AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:47 #1 Skrevet mandag kl 14:47 Trenger tips til hva man kan svare når kolleger maser om at man har blitt for tynn. Har mistet mye vekt ganske fort pga stort psykisk stress privat, og jeg ønsker ikke å dele noe rundt dette med kolleger på jobb. Men det mases og graves og spørres og “bekymres”. Hvordan svare for å få en endelig slutt på kommentarer rundt kroppen min? Uten å svare frekt? Anonymkode: 4d317...873 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:55 #2 Skrevet mandag kl 14:55 "Det er under kontroll, legen følger opp, la oss snakke om noe hyggeligere" Anonymkode: 87641...0d1 11 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:57 #3 Skrevet mandag kl 14:57 Det er ikke frekt å si at du ikke ønsker at kollegaene dine skal mase og spørre om hvorfor du ser ut som du gjør. Om det vedvarer ville jeg tatt det opp med sjefen. Anonymkode: f3a24...ffd
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:59 #4 Skrevet mandag kl 14:59 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke frekt å si at du ikke ønsker at kollegaene dine skal mase og spørre om hvorfor du ser ut som du gjør. Om det vedvarer ville jeg tatt det opp med sjefen. Anonymkode: f3a24...ffd Men hva om sjefen er den som gjør dette mest? Ts Anonymkode: 4d317...873
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:59 #5 Skrevet mandag kl 14:59 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Det er under kontroll, legen følger opp, la oss snakke om noe hyggeligere" Anonymkode: 87641...0d1 Denne var bra. Takk! Ts Anonymkode: 4d317...873 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:03 #6 Skrevet mandag kl 15:03 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva om sjefen er den som gjør dette mest? Ts Anonymkode: 4d317...873 Kan alltids kontakte HR. Etterhvert blir det kanskje ukomfortabelt å møte opp på jobb fordi alle kommenterer på hvordan du ser ut og graver for å finne ut personlige ting. Anonymkode: f3a24...ffd 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:03 #7 Skrevet mandag kl 15:03 Jeg bruker å svare noe i denne duren: "Takk for omtanken. Jeg ønsker ikke snakk eller fokus kroppen min. Håper det kan respekteres. 😊" Mvh slitt med SF i mange år Anonymkode: e39c6...0c4 6
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:06 #8 Skrevet mandag kl 15:06 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan alltids kontakte HR. Etterhvert blir det kanskje ukomfortabelt å møte opp på jobb fordi alle kommenterer på hvordan du ser ut og graver for å finne ut personlige ting. Anonymkode: f3a24...ffd Uansett så er det ikke feil å bli tolket som frekk når du ber folk slutte å spørre om kroppen din. Det er jo kollegaene dine som er frekke som ikke gir seg. På ett tidspunkt blir det jo åpenbart at du ikke vil snakke om det med de, så hvorfor skal de få fortsette å mase på deg? Anonymkode: f3a24...ffd
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:12 #9 Skrevet mandag kl 15:12 Hva sier de konkret? «du er blitt for tynn» da svarer man «du er for tjukk» eller «kanskje du bør prøve det du også» Husker jeg satt i kantina og noen damer satt å snakket om datteren til hun ene. Hun hadde fått kommentarer på at hun er for stor, av hvem vet jeg ikke, men moren sa at hun var ca samme størrelse som henne. Da tenkte jeg bare at alle i denne kantina er overvektige (meg selv inkludert) Det er så normalisert å være overvektig, at når folk faktisk er normalvektige, blir det sett på som undervekt. Anonymkode: eb3d1...091 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:12 #10 Skrevet mandag kl 15:12 "Takk for omtanken, men jeg synes det er nok fokus på kroppen min nå, vekt og kropp er en privatsak, og jeg foretrekker at dere ikke gjør min kropp til ett samtaleemne på jobben" Anonymkode: d57c1...b49 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:19 #11 Skrevet mandag kl 15:19 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva sier de konkret? «du er blitt for tynn» da svarer man «du er for tjukk» eller «kanskje du bør prøve det du også» Husker jeg satt i kantina og noen damer satt å snakket om datteren til hun ene. Hun hadde fått kommentarer på at hun er for stor, av hvem vet jeg ikke, men moren sa at hun var ca samme størrelse som henne. Da tenkte jeg bare at alle i denne kantina er overvektige (meg selv inkludert) Det er så normalisert å være overvektig, at når folk faktisk er normalvektige, blir det sett på som undervekt. Anonymkode: eb3d1...091 De sier ting som “Du har blitt altfor tynn!”, “Er alt bra med deg?”, “Du må ikke gå mer ned i vekt, er jo bare skinn og bein nå”, “Har du gått ned i vekt med vilje?” (fisker etter årsak). Ts Anonymkode: 4d317...873
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:49 #12 Skrevet mandag kl 15:49 Jeg har vært borti dette selv på jobb. Ikke meg det gjaldt, men en kollega som også gikk ned en god del i vekt pga en svært krevende psykisk periode. Hun betrodde seg til et par nære kollegaer, og jeg var en av dem. Det var masse snakk og spekulasjoner om vekten, men bak hennes rygg. Hver gang jeg ble dratt inn i det sa jeg bare at dette diskuterer vi ikke. Jeg ville ikke utlevere hennes historie som hun fortalte meg i konfidensialitet. En kollega tok også opp "jeg er bekymret for deg fordi du har blitt så tynn-går det bra?" Hun det gjalt ble helt panisk i blikket og mumlet, "det går ok" og gikk på hjemmekontor resten av dagen. Hun som spurte oppførte seg som en slags hvit ridder som hadde "vist omtanke", og var "modig nok til å spørre". Fuck that shit. Det er ikke omtanke, det er sladder og lirking og pirking. Ingen åpner seg ved å bli konfrontert på den måtten, mange trekker seg enda mer unna. Slutt med det. Anonymkode: 81347...2f5 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:17 #13 Skrevet mandag kl 16:17 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har vært borti dette selv på jobb. Ikke meg det gjaldt, men en kollega som også gikk ned en god del i vekt pga en svært krevende psykisk periode. Hun betrodde seg til et par nære kollegaer, og jeg var en av dem. Det var masse snakk og spekulasjoner om vekten, men bak hennes rygg. Hver gang jeg ble dratt inn i det sa jeg bare at dette diskuterer vi ikke. Jeg ville ikke utlevere hennes historie som hun fortalte meg i konfidensialitet. En kollega tok også opp "jeg er bekymret for deg fordi du har blitt så tynn-går det bra?" Hun det gjalt ble helt panisk i blikket og mumlet, "det går ok" og gikk på hjemmekontor resten av dagen. Hun som spurte oppførte seg som en slags hvit ridder som hadde "vist omtanke", og var "modig nok til å spørre". Fuck that shit. Det er ikke omtanke, det er sladder og lirking og pirking. Ingen åpner seg ved å bli konfrontert på den måtten, mange trekker seg enda mer unna. Slutt med det. Anonymkode: 81347...2f5 Takk for at du delte. Føler også at det er nysgjerrighet som pakkes inn som “omtanke” og “bekymring”. Og så er det jo kjipt å vite at man får sin kropp så nøye vurdert på jobb. Jeg vil at jobben skal være min frisone nå. Og ønsker ikke fokus på min kropp overhode. Ts Anonymkode: 4d317...873 2 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden Kan du ikke bare si at min kropp er en privatsak. Så skifte tema? Anonymkode: 8904f...8f9
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Skrevet 14 timer siden Det er ikke så mange som snakker slik til overvektige, selv om det kan ha samme årsak. Anonymkode: abb77...ac4
jor67 Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden "Kan du slutte å kommentere vekten min?" Det er ikke alt du trenger kvinneguiden til 😉 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden På jobb hos oss er det ikke lov til å kommentere kropp eller utseende. Punktum. Både positivt og negativt. Synes det er en grei regel. Folk kan mene godt med å si "shit, så slank du har blitt", men det oppleves ikke ok. Anonymkode: 855b0...121
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden «La oss snakke om noe annet en kropp, hvordan var helgen din da?» Anonymkode: 711e0...f4f
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden Folk må slutte med det. Jeg er på kanten med mine kommentarer, og det har effekt! Kommenterer noen på at jeg er tynn, pleier jeg feks å si: - kommenterer du også på utseende og vekt til overvektige? - hva synes du om din egen vekt? - jeg synes du er for tykk - jeg er kanskje tynn, men du har stor nese - du har vom, ikke bra med fett rundt de indre organene Finnes ikke de som ikke har sluttet etter disse kommentarer. Anonymkode: 74fc4...34e
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden Kansje de er bekymret? Anonymkode: 647a8...640
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå