Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig vanskelig å spekulere i hvor relevante sykdommene er uten å vite hva de er. 

Men generelt har mange stillinger helsekrav. Noen stillinger krever stødige hender, godt syn, fungerende kropp, sterk psyke, at man er språklig sterk osv. En god del helsetilstander vil da kunne anses som et vesentlig hinder for at man kan utføre oppgavene. 

Anonymkode: 58f06...2c4

TS her. Har en nevrologisk sykdom og to kvinnesykdommer. Søker ikke på jobber hvor det er noen spesifikke helsekrav. 

Anonymkode: 9a289...5fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og du synes det er merkelig at de heller satser på noen uten kroniske sykdommer?

Anonymkode: b673e...cfc

Selvfølgelig ikke rart, men nå blir jo vi som er syke proppet ørene fulle med at vi bare må komme oss i jobb. Det er ikke så veldig lett. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri opplevd at det har vært spørsmål om helse på intervjuer. Hvilken bransje søker du jobb i?

Anonymkode: 3b177...3b2

TS her. Jeg har søkt jobber ganske lenge nå så jeg søker i alle bransjer, altså alle jeg kan søke i selvfølgelig. Både innenfor utdanningen min som er kontorjobber og alle mulige jobber som ikke krever utdanning. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke på 100% stilling og jobbe så lenge du må før du kan gå ned. 

Ingen arbeidsgiver vil ha noen som kan jobbe 14.5% der det søkes etter en 100% stilling. Det sier seg selv. 

Anonymkode: c6390...3e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har de lov til å gi avslag på grunnlag av helse? 

Hva slags helseproblemer er det du har? 

Jeg ville ikke fokusert på det, på intervju. 

Anonymkode: e83ba...6ba

Det er jo en del yrker hvor det kreves helseatest. Blant annet til sjøs og offshore ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (24 minutter siden):

Men hvordan vet de at du har tre kroniske sykdommer?

TS her. Som sagt så spør de om helsen på intervju, altså om det er noen helseproblemer. Hadde de ikke spurt om dette hadde de ikke visst at jeg hadde det heller. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke lov å spørre om helse på intervju, med unntak av spørsmål om du behøver tilrettelegging eller om det er svært relevant for stillingen (men dette er strengt). At de har spurt rett ut om du er syk er et stort rødt flagg, og det viser at de er en arbeidsgiver du IKKE vil ha.

Neste gang kan du svare på hvilken tilrettelegging du trenger, men ikke si noe om sykdom. Hvis du er tøff kan du gjerne si at du stusser på hvorfor de stiller spørsmål de ikke har lov til å spørre, men at du gjerne svarer på hvilken tilrettelegging du trenger.

Anonymkode: a98db...4af

Det er en sannhet med modifikasjoner, flere yrker hvor det faktisk kreves helseatest. Du får for eks ikke jobbe til sjøs uten å ha fått helseatest av godkjent sjømannslege.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har også kroniske lidelser som Sjøgrens, migrene, scoliose, reumatisme bla a men jeg har aldri frontet dem i en sønkad eller gått inn på dem i et intervju fordi det handler om kine kvalifikasjoner i fht stillingen. 

Anonymkode: 5fb1f...37c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS. Det er derfor jeg er ærlig, kunne jo løyet å sagt nei. Men velger heller å være ærlig så får arbeidsgiver tenke om det er okei for de å ansette meg eller ikke. Jeg har jo ingen fysiske skader slik som dette. 

Og det gjorde de og kom fram til at det var for stor risiko for at det ikke ville fungere med jobben.....

Anonymkode: d1173...77c

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (25 minutter siden):

Men klare du å jobbe? Om da forteller du ikke om dine sykdommer.

Selfølgelig vil de ha en person som er frisk og ikke vil ta ut sykemelding etc hele tiden 

TS her. Ja jeg gjør det, jeg er heller ikke i noe AAP eller uføre program. Jeg er bare kronisk syk, så jeg må jobbe som alle andre hvis ikke har jeg ikke inntekt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Ja jeg gjør det, jeg er heller ikke i noe AAP eller uføre program. Jeg er bare kronisk syk, så jeg må jobbe som alle andre hvis ikke har jeg ikke inntekt.

Da må du jo selvfølgelig svare nei på slike spørsmål fra arbeidsgiver. De lyver like mye som du gjør. Det er jo bare tull å sitte og ramse opp alle vondter og plager på et jobbintervju. Ingen gjør det. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dessverre er det slik at vi som ansetter ønsker ansatte som kan stå i jobben. Man vet aldri hva som kan skje, men vi kan utelukke risikofaktorer.

Ansatte en til jobb hvor det innebar tunge løft. Vedkommende skjulte ryggproblemer og ble sykemeldt fra dag to. Da skulle jeg ønske at jeg hadde spurt om helse jeg også. Enkelte tro tydeligvis at de som ansetter gjør det kun for moroskyld...

Anonymkode: d1173...77c

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og enkelte tror tydeligvis det har krav på å få jobb, og at dette er en menneskerett. Man blir ansatt fordi arbeidsgiver skal ha nytte av den ansatte, ikke motsatt. Arbeidslivet er ikke en barnehage. 

Jobbmarkedet er akkurat som kjærestemarkedet, du må jobbe med deg selv for å bli attraktiv for den motsatte part. Og ikke sutre om du ikke blir valgt.

Anonymkode: e3dd3...40e

Enig, og enig.
Og dette er ikke for å være slem, dette er jo fakta.
De få som lyver og får en jobb bare for å ha noe å være sykemeldt fra skaper jo enorme problemer for ALLE med helseplager av ulike slag, fordi arbeidsgivere blir nervøse for at det skal skje hos dem også. Det kan ha store konsekvenser for en bedrift. Feilansettelser er veldig dyrt. 

MEN, samtidig er det jo mange med sykdommer som kan stå fint i jobb med litt tilrettelegging.
Jeg jobber offentlig, vi spør aldri om folks helse i seg selv, men vi har tema på intervjuene om det er behov for tilrettelegging, og i såfall hva. For det kan jo gjelde hva som helst, og man trenger ikke utlevere diagnoser. Men det er jo viktog som arbeidsgiver å vite om det en kandidat har behov for i det hele tatt lar seg gjennomføre. Om svaret er at man trenger tilrettelegging så man kan være på jobb bare 4 timer i uka i en 100% stilling, og ellers må bruke tiden i et mørkt rom, så sier det seg selv at arbeidsoppgavene stillingen omfatter ikke er fysisk mulig å få utført på den tiden. Da er det ikke mulig å tilrettelegge. Mens om noen trenger å heller jobbe 12-19.30 heller enn 8-15.30, sitter i rullestol, trenger diverse typer tilpasning av pc og utstyr, hvilerom og fast hviletid osv, så er det ofte gjennomførbart i vår kontorbedrift. Til en viss grad kan også arbeidsoppgaver tilpasses. Men ikke alle steder det er slik. Ofte er jo en stilling faktisk et behov for at noen utfører helt spesifikke oppgaver som trengs utført, og kan man ikke gjøre de...så er man jo ikke rett kandidat.

Så man må kanskje selv, eller med hjelp fra NAV, finne ut HVA man kan gjøre, i hvilken stillingsprosent, og prøve å finne de jobbene der man kan stille på intervju og si med overbevisning at man faktisk kan utføre jobben.  

Man vil ikke ha det bra selv heller i en stilling man ikke klarer å stå i. Så det går jo begge veier. Derfor er det viktig å avklare, men man må ikke frem med hele sykdomshistorikken og diagnosene for å snakke om hva man trenger av tilrettelegging. Det er helt sikkert. Årsaken er ikke vesentlig, om det er gjennomførbart ER vesentlig.

Anonymkode: d435f...4d2

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg har også kroniske lidelser som Sjøgrens, migrene, scoliose, reumatisme bla a men jeg har aldri frontet dem i en sønkad eller gått inn på dem i et intervju fordi det handler om kine kvalifikasjoner i fht stillingen. 

Anonymkode: 5fb1f...37c

TS. Som sagt aldri skrevet det i noen søknad men det blir spurt om og da svarer jeg heller ærlig på intervju. Da vet arbeidsgiver at om jeg ikke er helt tipp topp en dag så vet hen hvorfor. Jeg må også på oppfølging til disse sykdommene og da må jeg jo ha legetimer som ofte er i arbeidstiden da og da vet de jo at jeg kommer til å måtte gå til legen 2 ganger i året. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må jo ikke fortell dette. Om du har kronisk sykdom og kan stå i jobb så ikke si noe om dette.

Men om du jobber litt og eks må ta sykemelding ofte..bør du søke aap 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men påvirker sykdommene dine evnen til å jobbe? Har du behov for tilrettelegging ?Hvis nei, så sier du bare at du ikke har noen helseutfordringer som vil påvirke jobben. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS. Som sagt aldri skrevet det i noen søknad men det blir spurt om og da svarer jeg heller ærlig på intervju. Da vet arbeidsgiver at om jeg ikke er helt tipp topp en dag så vet hen hvorfor. Jeg må også på oppfølging til disse sykdommene og da må jeg jo ha legetimer som ofte er i arbeidstiden da og da vet de jo at jeg kommer til å måtte gå til legen 2 ganger i året. 

Du kan jo på ingen måte fortelle om dette på intervju, det sier jo seg selv. 

Det virker som om du er i en omgangskrets der folk elsker å snakke og høre om sykdommer (og synes synd i dere selv). Men arbeidsgiver er jo ikke interessert. Dette er hardcore business, og selvfølgelig ønsker de noen som kan yte minst 100% i en 100% stilling. Det gir seg jo selv. De driter jo i om du har vondt i en fot, de trenger folk som kan jobbe og bidra. 

Slutt å fortelle om sykdom, skader eller lyter på jobbintervju. Ingen gjør det. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Du må jo ikke fortell dette. Om du har kronisk sykdom og kan stå i jobb så ikke si noe om dette.

Men om du jobber litt og eks må ta sykemelding ofte..bør du søke aap 

TS her. Jeg er ikke syk nok til å ta AAP, men jeg har trengt tilrettelegging hele skolegangen nesten. Og jeg har ikke noe «liv», altså legene har konstatert at jeg kommer ikke til å kunne leve som andre på min alder. Går jeg på butikken etter jobb f.eks. må jeg være hjemme fra jobb dagen etter. Så jeg må bare slappe av når jeg er hjemme. Så kan heller ikke få jobb gjennom nettverk da jeg ikke har helse til å opprettholde et nettverk. For å søke AAP må det være slik at du er arbeidsufør minst 50% i ALLE yrker, altså absolutt alle yrker som finnes og det er jeg ikke når jeg har klart å fullføre skole på normal tid. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Som sagt så spør de om helsen på intervju, altså om det er noen helseproblemer. Hadde de ikke spurt om dette hadde de ikke visst at jeg hadde det heller. 

Men mener du selv at du vil beherske disse jobbene? Eller skjer det jevnlig at du er satt ut av spill og ikke klarer å fungere? Og hva mener legen din?

Det kommer litt an på typen jobb du søker, men du kan kanskje søke på vikar- eller deltidsjobber først for å få prøve deg, og ikke nevne disse sykdommene på intervjuet, bare slik at du får en sjanse. Hvis det går bra, kan du jo øke til full stilling etter hvert. Og hvis det ikke går bra, må du forholde deg til det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men påvirker sykdommene dine evnen til å jobbe? Har du behov for tilrettelegging ?Hvis nei, så sier du bare at du ikke har noen helseutfordringer som vil påvirke jobben. 

TS her. Det spørs jo selvfølgelig litt på jobben om jeg trenger noen tilrettelegging. Har søkt jobber som allerede har det veldig godt tilrettelagt og der ville jeg jo ikke trengt noe ekstra mens på andre så ja da må jeg ha tilrettelegging sannsynligvis 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg er ikke syk nok til å ta AAP, men jeg har trengt tilrettelegging hele skolegangen nesten. Og jeg har ikke noe «liv», altså legene har konstatert at jeg kommer ikke til å kunne leve som andre på min alder. Går jeg på butikken etter jobb f.eks. må jeg være hjemme fra jobb dagen etter. Så jeg må bare slappe av når jeg er hjemme. Så kan heller ikke få jobb gjennom nettverk da jeg ikke har helse til å opprettholde et nettverk. For å søke AAP må det være slik at du er arbeidsufør minst 50% i ALLE yrker, altså absolutt alle yrker som finnes og det er jeg ikke når jeg har klart å fullføre skole på normal tid. 

Arbeidsgiver driter i alt dette. 

Selvfølgelig faker du på intervju. Herregud. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...