AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Har en jente som begynner på skole neste år. Hun har gått på bhg ved arbeidsplassen vår, og kjenner ingen hun skal begynne på skole med på hennes kull. Hun er ganske sosial av seg, men jeg kjenner fremdeles at jeg bekymrer meg for denne overgangen. I skolekretsen er det flere små og store barnehager (men er en stor by), så ser for meg at mange vil kjenne hverandre fra før. Vil noen dele sine erfaringer som har stått i samme situasjon? Hvordan er det for ett barn å komme seg inn i etablerte grupper fra bhg ved skolestart? Vi tenker allerede at hun begynner på SFO fra dag 1. Anonymkode: fc3e2...2ed
Littelulla Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Det kommer an på barnet og hvordan skolen jobber for fellesskap. Vi hadde et barn som var veldig stille og forsiktig. Kjente ingen ved skolestart, mens andre kjente hverandre. Dannet raskt noen trygge vennskap, for skolen var veldig god på å legge inn en innsats. Det kan altså gå veldig fint. Har dere mulighet til å treffe noen i nærområdet litt innen skolen starter? Lykke til. Dette kan gå kjempefint.
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden Barnet vårt er høytfungerende autist og vi hadde ett stort ønske om at barnet skulle havne i samme klasse som de tre andre barnet hadde gått i barnehage med ( alle de andre foreldrene ønsket også dette). Barnet kom ikke i klasse med noen av dem men skolestart har gått langt bedre enn forventet allikevel. De fleste barna kommer fra veldig mange forskjellige barnehager men overgangen ifht ny klasse ser ut til å ha gått veldig fint. Barnet vårt har ekstra utfordringer men virker som å stortrives i klassen og har fått mange nye venner. Anonymkode: 147de...652 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Skrevet 21 timer siden Ikke mitt eget barn, men kompisen til sønnen min var i samme situasjon. Her kommer de fra tre forskjellige barnehager, og han hadde ikke gått i noen av dem. Det ble ikke noe problem i det hele tatt 🤗 Ungene fant hverandre og det tok ikke lang tid før de var en gjeng, uavhengig av hvilken barnehage de hadde gått i. Kom inn to nye nå i 2.trinn også, de sklei rett inn begge to. Anonymkode: a517b...f67 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden Første dagen så kan det jo være litt skummelt, men de som jobber på SFO/småskolen sier at etter første uken så ser de ofte ikke forskjell på hvem som har gått sammen i barnehagen og ikke (så sant man har et helt vanlig, sosialt barn da). Kan være smart å starte på SFO med en gang man har mulighet, for da er det ofte ikke så mange barn. Datteren min gikk i barnehage i en annen kommune, men det tok ikke mange dagene før hun hadde blitt kjent med mange nye små venner Anonymkode: f019f...326
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Skrevet 21 timer siden Det kommer jo helt an på barnet. Her kjente han heller ikke noen og det gikk bra. Skolen og sfo brukte mye tid på å bygge vennskap. Han ble med på barneidrett siste året, og der så han noen av de andre barna, så de ble ikke så fremmede. Fikk i tillegg kontakt med en mamma/barn som heller ikke kjente noen, og vi hadde en del lekeavtaler, sånn at de to kjente hverandre før skolestart. Vil og anbefale sfo før skolestart. Der får de lekt, og det er i leken man skaper relasjoner Anonymkode: 8f5ee...cba
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Skrevet 21 timer siden Sønnen min stod i en lik situasjon ved skolestart i høst. Slet litt de første dagene, lekte stort sett alene på Sfo da han ble hentet, og hadde ei følge seg selv ikke lekt med noen. Nå etter nesten 4 uker har han allerede fått flere venner han er trygg på og vil leke med, og har en helt annen trivsel på skolen. Syntes det løsnet veldig etter de 2 første ukene. Skolen har også vært flinke med å legge inn en innsats, ved bl.a. å trekke lekevenn i friminuttene, ha lærevenner (små grupper som sitter sammen i klasserommet 3-4 uker før rullering), lage vennegrupper, samt ha turdager hvor de går til elevenes hus, så de blir kjent med hvem som bor i nærområdet. Anonymkode: 1342d...21f
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Skrevet 21 timer siden Jeg vil si mitt barn er sosialt i møte med andre barn, men kan være sjenert når vi foreldre er tilstede. Hun er ofte direkte oppsøkende når hun treffer andre ukjente barn så lenge vi holder oss i bakgrunn og er veldig inkluderende overfor nye tilskudd i bhg. Men så har hun som sagt dette sjenerte trekket når vi er der, hvor hun kan ville sitte på fanget osv. Jeg kjenner nok litt på at jeg drar henne ut av hennes trygge boble, og frarøver henne en mindre omveltende overgang (i tilfellet hvor hun hadde begynt med bhg-gjengen sin som selvfølgelig ikke er aktuelt). Og er svært misunnelig på de som bare kan slå følge med barnehagevennene sine over. Anonymkode: fc3e2...2ed
