AnonymBruker Skrevet 11. september #181 Skrevet 11. september Rotemor skrev (8 minutter siden): Hva mener du med «avslag pga helse»? Det er ikke forklarende nok! TS her. Da må du jo nesten lese posten min og tråden. Får ikke hjulpet deg hvis du ikke gidder å lese, leser du så får du jo forklaringen din. Anonymkode: 9a289...5fe 2
AnonymBruker Skrevet 11. september #182 Skrevet 11. september FruR skrev (45 minutter siden): Høres kanskje ut som du har noe som er relativt synlig ? Altså at du sitter i rullestol for eksempel eller at noe gjør at potensielle arbeidsgivere spør om dette med tilrettelegging fordi de oppfatter at det er noe? TS her. Nei som sagt tidligere så er jeg usynlig syk. Alt dette er allerede svart på i tråden flere ganger. Men du ser ikke på meg at jeg er syk. Jeg har en nevrologisk sykdom og to kvinnesykdommer. Anonymkode: 9a289...5fe
AnonymBruker Skrevet 11. september #183 Skrevet 11. september FruR skrev (47 minutter siden): Ja hvis du da trenger tilrettelegging så er det vanskelig. Da ville jeg heller sagt at dette er den tilretteleggingen jeg trenger og håper det er ok for dere? TS her. Det er liksom det jeg allerede gjør, og da får jeg avslag. Noen ber meg om å være ærlig mens andre sier at jeg bare må lyve. Anonymkode: 9a289...5fe
AnonymBruker Skrevet 11. september #184 Skrevet 11. september En av de (få) negative sidene ved våre sykeordning at fordi vi har så gode rettigheter som syk vil en arbeidsgiver være ekstra påpasselig med å ansette noen som er friske. Hadde de sluppet å betale lønnen når man er syk, for eksempel, så hadde arbeidsgivere kunne fokusere mer på andre faktorer når de ansetter. Jeg har jobbet i land uten sykelønn, og det er veldig mye lettere å bli ansatt der. Det er også veldig mye lettere å bli sparket. Anonymkode: 29e03...a96
bentobento Skrevet 11. september #185 Skrevet 11. september Rotemor skrev (27 minutter siden): Hva mener du med «avslag pga helse»? Det er ikke forklarende nok! Teit kommentar. Les lenger enn overskriften før du kommenterer på ting her inne, det skjønner du å🥸 Jesus Christ
AnonymBruker Skrevet 11. september #186 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): En av de (få) negative sidene ved våre sykeordning at fordi vi har så gode rettigheter som syk vil en arbeidsgiver være ekstra påpasselig med å ansette noen som er friske. Hadde de sluppet å betale lønnen når man er syk, for eksempel, så hadde arbeidsgivere kunne fokusere mer på andre faktorer når de ansetter. Jeg har jobbet i land uten sykelønn, og det er veldig mye lettere å bli ansatt der. Det er også veldig mye lettere å bli sparket. Anonymkode: 29e03...a96 TS her. Men er det ingen ordninger fra NAV eventuelt som kan hjelpe med slikt? Hvis man blir sykmeldt altså. Anonymkode: 9a289...5fe
AnonymBruker Skrevet 11. september #187 Skrevet 11. september Jeg leste ikke alt, men nok. du går på intervjuer og forteller hvor syk du er fordi du er så ærlig person. Men for meg det virker at du ikke prøver å få jobb, intervjuer er bare ting som du må gjøre for å bli utført til slutt og for å bevise alle at ingen vil ansatte deg. Men jeg skjønner godt at uten utdanning man får ikke de mest spennende og lønnsomme jobber. Anonymkode: b5299...68a 2
AnonymBruker Skrevet 11. september #188 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg leste ikke alt, men nok. du går på intervjuer og forteller hvor syk du er fordi du er så ærlig person. Men for meg det virker at du ikke prøver å få jobb, intervjuer er bare ting som du må gjøre for å bli utført til slutt og for å bevise alle at ingen vil ansatte deg. Men jeg skjønner godt at uten utdanning man får ikke de mest spennende og lønnsomme jobber. Anonymkode: b5299...68a TS her. Som sagt, jeg forteller kun om tilrettelegging når intervjuer spør om det. Skriver aldri dette i søknad eller sier noe om dette på intervju hvis det ikke blir tatt opp av intervjuer selv. Får jeg jobben så tar jeg det opp etter ansettelse. Noen er mer direkte og spør rett ut om sykdommer, om jeg er syk osv. dette er ofte deltidsjobber og altså da ikke kontorjobber. Men jeg har utdanning som sagt tidligere. Men jeg søker bredt, altså jeg søker jobber innen utdanning og alle mulige andre deltidsjobber. Så hele denne kommentaren er feil. Anonymkode: 9a289...5fe 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #189 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 12.48): Det er ikke lov å spørre om helse på intervju, med unntak av spørsmål om du behøver tilrettelegging eller om det er svært relevant for stillingen (men dette er strengt). At de har spurt rett ut om du er syk er et stort rødt flagg, og det viser at de er en arbeidsgiver du IKKE vil ha. Neste gang kan du svare på hvilken tilrettelegging du trenger, men ikke si noe om sykdom. Hvis du er tøff kan du gjerne si at du stusser på hvorfor de stiller spørsmål de ikke har lov til å spørre, men at du gjerne svarer på hvilken tilrettelegging du trenger. Anonymkode: a98db...4af TS her. De som spør direkte om sykdommer og helse er disse deltidsjobbene som ikke trengs utdanning til. Man får også høre at der er man ikke syk. Men slike steder får jo inn såpass med søkere at de spør om det meste. i kontorjobber relevant til utdanningen min har jeg kun fått spørsmål om tilrettelegging (altså det som er lov å spørre om) Eller så spør de ikke i det hele tatt. Så kontorjobber er flinkere til å følge lovverket. Anonymkode: 9a289...5fe
AnonymBruker Skrevet 11. september #190 Skrevet 11. september Pippi Lotta skrev (På 9.9.2025 den 21.51): Om du ikke ønsker eller orker å forholde deg til dette, så er det selfølgelig dit valg! Men det "andre sier" er jo basert på det du selv forteler de, og her i tråden i det minste fremstår det du forteler veldig sprikende. Om det er slik du leger ting frem for NAV og legen din, så er det jo ikke rart resultatet blir feil. En terapaut kunne hjulpet deg å akseptere situasjonen, slik at du kunne begynt å jobbe i riktig retning. Så svarte du ikke på spørsmåle mitt, kan du søke en 50% stiling og ærlig si du skal gjøre alle arbeidsoppgavene til forventet tid? TS her. Det kunne jeg nok så spørs det litt på tilrettelegging. Noen jobber har jo også mye av det som jeg kunne hatt som tilrettelegging allerede tilbudt i jobben, altså at de har hjemmekontor, mye pauser, ro osv fra før av. Da trengs jo ikke så veldig mye tilrettelegging til, men hvis ikke kan det nok hende at jeg måtte hatt tilrettelegging. Jeg har jo gått 100% på skole altså fulltid, med mye tilrettelegging og mange sykedager men har aldri hatt problemer med å levere inn det jeg skal til rett tid. Anonymkode: 9a289...5fe
Rotemor Skrevet 11. september #191 Skrevet 11. september bentobento skrev (13 timer siden): Teit kommentar. Les lenger enn overskriften før du kommenterer på ting her inne, det skjønner du å🥸 Jesus Christ Det er en elendig formulering. «Avslag» innebærer noe annet enn at man ikke får en jobb man har søkt på. Det kan ikke regnes som avslag hvis du søker på noe du ikke kan ha rett på.
AnonymBruker Skrevet 11. september #192 Skrevet 11. september Rotemor skrev (12 minutter siden): Det er en elendig formulering. «Avslag» innebærer noe annet enn at man ikke får en jobb man har søkt på. Det kan ikke regnes som avslag hvis du søker på noe du ikke kan ha rett på. TS her. Ikke min kommentar du siterer men siden du kommenterer på selve innlegget svarer jeg for det🫶🏻 Det er avslag når du har vært på intervju og ikke fått den. Da står det jo i mailen du får at det er avslag. Så helt riktig formulering. Anonymkode: 9a289...5fe 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #193 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 12.31): TS. Jeg fokuserer aldri på det, men de spør om det. Og da mener de at det kan hende jeg ikke klarer jobben rett og slett. Jeg har 3 kroniske sykdommer. Anonymkode: 9a289...5fe De har ikke lov til å spørre hva du feiler Anonymkode: 76339...fcb 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #194 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 11.9.2025 den 10.46): TS her. Det kunne jeg nok så spørs det litt på tilrettelegging. Noen jobber har jo også mye av det som jeg kunne hatt som tilrettelegging allerede tilbudt i jobben, altså at de har hjemmekontor, mye pauser, ro osv fra før av. Da trengs jo ikke så veldig mye tilrettelegging til, men hvis ikke kan det nok hende at jeg måtte hatt tilrettelegging. Jeg har jo gått 100% på skole altså fulltid, med mye tilrettelegging og mange sykedager men har aldri hatt problemer med å levere inn det jeg skal til rett tid. Anonymkode: 9a289...5fe Hjemmekontor er IKKE synonymt med 100% ro og mye pauser. Jeg har hatt 50t arbeidsuke denne uka og ikke hatt lunsjpause mer enn på tirsdag. Det er mye frister og mange som skal ha mitt arbeid inn i sine leveranser. Du har hatt mange sykedager og mye tilrettelegging mens du studerte, og det vil i arbeidslivet bety at du ikke leverer 100%. Anonymkode: a36c9...ae8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå