Gå til innhold

Sønnen min på 16 har store problemer med at jeg skal møte kompisene hans

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 16. Han er verdens skjønneste. Vi har så utrolig fine samtaler hjemme, han har alltid gitt meg spontane klemmer. Han er følsom. Verdens største hjerte. 

Men, nå i det siste er det totalt krise om han er sammen med kompiser og jeg kommer. 

Jeg var i butikken her i helgen også kom han gående med kompiser. Han ble sykt oppgitt da han så meg. Jeg gikk bort til han og sa hei, men han sa "ånei, må du være her? kan du dra?" Det endte med at han stakk av fra kompisene sine fordi han ikke ville bli sett sammen med meg.

Og jeg ble stående der og føle meg som verdens dummeste. Altså, seriøst. 

Noen som har vært borti det samme? Hva kan det være? 

Skal sies at jeg aldri har skjemt han ut, jeg er normalt oppegående og han har faktisk ingen grunn til å være flau over meg. 🙂

Men stikker jo litt i mammahjertet da... 

Anonymkode: 5ce09...072

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle ungdommer er sånn. Det går nok over ☺️

Anonymkode: 6ceb6...ef8

• Liker 30
  • Nyttig 9
Skrevet

Tror alle ungdommer har en sånn periode. De tester ting og det skal jo være flaut med foreldre. Mine har og vært igjennom de periodene. Var en periode eldste gikk 4 meter foran oss i byen 😅

Anonymkode: a33ac...4a9

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

du som forelder burde jo skjønnne at noe av det KEINESTE som finnes er at MAMMA eller PAPPA kommer og sier hei når de henger med venner?? 

Anonymkode: 46d40...823

• Liker 40
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har vært sånn selv, og har ungdommer som er sånn nå. Helt normalt. Det å bli sett med mamma og pappa som tenåring er for mange krise. Det handler om å løsrive seg og vise at de kan håndtere samfunnet og livet uten dere tilstede i ungdommens løsrivelsesfase. Det er vondt, ja, men sånn er det 😄

Anonymkode: ef53d...2e0

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

du som forelder burde jo skjønnne at noe av det KEINESTE som finnes er at MAMMA eller PAPPA kommer og sier hei når de henger med venner?? 

Anonymkode: 46d40...823

Har oppdratt tre unger som nå er 20+ og ingen av dem har vært flaue over mor og far. Tvert i mot. 

Så det er ikke i alle familier dette skjer. Stua her har alltid vært full av ungdommer fra de var 8-10 år gamle og vi har hatt mange timer rundt spisebordet med god mat og lange og fine samtaler med ungdommen i tenåra. 

Men ja, noen synes foreldrene er det kleineste som er når de er tenåringer. Men ikke alle. 

Anonymkode: d92ef...e51

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Men detvar sånn skikkelig KRISE for han at jeg plutselig var der. Så krise at han stikker av fra kompisene sine.... 🙈 Er det også normalt? 
Jeg har aldri hørt eller sett om et så kraftig reaksjon tidligere hos noen andre...

TS 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men detvar sånn skikkelig KRISE for han at jeg plutselig var der. Så krise at han stikker av fra kompisene sine.... 🙈 Er det også normalt? 
Jeg har aldri hørt eller sett om et så kraftig reaksjon tidligere hos noen andre...

TS 

Høres ut som en overdreven og rar reaksjon. Har han sagt noe til kompisene sine om moren sin, kanskje skrytt av at du er tidligere modell eller noe, og så dukker en helt vanlig dame opp og avslører løgnen hans overfor kameratene?

Hva som helst kan være grunnen. Du får spørre han da, og se om han har noe svar å komme med. Dette var jo merkelig.

Anonymkode: 802c3...c0c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS 

Det høres litt mer voldsomt ut, sliter han med sosial angst eller noe? Men hvorfor kan du ikke bare spørre han?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror det bunner i at han selv føler seg veldig knyttet til deg, og at han tenker eller har inntrykk av at sine kompiser ikke er like knyttet til sine foreldre. Slik at det blir en slags vanskelig følelse for han å skulle være den kompisen som er i kompis-mood og til å plutselig føle på at han egentlig ønsker eller tenker det er mest fornuftig å si hei til deg, gi det en klem osv. Det kan være vanskelig for han å balansere dette. 

Kan dere ikke sette dere ned å prate om dette da? Hva er hans forventning og din forventning når dere møtes når han er med kompiser? Eller når du kommer hjem og kompiser er hjemme hos dere? Så har dere det avklart. Feks at man bare sier hei og gir et smil, men ikke noe mer. Så slipper han å stå i en skvis hvis det er det som er utfordringen. Eller hvis han er bekymret for at du plutselig skal gå bort og gi en bamseklem.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har en sønn på 16. Han er verdens skjønneste. Vi har så utrolig fine samtaler hjemme, han har alltid gitt meg spontane klemmer. Han er følsom. Verdens største hjerte. 

Men, nå i det siste er det totalt krise om han er sammen med kompiser og jeg kommer. 

