele livs- og sykdomshistorien på første intervju?

Anonymkode: 70f1a...d67

TS her. Selvfølgelig å få en jobb men jeg trenger faktisk tilrettelegging og er mye syk. Slik er det rett og slett. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...