Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Ts

Som sakt jeg går på aap..husk at arbeidsevne ikke bare handler om jobb..men hvordan du har det i livet ditt.

Jeg kunne kanskje klarte å jobbe litt..men som du skriver da har jeg ikke noe liv når jeg kommer hjem, og om det blir for mye en dag..kan gjøre at jeg ligger hele neste dag. 

Du har jo egentlig ikke noe liv om du skal stå i jobb for så komme hjem og sove resten av dagen og kanskje slite med hode og kropp. Dermed er din arbeidsevne nedsett 

Det er så sant. De siste ukene har jeg de fleste arbeidsdager ikke orker noen ting annet enn å spise middag og se litt serie etter jobb. I senga mellom 17-19.00. Om jeg har gått lite på jobb kan jeg kanskje få til vasking, hjemmelaget middag eller en tur etter jobb. Livskvaliteten blir betraktelig redusert. Det er ikke noen måte å leve på over tid. 

Anonymkode: 0ee09...0e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (2 minutter siden):

Altså, jobb er selve livsgrunnlaget til folk. Det som bringer mat på bordet og tak over hodet. Er det da så rart at de som er lite attraktiv på arbeidsmarkedet er villig til å  unnlate å fortelle hele sannheten eller lyver for å få seg ett arbeid? Det hjelper ikke å "jobbe med seg selv" for å bli kvitt kroniske sykdommer 😂 Alternativet er jo sosialstønad eller på sikt uføretrygd. Noe sier meg du ser ned på de som får det og. 

TS her. Man må bare overse sånne folk, de klikker seg inn på slike innlegg for å klage på syke enten om de vil ha seg jobb eller bli uføretrygda. 
Tar meg ikke nær av slike folk, håper ingen andre her gjør det heller. 

Anonymkode: 9a289...5fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Man må bare overse sånne folk, de klikker seg inn på slike innlegg for å klage på syke enten om de vil ha seg jobb eller bli uføretrygda. 
Tar meg ikke nær av slike folk, håper ingen andre her gjør det heller. 

Du har helt rett. Jeg blir mest bare overgitt over hvor ulogiske og bastante enkelte er her inne...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det må du nesten utdype. Du mener seriøst at det ER merkelig at de som skal ansette noen heller ansetter en frisk kvalifisert person, enn en kvalifisert person med tre kroniske sykdommer? Siden du sier du "må forklare" på intervjuet, antar jeg at disse sykdommene har medført noen begrensninger for deg, var de uten betydning ville de jo ikke komme opp på intervjuet.

Anonymkode: b673e...cfc

Det kommer jo helt an på hvilke kroniske sykdommer det er snakk om. Er det noen som gjør at man ikke klarer å jobbe 100% i en 100% stilling, så er det klart de må velge noen andre. Selv folk som i utgangspunktet er friske kan bli langtidssykemeldt av ulike årsaker. Det er heller ikke sånn at en «frisk» person nødvendigvis har mer arbeidskapasitet eller arbeidsmoral enn en kronisk syk person. At folk tror det, sier mer om deres fordommer.

Anonymkode: 86de3...cbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

TS her. Som sagt, igjen jeg er usynlig syk. Jeg trenger mye ro, hjemmekontor, fleksibelt arbeid. Jeg får ikke lov å jobbe turnus, muligheter til å ta pause osv. Mye slikt, er derfor jeg sier at arbeidsoppgavene klarer jeg jo helt fint, jeg søker jo kontorarbeid hovedsakelig så det er jo mye å sitte foran en pc som er jobben. Og når jeg ser hva arbeidsoppgavene er så klarer jeg jo disse helt fint. 
Og ja, som nevnt tidligere igjen jeg har mye fravær jeg er veldig mye syk. Ja jeg må hjem å sove hver dag, jeg kan ikke ha noe liv som å gjøre sosiale ting, gå på butikk osv etter en skoledag/ arbeidsdag. Jeg har hatt det slik siden jeg var 10 år. Det påvirker jo helsen min at jeg blir sliten og da må man bare være hjemme og sove. 

Her beskriver du jo nedsat arbeids evne på grun av sykdom, da har NAV gjort en feil. Hvor lenge er det siden du søkte om AAP sist? Hvor mange ganger har du søkt? Og hva svarer de når du klager på avslagene? 

Systemet er desvere ikke feil frit, og av å til må man ta kampen for å få retighetene sine. Men du tjener jo ingen ting på å la feilen forsete, så du bør gjlre en insats for å ryde opo. Det er ingen som gir deg en medalje for å gå på en jobb som gjør deg sykere, og sammfune tjener ingen ting på at du ikke tar vare på deg selv her. Når du får infrid AAP du skal ha, vill du også få hjelp med å lette eter jobber som kan tilpases deg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvor du søker jobb. Jeg har ansatt en del folk oppover og jeg har aldri lest opp spørsmål fra et skjema. 

Du har skrevet flere tråder her inne, og du får joj stot sett samme svar. 