Jeg var i butikken her i helgen også kom han gående med kompiser. Han ble sykt oppgitt da han så meg. Jeg gikk bort til han og sa hei, men han sa "ånei, må du være her? kan du dra?" Det endte med at han stakk av fra kompisene sine fordi han ikke ville bli sett sammen med meg.

Skal sies at jeg aldri har skjemt han ut, jeg er normalt oppegående og han har faktisk ingen grunn til å være flau over meg. 🙂

En typisk ungdom, det går over ;)

Anonymkode: bdc4f...ce0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det blir bedre om noen år. Inntil da får du bare føle deg som verdens dummeste.

Det er ingen diagnose. Eventuelt "tenåringsmor".

Anonymkode: c05b1...81a

Skrevet

Haha, dette går over. Han er i en veldig spesiell alder og dette er helt normalt :) Kunne vært mye verre

Anonymkode: 19ae8...a90

Skrevet

Jeg hadde det ikke sånn som tenåring, men broren min nektet foreldrene våre å i det hele tatt anerkjenne hans eksistens om de tilfeldigvis traff på hverandre utomhus. Ikke si hei, ikke se på ham en gang. Skulle de på samme buss måtte de sitte lengst mulig fra hverandre. Måtte de ut på noe sammen i bilen, la broren min seg ned i baksetet for ikke å bli sett. Det varte vel et år eller noe, og ble normalt igjen når han begynte på videregående. I dag ler vi alle godt av det.

Anonymkode: 898de...283

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

:( ❤️

Ta det fra en sønn som er meget glad i sin mor: vi er ikke alltid like flinke til å huske på at dere også bør tas vare på av oss. Spesielt ikke i ungdommen. Det er nok ikke noe galt med deg, men noe som er vanlig for ungdom. Ikke tenk for mye på det og tro på at dere kan le av dette om noen år. I den alderen betyr meningene og det sosiale spillet med kompisene alt. Det går over. Det lover jeg!

Anonymkode: d4263...a7e

Skrevet

Minnes den byturen hvor datteren min ba meg om å gjemme meg da hun så noen fra klassen 

• Liker 1
Skrevet

Herregud synes du overreagerer noe så inni granskauen. 

Hold det mammahjertet for deg selv. Du ser han hjemme hver dag, du trenger vel ikke å snakke med han på butikken 

Anonymkode: fb9b7...74e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Luckiness skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det bunner i at han selv føler seg veldig knyttet til deg, og at han tenker eller har inntrykk av at sine kompiser ikke er like knyttet til sine foreldre. Slik at det blir en slags vanskelig følelse for han å skulle være den kompisen som er i kompis-mood og til å plutselig føle på at han egentlig ønsker eller tenker det er mest fornuftig å si hei til deg, gi det en klem osv. Det kan være vanskelig for han å balansere dette. 

Kan dere ikke sette dere ned å prate om dette da? Hva er hans forventning og din forventning når dere møtes når han er med kompiser? Eller når du kommer hjem og kompiser er hjemme hos dere? Så har dere det avklart. Feks at man bare sier hei og gir et smil, men ikke noe mer. Så slipper han å stå i en skvis hvis det er det som er utfordringen. Eller hvis han er bekymret for at du plutselig skal gå bort og gi en bamseklem.

Sånn her var det for meg. Veldig mange av kompisene mine på den tiden turte å vise sin sanne side, også til foreldrene sine. Altså de var tøffe i språket, snakket på en en annen måte, snakket om ting med foreldrene som ikke jeg gjorde. Jeg turte ikke å være meg selv, og ville fremstå tøff ovenfor kompisene mine. Utfallet av dette var da at å være i nærheten av kompisene mine og når mamma plutselig var der, gjorde at jeg måtte skape avstand, men sånn 10 år i etterkant, ser jeg jo heller at jeg ønsket nærhet. Vanskelig å balansere, spesielt i nuet. Ville være tøff, og ville ikke være en mammadalt, selv om jeg alltid var glad i mamma.

Anonymkode: ef53d...2e0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det høres litt mer voldsomt ut, sliter han med sosial angst eller noe? Men hvorfor kan du ikke bare spørre han?

Jeg har selvfølgelig spurt han, og han sier at det er helt normal oppførsel. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Høres ut som en overdreven og rar reaksjon. Har han sagt noe til kompisene sine om moren sin, kanskje skrytt av at du er tidligere modell eller noe, og så dukker en helt vanlig dame opp og avslører løgnen hans overfor kameratene?

Hva som helst kan være grunnen. Du får spørre han da, og se om han har noe svar å komme med. Dette var jo merkelig.

Anonymkode: 802c3...c0c

Tror i så fall det kan være motsatt. Frykter at han tidligere har fått kommentarer fra kompiser på meg og at han synes det er ekkelt å høre ting om moren sin man ikke vil høre om ... 

Har selvfølgelig spurt han om den eksakte grunnen til at han reagerer sånn når jeg dukker opp, men han sier bare at alle synes det er flaut å møte på foreldrene sine sånn ute. 

Synes bare det var litt sprøtt da han stakk av lissom. 😆🙈 

Men godt å høre at det er flere som har lignende opplevelser!!! Takk for alle svar. 😊

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...