BobbySocks Skrevet 9. september #121 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. Som sagt så spør de om helsen på intervju, altså om det er noen helseproblemer. Hadde de ikke spurt om dette hadde de ikke visst at jeg hadde det heller. Anonymkode: 9a289...5fe Da hadde jeg sagt: ikke noe relevant for stillingen. Det finnes da grenser for hva jeg deler med en jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #122 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke enig i at TS skal lyve til arbeidsgiver. Jeg har en kollega som er mye syk. Det er snakk om reelle, fysiske utfordringer og lidelser. Jeg har vondt av vedkommende og vet at han sliter mye. Men det gjør jo at hans arbeid ofte faller på meg og mine kollegaer når han er borte så belastningen blir større på oss. Anonymkode: 25f73...330 Men ønsker vi et arbeidsmarked hvor mennesker ikke kan jobbe fordi de har helseutfordringer? Her burde jo arbeidsgiver, fastlege, NAV, og personen selv se på om personen bør stå i 100% stilling over tid. Anonymkode: 36b24...ba8 2
AnonymBruker Skrevet 9. september #123 Skrevet 9. september Aldri fått spørsmål om helse, kun eventuelt behov for tilrettelegging på jobb. Det er AnonymBruker skrev (4 timer siden): TS her, ikke jeg som skrev kommentaren men siden du siterer min spesifikke helsesituasjon så svarer jeg alikevel🫶🏻 Jeg forklarer på intervju fordi de spør, jeg har såkalte usynlige sykdommer, jeg ser helt frisk ut utenfra. Det er jo bare det at det er spørsmål de spør på intervjuet om jeg har noen helseproblemer osv. og da svarer jeg ærlig på det. Anonymkode: 9a289...5fe Det er ikke lov, og du trenger derfor ikke å være ærlig. Samme som om du hadde blitt spurt om graviditet. Eneste de har lov til p spørre om er behov for tilrettelegging, for de er lovpålagt å tilrettelegge i den grad det er mulig. Anonymkode: 58d67...f9e 3
AnonymBruker Skrevet 9. september #124 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og du synes det er merkelig at de heller satser på noen uten kroniske sykdommer? Anonymkode: b673e...cfc TS her. Nå har jeg aldri sagt det er merkelig at de vil ha friske folk, så den tar jeg ikke. Men man må faktisk jobbe for å leve. Anonymkode: 9a289...5fe 2
AnonymBruker Skrevet 9. september #125 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en rekke kroniske sykdommer. Ved intervju, så spør de om jeg har noe helserelaterte utfordringer som kan hindre meg i jobben. Jeg svarer nei på det. Jeg fungerer utmerket i jobben til tross for mine diagnoser. Jeg har heller ingen plikt til å opplyse om dem, men jeg her helt sikker på at jeg hadde blitt forbigått, fordi det høres mer voldsomt ut enn det er. Jeg har lært meg til å leve med dette og har minimalt fravær fra jobb. Anonymkode: d664e...120 TS her. Hadde det ikke påvirket meg hadde jeg gjort det samme som deg 100% men det påvirker meg, jeg må ha tilrettelegging og jeg kommer til å ha mer sykedager enn andre. Anonymkode: 9a289...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #126 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men ønsker vi et arbeidsmarked hvor mennesker ikke kan jobbe fordi de har helseutfordringer? Her burde jo arbeidsgiver, fastlege, NAV, og personen selv se på om personen bør stå i 100% stilling over tid. Anonymkode: 36b24...ba8 Jeg mener vedkommende burde vært delvis ufør og så jobbet så mange % som han kan. Anonymkode: 25f73...330 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #127 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Som nevnt tidligere i tråden så får jeg ikke innvilget det. Jeg er mye syk, trenger tilrettelegging og hvis jeg jobber kan jeg ikke ha noe liv utenom, altså jeg må bare rett hjem og sove. I lunsjpauser må jeg være alene og slappe av skal jeg orke resten av arbeidsdagen. Men selve arbeidsoppgavene klarer jeg fint. Arbeidsoppgavene kan jeg utføre. Og da får man ikke AAP Anonymkode: 9a289...5fe Sånn kan du leve en stund men tilslutt kollapser du og da er det sykmelding deretter aap Anonymkode: 66761...135
