Gå til innhold

Kun gutter på samme alder i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 2 som skal begynne i bhg. Er en mindre barnehage på 37 barn kun.

I hennes årskull er det kun gutter i barnehagen. Det er selvsagt jenter i kullet over og under.

Noen som har erfaring med å være eneste kjønnet i sitt årskull? Har det gått greit både i barnehagen og med skolestart når en da begynner på skolen uten å «kjenne» andre jenter på sin alder?

Skriver «kjenner» for er er jo selvfølgelig mulig å bli kjent med barn på samme alder på andre måter enn kun bhg.

Anonymkode: ad846...1bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo ganske vanlig, og ikke noe dramatisk. 

Hun leker jo med andre jenter, bare at de er ikke samme årskull. Det er mange som ikke kjenner *noen* når de begynner i førsteklasse, og det er mange som kjenner noen, men likevel leker mest med dem de *ikke* kjenner, osv. 

Så dette ville jeg ikke bekymret meg for. 

I vår barnehagen var det bare én jente på kullet eldstemann, men hun lekte jo masse med jentene som var eldre/yngre og ser ikke ut som om hun hadde noe problem i det hele tatt med å bli venner med jentene hun kom i klasse med. Gutten vår likte ikke noe særlig noen av guttene på sitt kull i barnehagen, og lekte omtrent bare med dem fra andre kull. Da han begynte på skolen, fant han umiddelbart nye venner, fra andre barnehager. 

Anonymkode: 47ab2...e78

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for betryggende svar. Det er det samme jeg har inntrykk av selv. Men samtidig en liten del av meg som ble litt bekymret.

Skrevet

Jenta mi var eneste jenta i sitt årskull av avdelingen i 2 år. Det var forsåvidt andre jenter på samme årskull i andre avdelinger. Men hun har 2 bestevenner, som har vært hennes bestevenner siden de var 1 år omtrent, og begge de to er gutter. Og gått på avdelinga hennes nesten hele veien. Eneste han ene aom var 1 år på en annen avdeling, men de fant igjen hverandre når de var på samme avdeling igjen. Hun har jo hatt muligheten til å leke med andre jenter, og er nå på avdeling med flere jevnaldrende jenter. Og hun leker med de, men hennes bestevenner er likevell de to guttene.

Eldste min er gutt, han hadde både jevnaldrende jenter og gutter på sin avdeling hele veien. De han var best venn med, var jenter. Nå er han på skolen, og leker ikke lengre med jentene slik som i bhg, nå er hans bestevenner gutter.

Så jeg tenker det absolutt ikke har noe å si for skolestart seinere.

Anonymkode: f87a5...3f2

• Liker 1
Skrevet

Ikke helt det samme, men min jente hadde få andre jenter på sitt årskull, og det var overhodet ikke noen match mellom dem. Min jente lekte mer med guttene og yngre/eldre i barnehagen.

Det har gått helt fint å begynne med skolen, de hun har blitt venner med er ikke fra hennes barnehage.

Anonymkode: 85785...83f

• Liker 1
Skrevet

Det gikk ikke så fint for min jente, som var alene på avdeling med bare gutter i 2 år. Hun er stille og forsiktig. De fleste guttene var veldig aktive. Valgte å bytte barnehage, da blomstret hun opp.

Anonymkode: 484ef...720

Skrevet

Det går nok helt fint :) på jenta mi sitt kull er det kun en gutt og seks jenter, men de leker fint sammen, pluss at de leker med de som er året eldre og yngre :) null stress!

• Liker 1
Skrevet

Gikk veldig greit helt til siste året før skolestart, da hadde jentevennene som var et år eldre (noen kun få mnd eldre) begynt på skolen, de få guttene som var samme årskull var over 6 mnd yngre og de var mye mer umodne, så det var ingen match, og de to jentene som var årskullet yngre var i praksis to år yngre (det var litt spesielt uheldig, januarbarn vs desemberbarn), slik at sisteåret ble et litt kjedelig år sosialt. Men alt vel fram til da, og det er ingen ting å bekymre seg for allerede nå. Og ingen krise å leke sammen med verken gutter eller yngre jenter, det var bare ikke ideelt, ingen nære vennskap utenfor barnehagetiden. 

Anonymkode: e0456...86b

Skrevet

Her var de to jenter som var veldig ulike, og lek fungerte dårlig. Min jente lekte med yngre jenter, hun andre lekte med gutta. Nå som de har begynt på skolen har de omtrent null kontakt. Det lille som har vært er nesten enda verre enn det var i barnehagen.

På skolen er det mange barn og barna blir fort kjent med hverandre. Om du kjenner noen i skolekretsen med jenter på samme alder som din hadde jeg tatt kontakt og prøvd å se om det kan være en match der i stedet 😊 Det er bare en fordel å kjenne mange når man begynner på skolen!

Anonymkode: 5f64b...45a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 13.56):

Har ei jente på 2 som skal begynne i bhg. Er en mindre barnehage på 37 barn kun.

I hennes årskull er det kun gutter i barnehagen. Det er selvsagt jenter i kullet over og under.

Noen som har erfaring med å være eneste kjønnet i sitt årskull? Har det gått greit både i barnehagen og med skolestart når en da begynner på skolen uten å «kjenne» andre jenter på sin alder?

Skriver «kjenner» for er er jo selvfølgelig mulig å bli kjent med barn på samme alder på andre måter enn kun bhg.

Så legne det er andre barn på kullet som skal starte på samme skole tenker jeg det går bra. Min hadde mange av samme kjønn i bhg, men kun det andre kjønnet som skulle i samme skole

Anonymkode: 865b6...64a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...