Gå til innhold

Hvordan klarer dere kvinner å holde ut dagen når dere har mensen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så fint at du spør. 

Jeg så noen andre var inne på det. Jeg blir lettet når jeg får mensen, fordi da vet jeg at hormonhelvetet som har vært de foregående dagene er over. PMS. Når jeg får mensen så går humøret raskt oppover de neste 2-3 dagene. 

Jeg jobber ikke, og er ikke sosial på første dag av menstruasjon. Da ligger jeg i senga, lager en kopp kakao eller te, spiser sjokolade, får meg en god middag og ser på TV. Det gjør at jeg takler smertene OK. Har varmeflaske på både rygg og mage. Men å bytte menstruse og å skylle denne synes jeg er noe skikkelig herk. Hvis jeg må ut og rundt omkring synes jeg det er litt ekkelt, er ikke lenger redd det skal blø gjennom, men jeg er redd det skal lukte, eller at en skal se menstrusa, og jeg blir også dårlig i magen, med uggen mage, og føler meg bare ulekker. Blir også veldig grinete og sårbar på en annen måte enn ved PMS. Dette er aller mest på dag 1-2. Etter det går blødningen bra, jeg er ikke lenger rar i magen, og smertene og labiliteten går bort. Da kan jeg godt være blant folk og humøret er drastisk bedre enn ved PMS og jeg ser lyst på livet igjen. 

Jeg tror kvinner hadde prestert bedre i arbeidslivet om vi kunne fått 1-2 dager fri hver syklus (for de som har behov), så vi kan ta det med ro og gjøre det som må til for at vi skal ha mindre menstruasjonsplager. Det har hjulpet meg å utnytte fleksitid på denne måten. Er mye mindre syk med forkjølelse, infeksjoner og lignende enn jeg var før. 

Anonymkode: b6ba0...b62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man tar på seg big girl panties. 

Anonymkode: 17d9a...f3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan klarer dere kvinner å holde ut en hel dag når dere har mensen?
Hva gjør dere når det går ikke går helt etter plan?

Jeg er mann og må bare spørre og ikke minst vil lære om dette. Det må være dritt å krangle med dette gjennom en dag både det er blødninger, skifte bind osv.

Jeg spør for jeg er nysgjerrig. Håper at jeg kan få seriøse svar på dette. Dere som ikke vil være seriøse gå videre til andre tråder å skriv der.

Anonymkode: c3676...9b4

Mensen oppleves veldig ulikt fra kvinne til kvinne. Noen får slike plager og smerter at de ikke klarer å være på jobb, kanskje knapt nok stå på beina. Men de fleste har nok mindre plager som de har lært seg å leve med, eller vet hvordan de kan lindre.

Blødninger er også veldig variabelt. Noen blør mye, og noen nesten ingenting. Det med bind, tampong, menskopp eller hva man bruker, blir jo rutine, så det er nok ikke noe stress for de fleste. Det verste er nok ofte humørsvigninger og andre ustabiliteter med psyken som skyldes hormoner før mensen. PMS kalles det.

Anonymkode: 80e3e...448

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 0.39):

Jeg er mann og må bare spørre og ikke minst vil lære om dette. Det må være dritt å krangle med dette gjennom en dag både det er blødninger, skifte bind osv.

Jeg spør for jeg er nysgjerrig. Håper at jeg kan få seriøse svar på dette. Dere som ikke vil være seriøse gå videre til andre tråder å skriv der.

Har jo ikke så mye annet valg enn å holde ut de 4-5 dagene det varer 😊 

Normal renslighet er viktig. 

Mensen er en del av det å være kvinne. Tror ikke du vil finne en eneste kvinne som liker å ha mensen. Det er noe herk, men man må bare stå i det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 0.39):

På samme måte som tortur, en må bare ta et sekund av gangen og puste seg gjennom det. 

Vi kvinner er fantastiske vesner, for dere menn er det å skifte bind nesten det samme som å bestige en fjelltopp, mens  vi "bare" skifter bindet! Vi er helt utrolige! 

Mens er noe dritt og noe som ikke er fritt med overgangsalder ( det andre marerittet) er det at mensen etterhvert opphører!

Anonymkode: fda4e...ac5

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det faktisk helt grusomt i ungdommen, blødde så mye at jeg fikk jernmangel og holdt på å svime av på skolen en gang. Hadde også veldig sterke smerter. Alle venninnene mine hadde "normal" mens, dvs. at det var noe de syntes var plagsomt men ikke noe i nærheten av det jeg plagdes med. Jeg følte ofte at mange av dem ikke helt forstod problemet eller trodde at jeg overdrev. Det eneste som hjalp meg til slutt var p-piller. Etter at jeg begynte på dem er mensen nå mer en mild plage, smertene er redusert til murring eller i verste fall litt småknip, og jeg blør mye mindre. 

Anonymkode: e5889...30d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...