Anonym6789 Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden (endret) Vi har en 1.klassing nå, og flere av de andre barna der har gått i andre barnehager enn de to nærmeste som de fleste har gått i. Det har gått veldig fint, men anbefaler å gå på SFO før første skoledag for å bli kjent for skolen starter. Ser også at vår gutt leker mer med noen av de barna han ikke kjente fra før, enn de fra barnehagen. Kjenner dere noen som skal begynne? Eller vet om. Så kan man jo planlegge å møtes på forhånd Endret 11 timer siden av Anonym6789
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har en jente som begynner på skole neste år. Hun har gått på bhg ved arbeidsplassen vår, og kjenner ingen hun skal begynne på skole med på hennes kull. Hun er ganske sosial av seg, men jeg kjenner fremdeles at jeg bekymrer meg for denne overgangen. I skolekretsen er det flere små og store barnehager (men er en stor by), så ser for meg at mange vil kjenne hverandre fra før. Vil noen dele sine erfaringer som har stått i samme situasjon? Hvordan er det for ett barn å komme seg inn i etablerte grupper fra bhg ved skolestart? Vi tenker allerede at hun begynner på SFO fra dag 1. Anonymkode: fc3e2...2ed Har 2 gutter som begge ikke kjente noen når de begynte på skolen. Gikk som en drøm fra dag 1. De har alltid hatt noen å være med, lærerne har kjempefokus på å bygge klassemiljø i 1. klasse så det bør gå seg fort til☺️ Anonymkode: 1f50b...fff 1
Anonym90059005 Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden Tror jeg hadde brukt tiden på alt annet enn å bekymre meg for dette, særlig ett år i forveien!! Ellers havner du fort opp med en bekymret datter og. Uansett, dette går helt fint, vil alltids være noen andre også som ikke kjenner noen. Og de på SFO er jo vant med dette. Datteren din vil fort leke med noen hun uansett ikke kommer i klasse med og et par uker senere når skolen starter er alt glemt og nye vennskap startes i klassen.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden Begynn på SFO litt før skolen starter. Dette vil gå fint! Jeg er avdelingsleder for SFO, nært samarbeid med lærerne selvfølgelig, og vi har hvert år noen som ikke kjenner noen. Foreldre er gjerne ofte opptatt av at barnet deres skal komme i klasse/gruppe med noen det kjenner godt fra før. For mange føles det trygt der og da, men det vi ser er at det fort dannes nye vennskap og nye relasjoner. Hos meg nå har jeg et par på 1.trinn som har blitt bestevenner, som vi voksne trodde hadde gått i samme barnehage, men som ikke kjente hverandre fra før. De har allerede begynt å besøke hverandre, være med hverandre hjem osv. Det kommer til å gå seg supert til, selv om det selvfølgelig kommer til å være litt skummelt og spennende helt i starten! Det eneste jeg har slitt med å løse var et barn som ikke hadde gått i barnehage, men vært hjemme med mamma fram til skolestart. Der var det mange koder som ikke var innlært, og barnet sliter med å komme inn i lek - og ønsker tilsynelatende heller ikke spesielt å være med. Det ønsker heller å være med voksne. Men et "normalt sosialt" barn vil dette etter all sannsynlighet gå veldig fint for! Anonymkode: 77f27...74b
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden Ville startet på sfo litt før, min hadde ei i klassen som sleit skikkelig med finne venner , hun kom fra annen bhg og var veldig sjenert Anonymkode: 2831c...dd4
Amatariel Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden Vi flyttet den sommeren mellom barnehage og skole, så jeg hadde de samme tankene og bekymringene som deg. Men det var helt ubegrunnet! For det første møtte hun noen barn i nærmiljøet den sommeren, og fant raskt ut selv hvor gamle de var og hvem som også skulle starte i 1.klasse. For det andre begynte hun på SFO. Ikke veldig tidlig, men 1 uke før skolestart. Det var mer enn nok! Hun gled rett inn og det var ikke mange dager på skolen før hun kom hjem og hadde 'bestevenner'. Barn tilpasser seg utrolig raskt. Hvis barnet ditt er sosial/utadvent så ville jeg ikke vært bekymret. Om hun er mer av den sjenerte typen så ville jeg bare fulgt playdates og sånt ekstra opp i starten.
Arkana Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden Av våre tre barn var det bare eldste som kjente noen (én) på trinnet før skolestart. Å få venner var helt uproblematisk for alle. Min erfaring er at SFO før skolestart hadde null å si for det sosiale. De som hadde venner med fra barnehagen holdt seg stort sett til dem. Straks skolen begynte oppløste de aller fleste barnehagevennskapene seg og når de nå plutselig følte seg som en klasse og visste hvem som gikk i klasse med dem var det lettere å søke andre venner. Alle tre, selv den mest stille og sjenerte av dem, fikk seg raskt venner. Dette kommer til å gå veldig fint og husk at skolen har mye fokus på det sosiale i første klasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå