Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS. Som sagt aldri skrevet det i noen søknad men det blir spurt om og da svarer jeg heller ærlig på intervju. Da vet arbeidsgiver at om jeg ikke er helt tipp topp en dag så vet hen hvorfor. Jeg må også på oppfølging til disse sykdommene og da må jeg jo ha legetimer som ofte er i arbeidstiden da og da vet de jo at jeg kommer til å måtte gå til legen 2 ganger i året. 

Anonymkode: 9a289...5fe

nope, alle har rett på fri til lege og alle har egenmeldingsdager, i tillegg kan alle få en sykemelding om det behøves, så lenge du på det jevne gjør jobben din og det ikke er noe banalt slikt som at du skal løpe rundt med unger men sitter i rullestol eller mangler en arm og trenger to for å gjøre jobben er det uvesentlig og helt unødvendig å ta opp. 

Anonymkode: 5fb1f...37c

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Arbeidsgiver driter i alt dette. 

Selvfølgelig faker du på intervju. Herregud. 

Anonymkode: c6390...3e0

TS her. Da får man jo høre at man ikke er ærlig å da, hvis du leser her i tråden så er det jo folk som har ansatt folk også sykmelder de seg. 
jeg er ærlig med arbeidsgiver. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig, og enig.
Og dette er ikke for å være slem, dette er jo fakta.
De få som lyver og får en jobb bare for å ha noe å være sykemeldt fra skaper jo enorme problemer for ALLE med helseplager av ulike slag, fordi arbeidsgivere blir nervøse for at det skal skje hos dem også. Det kan ha store konsekvenser for en bedrift. Feilansettelser er veldig dyrt. 

MEN, samtidig er det jo mange med sykdommer som kan stå fint i jobb med litt tilrettelegging.
Jeg jobber offentlig, vi spør aldri om folks helse i seg selv, men vi har tema på intervjuene om det er behov for tilrettelegging, og i såfall hva. For det kan jo gjelde hva som helst, og man trenger ikke utlevere diagnoser. Men det er jo viktog som arbeidsgiver å vite om det en kandidat har behov for i det hele tatt lar seg gjennomføre. Om svaret er at man trenger tilrettelegging så man kan være på jobb bare 4 timer i uka i en 100% stilling, og ellers må bruke tiden i et mørkt rom, så sier det seg selv at arbeidsoppgavene stillingen omfatter ikke er fysisk mulig å få utført på den tiden. Da er det ikke mulig å tilrettelegge. Mens om noen trenger å heller jobbe 12-19.30 heller enn 8-15.30, sitter i rullestol, trenger diverse typer tilpasning av pc og utstyr, hvilerom og fast hviletid osv, så er det ofte gjennomførbart i vår kontorbedrift. Til en viss grad kan også arbeidsoppgaver tilpasses. Men ikke alle steder det er slik. Ofte er jo en stilling faktisk et behov for at noen utfører helt spesifikke oppgaver som trengs utført, og kan man ikke gjøre de...så er man jo ikke rett kandidat.

Så man må kanskje selv, eller med hjelp fra NAV, finne ut HVA man kan gjøre, i hvilken stillingsprosent, og prøve å finne de jobbene der man kan stille på intervju og si med overbevisning at man faktisk kan utføre jobben.  

Man vil ikke ha det bra selv heller i en stilling man ikke klarer å stå i. Så det går jo begge veier. Derfor er det viktig å avklare, men man må ikke frem med hele sykdomshistorikken og diagnosene for å snakke om hva man trenger av tilrettelegging. Det er helt sikkert. Årsaken er ikke vesentlig, om det er gjennomførbart ER vesentlig.

Anonymkode: d435f...4d2

Det er sant nok, men ofte er det slik at hvis arbeidsgiver gir beng i å følge lovverket selv, så får man heller ikke de svarene man ønsker seg fra arbeidsgiver. Det er faktisk ikke lov å spørre direkte om sykdommer innenfor de bransjene som TS lister opp (Da ser jeg bort fra jobber som sykepleier, pilot, sjømann osv. der det er legitime helsekrav - men det er ikke dette TS har søkt på etter hva som kommer frem i denne tråden.). Så gjør arbeidsgiver det, så bør TS ikke svare med å remse opp hvilke sykdommer man har, men at man vil kunne gjøre jobben (Hvis TS har tatt et studie, så virker det jo som om arbeidsevnen normalt ikke er veldig nedsatt). 

Anonymkode: d03fe...009

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Da får man jo høre at man ikke er ærlig å da, hvis du leser her i tråden så er det jo folk som har ansatt folk også sykmelder de seg. 
jeg er ærlig med arbeidsgiver. 

Og da får du heller ikke jobb. 