AnonymBruker Skrevet 9. september #128 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånn kan du leve en stund men tilslutt kollapser du og da er det sykmelding deretter aap Anonymkode: 66761...135 TS her. Nå er det jo sånn livet mitt er og har vært siden jeg ble syk rundt 10 års alderen. Det er slik helsen min er og da må man jo bare jobbe når man ikke får innvilget aap. Jeg er jo nødt til å jobbe og få en jobb og jeg har jo gått på skole. Jeg kan ikke gå på sosialhjelp hele livet. Anonymkode: 9a289...5fe 1
Pippi Lotta Skrevet 9. september #129 Skrevet 9. september (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Som nevnt tidligere i tråden så får jeg ikke innvilget det. Jeg er mye syk, trenger tilrettelegging og hvis jeg jobber kan jeg ikke ha noe liv utenom, altså jeg må bare rett hjem og sove. I lunsjpauser må jeg være alene og slappe av skal jeg orke resten av arbeidsdagen. Men selve arbeidsoppgavene klarer jeg fint. Arbeidsoppgavene kan jeg utføre. Og da får man ikke AAP Anonymkode: 9a289...5fe Oki, mem her snaker du jo mot deg selv. Er du avhengigbav tilreteleging? Eller kan du utføre jobben fint? Endret 9. september av Pippi Lotta 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #130 Skrevet 9. september Pippi Lotta skrev (Akkurat nå): Oki, mem her snaker du jo mot deg selv. Er du avhengigbav tilreteleging? Eller kan du utføre jobben fint? Ts her. Jeg kan utføre arbeidsoppgavene, men arbeidsplassen rundt trengs tilrettelegging. Jeg klarer jo å sende en mail helt fint for eksempel. Anonymkode: 9a289...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #131 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): TS her. Nå er det jo sånn livet mitt er og har vært siden jeg ble syk rundt 10 års alderen. Det er slik helsen min er og da må man jo bare jobbe når man ikke får innvilget aap. Jeg er jo nødt til å jobbe og få en jobb og jeg har jo gått på skole. Jeg kan ikke gå på sosialhjelp hele livet. Anonymkode: 9a289...5fe Jeg tror du trenger en skikkelig dialog med NAV der du legger frem ditt funksjonsnivå basert på diagnoser og dokumentasjon fra leger. Hvis du skal lykkes med å få en jobb der det er rom for tilrettelegging og aksept for sykedager så må NAV inn i bildet . En vanlig jobb i et vanlig arbeidsliv er basert på at en i utgangspunktet er rustet for å ta på seg den jobben en søker på. Hva slags utfordringer en kan få gjennom et arbeidsliv vet jo ingen som regel , men om de kommer i etterkant så er det lettere å følge et etablert system så som sykemelding/AAP/ omskolering osv. Jeg vet ikke, men jeg tror at på de fleste arbeidsplasser så er det ikke flere ansatte enn hva som strengt tatt trengst , og da blir mye sykefravær vanskelig for bedriften og de ansatte i det lange løp. Det er vel derfor de har et tak på hvor lenge en kan være sykmeldt ,og når en blir sendt videre i systemet Anonymkode: f3551...e21 2
