AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Hvordan klarer dere kvinner å holde ut en hel dag når dere har mensen? Hva gjør dere når det går ikke går helt etter plan? Jeg er mann og må bare spørre og ikke minst vil lære om dette. Det må være dritt å krangle med dette gjennom en dag både det er blødninger, skifte bind osv. Jeg spør for jeg er nysgjerrig. Håper at jeg kan få seriøse svar på dette. Dere som ikke vil være seriøse gå videre til andre tråder å skriv der. Anonymkode: c3676...9b4
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Du vet, når man har det 5-7 dager i måneden, året rundt, fra vi er 10-11år, så lærer man seg å leve med det? Anonymkode: 03dc8...3e7 6
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan klarer dere kvinner å holde ut en hel dag når dere har mensen? Hva gjør dere når det går ikke går helt etter plan? Jeg er mann og må bare spørre og ikke minst vil lære om dette. Det må være dritt å krangle med dette gjennom en dag både det er blødninger, skifte bind osv. Jeg spør for jeg er nysgjerrig. Håper at jeg kan få seriøse svar på dette. Dere som ikke vil være seriøse gå videre til andre tråder å skriv der. Anonymkode: c3676...9b4 når jeg har fått mensen så blir jeg lettet for da vet jeg at det verste er over og at jeg går en lysere tid i møte. men dagene før mensen er det som om livet faller sammen, jeg har ingen energi og alt er krise, spiser mye. men så går det opp for meg at: hm, har jeg PMS? og så blir jeg lettet da og, for da vet jeg at det bare er følelsene som spiller meg et puss og at det også går over. Anonymkode: cd160...743 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan klarer dere kvinner å holde ut en hel dag når dere har mensen? Hva gjør dere når det går ikke går helt etter plan? Jeg er mann og må bare spørre og ikke minst vil lære om dette. Det må være dritt å krangle med dette gjennom en dag både det er blødninger, skifte bind osv. Jeg spør for jeg er nysgjerrig. Håper at jeg kan få seriøse svar på dette. Dere som ikke vil være seriøse gå videre til andre tråder å skriv der. Anonymkode: c3676...9b4 Jeg er av de heldige som ikke får mye smerter så jeg klarer meg fint. Å huske å kjøpe inn greier er litt stress, men utenom det går det bra. Syns veldig syndt på de som har endomtriose eller lignende med mye smerter. Forstår ikke helt åssen de klarer seg. Anonymkode: 99b14...34b 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Hvis du vil lære så kan du kjøpe deg bind selv. Første dagen bytter du annenhver time, andre dagen bytter du hver time, så annenhver, så hver tredje, og dette gjør du i ei uke. Du vil sikkert oppleve det som mye styr, men vi har god trening i å ride the Dragon 😉 Anonymkode: a5511...885 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden Den dagen? De fleste kvinner blør i flere dager hver gang de har mensen. Anonymkode: 3bef3...580 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden Synes ikke blod er noe problem, det går greit. Er verre med smertene, er som å føde 5-6 dager i måneden året rundt, fødslene mine er lette og 8 timer + jeg får en fantastisk baby på slutten, mensen er bare smerte uten mål og mening, spesielt for oss som ikke skal ha flere barn. OG for ikke å nevne eggløsning som jeg kjenner alt for godt samme type smerte da og. Anonymkode: 854ea...9a6 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Jeg er heldig og har aldri smerter lenger (forsvant etter at jeg satte inn spiral). I tillegg blør jeg lite. Heldigvis! Anonymkode: e7877...dac
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden Man er jo vandt. Fikk mensen når jeg var 10 år. Hatt mensen i 34 år. Blør ei uke hver 24 dag. Så har god erfaring. Man bare gjør det. Har ikke sånn kjempe smerter. Men et helvete i humøret rett før mensen. Det er slitsomt. Anonymkode: 3f455...474
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden Jeg må planlegge rundt de tre første dagene av menstruasjonsperioden. Rydder kalenderen. Unngår å ha bindende avtaler, og avtaler som krever mye reising. Jeg får veldig mye magetrøbbel, sliter mye med fatigue og får veldig vondt i underlivet, ryggen og leddene. Kan ofte bli feber varm og få litt influensalignende symptomer. Dagene før og de to første nettene sliter jeg veldig med å få sove. Anonymkode: 7fd92...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du vet, når man har det 5-7 dager i måneden, året rundt, fra vi er 10-11år, så lærer man seg å leve med det? Anonymkode: 03dc8...3e7 Jeg er 51 år og prøver fremdeles å leve med det. Får ikke sove nå, fordi jeg blør så mye og må gå frem og tilbake på toalettet. Skal opp kl 05 i morgen tidlig etter kanskje 2-3 timers søvn. Når jeg er på jobb i morgen, må jeg løpe frem og tilbake på do for å ikke blø gjennom stor tampong og nattbind. Tørr ikke sitte meg ned noe sted, og vet ikke alltid om jeg rekker til toalettet før jeg blør gjennom. Må skifte bind og tampong hvert 45. minutt… Jeg sliter med det hver mnd, og er helt ferdig når jeg har mensen. Velger heller smerter foran å blø så mye, for har angst hele tiden for å blø gjennom og møter osv er helt grusomt. Anonymkode: 94135...846
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Jeg binder fast en kokvarm varmeflaske på ryggen. Tar Naproxen. Puster og peser som om jeg har rier. Holder meg på sofaen, og toalettet. Bytter bind i ett. Holder maska om familien er hjemme, gråter om jeg er alene. Er i overgangsalderen, og klarer ikke lenger jobb de verste dagene. Anonymkode: aa681...21e 1
Fighter83 Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvordan klarer dere kvinner å holde ut en hel dag når dere har mensen? Hva gjør dere når det går ikke går helt etter plan? Jeg er mann og må bare spørre og ikke minst vil lære om dette. Det må være dritt å krangle med dette gjennom en dag både det er blødninger, skifte bind osv. Jeg spør for jeg er nysgjerrig. Håper at jeg kan få seriøse svar på dette. Dere som ikke vil være seriøse gå videre til andre tråder å skriv der. Anonymkode: c3676...9b4 Menstruasjonen er veldig individuell. Både i intensitet, mengde og hyppighet. Vi har også alle et forskjellig toleransevindu for hva vi tåler av smerte, ubehag og endringer i kroppen. Noen er gode på å kjenne etter ang kroppslig ubehag og andre enser det ikke fordi de fokuserer på noe helt annet. Vips så endrer dette seg pga en periode man er mer sliten enn vanlig, etter man har fått barn, vektøkning, sliter med psyken eller økonomien osv. Det er ganske mange faktorer som spiller inn. Jeg er av typen som synes mensen kun er brysomt og bare i veien men fysisk og praktisk takler jeg det veldig godt. Har alltid trent, hatt svømming og gitt litt beng i det at jeg har menstruasjon i grunn. Den skal ikke begrense meg har jeg bestemt meg for. Men innimellom får den likevel skylda men det handler mer om at jeg trenger en unnskyldning og da har menstruasjon lett kunne være en gyldig nok grunn 😅 Jeg er også en type som ikke har klart å kjenne så godt etter ang kroppslig ubehag. Jeg drar strikken altfor langt noe jeg de siste 15 årene har begynt å lære meg å ta mer hensyn til men det er fryktelig vanskelig innimellom og krever mye bevissthet og refleksjonsarbeid fra min side. Jeg kan fint leve ok en lang stund med 6 av 10 på VAS skåring selv om det koster meg både sosialt, mentalt og fysisk. Evnen til å maskere er også noe man må forholde seg til, de fleste gjør dette ubevisst mens en del gjør det bevisst for å slippe å forholde seg til ubehagelige samtaler med andre og at andre skal ta hensyn til en selv. Å kjenne på mestring og normalitet er oftest det som driver oss 👍 Endret 7 timer siden av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Jeg tror du får svar fra folk som har mensen litt verre enn normalt. Jeg er 47 og har hatt mensen VELDIG mange dager i løpet av livet. Og det er null problem. Murrer litt i ryggen første dagen, kan ta en Ibux om det er for ille. Bruker tampong om vil på stranda eller svømming. Det er bare noen få kvinner som er virkelig plaget av mensen. Mensen gjennom overgangsalderen er verre, men for kvinner som er veldig plaget kan man velge hormonspiral. Stopper mensen helt. Anonymkode: 0f672...724
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden Er jo heller ikke bare uka med mensen som er ille. Dagene før mens er harde. Både smertemessig og psykisk. Ikke bare sliter man med å sove, men man blir så negativ og snakker ned seg selv. Fatigue, Kan bli litt grining også. Til forskjellige tider i syklusen så samler man mer vann i kroppen og det presser på. Eggløsningsuka er heller ikke noe jippi. Litt smerter og puffy, samt påminnelse om at snart er pms-uka her. Uka etter mensen er fantastisk. Litt tørr, men det er definitivt den beste uka i hele mnd. Anonymkode: a5511...885
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden DE Dagene. Jo, nå har det seg jo sånn at det ikke er så mye valg akkurat. Det begynner ikke med mensen. Det begynner med eggløsningen som er 14 dager FØR mensen. Også fortsetter det til mensen er over. Smerter og oppblåsthet. Noen dager i måneden er helt uten smerter. Smertene er mye verre enn blodet. Blodet er bare en bivirkning. Litt plagsomt om man finner blod i senga og må bytta på den. Eller om man har glemt å bytte bind ofte nok slik at det også er blod i trusa og buksa. Men det kan lett fikses. Ingen krise. Anonymkode: 83814...da8
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden TS her: Tusen takk for mange fine svar Setter pris på at dere vil svare Er det flere som vil skrive så vil jeg høre mer fra dere Hilsen TS Anonymkode: c3676...9b4
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden Jeg har gått på p-sprøyte i 15 år så har ikke hatt mensen på like lenge. Veldig herlig å slippe. Anonymkode: dc1e5...777
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden Jeg blør bare i 3 dager, veldig små mengder og nesten ikke smerter, så selve mensen er det minste problemet her. At jeg blir suicidal i lutealfasen er betydelig verre… Anonymkode: dca70...1df 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå