AnonymBruker Skrevet i går, 14:32 #1 Skrevet i går, 14:32 I den siste tiden opplever jeg hele tiden at en butikkansatt må utføre kontroll på varer. Det er vel mye svinn må jeg gå ut i fra. For å ha selvbetjente kasser må butikken selv gå til anskaffelse av maskinene pluss løsningen hvor man skanner kvitteringer for å komme ut. De må også ha ansatte for å følge med kundene. utstyret koster jo en liten formue det også. Tjener de butikkene som går til innkjøp av dette mye mer enn de som bare har betjente kasser? Hvordan blir regnestykket? Anonymkode: 2a0cf...707
Brunello Skrevet i går, 14:35 #2 Skrevet i går, 14:35 Spør bensinstasjonseierne om de angrer på å ha kuttet ut mannen som fylte bensin. 8 1
Udyrisk Skrevet i går, 14:40 #3 Skrevet i går, 14:40 Tviler på at overskuddet øker om man har selvbetjeningskasser! Hvorfor skulle det? Ser ingen logisk grunn. Det er mer for å tilfredstille folk sitt behov for at alt skal gå så fort unna.
AnonymBruker Skrevet i går, 14:50 #4 Skrevet i går, 14:50 Tja, jeg velger ofte butikk med selvbetjening hvis jeg ikke skal storhandle, og da havner det ofte mer i kurven enn jeg i utgangspunktet hadde planlagt. Så hvis det er flere som meg, vil jo tilgjengelig selvbetjeningsløsning generere flere kunder. (Siden jeg ikke er kriminell, scanner jeg samvittighetsfull og betaler det jeg skal. Det går jeg jo ut fra at de fleste andre også gjør.) Anonymkode: 35fa3...eaa 2
Millie- Skrevet i går, 14:57 #5 Skrevet i går, 14:57 Jeg har faktisk motsatt erfaring, opplever sjeldnere og sjeldnere kontroll. Nå betaler jeg alltid for alt jeg har tatt med meg, så jeg er ikke nervøs for kontroll. Mega har alarm på smågodt, så der blir det alltid kontroll, men ellers opplever jeg det Celtic sjeldent.
Druid Skrevet i går, 15:08 #6 Skrevet i går, 15:08 Udyrisk skrev (22 minutter siden): Tviler på at overskuddet øker om man har selvbetjeningskasser! Hvorfor skulle det? Ser ingen logisk grunn. Det er mer for å tilfredstille folk sitt behov for at alt skal gå så fort unna. Det… er en logisk grunn! Det øker volum. Men folk er dyrt: i dag kan du kjøre en ganske stor butikk helt alene, kun basert på avskrivbare kostnader. Lidl butikkene startet med 6 kasser, samme størrelse butikker i Norge hadde 3, nå vil du se butikker med 1 pluss selvbetjening, som kan ha høyere vareflyt.
AnonymBruker Skrevet i går, 15:12 #7 Skrevet i går, 15:12 Brunello skrev (34 minutter siden): Spør bensinstasjonseierne om de angrer på å ha kuttet ut mannen som fylte bensin. Pumpestikk, mener du? De som fyller og stikker av fra regningen? De blir jo filmet, så regningen kommer bare i posten. De har bevis på at du (eller bilen din og den du lånte den til) var der. Jeg har jobbet på hovedkontoret til et oljeselskap, og det var egentlig ikke særlig vanlig med pumpestikk. Dersom det skjedde ute på bygda, så visste stort sett de ansatte på stasjonen hvem det var som kjørte avgårde uten å betale, og bare ringte dem. "Glemte du å betale nå eller?" og så kom de kjørende tilbake for å betale. De man ikke kjente som tok pumpestikk, fikk regningen i posten, basert på skiltnummeret til bilen. Anonymkode: c83fa...396
Brunello Skrevet i går, 15:14 #8 Skrevet i går, 15:14 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pumpestikk, mener du? De som fyller og stikker av fra regningen? De blir jo filmet, så regningen kommer bare i posten. De har bevis på at du (eller bilen din og den du lånte den til) var der. Jeg har jobbet på hovedkontoret til et oljeselskap, og det var egentlig ikke særlig vanlig med pumpestikk. Dersom det skjedde ute på bygda, så visste stort sett de ansatte på stasjonen hvem det var som kjørte avgårde uten å betale, og bare ringte dem. "Glemte du å betale nå eller?" og så kom de kjørende tilbake for å betale. De man ikke kjente som tok pumpestikk, fikk regningen i posten, basert på skiltnummeret til bilen. Anonymkode: c83fa...396 Jeg mener generelt. Det er selvsagt lønnsomt med selvbetjening. 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:21 #9 Skrevet i går, 15:21 Udyrisk skrev (40 minutter siden): Tviler på at overskuddet øker om man har selvbetjeningskasser! Hvorfor skulle det? Ser ingen logisk grunn. Det er mer for å tilfredstille folk sitt behov for at alt skal gå så fort unna. Det gjør det fordi man kan ha færre ansatte på jobb. De ansatte som før måtte sitte i kassa, kan nå fylle på varer. Du trenger bare en ansatt til 5 selvbetjeningskasser. Anonymkode: 54d8a...588 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:35 #10 Skrevet i går, 15:35 Druid skrev (26 minutter siden): Det… er en logisk grunn! Det øker volum. Øker volum? Hva mener du med det? Druid skrev (26 minutter siden): Men folk er dyrt: i dag kan du kjøre en ganske stor butikk helt alene, kun basert på avskrivbare kostnader. Lidl butikkene startet med 6 kasser, samme størrelse butikker i Norge hadde 3, nå vil du se butikker med 1 pluss selvbetjening, som kan ha høyere vareflyt. Anonymkode: 8b91b...1ee 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:45 #11 Skrevet i går, 15:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): I den siste tiden opplever jeg hele tiden at en butikkansatt må utføre kontroll på varer. Det er vel mye svinn må jeg gå ut i fra. For å ha selvbetjente kasser må butikken selv gå til anskaffelse av maskinene pluss løsningen hvor man skanner kvitteringer for å komme ut. De må også ha ansatte for å følge med kundene. utstyret koster jo en liten formue det også. Tjener de butikkene som går til innkjøp av dette mye mer enn de som bare har betjente kasser? Hvordan blir regnestykket? Anonymkode: 2a0cf...707 Hva tror du? Tror du at Norgesgruppen og Coop hadde rullet denne ordningen bredt ut hvis det ikke lønner seg for dem? Ja, teknologien koster å etablere. Ja, det blir mer svinn. Men samtidig kan de kutte ned på antallet mennesker på jobb og slippe unna alle kostnader tilknyttet å ha mennesker i arbeid. Man må stjele ganske mange bananer og poser for å overgå prisen av én ekstra person på jobb. At de har flere ansatte tilstede for å «følge med på kundene» stemmer ikke - Norske matbutikker har aldri vært tynnere bemannet enn etter disse kassenes inntog. I løpet av alle årene med slike kasser så har jeg opplevd å bli tatt ut i kontroll én gang. Anonymkode: d06d4...c1f 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:47 #12 Skrevet i går, 15:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): I den siste tiden opplever jeg hele tiden at en butikkansatt må utføre kontroll på varer. Det er vel mye svinn må jeg gå ut i fra. Og hvis de skal ha en ansatt som stadig vekk skal gjøre random kontroller, hva søren da er vitsen med selvbetjent? Da kan jo den personen like greit bare sitte i kassen og alle gå gjennom der. Det så knoll og tott. Anonymkode: 06fc6...feb
AnonymBruker Skrevet i går, 15:51 #13 Skrevet i går, 15:51 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva tror du? Tror du at Norgesgruppen og Coop hadde rullet denne ordningen bredt ut hvis det ikke lønner seg for dem? Naivt å tro at butikken gjør kun det som lønner seg. Det handler om å tilfredsstille kundr og å henge med på det resten av kjeden gjør og hva konkurrentene gjør. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, teknologien koster å etablere. Ja, det blir mer svinn. Men samtidig kan de kutte ned på antallet mennesker på jobb og slippe unna alle kostnader tilknyttet å ha mennesker i arbeid. Man må stjele ganske mange bananer og poser for å overgå prisen av én ekstra person på jobb. At de har flere ansatte tilstede for å «følge med på kundene» stemmer ikke - Norske matbutikker har aldri vært tynnere bemannet enn etter disse kassenes inntog. I løpet av alle årene med slike kasser så har jeg opplevd å bli tatt ut i kontroll én gang. Anonymkode: d06d4...c1f Anonymkode: 8b91b...1ee
bitmog Skrevet i går, 15:57 #14 Skrevet i går, 15:57 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Naivt å tro at butikken gjør kun det som lønner seg. Det handler om å tilfredsstille kundr og å henge med på det resten av kjeden gjør og hva konkurrentene gjør. Fullstendig feil. Ingen bedrifter som ruller ut noe hvis det ikke lønner seg. Samme argumentet kan man finne om Trumf eller Rema appen, hvorfor skal butikkene være "snille" med oss. Jo, de får jo dataen vår, kvitteringene våres, de vet akkurat hva vi kjøper, når og hvor mye. De kjøpe dataen vår ekstremt billig ved å gi noen få prosenter. Selvsagt er en storsatsing alltid basert på profitt. Fleksibilitet for kunden, ja, men ikke tro at de ikke tjener økonomisk på det. Selvsagt gjør de det.
AnonymBruker Skrevet i går, 16:02 #15 Skrevet i går, 16:02 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og hvis de skal ha en ansatt som stadig vekk skal gjøre random kontroller, hva søren da er vitsen med selvbetjent? Da kan jo den personen like greit bare sitte i kassen og alle gå gjennom der. Det så knoll og tott. Anonymkode: 06fc6...feb Nei. En ansatt kan passe på mange kasser alene, er da ikke mer enn tilfeldig kontroll iblant og kontroll av alder, dette krever lite arbeid sammenlignet med 6 kasser med 6 ansatte, naturlig nok. Og for oss som ikke er så fan av kø, så er selvbetjent helt perfekt Anonymkode: cfa54...8fe 5
Hensatt Skrevet i går, 16:03 #16 Skrevet i går, 16:03 Så klart de tjener på det. En ansatt koster fort en million i året å drifte, så hvis 4 selvbetjeningskasser kan betjenes av 1 ansatt og 4 ansatte fjernes blir går det godt i pluss. De sier så fint at ingen blir erstattet, men de fases gradvis ut. Mange butikker har ikke engang egne folk på gulvet til å plassere ut varer. De kommer fra bemanningsbyråer og leverandørene selv og reiser fra butikk til butikk. 2
Druid Skrevet i går, 16:04 #17 Skrevet i går, 16:04 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Øker volum? Hva mener du med det? Jeg siterte en som sa at eneste fordelen var at det tilfredsstiller kundens ønske om at det skal gå fort, men fort betyr at flere kan handle samtidig. Folk går ut igjen hvis det er kø i kassa, folk setter fra seg handlevogner og går hvis det er kø i kassa. Alt dette er tapt handel. 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:04 #18 Skrevet i går, 16:04 Hensatt skrev (Akkurat nå): Så klart de tjener på det. En ansatt koster fort en million i året å drifte, så hvis 4 selvbetjeningskasser kan betjenes av 1 ansatt og 4 ansatte fjernes blir går det godt i pluss. De sier så fint at ingen blir erstattet, men de fases gradvis ut. Mange butikker har ikke engang egne folk på gulvet til å plassere ut varer. De kommer fra bemanningsbyråer og leverandørene selv og reiser fra butikk til butikk. Hvor mye koster utstyr og vedlikehold? De må ta det i betraktning også. Anonymkode: 2a0cf...707
Hensatt Skrevet i går, 16:10 #19 Skrevet i går, 16:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye koster utstyr og vedlikehold? De må ta det i betraktning også. Anonymkode: 2a0cf...707 Men det er jo en engangsinvestering (pluss drift og vedlikehold), men tror du ikke Norgesgruppen og Coop kjøper inn en del tusen slike i bulk? De koster jo ikke 1 million for stykket... Googlet litt priser og ser ut som en slik kasse kjøpt enkeltvis koster rundt 50-100 000. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:11 #20 Skrevet i går, 16:11 bitmog skrev (13 minutter siden): Fullstendig feil. Ingen bedrifter som ruller ut noe hvis det ikke lønner seg. Samme argumentet kan man finne om Trumf eller Rema appen, hvorfor skal butikkene være "snille" med oss. Jo, de får jo dataen vår, kvitteringene våres, de vet akkurat hva vi kjøper, når og hvor mye. De kjøpe dataen vår ekstremt billig ved å gi noen få prosenter. Selvsagt er en storsatsing alltid basert på profitt. Fleksibilitet for kunden, ja, men ikke tro at de ikke tjener økonomisk på det. Selvsagt gjør de det. Det er ikke feil,det har jeg fra folk i bransjen. Så du får tro hva du vil. Anonymkode: 8b91b...1ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå