Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Men vet jeg har spurt..men du skriver at du har fått avslag fra aap...har legen skrevet inn legeerklæring. Eller sier bare legen at du vil få avslag?

TS. Ja legen har skrevet legeerklæring og sendt inn til nav 

Anonymkode: 9a289...5fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært i jobb tidligere eller er du nyutdannet og er ny i jobbmarkedet? 

Anonymkode: bb099...822

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS. Det hjelper nok ikke med terapi når jeg hører på det andre sier. Det er jo det jeg må forholde meg til, jeg kan ikke gå i terapi fordi jeg får avslag på AAP. Man må liksom bare finne en arbeidsgiver som er villig til å ta en sjanse på en. Det er jo det jeg får høre fra nav også. 

Om du ikke ønsker eller orker å forholde deg til dette, så er det selfølgelig dit valg! Men det "andre sier" er jo basert på det du selv forteler de, og her i tråden i det minste fremstår det du forteler veldig sprikende. Om det er slik du leger ting frem for NAV og legen din, så er det jo ikke rart resultatet blir feil. En terapaut kunne hjulpet deg å akseptere situasjonen, slik at du kunne begynt å jobbe i riktig retning.

Så svarte du ikke på spørsmåle mitt, kan du søke en 50% stiling og ærlig si du skal gjøre alle arbeidsoppgavene til forventet tid? 

Endret av Pippi Lotta
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det hjelper lite om Nav kan dekke arbeidsgiverperioden. Man skal ha personell til å dekke opp fravær og det personellet skal ha riktig kompetanse. 

Anonymkode: 8a6d8...2e7

Det er sant men som både arbeidsgiver og arbeidstaker må jeg si at det var veldig mye enklere å ta inn en vikar/ekstra personell/lærling/noen på tiltak når jeg ikke trengte å tenke på at bedriften måtte betale "dobbelt opp". Det er for mange bedrifter den største byrden: har du god økonomi kan det meste ordnes. Det gjør det også noe enklere for en arbeidsgiver å tørre å ta en sjanse på noen.

Anonymkode: 66112...1f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Da ville jeg funnet ny lege. Om legen vet om alle problemer etc du har, hvorfor skriver han der da ikke ned,? Og hvordan du har det etter jobb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva skriver han? Legen skal kobling beskrive sykdom og hvordan dette påvirker deg og din funksjon. Legen skal ikke uttale seg om arbeidsevne, det er nav sin jobb. Har du faktisk søkt aap og fått avslag? Hvis ikke ville jeg gjort det og ender det med avslag så ville jeg klaget om de beskrivelsene du gir her stemmer.

Det må jo også foreligge flere epikriser fra spesialister om du er så syk og har kroniske sykdommer.

Anonymkode: 3b177...3b2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men hva skriver han? Legen skal kobling beskrive sykdom og hvordan dette påvirker deg og din funksjon. Legen skal ikke uttale seg om arbeidsevne, det er nav sin jobb. Har du faktisk søkt aap og fått avslag? Hvis ikke ville jeg gjort det og ender det med avslag så ville jeg klaget om de beskrivelsene du gir her stemmer.

Det må jo også foreligge flere epikriser fra spesialister om du er så syk og har kroniske sykdommer.

Anonymkode: 3b177...3b2

Ts her. Legen min er ikke den som følger meg opp angående helseutfordringene mine det er sykehus leger som gjør, så legen min skriver det som står i epikriser og journaler fra de. 
Legen skriver jo at jeg har kronisk sykdom som gir noe redusert funksjon men ikke at jeg har en nedsatt arbeidsevne som hindrer meg i å være i arbeid. Men at jeg også trenger hjelp til å finne forenelig arbeid.  
Nav mener at så lenge jeg får tilrettelegging så er det mulig for meg å ha en arbeidsevne utover 50% som jo er kravet for aap. 
De epikrisene fra spesialistene som fastlegen min har sendt har ingen ting med om jeg kan jobbe eller ikke, da det ikke står noe i disse om det. Så disse holder ikke for nav, derfor måtte de jo også ha denne attesten av fastlegen.

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Da ville jeg funnet ny lege. Om legen vet om alle problemer etc du har, hvorfor skriver han der da ikke ned,? Og hvordan du har det etter jobb

Ts her. Legen skriver jo ned og sender med epikriser, men jeg har fortsatt ikke 50% arbeidsuførhet. Jeg kan få hjelp til å skaffe jobb, men jeg får ikke noe mer enn det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du vært i jobb tidligere eller er du nyutdannet og er ny i jobbmarkedet? 

Anonymkode: bb099...822

Har hatt sommerjobber ellers ny i arbeidslivet. Så i deltidsjobber blir jeg avslått pga helsa og i kontor jobber så blir jeg slått av de med 10-40 års arbeidserfaring. Det siste forventer man jo litt når man er nyutdannet selvfølgelig da. 

Skrevet

Noen tanker etter å ha lest hele tråden:

Om du kommer på intervju hadde jeg utsatt spørsmål om tilrettelegging til så seint som mulig: på slutten eller etter siste intervju, slik at du kan vise fram hva du kan bidra med først.

