Gå til innhold

Erfaringer med anmeldelse av alvorlig hendelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å anmelde et overgrep og kjenner på mange spørsmål rundt prosessen. Jeg er nysgjerrig på hvordan andre har opplevd veien fra anmeldelse hos politiet og fram til en eventuell rettssak. Hvordan var det å stå i det, både praktisk og følelsesmessig, og hvordan håndterte dere eventuelle motreaksjoner fra gjerningspersonen, jeg tenker her det som kan slå tilbake juridisk. Hvordan opplevdes det å møte i retten, om det kom så langt, og hva som ble utfallet av saken. Dersom noen har erfaring med voldsoffererstatning i etterkant, hadde det også vært fint å høre hvordan det fungerte. Alle erfaringer, små eller store, kan være til hjelp.  Finnes mye info og mye å lese seg opp på, men om noen har egenerfaring eller en jurist som har inngående kunnskap finnes her som kjenner eventuelle fallgruver,  så tas alle tips i mot. Eventuell tusen takk for at du tok deg tid.

Anonymkode: 0f45e...2bf

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror man må stå alvorlig sterkt i egen sannhet og ikke ta det personlige innover seg å bli utfordret eller mistrodd på det i retten av den andre parts side, at vite med seg selv hva som er sant selv om det ser vagt ut eller urealistisk for andre om du skjønner.

Men vær forberedt om at det kan bli henlagt før du rekker å tenke noe mer.

Anonymkode: c9267...4e0

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg råder deg til å anmelde selv om det nok blir tøft. Omgi deg med gode folk som tror på deg, la alt annet prelle av. Og gjør litt research og få deg en bistandsadvokat som er dyktig.

Du kontakter politiet som vil kalle deg inn til avhør. Hvis overgrepet er ferskt så vil de ha deg inn fort, sikre bevis, legeundersøkelse osv. 

De vil også kalle inn evt vitner til avhør. Og også gjerningsmannen og evt hans vitner.

Hvis det er lenge siden vil det være forklaring og evt bevis du har tatt vare på eller på åstedet , undertøy, klær, sengetøy, annet hvor det kan finnes spor etter overgrepet.

Ting kan dra ut i tid. Rettsak hvis det går så langt kan bli tøft. Forvent å bli tvilt på, at gjerningsmannen vil lyve og stille deg i dårlig lys. Stå i det. 

Vi fikk dømt to som begikk overgrep mot en ung slektning . Det var en tøff prosess, men heldigvis gikk det veien. 

Lykke til 

Anonymkode: 874a6...0b8

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg vil oppfordre deg til å gjennomføre det. Men vær klar over at det er et mindretall av sakene som ender i retten.

Saker blir henlagt med hard hånd. Spesielt om du er en vanlig borger uten de store kontaktene i systemet.

Trakassering fra gjerningsmann kan være tøff. Men enda verre er det plutselige hatet fra gjerningsmannens nettverk som gir blaffen i sannheten og din historie.

Gjerningsmannens advokat kan også være hard kost. Han opptrer som du er en mentalt ustabil løgner til det motsatte er bevist. Først i en rekke brev, deretter i rettssalene.

Dommere kan også være verbalt hardhendte. Noe jeg er blitt fortalt er normalen.

Eneste aktør jeg vil rose opp i skyene er politiet. De gjorde et fantastisk arbeid.

Anonymkode: 7baf7...76c

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har selv anmeldt overgrep og vil be deg tenke nøye gjennom det først. Det er en ekstremt stor belastning og det vil trigge deg. 

Fra mitt første avhør til overgriper sitt avhør tok det 1 år. Fra mitt første avhør til statsadvokaten tilslutt henla saken gikk det 2 år. Det er veldig få saker som blir tatt til retten, da skal bevisbyrden være veldig sterk og omfattende. 
Det du kan gjøre for å finne ut om det er verdt å anmelde er å ta kontakt med en bistandsadvokat. Hen kan gi deg råd om hva som er best i akkurat din sak. 

Du vil garantert få svar fra folk her som sier at du må anmelde og at alle overgrep burde bli det. I en idyllisk verden så er det rett, men slik verden faktisk er nå så vil jeg ikke anbefale det til alle. Som nevnt så er det en ekstrem belastning og du burde ha et system (behandler eller fastlege) som kan hjelpe deg i den perioden. 

Anonymkode: 2c09a...a96

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har erfaring med dette og det er tøft mens det står på, men fikk hjelp av Støttesenter for kriminalitetsutsatte. En av de var med meg hele veien, fra anmeldelse og gjennom to rettssaker. Anbefaler at du kontakter de:

Vi kan hjelpe deg med:

• informasjon og veiledning om det å anmelde
  • støtte hele veien fra politianmeldelse til saken er avgjort
  • vitnestøtte før, under og etter en eventuell rettssak
  • informasjon om voldserstatning

Ring oss på: 800 40 008

Telefonen er åpen mandag til fredag kl. 09:00–15:00

https://www.politiet.no/kontakt-politiet/stottesenter-for-kriminalitetsutsatte/

Anonymkode: 4b619...972

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...