Arbeidsgiver lyver like mye selv. Slutt å være så naiv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en rekke kroniske sykdommer. Ved intervju, så spør de om jeg har noe helserelaterte utfordringer som kan hindre meg i jobben. Jeg svarer nei på det. Jeg fungerer utmerket i jobben til tross for mine diagnoser. Jeg har heller ingen plikt til å opplyse om dem, men jeg her helt sikker på at jeg hadde blitt forbigått, fordi det høres mer voldsomt ut enn det er. Jeg har lært meg til å leve med dette og har minimalt fravær fra jobb. 

Anonymkode: d664e...120

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri blitt spurt om helse på et jobbintervju. Så merkelig.

Mulig at jeg kommuniserer god helse såpass tydelig på andre måter at det blir irrelevant, men... 

Anonymkode: b673e...cfc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS. Som sagt aldri skrevet det i noen søknad men det blir spurt om og da svarer jeg heller ærlig på intervju. Da vet arbeidsgiver at om jeg ikke er helt tipp topp en dag så vet hen hvorfor. Jeg må også på oppfølging til disse sykdommene og da må jeg jo ha legetimer som ofte er i arbeidstiden da og da vet de jo at jeg kommer til å måtte gå til legen 2 ganger i året. 

Dette kan arbeidsgiver få vite når det er behov for det, ikke under et intervju. Alle kan ha en dag eller to som ikke er "helt tipp topp", det er normalt og trenger ikke snakkes om før ansettelse.

De trenger ikke vite at du må til legen to ganger i året. Tenk hvor mye mangt en forelder er hos legen med barn(a), sykt barn-dager og egen sykdom. Å dra til legen to ganger i året er svært lite.

Jeg er selv kronisk syk, og er hos legen flere ganger i måneden. Absolutt ikke noe jeg snakket om på intervju, men de er fremdeles godt fornøyd med meg. Fast ansatt på niende året..

Anonymkode: b87cf...6a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og da får du heller ikke jobb. 

Arbeidsgiver lyver like mye selv. Slutt å være så naiv. 

TS her. Kan godt lyve å si nei men da går det jo utover arbeidsgiver da. Sykdommene mine preger alle mulige jobber, men det er noen jobber som kan tilrettelegges bedre enn andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS her. Jeg er ikke syk nok til å ta AAP, men jeg har trengt tilrettelegging hele skolegangen nesten. Og jeg har ikke noe «liv», altså legene har konstatert at jeg kommer ikke til å kunne leve som andre på min alder. Går jeg på butikken etter jobb f.eks. må jeg være hjemme fra jobb dagen etter. Så jeg må bare slappe av når jeg er hjemme. Så kan heller ikke få jobb gjennom nettverk da jeg ikke har helse til å opprettholde et nettverk. For å søke AAP må det være slik at du er arbeidsufør minst 50% i ALLE yrker, altså absolutt alle yrker som finnes og det er jeg ikke når jeg har klart å fullføre skole på normal tid. 

Du må ha nedsatt arbeidsevne 50 prosent... ikke på alt av jobber. Ikke sånn den funker.

Du vil jo ikke få jobb om du kan jobbe litt eb dag og være borte 1-2 dager etter

Du må søke app 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri blitt spurt om helse på et jobbintervju. Så merkelig.

Mulig at jeg kommuniserer god helse såpass tydelig på andre måter at det blir irrelevant, men... 

Anonymkode: b673e...cfc

TS her. Hos meg har det vært standard spørsmål, altså at de leser de fra et ark så det er jo spørsmål som blir stilt generelt til alle kandidatene. Spørsmål rundt erfaringen min osv blir jo litt mer løst og de spør jo etter det jeg snakker om men generelle spørsmål så sitter de å leser opp fra et ark eller en pc.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Kan godt lyve å si nei men da går det jo utover arbeidsgiver da. Sykdommene mine preger alle mulige jobber, men det er noen jobber som kan tilrettelegges bedre enn andre. 

Og så? 

Har du noen gang hørt om en mann uten psykisk utviklingshrmming (inkludert autisme) som sitter og forteller om sykdom og diagnoser på intervju? Det ville aldri ha skjedd. Og derfor skal ikke du gjøre det heller. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (4 minutter siden):

Du må ha nedsatt arbeidsevne 50 prosent... ikke på alt av jobber. Ikke sånn den funker.

Du vil jo ikke få jobb om du kan jobbe litt eb dag og være borte 1-2 dager etter

Du må søke app 

TS her. Jeg personlig får avslag på AAP, men andre som ser denne posten og kjenner seg igjen kan jo dette være lurt for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Jeg personlig får avslag på AAP, men andre som ser denne posten og kjenner seg igjen kan jo dette være lurt for. 

Har du søkt? Har din lege skrevet en god legeerklæring på at din helse er nedsatt 50 prosent?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Har du søkt? Har din lege skrevet en god legeerklæring på at din helse er nedsatt 50 prosent?