De fleste arbeidsplasser ønsker ikke ansette folk de vet er kronisk syke som kommer til å ha høyt sykefravær. det sier seg jo selv. Det koster bedriften mye penger, det går utover kollegaer og arbeidsplassen generelt. 

Samme med folk som trenger tilrettelegging, også vankelig å ansette. Det er klart det private kan luke ut folk de skjønner kommer til å ha mye fravær

Anonymkode: 86668...103

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Her beskriver du jo nedsat arbeids evne på grun av sykdom, da har NAV gjort en feil. Hvor lenge er det siden du søkte om AAP sist? Hvor mange ganger har du søkt? Og hva svarer de når du klager på avslagene? 

Systemet er desvere ikke feil frit, og av å til må man ta kampen for å få retighetene sine. Men du tjener jo ingen ting på å la feilen forsete, så du bør gjlre en insats for å ryde opo. Det er ingen som gir deg en medalje for å gå på en jobb som gjør deg sykere, og sammfune tjener ingen ting på at du ikke tar vare på deg selv her. Når du får infrid AAP du skal ha, vill du også få hjelp med å lette eter jobber som kan tilpases deg. 

TS her. Jeg har ikke rett på AAP fra legen, altså det er ikke NAV systemet som sier nei men legen. Jeg er ikke 50% arbeidsufør da jeg kan gjøre arbeidsoppgavene men trenger tilrettelegging og siden jeg har fullført utdanning til normal tid og gått på skole 100%. 

Jeg kan jo høre med NAV men som sagt er det jo legen som sier nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Jeg har ikke rett på AAP fra legen, altså det er ikke NAV systemet som sier nei men legen. Jeg er ikke 50% arbeidsufør da jeg kan gjøre arbeidsoppgavene men trenger tilrettelegging og siden jeg har fullført utdanning til normal tid og gått på skole 100%. 

Jeg kan jo høre med NAV men som sagt er det jo legen som sier nei. 

Hvilken lege? Er det fastlege eller NAV legen? Benekter denne legen at du har de plagene du beskriver her? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva gjør dere som får avslag fra jobber pga helse, altså at dere har noen helseproblemer, skader eller kronisk sykdom? Jeg har fått masse avslag på grunn av helsen min og skjønner helt ærlig ikke hvordan jeg skal klare å karre meg til en jobb. 

De kan ikke innhente opplysninger, på tross av ditt samtykke; en av årsakene er at svært svært mange har en diagnose som enda ikke har kommet på papiret  - en ønsker ikke å forskjellsbehandle folk som egentlig skulle ha blitt behandlet likt, som egentlig har samme antall symtpomer.

Det beste du kan gjøre er bare å glemme det med diagnoser og prøve å bli frisk, og heller ta det som det kommer.

Fra lov om helseregistre:

"

§ 19 d.Tilgjengeliggjøring for påtalemyndigheten, arbeidsgivere og forsikringsøyemed

Helseopplysningene kan ikke gjøres tilgjengelige for påtalemyndigheten eller til bruk for arbeidsgivere eller forsikringsøyemed selv om den registrerte samtykker.

0

Tilføyd ved lov 4 des 2020 nr. 133 (ikr. 1 juni 2021 iflg. res. 21 mai 2021 nr. 1578)." (Lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger (helseregisterloven) - Lovdata)

Anonymkode: 0ccf8...b85

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Hvilken lege? Er det fastlege eller NAV legen? Benekter denne legen at du har de plagene du beskriver her? 

TS. Fastlege, nei legen benekter ingen ting men jeg har ikke 50% nedsatt arbeidsevne som er det som er kravet. Legen vet veldig godt jeg sliter men jeg er rett og slett ikke på 50% 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS ønsker åpenbart ikke jobb. 

Anonymkode: e635c...07f

Det er det dummeste jeg har hørt i dag, men kos å være anonym sikkert😂

• Liker 3
Skrevet

TS. Fastlege, nei legen benekter ingen ting men jeg har ikke 50% nedsatt arbeidsevne som er det som er kravet. Legen vet veldig godt jeg sliter men jeg er rett og slett ikke på 50% 

Jeg synes det høres ut som du er i litt forneking her. Du skriver du sliter med smerter på grun av kvinne sykdom. Betyr det endiometriose? I såfal så vet du jo aldri når du kan komme på jobb og når du er syk. Da er du i praksis nedsatt mer en 50%, for en arbeidsgiver vil jo aldri kune stole på at du kommer på jobb når du skal?

Jeg forstår det er vanskelig å akseptere at ting er som de er, men du får som sakt ingen medalje for å ikkke passe på deg selv. Å det du beskriver her i tråden er jo arbeidsevne nedsat mer en 50%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tror er lurt er at du ber NAV om tiltak for å støtte deg i prosessen mot jobb. Nå virker det som du har prøvd en del påregne hånd uten å lykkes, nå er det på tide med mer hjelp. 

Anonymkode: 0e88b...545

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det høres ut som du er i litt forneking her. Du skriver du sliter med smerter på grun av kvinne sykdom. Betyr det endiometriose? I såfal så vet du jo aldri når du kan komme på jobb og når du er syk. Da er du i praksis nedsatt mer en 50%, for en arbeidsgiver vil jo aldri kune stole på at du kommer på jobb når du skal?