AnonymBruker Skrevet 9. september #132 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror du trenger en skikkelig dialog med NAV der du legger frem ditt funksjonsnivå basert på diagnoser og dokumentasjon fra leger. Hvis du skal lykkes med å få en jobb der det er rom for tilrettelegging og aksept for sykedager så må NAV inn i bildet . En vanlig jobb i et vanlig arbeidsliv er basert på at en i utgangspunktet er rustet for å ta på seg den jobben en søker på. Hva slags utfordringer en kan få gjennom et arbeidsliv vet jo ingen som regel , men om de kommer i etterkant så er det lettere å følge et etablert system så som sykemelding/AAP/ omskolering osv. Jeg vet ikke, men jeg tror at på de fleste arbeidsplasser så er det ikke flere ansatte enn hva som strengt tatt trengst , og da blir mye sykefravær vanskelig for bedriften og de ansatte i det lange løp. Det er vel derfor de har et tak på hvor lenge en kan være sykmeldt ,og når en blir sendt videre i systemet Anonymkode: f3551...e21 TS her. Jeg er allerede i NAV i å med at inntekten min er fra sosialhjelp, så er jeg registrert som arbeidssøker. Veilederen min vet også om diagnoser og utredning, og legen min har allerede sendt dokumenter til nav. Men selv de på NAV sier jo at man aldri vet om en bedrift vil tilrettelegge eller ikke, så all makt ligger jo liksom i arbeidsgiver da. Anonymkode: 9a289...5fe
AnonymBruker Skrevet 9. september #133 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. Jeg er allerede i NAV i å med at inntekten min er fra sosialhjelp, så er jeg registrert som arbeidssøker. Veilederen min vet også om diagnoser og utredning, og legen min har allerede sendt dokumenter til nav. Men selv de på NAV sier jo at man aldri vet om en bedrift vil tilrettelegge eller ikke, så all makt ligger jo liksom i arbeidsgiver da. Anonymkode: 9a289...5fe OK, men da må jo NAV evt være med og betale for en tilrettelegging hvis det skal fungere i praksis. Jeg synes at det blir en vanskelig jobb for deg å måtte være den som brøyter vei i kampen for å få en jobb . Det burde NAV hjelpe deg med. Men hvilke fysiske utfordringer har du egentlig? Du snakker om en nevrologisk lidelse og noen diagnoser til . Hvis du forteller litt mere om det så er det lettere å forstå hvilken tilrettelegging du snakker om Anonymkode: f3551...e21 1
Pippi Lotta Skrevet 9. september #134 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts her. Jeg kan utføre arbeidsoppgavene, men arbeidsplassen rundt trengs tilrettelegging. Jeg klarer jo å sende en mail helt fint for eksempel. Anonymkode: 9a289...5fe Hvaslags tilreteleging trenger du da? En rulestol rampe? Eller må du tilpase oppgavene? Og det er ikke sånn at du har fraver fra jobb på grun av sykdom? Du sier du må hjem og sove hver dag etter jobb, hvorfor påvirker ikke det helsen din i lengden? 4
AnonymBruker Skrevet 9. september #135 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så du mener TS bør lyve til arbeidsgiverne, og deretter late som ingenting når hun må ta ut egenmeldinger og sykemelding når kroppen slår seg vrang? Det er jo veldig populært... Uansett hva TS gjør eller ikke gjør, så blir alt hennes feil og hun blir bare en belastning for samfunnet på en eller annen måte. Anonymkode: bb099...822 Nei men jeg sier at hun ikke trenger utbrodere sin helsesituasjon fordi det ekskluderer henne, dersom hun mener hun kan gjøre en god jobb og er kvalifisert til stillingen bør det være fokuset. Dessuten er det ikke lov å spørre om helse i en intervjusituasjon og det VET arbeidsgiver, så om TS ikke går i detalj er ikke det å lyve. Og om hun mener hun kan gjøre jobben hun søker på blir hun ikke en belastning for arbeidsgiver. Dersom TS i denne tråen og ellers er så syk at hun ikke KAN gjøre jobben bør TS gå for utredning til evt uføretrygd, men nå sier jo TS at hun er i stand til å jobbe mens det er hennes egen ærlighet som gjør at hun velges bort. Det er forskjell på å brette ut alle detaljer, ikke si alt