Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeger en jente på 27 år. Har 8 års erfaring I butikk. Jeg har jobbet mye deltid og nå har jeg en 50% stilling I coop obs. Jeg skal bytte kjede og lurer på hvilken lønn jeg skal foreslå? Jeg har 174 kr timen. Jeg ble overført fra coop extra da den ble nedlagt hvor jeg harr over 180 kr timen. De tidligere plassene jeg har jobbet er en extrabutikk i 1 år da jeg var 18 år. En lekebutikk, nille butikk, blomsterbutikk i 2 år. Jeg har også erfaring fra barnehage og vitnemål. Dette har jeg ikke levert til tidligere arbeidsgivere men det kan jo ha noe å for lønnen kanksje? Hvor mye skal jeg kunne be om i denne jobben? 

Anonymkode: b6684...910

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeger en jente på 27 år. Har 8 års erfaring I butikk. Jeg har jobbet mye deltid og nå har jeg en 50% stilling I coop obs. Jeg skal bytte kjede og lurer på hvilken lønn jeg skal foreslå? Jeg har 174 kr timen. Jeg ble overført fra coop extra da den ble nedlagt hvor jeg harr over 180 kr timen. De tidligere plassene jeg har jobbet er en extrabutikk i 1 år da jeg var 18 år. En lekebutikk, nille butikk, blomsterbutikk i 2 år. Jeg har også erfaring fra barnehage og vitnemål. Dette har jeg ikke levert til tidligere arbeidsgivere men det kan jo ha noe å for lønnen kanksje? Hvor mye skal jeg kunne be om i denne jobben? 

Anonymkode: b6684...910

Du må i hvert fall få 200.

Anonymkode: 43bc5...fcf

Skrevet

Er dette noe man kan forhandle om i matbutikker altså?
Har ikke de en ganske fastsatt tariff avhengig av alder og ansiennitet?  

Anonymkode: 2eada...b42

Skrevet (endret)

For butikker og kjeder med tariffavtale gjelder dette:

https://www.nho.no/contentassets/b09b0d1b9f784e89a929791201887b98/2025-04-30---protokoll-garantilonnssatser-butikkoverenskomsten.pdf

Hvis du får godskrevet 8 års ansiennitet skal du iht tariffen ha kr 244,52 per time i grunnlønn.

Tillegg for ubekvem arbeidstid er beskrevet i butikkoverenskomsten.

https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-70

Dette viser hvor viktig det er å søke seg til butikker med tariffavtale samt være fagorganisert. Hvis du har hatt 180 kr er det under nybegynnerlønn. Selv med kun 6 års ansiennitet skal du ha 244, 52 kr. 

Hvis du derimot jobber i butikk uten tariffavtale kan de i prinsippet betale deg så lite som helst da det ikke er minstelønn for butikkansatte i Norge.

Rema har ikke generell tariffavtale, men noen følger likevel tariffen.

Endret av Hareena
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...