Jeg forstår det er vanskelig å akseptere at ting er som de er, men du får som sakt ingen medalje for å ikkke passe på deg selv. Å det du beskriver her i tråden er jo arbeidsevne nedsat mer en 50%.

TS her. Ja det kan jo hende at det er det, men når ingen i systemet mener at det er såpass med nedsatt arbeidsevne så har jeg jo bare prøvd å søke jobber på vanligvis. For man vil jo ha en jobb og en inntekt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg tror er lurt er at du ber NAV om tiltak for å støtte deg i prosessen mot jobb. Nå virker det som du har prøvd en del påregne hånd uten å lykkes, nå er det på tide med mer hjelp. 

Anonymkode: 0e88b...545

TS her. Takk, jeg kan jo høre med veilederen min. Men hører ekstremt lite fra NAV generelt. Så for meg har det virket mye som om at man må klare seg selv. Er det eventuelt noe du kan anbefale? Hvis du har vært i samme situasjon da? Virker liksom ikke helt som om det er så mye hjelp å få. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er så sant. De siste ukene har jeg de fleste arbeidsdager ikke orker noen ting annet enn å spise middag og se litt serie etter jobb. I senga mellom 17-19.00. Om jeg har gått lite på jobb kan jeg kanskje få til vasking, hjemmelaget middag eller en tur etter jobb. Livskvaliteten blir betraktelig redusert. Det er ikke noen måte å leve på over tid. 

Anonymkode: 0ee09...0e7

TS her. Leit å høre om din situasjon, er det noe som har hjulpet deg i jobbsammenheng? Har du gått ned i stillingsprosent eller fått tilrettelegging? Eller snakker du noe med NAV? Eller er det ingen ting å få gjort? 

Skrevet

TS her. Ja det kan jo hende at det er det, men når ingen i systemet mener at det er såpass med nedsatt arbeidsevne så har jeg jo bare prøvd å søke jobber på vanligvis. For man vil jo ha en jobb og en inntekt. 

Det er veldig forståelig at du ønsker å klare deg selv og jobbe som om du var frisk. Men når du ikke greier å ta vare på deg selv og jobbe samtidig, så vil jo ikke den arbeidsmengden fungere i lengden. De i systemet er jo også avhengig av det du forteler for å vurdere din arbeidsevne.... Har du prøvd terapi noen gang? Kansje du skulle prøvd å finne noen som kan hjelpe deg å reflektere og forsøke å se objektivt på dette? 

For kan du søke en 50% stiling i dag og si at du skal greie å gjør alle oopgavene på tiden? Er svare nei, da er du ikke 50% arbeidsfør. Første steg blir at du aksepterer dette selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Lurer på hvor du søker jobb. Jeg har ansatt en del folk oppover og jeg har aldri lest opp spørsmål fra et skjema. 

Du har skrevet flere tråder her inne, og du får joj stot sett samme svar. 

De fleste arbeidsplasser ønsker ikke ansette folk de vet er kronisk syke som kommer til å ha høyt sykefravær. det sier seg jo selv. Det koster bedriften mye penger, det går utover kollegaer og arbeidsplassen generelt. 

Samme med folk som trenger tilrettelegging, også vankelig å ansette. Det er klart det private kan luke ut folk de skjønner kommer til å ha mye fravær

Anonymkode: 86668...103

De jobbene som har disse spørsmålene er disse typiske jobbene hvor man ikke trenger utdanning. Og hos slike bemanningsbyråer. Der er det også spørsmål om helse.

I offentlig sektor har det vært spørsmål om tilrettelegging men ikke om «er du syk?» og da har det også vært til stede en tillitsvalgt. Så det har vært helt lovlig, men i de andre jobbene har det bare vært meg og intervjuer. 

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Det er veldig forståelig at du ønsker å klare deg selv og jobbe som om du var frisk. Men når du ikke greier å ta vare på deg selv og jobbe samtidig, så vil jo ikke den arbeidsmengden fungere i lengden. De i systemet er jo også avhengig av det du forteler for å vurdere din arbeidsevne.... Har du prøvd terapi noen gang? Kansje du skulle prøvd å finne noen som kan hjelpe deg å reflektere og forsøke å se objektivt på dette? 

For kan du søke en 50% stiling i dag og si at du skal greie å gjør alle oopgavene på tiden? Er svare nei, da er du ikke 50% arbeidsfør. Første steg blir at du aksepterer dette selv. 

TS. Det hjelper nok ikke med terapi når jeg hører på det andre sier. Det er jo det jeg må forholde meg til, jeg kan ikke gå i terapi fordi jeg får avslag på AAP. Man må liksom bare finne en arbeidsgiver som er villig til å ta en sjanse på en. Det er jo det jeg får høre fra nav også. 

Skrevet

Men vet jeg har spurt..men du skriver at du har fått avslag fra aap...har legen skrevet inn legeerklæring. Eller sier bare legen at du vil få avslag?

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...