Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg føler jeg ikke finner noe skikkelig informasjon om dette, og jeg vet vi ikke har prøvd å bli gravide lenge. Men kjenner uansett på en bekymring.

Fikk eggløsning med en gang etter prevensjonsslutt, og fikk nettopp mensen etter 2PP nå, jeg vet at det er veldig tidlig å si, men jeg kan veldig lite om dette og skjønner liksom ikke helt hvorfor det ikke klaffer? Er det virkelig så mye som skal klaffe for at det skal gå?

De siste 3 syklusene har mensen kommet på fast dag hver eneste måned, og eggløsning ca. syklusdag 16-17. Får kraftig EL-slim, og det er ingen tvil om at kroppen funker. Vært hos lege og tatt blodprøver, ingen mangler, går på folsyre og generelt frisk. Tatt sædprøve som er på topp og ingenting som tilsier at det ikke skal gå, samboer har nå PP2 også slutta å snuse sånn i tilfelle.

Hva er deres tanker, erfaringer, meninger?🥹

Anonymkode: 5a272...7ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mellom 15-25% sjanse for befruktning dersom alt klaffer i løpet av eggløsningen. Håper den sitter for dere snart!

Anonymkode: 69b3c...3e8

• Nyttig 1
Skrevet

Det skal mye til for å klaffe... sæden skal være bra, du skal kunne beholde..selv med alt er bra så kan ta 1 mnd til 12 mnd før det kanskje sitter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk kroppen trenger litt tid på seg etter årevis med kunstige hormoner. 

Anonymkode: 70bbf...6ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er gjenganger i mine kretser er så enkelt som; 

De som har gått årevis på p-piller, p-sprøyte osv bruker opp mot 1år eller mer på å bli gravid. 

De som ikke har brukt slikt, bare brukt kondom, blir gravide på første eller andre forsøk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har ødelagt kroppen din med hormoner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har enten spiral eller så er jeg gravid. Vi har utelukkende "bestillingsgraviditerer" bak oss og jeg har ikke hatt mensen siden jeg var 17.

Hvor lett eller vanskelig det er å bli gravid er høyst individuelt. 

Anonymkode: d0984...79c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det var jo strengt

AnonymBruker
Skrevet

Så mange idiotiske svar du har fått. 🙄

Svaret er at du er bare på PP2. Det er helt normalt at friske, unge, sunne par også må bruke litt tid. Det er ingen god forklaring, det er bare tilfeldigheter. Og jeg vet det ikke er et godt nok svar, men det er sånn det ofte bare er. :)

Kanskje trenger også kroppen din litt tid på seg etter p-pilleslutt, for å stabilisere hormonene. Du sier f.eks ingenting om luthealfasen din, eller slimhinnen din. Hos meg tok det 3 mnd før syklusen ble helt normal, selv om eggløsning kom. Det var en syklus der progesteronnivået var litt lavt og en syklus der slimhinnen ikke vokste helt som den skulle (sett på ultralyd). Men ble gravid på 6 pp. 

Er bare å senke skuldrene. De aller, aller fleste klarer å bli gravide!

Og nei- du har ikke ødelagt kroppen med syntetiske hormoner! Folkens, slutt å prat tull.

Anonymkode: 582c1...33a

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hadde det vært en sammenheng ville p-piller blitt tatt av markedet for veldig mange år siden ;)

Anonymkode: 35981...aa7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

det er så enorme store forskjeller på hvor lett\vanskelig det er å bli gravid

noen får det til på første forsøk mens andre kan bruke flere år med ivf 

Anonymkode: b3966...11d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De som ikke har brukt slikt, bare brukt kondom, blir gravide på første eller andre forsøk. 

Spennende at det er sånn i din vennekrets! Jeg kjenner mange som brukte noen måneder, selv uten å ha gått på hormonell prevensjon tidligere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er, er at vi blir printet inn fra vi lærer om sex, graviditet etc at har man ubeskyttet sex så er sannsynligheten for å bli gravid stor. Faktum er at det funker ikke sånn. 

Har man sex rundt eggløsning så er det ca 20% sannsynlighet for graviditet. Det er så mye mer som skal til enn at egg møter sæd. Hadde det vært så enkelt, ville jo allerede som bruker ivf vært garantert barn med en gang. Men selv med slik hjelp uten andre store problemer så kan det ta tid. 

Ingen grunn til bekymring etter 2PP. Selv om det for noen klaffer med en gang, så er ikke det normalen for flertallet. Helt normalt at det kan ta tid. 

Anonymkode: 81e02...0ea

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er mellom 15-25% sjanse for befruktning dersom alt klaffer i løpet av eggløsningen. Håper den sitter for dere snart!

Anonymkode: 69b3c...3e8

Dette er basert på gjennomsnittet. Ts kan ha mye høyere sjanse enn 25%. De fleste har det. Men dem som sliter med å få barn trekker kraftig ned denne statistikken. 

