Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere som får avslag fra jobber pga helse, altså at dere har noen helseproblemer, skader eller kronisk sykdom? Jeg har fått masse avslag på grunn av helsen min og skjønner helt ærlig ikke hvordan jeg skal klare å karre meg til en jobb. 

Anonymkode: 9a289...5fe

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har de lov til å gi avslag på grunnlag av helse? 

Hva slags helseproblemer er det du har? 

Jeg ville ikke fokusert på det, på intervju. 

Anonymkode: e83ba...6ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS. Jeg fokuserer aldri på det, men de spør om det. Og da mener de at det kan hende jeg ikke klarer jobben rett og slett. Jeg har 3 kroniske sykdommer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS. Jeg fokuserer aldri på det, men de spør om det. Og da mener de at det kan hende jeg ikke klarer jobben rett og slett. Jeg har 3 kroniske sykdommer. 

Og du synes det er merkelig at de heller satser på noen uten kroniske sykdommer?

Anonymkode: b673e...cfc

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Men hvordan vet de at du har tre kroniske sykdommer?

• Liker 8
Skrevet

Men klare du å jobbe? Om da forteller du ikke om dine sykdommer.

Selfølgelig vil de ha en person som er frisk og ikke vil ta ut sykemelding etc hele tiden 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og du synes det er merkelig at de heller satser på noen uten kroniske sykdommer?

Selvfølgelig. 

Anonymkode: c1472...db1

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det slik at vi som ansetter ønsker ansatte som kan stå i jobben. Man vet aldri hva som kan skje, men vi kan utelukke risikofaktorer.

Ansatte en til jobb hvor det innebar tunge løft. Vedkommende skjulte ryggproblemer og ble sykemeldt fra dag to. Da skulle jeg ønske at jeg hadde spurt om helse jeg også. Enkelte tro tydeligvis at de som ansetter gjør det kun for moroskyld...

Anonymkode: d1173...77c

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var heldig og fikk en sjanse hos en arbeidsgiver. Tror jeg var eneste søker og de tok sjansen. Det har gått fint.

Anonymkode: 66761...135

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enkelte tro tydeligvis at de som ansetter gjør det kun for moroskyld

Og enkelte tror tydeligvis det har krav på å få jobb, og at dette er en menneskerett. Man blir ansatt fordi arbeidsgiver skal ha nytte av den ansatte, ikke motsatt. Arbeidslivet er ikke en barnehage. 

Jobbmarkedet er akkurat som kjærestemarkedet, du må jobbe med deg selv for å bli attraktiv for den motsatte part. Og ikke sutre om du ikke blir valgt.

Anonymkode: e3dd3...40e

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å spørre om helse på intervju, med unntak av spørsmål om du behøver tilrettelegging eller om det er svært relevant for stillingen (men dette er strengt). At de har spurt rett ut om du er syk er et stort rødt flagg, og det viser at de er en arbeidsgiver du IKKE vil ha.

Neste gang kan du svare på hvilken tilrettelegging du trenger, men ikke si noe om sykdom. Hvis du er tøff kan du gjerne si at du stusser på hvorfor de stiller spørsmål de ikke har lov til å spørre, men at du gjerne svarer på hvilken tilrettelegging du trenger.

Anonymkode: a98db...4af

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, i mange jobber har man helsekrav. Ambulanse, brann, piloter osv og en rekke andre arbeidsplasser. 

Jeg skal, som sykepleier på min arbeidsplass, for eksempel være i stand til å bistå ved forflytning av pasienter. Jeg må også være i stand til å kunne utføre HLR her jeg jobber - det er et absolutt krav. Kan man ikke det må man flyttes til et annet arbeidssted. 

Mange arbeidssteder kunne ikke hatt en ansatt i rullestol, eller en ansatt med for eksempel store problemer med rygg og nakke som gjør at de ikke kan utføre oppgavene. 

Anonymkode: 58f06...2c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. 

Anonymkode: c1472...db1

Det må du nesten utdype. Du mener seriøst at det ER merkelig at de som skal ansette noen heller ansetter en frisk kvalifisert person, enn en kvalifisert person med tre kroniske sykdommer? Siden du sier du "må forklare" på intervjuet, antar jeg at disse sykdommene har medført noen begrensninger for deg, var de uten betydning ville de jo ikke komme opp på intervjuet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det slik at vi som ansetter ønsker ansatte som kan stå i jobben. Man vet aldri hva som kan skje, men vi kan utelukke risikofaktorer.

Ansatte en til jobb hvor det innebar tunge løft. Vedkommende skjulte ryggproblemer og ble sykemeldt fra dag to. Da skulle jeg ønske at jeg hadde spurt om helse jeg også. Enkelte tro tydeligvis at de som ansetter gjør det kun for moroskyld...

Anonymkode: d1173...77c

TS. Det er derfor jeg er ærlig, kunne jo løyet å sagt nei. Men velger heller å være ærlig så får arbeidsgiver tenke om det er okei for de å ansette meg eller ikke. Jeg har jo ingen fysiske skader slik som dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må du nesten utdype. Du mener seriøst at det ER merkelig at de som skal ansette noen heller ansetter en frisk kvalifisert person, enn en kvalifisert person med tre kroniske sykdommer? Siden du sier du "må forklare" på intervjuet, antar jeg at disse sykdommene har medført noen begrensninger for deg, var de uten betydning ville de jo ikke komme opp på intervjuet.

TS her, ikke jeg som skrev kommentaren men siden du siterer min spesifikke helsesituasjon så svarer jeg alikevel🫶🏻 Jeg forklarer på intervju fordi de spør, jeg har såkalte usynlige sykdommer, jeg ser helt frisk ut utenfra. Det er jo bare det at det er spørsmål de spør på intervjuet om jeg har noen helseproblemer osv. og da svarer jeg ærlig på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du har en kronisk sykdom kan du søke NAV at de dekker arbeidsgiverperioden og dermed fjernes litt av byrden med å ha ansatte med kroniske sykdommer, ihvertfall den økonomiske.

Anonymkode: 66112...1f3

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

TS. Det er derfor jeg er ærlig, kunne jo løyet å sagt nei. Men velger heller å være ærlig så får arbeidsgiver tenke om det er okei for de å ansette meg eller ikke. Jeg har jo ingen fysiske skader slik som dette. 

Veldig vanskelig å spekulere i hvor relevante sykdommene er uten å vite hva de er. 

Men generelt har mange stillinger helsekrav. Noen stillinger krever stødige hender, godt syn, fungerende kropp, sterk psyke, at man er språklig sterk osv. En god del helsetilstander vil da kunne anses som et vesentlig hinder for at man kan utføre oppgavene. 

Anonymkode: 58f06...2c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du har en kronisk sykdom kan du søke NAV at de dekker arbeidsgiverperioden og dermed fjernes litt av byrden med å ha ansatte med kroniske sykdommer, ihvertfall den økonomiske.

Anonymkode: 66112...1f3

TS her. Har sett at NAV kan dekke dette, men da må man vel ha fått et tilbud først. Så da er det jo noen som må ta sjansen på meg før de i det hele tatt vet at de kan få denne perioden dekket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan stilles disse spørsmålene i intervju? 
 Forbered deg på et godt svar til neste gang. Arbeidsgiver har ikke krav til å vite noe om diagnoser. Men de er interessert i om du kan gjøre jobben. 
Påvirker dine sykdommer hvordan du utfører jobben, eller er det sannsynlig at du vil bli mye borte? Hvis ikke bør du svare noe rundt om at du ikke har noe som er relevant i jobbsammenheng. 

Anonymkode: f2eb1...f7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her, ikke jeg som skrev kommentaren men siden du siterer min spesifikke helsesituasjon så svarer jeg alikevel🫶🏻 Jeg forklarer på intervju fordi de spør, jeg har såkalte usynlige sykdommer, jeg ser helt frisk ut utenfra. Det er jo bare det at det er spørsmål de spør på intervjuet om jeg har noen helseproblemer osv. og da svarer jeg ærlig på det. 

Jeg har aldri opplevd at det har vært spørsmål om helse på intervjuer. Hvilken bransje søker du jobb i?

Anonymkode: 3b177...3b2

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...