Neste gang du er i kontakt med spesialister på sykehus: kunne du tatt opp arbeidssituasjon? Kunne de skrevet om det i en ny epikrise?

Som relativt ung og nyutdannet: prøv å få plass på program hos NAV som skal hindre utenforskap. Du er i målgruppen: en god tilknytning til arbeidslivet er viktig. Har du sjekket ut disse tilbudene: https://www.nav.no/komme-i-jobb

Og vær tydlig mot NAV og helsevesenet. Beskriv de vanlige og dårlige dagene. Ikke ta utgangspunkt i hva du ønsker du får til på en perfekt dag med perfekt søvn og hvor alt går din vei. Det er ikke hverdagen, og arbeidslivet består av hverdager.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (På 9.9.2025 den 13.31):

Du må ha nedsatt arbeidsevne 50 prosent... ikke på alt av jobber. Ikke sånn den funker.

Du vil jo ikke få jobb om du kan jobbe litt eb dag og være borte 1-2 dager etter

Du må søke app 

Ja, og nei.
"Arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom eller skade. 
Arbeidsevnen din er nedsatt til alle typer arbeid du er kvalifisert for."

https://www.nav.no/aap#hovedregel

Så spørs det jo hvor langt man strekker den definisjonen. Det kan jo i teorien være ganske mange jobber man er kvalifisert for.. 

AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 13.43):

TS her. Jeg har søkt tidligere i år, da jeg lurte rett og slett på om det var slik det kom til å være for meg ( altså at jeg måtte på AAP) men jeg får ikke godkjent av fastlegen min. Da jeg ikke er 50% i alle yrker siden jeg har fullført skole på normal tid. 

Fastlegen din bestemmer ikke om du får AAP, det er det Nav som gjørAt du har fullført skole på normal tid, trenger ikke å være en grunn til å gi deg avslag heller.

AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 14.14):

TS her. Ja det er jo det aspektet å. Det er jo derfor mange som er uføre eller AAP sliter med å finne seg en jobb selv om de har mulighet til det. 
Jeg ser jo egentlig ut som en helt vanlig arbeidsgiver da jeg ikke har noe aap eller uføre på meg. Så det er vel ekstra vanskelig hvis du får innvilget dette i tillegg

Hvorfor skal det bli ekstra vanskelig? Når man søker jobb har ikke arbeidsgiver innsyn i om man har AAP eller uføretrygd.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har hatt sommerjobber ellers ny i arbeidslivet. Så i deltidsjobber blir jeg avslått pga helsa og i kontor jobber så blir jeg slått av de med 10-40 års arbeidserfaring. Det siste forventer man jo litt når man er nyutdannet selvfølgelig da. 

Det er nok dessverre sånn at det er mange om beinet på kontorjobber, særlig hvis det er snakk om jobber med fleksitid, hjemmekontor etc.. Spesielt vanskelig er det nok rundt de større byene og på det sentrale Østlandet. Enklere å få slike jobber om man søker bredt over hele landet. 

TS: Du skriver at du har fått et tiltak gjennom Nav. Hvilket tiltak er det snakk om? AFT, oppfølging, jobbspesialist eller noe annet? Det ville nok også ha hjulpet å vite hvilken type utdanning du har. Har du tatt en utdanning innen markedsføring er det nok generelt vanskeligere å få jobb enn om du er byggingeniør liksom.

Synes også det er interessant at du får mange avslag på grunn av helsen din. Jeg har aldri opplevd å bli spurt om helsen min på intervju. Har også vært med på å ansette ganske mange, og det er ikke et spørsmål vi stiller (eller får lov til å stille). Kun spørsmål om tilrettelegging, som man fint kan svare på uten å nevne diagnoser. Er selv kronisk syk, bare så det er sagt.

Anonymkode: f05ba...1c0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, og nei.
"Arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom eller skade. 
Arbeidsevnen din er nedsatt til alle typer arbeid du er kvalifisert for."

https://www.nav.no/aap#hovedregel

Så spørs det jo hvor langt man strekker den definisjonen. Det kan jo i teorien være ganske mange jobber man er kvalifisert for.. 

Fastlegen din bestemmer ikke om du får AAP, det er det Nav som gjørAt du har fullført skole på normal tid, trenger ikke å være en grunn til å gi deg avslag heller.

Hvorfor skal det bli ekstra vanskelig? Når man søker jobb har ikke arbeidsgiver innsyn i om man har AAP eller uføretrygd.

Det er nok dessverre sånn at det er mange om beinet på kontorjobber, særlig hvis det er snakk om jobber med fleksitid, hjemmekontor etc.. Spesielt vanskelig er det nok rundt de større byene og på det sentrale Østlandet. Enklere å få slike jobber om man søker bredt over hele landet. 

TS: Du skriver at du har fått et tiltak gjennom Nav. Hvilket tiltak er det snakk om? AFT, oppfølging, jobbspesialist eller noe annet? Det ville nok også ha hjulpet å vite hvilken type utdanning du har. Har du tatt en utdanning innen markedsføring er det nok generelt vanskeligere å få jobb enn om du er byggingeniør liksom.

Synes også det er interessant at du får mange avslag på grunn av helsen din. Jeg har aldri opplevd å bli spurt om helsen min på intervju. Har også vært med på å ansette ganske mange, og det er ikke et spørsmål vi stiller (eller får lov til å stille). Kun spørsmål om tilrettelegging, som man fint kan svare på uten å nevne diagnoser. Er selv kronisk syk, bare så det er sagt.

Anonymkode: f05ba...1c0

TS her. Svarer på det siste du skrev i å med at du har med en god del kommentarer som er svart på litt tidligere. 

Har fått tilbud om jobbspesialist og skal på mitt første møte med hen på fredag. Har ikke vært noen andre tiltak før. Så har jeg jo også en veileder på nav. Men jeg har ikke så mye kontakt med de, jeg bare setter inn hvilke jobber jeg har søkt på inne på aktivitetsplanen. 
På helse får jeg som sagt avslag når det kommer til disse deltidsjobbene. Altså alt mulig annet du kan tenke deg og fra bemanningsbyrå. På kontorjobber får jeg spørsmål om jeg trenger tilrettelegging eller så spør de ikke. 
jeg hadde en kontorjobb som spurte om jeg hadd dyskalkuli. Dette var nok en uheldig utforming av setning til intervjuer, ønsket å vite hvordan mattekunnskaper mine var. Og spurte ut om jeg hadde det rett og slett. 
Som sagt er det deltidsjobber, og der har du ikke lov å være syk heller «her er vi ikke syke». 

AnonymBruker
Skrevet
Knutekålmor85 skrev (16 timer siden):

Noen tanker etter å ha lest hele tråden:

Om du kommer på intervju hadde jeg utsatt spørsmål om tilrettelegging til så seint som mulig: på slutten eller etter siste intervju, slik at du kan vise fram hva du kan bidra med først.

Neste gang du er i kontakt med spesialister på sykehus: kunne du tatt opp arbeidssituasjon? Kunne de skrevet om det i en ny epikrise?

Som relativt ung og nyutdannet: prøv å få plass på program hos NAV som skal hindre utenforskap. Du er i målgruppen: en god tilknytning til arbeidslivet er viktig. Har du sjekket ut disse tilbudene: https://www.nav.no/komme-i-jobb

Og vær tydlig mot NAV og helsevesenet. Beskriv de vanlige og dårlige dagene. Ikke ta utgangspunkt i hva du ønsker du får til på en perfekt dag med perfekt søvn og hvor alt går din vei. Det er ikke hverdagen, og arbeidslivet består av hverdager.

TS her. Takk for fin melding. 
Er aldri jeg som tar opp tilrettelegging, det er alltid intervjuer som spør om. Så da blir det litt vanskelig å unngå det eventuelt når det er de som direkte spør. 
Jeg kan absolutt det, men det er en stund til jeg skal til spesialister igjen, ikke før i november. Men det hjelper ikke så mye å få skrevet nye epikriser når jeg rett og slett ikke er 50% arbeidsufør i følge fastlegen og nav. 
Jeg har blitt tildelt en jobbspesialist, som er et slikt tiltak. Vi har første møte på fredag. Så kommer til å ta opp hverdagen min og hvordan det ser ut når jeg har gått på skole. Slik at hen for dannet seg et bilde av situasjonen min. 

AnonymBruker
Skrevet

Lyv neste gang.

Anonymkode: da330...d86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 12.31):

TS. Jeg fokuserer aldri på det, men de spør om det. Og da mener de at det kan hende jeg ikke klarer jobben rett og slett. Jeg har 3 kroniske sykdommer. 

Hvis de spør så svarer du at du ikke har noen helseutfordringer som vil påvirke jobben og utførelse av arbeidet. 

Anonymkode: e60de...3e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis de spør så svarer du at du ikke har noen helseutfordringer som vil påvirke jobben og utførelse av arbeidet. 

Anonymkode: e60de...3e2

TS her. Men hva skjer da når jeg spør om tilrettelegging etter hvis jeg da eventuelt får jobben? Vil ikke arbeidsgiver stusse litt på dette da jeg forklarer helseproblemene mine og tilrettelegging etter ansettelse når jeg først har sagt nei til tilrettelegging på jobbintervju. 

Skrevet (endret)

Høres kanskje ut som du har noe som er relativt synlig ? Altså at du sitter i rullestol for eksempel eller at noe gjør at  potensielle arbeidsgivere spør om dette med tilrettelegging fordi de oppfatter at det er noe? 

Endret av FruR
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Men hva skjer da når jeg spør om tilrettelegging etter hvis jeg da eventuelt får jobben? Vil ikke arbeidsgiver stusse litt på dette da jeg forklarer helseproblemene mine og tilrettelegging etter ansettelse når jeg først har sagt nei til tilrettelegging på jobbintervju. 

Ja hvis du da  trenger tilrettelegging så er det vanskelig. Da ville jeg heller sagt at dette er den tilretteleggingen jeg trenger og håper det er ok for dere? 

Skrevet

Hva mener du med «avslag pga helse»?

Det er ikke forklarende nok!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...