Anonymkode: 26ed4...081

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det som er, er at vi blir printet inn fra vi lærer om sex, graviditet etc at har man ubeskyttet sex så er sannsynligheten for å bli gravid stor. Faktum er at det funker ikke sånn. 

Har man sex rundt eggløsning så er det ca 20% sannsynlighet for graviditet. Det er så mye mer som skal til enn at egg møter sæd. Hadde det vært så enkelt, ville jo allerede som bruker ivf vært garantert barn med en gang. Men selv med slik hjelp uten andre store problemer så kan det ta tid. 

Ingen grunn til bekymring etter 2PP. Selv om det for noen klaffer med en gang, så er ikke det normalen for flertallet. Helt normalt at det kan ta tid. 

Anonymkode: 81e02...0ea

Hvorfor er det så mange som misforstår dette? Den statistikken er basert på et gjennomsnitt. De aller fleste blir gravide i løpet av de første 3-4 mnd. Så det er på ingen måte dermed sagt at trådstarter sin sjanse for å lykkes hver syklus er på 20%. Hun kan, som mange, ha mye høyere sjanse for graviditet. 

Dem som sliter lenge med å bli gravide trekker voldsomt ned denne gjennomsnitts-statistikken. 

Anonymkode: 26ed4...081

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 22.23):

Husk kroppen trenger litt tid på seg etter årevis med kunstige hormoner. 

Tullprat. Hun har regelmessig menstruasjon.

Anonymkode: 3279b...071

Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 20.45):

Hvorfor er det så mange som misforstår dette? Den statistikken er basert på et gjennomsnitt. De aller fleste blir gravide i løpet av de første 3-4 mnd. Så det er på ingen måte dermed sagt at trådstarter sin sjanse for å lykkes hver syklus er på 20%. Hun kan, som mange, ha mye høyere sjanse for graviditet. 

Dem som sliter lenge med å bli gravide trekker voldsomt ned denne gjennomsnitts-statistikken. 

Anonymkode: 

At "de aller fleste blir gravide innen 3-4 mnd" er en ganske unyansert påstand og dessuten helt feil. For da trekker du alle par under en kam. Både 20-åringer og 40-åringer. Alle vet at fertilitet endrer seg gjennom livet.

Dessuten, hva betyr "de aller fleste"? for deg? Er det 30%, 50%, 75%, 90%? 

I store grupper med prøvere, alder 21-39,  ser man at 45-60% klarer å bli gravide innen 6 mnd. (28-30-åringer har størst sannsynlighet på 58-65%). Men dette er jo bare halvparten av befolkningen, ikke "de aller fleste". Skal man bruke begrepet "de aller fleste", må man ta med en større andel par. Så ser man på studiene, vil man se at 70-80% klarer å bli gravide innen et år.  Dette er "de aller fleste".

Derfor tilbys ofte ikke fertilitetshjelp før etter ett år med prøving. Fordi "de fleste" vil ha fått det til innen da. 

At det da er 15-25% mulighet for befruktning per syklus, stemmer godt overens med hva man ser i studiene på "folk flest".

Fra studie gjort på nesten 3000 par, hvor par med infertilitershistorikk var ekskludert fra studien: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5712257/

Endret av Hjertefisk
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 21.27):

Hei! Jeg føler jeg ikke finner noe skikkelig informasjon om dette, og jeg vet vi ikke har prøvd å bli gravide lenge. Men kjenner uansett på en bekymring.

Fikk eggløsning med en gang etter prevensjonsslutt, og fikk nettopp mensen etter 2PP nå, jeg vet at det er veldig tidlig å si, men jeg kan veldig lite om dette og skjønner liksom ikke helt hvorfor det ikke klaffer? Er det virkelig så mye som skal klaffe for at det skal gå?

De siste 3 syklusene har mensen kommet på fast dag hver eneste måned, og eggløsning ca. syklusdag 16-17. Får kraftig EL-slim, og det er ingen tvil om at kroppen funker. Vært hos lege og tatt blodprøver, ingen mangler, går på folsyre og generelt frisk. Tatt sædprøve som er på topp og ingenting som tilsier at det ikke skal gå, samboer har nå PP2 også slutta å snuse sånn i tilfelle.

Hva er deres tanker, erfaringer, meninger?🥹

Unngå Ibux, naproxen og andre NSAIDs da disse kan gjøre det vanskelig å bli gravid 

Anonymkode: cd467...72b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Unngå Ibux, naproxen og andre NSAIDs da disse kan gjøre det vanskelig å bli gravid 

Anonymkode: cd467...72b

Tåler ikke Ibux, men har tatt en del paracet da jeg får skikkelig hodepine ved hver eggløsning..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...