TS her. Jeg har søkt tidligere i år, da jeg lurte rett og slett på om det var slik det kom til å være for meg ( altså at jeg måtte på AAP) men jeg får ikke godkjent av fastlegen min. Da jeg ikke er 50% i alle yrker siden jeg har fullført skole på normal tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Og enkelte tror tydeligvis det har krav på å få jobb, og at dette er en menneskerett. Man blir ansatt fordi arbeidsgiver skal ha nytte av den ansatte, ikke motsatt. Arbeidslivet er ikke en barnehage. 

Jobbmarkedet er akkurat som kjærestemarkedet, du må jobbe med deg selv for å bli attraktiv for den motsatte part. Og ikke sutre om du ikke blir valgt.

Anonymkode: e3dd3...40e

Men samtidig så er alle uføre latsekker, alle syke lyver, alle med skader lyver ennå mer og tenk på alle egoistene som lager barn da!

Anonymkode: 1fd85...edd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Jeg har søkt tidligere i år, da jeg lurte rett og slett på om det var slik det kom til å være for meg ( altså at jeg måtte på AAP) men jeg får ikke godkjent av fastlegen min. Da jeg ikke er 50% i alle yrker siden jeg har fullført skole på normal tid. 

Da må du bytte lege, at du har fullført skolegang har ikke noe å si..jeg er utdannet førskolelærer og går på aap...pga min arbeidsevne er nedsatt 50 prosent.. ikke på alle jobber i verden..men at jeg ikke klarer mer en 50 prosent 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men samtidig så er alle uføre latsekker, alle syke lyver, alle med skader lyver ennå mer og tenk på alle egoistene som lager barn da!

Anonymkode: 1fd85...edd

TS her. Ja det er jo nettopp det å da, jeg har ikke fått høre noe slikt personlig men man føler jo ikke at man bidrar når man bare går hjemme. Men samtidig så er det jo ikke arbeidsgivere som vil ha folk heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Litt uavhengig av hva arbeidsgiver har lov til å stille spørsmål om på intervju og sånn…

Det er jo veldig stor forskjell på å ha en og annen dag hvor man ikke er tipp-topp, og måtte til legen et par ganger i året, og å være såpass syk at det går ut over ens evne til å gjøre jobben sin, og «ikke ha et liv» som du beskriver i en annen post. De fleste arbeidstakere må til legen (eller gjøre andre ærend) i arbeidstida en gang i blant, og folk er ikke 100 prosent hver dag heller.  Så hvis det er på det nivået så hadde jeg ikke tenkt på å nevne på et jobbintervju en gang. 

Men hvis plagene dine er så store at du trenger tilrettelegging, eller at du vet at du vil ha et sykefravær som langt overskrider «normalen» og de egenmeldingsdagene du har til rådighet, så er det jo litt annerledes. Det synes jeg egentlig arbeidsgiver bør få vite om, og da er det også forståelig at de velger noen andre. Som selvsagt er veldig kjipt for deg, men arbeidsgiver sitt ansvar er jo å gjøre den beste ansettelsen for bedriften sin. Og det er sjelden en som alltid er syk, dessverre. 

Anonymkode: d594a...9ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Da må du bytte lege, at du har fullført skolegang har ikke noe å si..jeg er utdannet førskolelærer og går på aap...pga min arbeidsevne er nedsatt 50 prosent.. ikke på alle jobber i verden..men at jeg ikke klarer mer en 50 prosent 

Samme her. Klarte skolegang men klarer ikke å stå i jobb pga usynlige sykdommer. Typisk kvinnesykdommer med ymse plager.

Men forstår frustrasjonen din TS! Uansett hva vi gjør får vi høre at det er feil og at vi snylter. Lyver vi i ansettelsesprosessen er det galt (jeg vet faktisk ikke alltid om helsen min er forenlig med jobben. Det er så mange faktorer som spiller inn). Er vi ærlige får vi ikke jobb, og nå leser jeg at noen skriver at det ikke er en menneskerett å ha jobb? Men hvordan skal vi betale for mat, regninger og bolig da? Blir vi uføre/aap får vi beskjed om å komme oss ut i jobb, for alle kan og må bidra med noe, og dessuten er vi en belastning for felleskapet?? Kan dere bestemme dere for hva vi skal gjøre da?

Anonymkode: ef1cf...f79

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men det er bra. Da mener tydeligvis legen din at du (enn så lenge) kan jobbe 100%. Så da gjør du det, frem til noe annet eventuelt skulle bli et faktum. Ingen vet hva fremtiden bringer for noen. 

Igjen, det fremstår som du kommer fra et miljø der det er for mye fokus på sykdom og helse. Glem det. Gå på jobbintervju og lyv på deg den bewte versjonen av deg selv. Det er det vi andre må gjøre. Og igjen, arbeidsgiver lyver like mye selv. Det er et knallhardt (jobb)liv, du må manne deg opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...