og å lyve. AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. Ja det er jo dette da. Spør de om helse og tilrettelegging og jeg sier nei, får jobben og sier at jeg må tilrettelegging og har sykefravær grunnet sykdommen så blir det jo at man lyver. Er enig at man ikke trenger å nevne noe hvis det ikke blir spurt om, det gjør jeg heller ikke. Hvis de ikke spør så sier jeg jo heller ikke i fra før en eventuell ansettelse. Men jeg gidder ikke si at jeg er frisk som en fisk trenger ingen tilrettelegging når de direkte sitter å spør om det. Da får man jo høre at man er en løgner. Anonymkode: 9a289...5fe Men TS, trenger du tilrettelegging er du jo ikke 100% arbeidsfør og da bør du jo heller ikke søke på jobber du vet du ikke klarer - må du nesten bestemme deg for om du er arbeidsyktig på linje med andre eller om du ikke er det. Hvilken tilrettelegging er det du trenger som gjør deg uegnet som ansatt i fht de jobbene du søker på? Anonymkode: 5fb1f...37c
AnonymBruker Skrevet 9. september #136 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei men jeg sier at hun ikke trenger utbrodere sin helsesituasjon fordi det ekskluderer henne, dersom hun mener hun kan gjøre en god jobb og er kvalifisert til stillingen bør det være fokuset. Dessuten er det ikke lov å spørre om helse i en intervjusituasjon og det VET arbeidsgiver, så om TS ikke går i detalj er ikke det å lyve. Og om hun mener hun kan gjøre jobben hun søker på blir hun ikke en belastning for arbeidsgiver. Dersom TS i denne tråen og ellers er så syk at hun ikke KAN gjøre jobben bør TS gå for utredning til evt uføretrygd, men nå sier jo TS at hun er i stand til å jobbe mens det er hennes egen ærlighet som gjør at hun velges bort. Det er forskjell på å brette ut alle detaljer, ikke si alt og å lyve. Men TS, trenger du tilrettelegging er du jo ikke 100% arbeidsfør og da bør du jo heller ikke søke på jobber du vet du ikke klarer - må du nesten bestemme deg for om du er arbeidsyktig på linje med andre eller om du ikke er det. Hvilken tilrettelegging er det du trenger som gjør deg uegnet som ansatt i fht de jobbene du søker på? Anonymkode: 5fb1f...37c TS her. Som sagt så søker jeg bredt. Altså en haug av jobber som jeg har utdanning til og jobber som ikke krever utdanning. Her blir jeg fortalt at jeg sannsynligvis ikke vil få jobben grunnet helse. Men jeg kan ikke bestemme om jeg er arbeidsfør eller ikke, det er det jo leger og nav som må bestemme. Man kan ikke bare sette seg ned og si nei nå bestemmer jeg at jeg ikke er arbeidsfør. Jeg får ikke innvilget AAP eller slikt som jeg nå har nevnt. Og da er jeg i teorien arbeidsdyktig. Da er det dette jeg må gå etter. I jobber som jeg kan gjøre i forhold til utdannelsen min spørs det jo selvfølgelig litt på arbeidsstedet. Som sagt noen steder er jo kjempe fine og har mye fleksitid, lite stress, hjemmekontor muligheter, at man jobber i eget tempo osv osv som ting som er helt inkludert i hva de tilbyr. Da er det jo ikke noe spesielt jeg trenger av tilrettelegging. Mens andre jobber så vil jeg kanskje kunne trenge ulike tilrettelegginger, og jeg kan heller ikke tvinge og kreve arbeidsgivere at de må gi meg spesifikke tilrettelegginger. Da får man jo høre at «ingen vil ansette folk som krever en spesifikk tilrettelegging» Man må liksom se hva arbeidsgiver kan tilby av tilrettelegging, er den tilretteleggingen ikke nok så passer jo ikke arbeidsstedet til personen heller. Anonymkode: 9a289...5fe 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #137 Skrevet 9. september Pippi Lotta skrev (10 minutter siden): Hvaslags tilreteleging trenger du da? En rulestol rampe? Eller må du tilpase oppgavene? Og det er ikke sånn at du har fraver fra jobb på grun av sykdom? Du sier du må hjem og sove hver dag etter jobb, hvorfor påvirker ikke det helsen din i lengden? TS her. Som sagt, igjen jeg er usynlig syk. Jeg trenger mye ro, hjemmekontor, fleksibelt arbeid. Jeg får ikke lov å jobbe turnus, muligheter til å ta pause osv. Mye slikt, er derfor jeg sier at arbeidsoppgavene klarer jeg jo helt fint, jeg søker jo kontorarbeid hovedsakelig så det er jo mye å sitte foran en pc som er jobben. Og når jeg ser hva arbeidsoppgavene er så klarer jeg jo disse helt fint. Og ja, som nevnt tidligere igjen jeg har mye fravær jeg er veldig mye syk. Ja jeg må hjem å sove hver dag, jeg kan ikke ha noe liv som å gjøre sosiale ting, gå på butikk osv etter en skoledag/ arbeidsdag. Jeg har hatt det slik siden jeg var 10 år. Det påvirker jo helsen min at jeg blir sliten og da må man bare være hjemme og sove. Anonymkode: 9a289...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #138 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): OK, men da må jo NAV evt være med og betale for en tilrettelegging hvis det skal fungere i praksis. Jeg synes at det blir en vanskelig jobb for deg å måtte være den som brøyter vei i kampen for å få en jobb . Det burde NAV hjelpe deg med. Men hvilke fysiske utfordringer har du egentlig? Du snakker om en nevrologisk lidelse og noen diagnoser til . Hvis du forteller litt mere om det så er det lettere å forstå hvilken tilrettelegging du snakker om Anonymkode: f3551...e21 TS her. Jeg hører veldig lite fra NAV egentlig, men jeg vil jo tro de vil kunne det men da må man vel få et jobbtilbud først. Det er jo som regel første bud. NAV kan hjelpe med meg tiltak som jeg kan få, men de sier alltid at det er først og fremst jeg som må jobbe for å få veien så det blir jo jeg som må brøyte vei for å få jobben. Sånn er det jo bare, så det har jeg funnet meg i. Fysiske utfordringer blir jo at jeg blir ekstremt sliten, jeg må jo hjem og sove som nevnt før kan ikke leve et normalt liv. Har også mye smerter med kvinnesykdommer, da kan jeg ikke jobbe da må jeg bare ligge i senga. Anonymkode: 9a289...5fe
mommyaka Skrevet 9. september #139 Skrevet 9. september Ts Som sakt jeg går på aap..husk at arbeidsevne ikke bare handler om jobb..men hvordan du har det i livet ditt. Jeg kunne kanskje klarte å jobbe litt..men som du skriver da har jeg ikke noe liv når jeg kommer hjem, og om det blir for mye en dag..kan gjøre at jeg ligger hele neste dag. Du har jo egentlig ikke noe liv om du skal stå i jobb for så komme hjem og sove resten av dagen og kanskje slite med hode og kropp. Dermed er din arbeidsevne nedsett 1
Anonymbruker*** Skrevet 9. september #140 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og enkelte tror tydeligvis det har krav på å få jobb, og at dette er en menneskerett. Man blir ansatt fordi arbeidsgiver skal ha nytte av den ansatte, ikke motsatt. Arbeidslivet er ikke en barnehage. Jobbmarkedet er akkurat som kjærestemarkedet, du må jobbe med deg selv for å bli attraktiv for den motsatte part. Og ikke sutre om du ikke blir valgt. Anonymkode: e3dd3...40e Altså, jobb er selve livsgrunnlaget til folk. Det som bringer mat på bordet og tak over hodet. Er det da så rart at de som er lite attraktiv på arbeidsmarkedet er villig til å unnlate å fortelle hele sannheten eller lyver for å få seg ett arbeid? Det hjelper ikke å "jobbe med seg selv" for å bli kvitt kroniske sykdommer 😂 Alternativet er jo sosialstønad eller på sikt uføretrygd. Noe sier meg du ser ned på de som får det og. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå