AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:27 #1 Skrevet mandag kl 18:27 Er gravid i uke 14, får ikke tidlig UL pga kapasitet på sykehuset og kvinner over 35 blir prioritert. Privat koster 2K. Jeg er så redd MA. Tenker på det flere ganger hver dag. Skal på ordinær UL om 4 uker og er så stressa det skal være død baby inni der, eller noe alvorlig gale. Kromoson feil og slikt. Jordmor gjør meg bare mer stressa, sier ting som at nesten alle kvinner opplever MA iløpet av livet. Dette er mitt andre barn. Kan ikke huske jeg var så hysterisk sist. Hjelp. Anonymkode: 197b2...5b3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:49 #2 Skrevet mandag kl 18:49 er det sverre ikke mye vi kan hjelpe med når du ikke vil gå privat jeg selv er veldig stressa siden jeg har kun mistet tidligere er nå gravid i ca 5 uke. jeg håper på å kunne få tidlig ultralyd men gjør jeg ikke det så blir det privat Anonymkode: 5113e...6e4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:56 #3 Skrevet mandag kl 18:56 Det er jo ikke stort å gjøre nå uansett med mindre du vil gå privat. Det beste du kan gjøre for babyen din er å ta det med ro. Du har jo kommet relativt langt, så oddsene er jo med deg. Mindre enn 1% sannsynlig for at du opplever MA. Ser ikke hvorfor jordmoren din sier dette til deg på den måten. Stort sett sier kroppen ifra hvis det er noe alvorlig galt. Hvis det mot formodning skulle være en kromosomfeil i uke 18, så tar du det derfra. Men jeg synes ikke du skal gå rundt og tenke "hva hvis". Som regel går det jo bra når du er så langt på vei. Anonymkode: 7afb5...cdd
Kvinne87Rogaland Skrevet mandag kl 18:57 #4 Skrevet mandag kl 18:57 De aller fleste mister før uke 12. Hvis du har graviditetssymptomer og ikke kjenner hverken magesmerter eller blør, er det svært gode prognoser. Denne gav meg ro: https://www.ovoria.com/blog/fertility/miscarriage/risk-by-week Det er maks 3% risiko for at du mister nå. Så det går nok helt fint! 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:06 #5 Skrevet mandag kl 19:06 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er gravid i uke 14, får ikke tidlig UL pga kapasitet på sykehuset og kvinner over 35 blir prioritert. Privat koster 2K. Jeg er så redd MA. Tenker på det flere ganger hver dag. Skal på ordinær UL om 4 uker og er så stressa det skal være død baby inni der, eller noe alvorlig gale. Kromoson feil og slikt. Jordmor gjør meg bare mer stressa, sier ting som at nesten alle kvinner opplever MA iløpet av livet. Dette er mitt andre barn. Kan ikke huske jeg var så hysterisk sist. Hjelp. Anonymkode: 197b2...5b3 "Nesten alle" opplever ikke MA, det kan du i alle fall trøste deg med. Det er veldig dumt at de ikke har kapasitet til å tilby alle tul, faltisk helt håpløst dårlig. Kan også trøste deg med at du er under 35, og at sjansen for SA/MA er lavere jo yngre du er! Det er også sjelden man opplever å miste etter uke 12, selv om det dessverre skjer. Og vet ikke om det er noen trøst, men om det skulle gå galt, enten alvorlige avvik eller SA/MA, så er det ikke noe un ultralydundersøkelse kan forhindre. Er det en spesiell grunn til at du er mer engstelig denne gangen, tror du? Anonymkode: 07884...7d5 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:24 #6 Skrevet mandag kl 19:24 Jeg har trøstet meg med at UL er relativt ny teknologi, og folk klarte seg uten før. Da klarer jeg meg uten😊 Anonymkode: b78f4...193 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:38 #7 Skrevet mandag kl 19:38 Da må du enten bite i det sure eplet og betale det det koster for privat UL eller vente til ordinær UL. Det er desverre uansett ingenting å gjøre dersom noe skulle skje før uke 23. Prøv å ikke tenk så mye på det, jeg vet det er lettere sagt enn gjort. Dersom denne frykten påvirker dagliglivet ditt burde du kanskje snakke med jordmor om dette. Anonymkode: de2f3...6d7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:52 #8 Skrevet mandag kl 19:52 Så gå privat? Det er jo ikke så mye annet å gjøre når du er så stressa Anonymkode: ea2f9...871 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:00 #9 Skrevet mandag kl 20:00 prøv og kos deg med graviditeten og ikke tenk på alt som kan skje. for meg funker det veldig bra og tenke positivt, se på ting til ungen, kanskje lage noe til den Anonymkode: 5113e...6e4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:08 #10 Skrevet mandag kl 20:08 det er noen fastlege kontor som har ultralyd, jeg vet ikke om dem har det der du går men du kan jo spørre dem hadde det der jeg gikk men ble ikke tilbudt å ta noe ultralyd der selv om legen var spesalisert seg i kvinnehelse\gravide Anonymkode: 5113e...6e4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:09 #11 Skrevet mandag kl 20:09 Skjønner deg veldig godt. Jeg hadde bestilt privat Ul. Tok det med begge (egentlig mest fordi jeg var nysgjerrig på kjønn😂). Anonymkode: 00988...855
AnonymBruker Skrevet i går, 06:17 #12 Skrevet i går, 06:17 Kvinne87Rogaland skrev (11 timer siden): De aller fleste mister før uke 12. Hvis du har graviditetssymptomer og ikke kjenner hverken magesmerter eller blør, er det svært gode prognoser. Denne gav meg ro: https://www.ovoria.com/blog/fertility/miscarriage/risk-by-week Det er maks 3% risiko for at du mister nå. Så det går nok helt fint! Kaster opp hver dag og har ømme bryster. Og generelt trøtt. Så har jo symptomer Takk for fint svar. Anonymkode: 197b2...5b3
AnonymBruker Skrevet i går, 06:18 #13 Skrevet i går, 06:18 AnonymBruker skrev (10 timer siden): prøv og kos deg med graviditeten og ikke tenk på alt som kan skje. for meg funker det veldig bra og tenke positivt, se på ting til ungen, kanskje lage noe til den Anonymkode: 5113e...6e4 Takk ☺️ og Anonymkode: 197b2...5b3
AnonymBruker Skrevet i går, 06:19 #14 Skrevet i går, 06:19 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da må du enten bite i det sure eplet og betale det det koster for privat UL eller vente til ordinær UL. Det er desverre uansett ingenting å gjøre dersom noe skulle skje før uke 23. Prøv å ikke tenk så mye på det, jeg vet det er lettere sagt enn gjort. Dersom denne frykten påvirker dagliglivet ditt burde du kanskje snakke med jordmor om dette. Anonymkode: de2f3...6d7 Har snakket med jordmor, hun sier det er normalt. Alt er normalt blablabla. Hadde vi fortsatt bodd i byen hadde jeg bytta jordmor, men her vi bor nå er det bare én. Men takk for svar Anonymkode: 197b2...5b3
AnonymBruker Skrevet i går, 06:37 #15 Skrevet i går, 06:37 For meg var det verdt det å gå privat. 2K er ikke sååå mye penger at det ikke går. Anonymkode: ead39...29a
AnonymBruker Skrevet i går, 10:20 #16 Skrevet i går, 10:20 tenker at 2000kr er jo ingen ting i forhold til kostnadene det er å få et barn, så har man ikke råd til det. Hvordan tenker man da at man skal ha råd til alt man trenger til baby og småbarn? Anonymkode: e6c9a...936 2 5
AnonymBruker Skrevet i går, 10:45 #17 Skrevet i går, 10:45 Hvis du ikke har økonomi til å avse 2000 for noe du syntes du trenger. Hvordan skal du da klare å forsørge barnet? Anonymkode: e9f0b...784
Yoshi Skrevet i går, 12:37 #18 Skrevet i går, 12:37 Tidlig ultralyd er ganske nytt og var ikke vanlig før. Alle vi som fødte før det ble innført har måtte klare oss til uke 18 med ultralyd. Og foreldrene våre før der igjen hadde aldri ultralyd. Du har masse symptomer så alt er mest sannsynlig helt tipp topp og kanskje du snart vil føle liv også. Hvis du mener en UL kan roe deg så søk rundt og finn en billigere gynekolog eller tenk over om 2000kr er en fin pris å betale for din mentale helse. Jeg betalte selv for tidlig ulytralyd i uke 7 etter en BO og synes det var verdt å betale for. 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #19 Skrevet 20 timer siden Grunnen til at MA føles så vanlig nå, er nettopp at det er blitt så vanlig å gå på ultralyd, kanske flere, tidlig i svangerskapet. Jeg gikk gjennom en SA uke 12, sannsynligvis døde fosteret noen gang rundt uke 9 (ut fra størrelsen på livmor, det var allerede ute da jeg kom inn til undersøkelse). Om jeg tilfeldigvis hadde vært på ultralyd mellom der ville det regnes som MA. Kroppen rydder stort sett opp selv, selv om det kan ta litt tid. Så om du har kommet til uke 14 og du har symptomer, ville jeg tro det er veldig store sjanser for at alt er bra! Syns forøvrig at om sykehuset ikke selv har kapasitet til å ta deg inn på ultralyd, så burde der vært mulig å få gjort det privat på statens regning! Anonymkode: b27e8...206
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden Kan du fortelle om bekymringene til jordmor og be om å få høre hjertelyd med doppler? Jeg fikk ikke tidlig UL i 2022 av samme grunn, og da ble det doppler hos jordmor i uke 12 Anonymkode: ceb3f...2c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå