Gå til innhold

Ett rom

Anbefalte innlegg

Gjest vimse
Skrevet

Eller fler kanskje :ler:

Et stk stort soverom, vegg til vegg teppe i hvitt/brunt, skal ikke bort, enkelt og greit. Et stk klesskap i furu, delvis innebygd, tre skyvedører, halvparten er speil, resten er i furu. Et stk VELDIG gammel skuvseng, pult og nattbord, lutet for 20 år siden, så det kan behandles uten å tenke på å forringe verdi.

Alternativer:

1) Male panel lyst, lister og vinduer noe mørkere, lakkbeise skap, seng, pult og nattbord i mørk eik med en anelse mahogni.

2) Male panel lyst, lister og vinduer noe mørkere, ? skap, seng, pult og nattbord...

Noen gode idèer?

Farge panel: Nora fra Jotun

Farge lister og vinduer: Korsika fra Jotun

Disse er bestemt for lenge siden.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville malt møblene hvite. Furumøbler som males hvite får en romantisk stil, og det syne jeg er fint på soverom.

Gjest synseren
Skrevet

Ville malt skap, seng, pult og nattbord hvitt jeg. Og kanskje listverk i kirsebær. Så kan du har blomstrete gardiner og puter (f.eks hvitt/rosa) tilbehør.Tror det er romantisk stil som er in nå uten at jeg vet det for sikkert.

Gjest vimse
Skrevet
Skal dette bli mitt gjesterom?

Snavla på deg!

Jeg ville malt møblene hvite. Furumøbler som males hvite får en romantisk stil, og det syne jeg er fint på soverom.

Ville malt skap, seng, pult og nattbord hvitt jeg. Og kanskje listverk i kirsebær. Så kan du har blomstrete gardiner og puter (f.eks hvitt/rosa) tilbehør.Tror det er romantisk stil som er in nå uten at jeg vet det for sikkert.

Jo, men ser for meg at det vil bli blasst, med tanke på vegg og slikt :klø: Og skapet hvitt? Jeg tenkte litt på å male det i samme farge som veggene, men vet ikke...

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg tror jeg ville malt skap + seng hvitt og så lakkbeise nattbord og pult. Evt malt skap og seng i samme farge som vegg, men jeg husker ikke helt hvordan Nora er. (lys beige?) Så ville jeg hatt noen bilder på veggene som tar opp noe av den mørke beisen, f.eks mørke rammer.

Romantiske gardiner og sengeteppe kan bli veldig lekkert til, men det avhenger av hvilken stemning du ønsker å skape, samt hvor dominerende gulvteppet er. Dersom tepper gjør litt av seg kan det være bedre med litt grove pynteputer i lin, ull, skinn, pels.. og litt grove liftgardiner. Men altså - det avhenger av hvilken stemning du er ute etter.

Gjest vimse
Skrevet
Jeg tror jeg ville malt skap + seng hvitt og så lakkbeise nattbord og pult. Evt malt skap og seng i samme farge som vegg, men jeg husker ikke helt hvordan Nora er. (lys beige?) Så ville jeg hatt noen bilder på veggene som tar opp noe av den mørke beisen, f.eks mørke rammer.

Romantiske gardiner og sengeteppe kan bli veldig lekkert til, men det avhenger av hvilken stemning du ønsker å skape, samt hvor dominerende gulvteppet er. Dersom tepper gjør litt av seg kan det være bedre med litt grove pynteputer i lin, ull, skinn, pels.. og litt grove liftgardiner. Men altså - det avhenger av hvilken stemning du er ute etter.

Nora er en lys beige, med et svakt rosapreg...

Gulvteppet er lite dominerende.

Bildene er i sorthvitt med mørke rammer, hadde tenkt å fortsatt la de henge der.. Liftgardiner er ikke aktuelt, jeg synes ikke det passer inn i et gammelt hus, med gamle møbler...

Jeg ser egentlig for meg å integrere skapet i veggfargen, tror å male det i annen farge, selv om det er hvitt, kan bli litt mye...

Men, finnes det noe program hvor man kan legge inn egne bilder og redigere bilder selv? Jeg gjorde det tidligere, med picture it, men det var skrekkelig tungvint...

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville malt skapet i samme farge som veggen. Om det er mulig ville jeg også byttet ut speildørene med dører lik de andre. Jeg ville nok hellet gått for helfigur speil på veggen, f.eks. kan du lage en treramme (mørk som skrivebordet kanskje?) til speilet du fjerner fra døren?

