Gå til innhold

Tror du bilsalg er lønnsomt i tiden fremover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helelektriske biler promoteres over alt i media og i reklamer på TV, men.. tror du kjøp og salg av bil vil være/bli lønnsomt i år? 

Jeg spør fordi før (5 års tid siden) ble det solgt ekstremt mange biler, mens nå har jeg inntrykk av at bilbransjen sliter. Kjenner noen som jobber hos en forhandler med blodrøde tall.. 

Og hvilket bilmerke(r) tror du vil slite mest i år? 

Anonymkode: a2e9c...b4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

I august ble det registrert 13 915 nye personbiler, 2 801 flere (+ 25,2 %) enn i august 2024. Hittil i år er det registrert 98 996 nye personbiler, 20 164 flere (+25,6 %) enn i samme periode i fjor.

OFV.no

Vi slipper å føle så mye når vi har data å forholde oss til. Det går som det griner.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Helelektriske biler promoteres over alt i media og i reklamer på TV, men.. tror du kjøp og salg av bil vil være/bli lønnsomt i år? 

Jeg spør fordi før (5 års tid siden) ble det solgt ekstremt mange biler, mens nå har jeg inntrykk av at bilbransjen sliter. Kjenner noen som jobber hos en forhandler med blodrøde tall.. 

Og hvilket bilmerke(r) tror du vil slite mest i år? 

Anonymkode: a2e9c...b4c

Hvorfor sitte og spekulere og tro noe om et tema som det finnes fasit på? Man kan filosofere over livet etter døden og andre luftige ting, men antall biler solgt har man rimelig bombesikker statistikk på. Man kan tilogmed gå inn på regnskapene til de forskjellige selskapene som forhandler biler og se hvordan det står til der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Du vil alltid ha en tulling som selger bilen sin for noe mindre og en annen som kjøper for noe mer. Marginen er det forhandleren tjener.

Er en litt annen verden mtp. nybilsalg. Her er det svære marginer å gå på.

Schmuhu

Anonymkode: a5eed...43e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja.

Du vil alltid ha en tulling som selger bilen sin for noe mindre og en annen som kjøper for noe mer. Marginen er det forhandleren tjener.

Er en litt annen verden mtp. nybilsalg. Her er det svære marginer å gå på.

Schmuhu

Kom vel bort i anonymknapp 😅!

Schmubu

Skrevet (endret)

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva man skal med bilselgeren. De jobber for å selge bilen arbeidsgiveren deres er forhandler av, så man kan jo i utgangspunktet ikke stole på dem. De skal ha lønn, og marginene skal dekke butikk, lønn, overskudd og alt annet en forhandler trenger for å drifte sjappa. Og man får sjeldent et nyansert svar som tar særlig hensyn til andre biler og modeller på markedet. 

Og såååå mye knatring på tastaturet når man sitter og bestiller bil med forhandler. Nesten som å vende tilbake til minner fra billeie. Uforståelige oppgraderingspakken, tillegg, tilvalg, sitte og fundere på hvorfor man MÅ ha oppgradert lydanlegg og BlackLine eksteriørpakke når man ønsker firehjulstrekk. Hengerfeste? Ja, da må du ha massasje i setet også. Rattvarme? Ja, da må du ha oppgradert mediepakke. Osv. 

Var deilig da jeg bestilte Polestar. Gikk inn på hjemmesiden, valgte hvilken bil og utstyrspakke jeg ønsket, trykke bestill. Fantastisk. 

Endret av newman01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...