Gå til innhold

Innvandring er ikke forenlig med en velferdsstat ifølge kommentator Anders Magnus

Anbefalte innlegg

Epledrikkeren
Skrevet

Hei. Jeg har lest debattinnlegget til Anders Magnus i Aftenposten fra den 19.08.25 om at innvandring er ikke forenlig med en velferdsstat. Han nevner blant annet at i det tillitsbaserte velferdssamfunnet er likestilling sentralt. Jeg er enig i at likestilling er sentralt. Hva synes dere om dette debattinnlegget?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Likestilling er sentralt, men jeg mener at denne debatten og innvandringsdebatter generelt uansett om de er for eller imot innvandring, bærer preg av for mye generalisering.

Jeg mener at hvert enkelt menneske står for seg selv. Om vi hadde krysset foten over svenskegrensa, hadde vi også blitt innvandrere per definisjon.

Vi hadde kanskje kommet i dårlig statistikk, men vi og bestemor Anne på 80 år hadde jo iboende ikke hatt noen høyere risiko for å være kriminielle, bare fordi vi krysset grensa? Det hadde jo ikke gjort oss til dårligere eller bedre mennesker? Og vi hadde ikke hatt noe ansvar for det kriminelle mennesker gjør.

Det samme gjelder "Ahmed" og "Abdul" og andre av annen opprinnelse. De skal ikke svare for det andre innvandrere gjør. Ja visst er det problemer med kvinnesyn og det er mer hyppig i noen land, men dette får den enkelte person svare for og det er også norske menn med dårlig kvinnesyn.

Man vet også at kriminalitet henger sammen med oppvekstforhold, økonomi, rus osv. Tar man vekk alt dette så er det kanskje ikke så mye kriminalitet igjen i de ulike landene?

De fleste kriminelle er også menn, uten at hver enkelt mann skal svare for det? 

Jeg synes altså at det er veldig kunstig at debatten dreier seg om grupper, og at innvandringsland er blitt en slik gruppe, istedenfor å se individene i seg selv og tar tak i de faktorene som fører til kriminalitet i hver enkelt sak.

Og ser man nøye på statistikken, så vil man feks finne ulike typer kriminalitet der ulike grupper er overrepresentert ift noen grupper, også nordmenn såvidt jeg vet. Det er ikke slik at redelige enkeltmennesker skal defineres ut fra dette.

Skrevet
Epledrikkeren skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg har lest debattinnlegget til Anders Magnus i Aftenposten fra den 19.08.25 om at innvandring er ikke forenlig med en velferdsstat. Han nevner blant annet at i det tillitsbaserte velferdssamfunnet er likestilling sentralt. Jeg er enig i at likestilling er sentralt. Hva synes dere om dette debattinnlegget?  

Man må først finne dette debattinnlegget. Her er en link: 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kwkomj/er-norsk-velferd-truet-av-innvandring-fra-muslimske-klansamfunn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...