Skrivepulten vill jeg kanskje beiset i en mørk eikefarge, av en eller annen merkelig grunn fungerer ikke malte skrivebord for meg. :forvirret: Sengen og natbordet ville jeg malt likt. Hvis du ønsker en litt gammel og slitt stil kan du jo male med f.eks. en blek grønn/gul/rosa/lyseblå grunnfarge først og så male egghvit over. Puss så forsiktig med sandpapir slik at grunnfargen kommer litt frem. Typiske slitesteder er kanter, sengestolpene etc. Vær forsiktig, for grunnfargen skal bare svakt komme igjennom. I tillegg bør du bruke pensel for å få gammeldagse penselstrøk i malingen. For en enda mer autentisk look kan du sparke litt i sengen eller slå den forsiktige slik at du får litt bumper og avskallet maling. :)

Gjest vimse
Skrevet
Jeg ville malt skapet i samme farge som veggen. Om det er mulig ville jeg også byttet ut speildørene med dører lik de andre. Jeg ville nok hellet gått for helfigur speil på veggen, f.eks. kan du lage en treramme (mørk som skrivebordet kanskje?) til speilet du fjerner fra døren?

Skrivepulten vill jeg kanskje beiset i en mørk eikefarge, av en eller annen merkelig grunn fungerer ikke malte skrivebord for meg. :forvirret:  Sengen og natbordet ville jeg malt likt. Hvis du ønsker en litt gammel og slitt stil kan du jo male med f.eks. en blek grønn/gul/rosa/lyseblå grunnfarge først og så male egghvit over. Puss så forsiktig med sandpapir slik at grunnfargen kommer litt frem. Typiske slitesteder er kanter, sengestolpene etc. Vær forsiktig, for grunnfargen skal bare svakt komme igjennom. I tillegg bør du bruke pensel for å få gammeldagse penselstrøk i malingen. For en enda mer autentisk look kan du sparke litt i sengen eller slå den forsiktige slik at du får litt bumper og avskallet maling. :)

Det er speil i alle tre dørene til skapet, så jeg tror de forblir...

Er enig med deg i det med malt skrivebord, men så er sengen, nattbordet og skrivebordet et ¨sett¨, så jeg har liksom ikke lyst å skille de for mye fra hverandre heller... Samtidig ser jeg at det nok kan bli for rotete med å lakkbeise alle tre elementene i mørk eik med et strøk mahogni(som jeg har planer om)... grrr.. skal ikke være enkelt...

Men, jeg har nå i allefall bestemt meg for at skapet skal males i samme farge som veggen, ikke verst det da :tommel::ler:

Gjest gjest1
Skrevet
Men, jeg har nå i allefall bestemt meg for at skapet skal males i samme farge som veggen, ikke verst det da :tommel::ler:

Vel, det er da ihvertfall noe! :ler:

Jeg regnet med at møblene var et sett, men jeg synes at det ofte blir litt mye med sånne sett og ville nok behandlet de forskjellig uansett. Alternativt ville jeg skilt de og kanskje brukt et annet skrivebord på det rommet? Seng og nattbord ville jeg derimot behandlet likt, men det er meg. ;)

Du får tenke igjennom hva du ønsker av rommet, og om du eventuelt kan vurdere å dele opp settet. Møblen er jo allerede syrelutet og har nok ikke noen særlig bruksverdi, så som du selv sier forringer du jo ikke verdien. Og maling kan jo fjernes igjen, selv om det er litt av en jobb. ;)

Gjest vimse
Skrevet
Vel, det er da ihvertfall noe! :ler: 

Jeg regnet med at møblene var et sett, men jeg synes at det ofte blir litt mye med sånne sett og ville nok behandlet de forskjellig uansett. Alternativt ville jeg skilt de og kanskje brukt et annet skrivebord på det rommet? Seng og nattbord ville jeg derimot behandlet likt, men det er meg.  ;)

Du får tenke igjennom hva du ønsker av rommet, og om du eventuelt kan vurdere å dele opp settet. Møblen er jo allerede syrelutet og har nok ikke noen særlig bruksverdi, så som du selv sier forringer du jo ikke verdien. Og maling kan jo fjernes igjen, selv om det er litt av en jobb.  ;)

Settet deler jeg ikke opp, det hører til på det soverommet fra gammelt av, så.... Herreli, jeg tror jeg er makan til vrang... :ler:

Får tenke litt på det med å lakkbeise pulten, den vil jo da ta igjen fargene på rammene... Hmmm... *tenke så det knaker*

Gjest gjest1
Skrevet

Og kom faktisk på noen alternativer til! :ler:

Så på oppussingsprogram på BBC der de fjernet sånne speil i dører og erstattet med et fint gitter i tre. Veldig stilig og slett ikke vanskelig å få til! Eventuelt feste en stoffgardin på innsiden av døren i speilåpningen.... Som du kanskje skjønner hater jeg speildører.... ;)

Forøvrig pusset jeg opp en gammel kommode for en tid tilbake, og malte den i helblank svart bengalakk! Det ble veldig bra faktisk og kan sikkert fungere på møbelsettet ditt også, om du tør. :)

Gjest vimse
Skrevet
Og kom faktisk på noen alternativer til! :ler:

Så på oppussingsprogram på BBC der de fjernet sånne speil i dører og erstattet med et fint gitter i tre. Veldig stilig og slett ikke vanskelig å få til! Eventuelt feste en stoffgardin på innsiden av døren i speilåpningen.... Som du kanskje skjønner hater jeg speildører.... ;)

Forøvrig pusset jeg opp en gammel kommode for en tid tilbake, og malte den i helblank svart bengalakk! Det ble veldig bra faktisk og kan sikkert fungere på møbelsettet ditt også, om du tør. :)

:ler: Det har jeg og sett, og synes det er hårreisende stygt :ler: Men liker speildører... :ler:

Hørtes faktisk litt stilig ut med sort bengalakk, men pusset du ikke noe på kantene eller noe, for å markere konturer? Som sagt så er dette et gammelt rom, med møbler som kan dateres til seint 1800, tidlig 1900 tallet, så jeg føler jeg må holde noe av det vedlike...

Gjest gjest1
Skrevet

På kommoden jeg malte i bengalakk pusset jeg ikke noe etter at jeg hadde malt. Et klesskap (fra 40-tallet sannsynligvis) har jeg malt i egghvit oljemaling. Det hadde engang værtt blekgrønt og så malt hvitt. Har vurdert å gi det en litt slitt utseende ved å pusse litt på dørkanter etc.

Uansett er det vanskelig med gamle møbler. Det er nok ikke usannsynlig at de opprinnelig har vært malt, så det er nok det jeg hadde valgt. Forøvrig var det ikke uvanlig på den tiden å jukse og male treverket slik at det så ut som edeltre, er en spesiell teknikk som jeg ikke husker hva heter.

Og speildører hadde de nok helt sikkert ikke på 18-1900 tallet! :ler:

Gjest vimse
Skrevet (endret)
På kommoden jeg malte i bengalakk pusset jeg ikke noe etter at jeg hadde malt. Et klesskap (fra 40-tallet sannsynligvis) har jeg malt i egghvit oljemaling. Det hadde engang værtt blekgrønt og så malt hvitt. Har vurdert å gi det en litt slitt utseende ved å pusse litt på dørkanter etc.

Uansett er det vanskelig med gamle møbler. Det er nok ikke usannsynlig at de opprinnelig har vært malt, så det er nok det jeg hadde valgt. Forøvrig var det ikke uvanlig på den tiden å jukse og male treverket slik at det så ut som edeltre, er en spesiell teknikk som jeg ikke husker hva heter.

Og speildører hadde de nok helt sikkert ikke på 18-1900 tallet! :ler:

De var opprinnelig malt ja, men svigermor hadde en formening om at alt måtte lutes... Så da ender jeg nok opp med å male da... :ler: Tenkte du på ådringsmaling, eller noe sånt?

Nei, de hadde ikke speildører da vil jeg tro, men jeg kan jo bare gjøre speilene litt gamle :sjarmor:

Takker for alle gode innspill, kanskje jeg snart får fart på meg til dette rommet da :)

Endret av vimselims
Gjest gjest1
Skrevet

Ja, det er sikkert ådringsmaling det heter. Hm, burde egentlig huske sånt da...

Bare husk at når du maler panelet på veggene er det kun pensel som gjelder! Hvis ikke får du ikke den rette gammeldagse effekten. Og helst linoljemaling, men vanlig oljemaling får gå greit. :ler:

Og din svigermor var nok bare bitt av den grusomme furu-er-fint-la-oss-syrelute-alt-moten. :ler: Men furu er billig treverk som de i gode, gamle dager knapt drømte om å la være ubehandlet. Så gjør mal dine møbler med god samvittighet og i tråd med datidens ånd! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...