Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjærestens stesønn (stesønn fra tidligere ekteskap) ble far for snart et år siden. Tilfeldighetene ville ha det til at dette barnet ble født på min bursdag. Nå nærmer det seg bursdagen vår, barnets første bursdag, og vi er invitert i selskap. Jeg har ikke turt å si noe enda, for jeg skjønner jo at vi må gå, men bursdager har for meg alltid vært viktig, og jeg har jo lyst å feire min dag med kjæresten min; min nærmeste familie og venner. Og jeg vil jo helst markere og gjøre noe kjekt sammen med mine på selve dagen min. Men blir det nå sånn at alle mine bursdager fremover skal måtte tilbringes sammen med eksen til kjæresten og hele hennes familie? Jeg kjenner de ikke så godt, har møtt denne stesønnen 4-5 ganger og smalltalket litt. Men jeg skjønner jo at dette er stort for kjæresten min. Tør derfor ikke si noe. Syns bare det er leit at bursdagen min har blitt «kuppet», selv om ingen kan noe for det, selvsagt. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: c3b0e...ca0

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dersom et barn i familien blir født på din bursdag er det nå barnets bursdag. Jeg sto selv i fare for å føde på min egen bursdag og jeg har venninner som var i samme situasjon.

Det er jo ikke noe i veien for at dere også feirer på din bursdag bare dere to? Barnebursdager varer vel ikke så lenge? 

Anonymkode: a4e20...ab1

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått familieforholdene rett her? 

Din kjæreste har ex. som hadde en sønn fra tidligere, som din kjæreste var stefar til da de var sammen. 
Og dette "barnet" har nå fått sitt barn. 

Eller mener du å si at dette er ditt stebarn, og din kjærestes biologiske barn, som har fått barn, slik at din kjæreste nå har blitt bestefar for første gang. 

For dette har jo ganske stor betydning for hvor mye kontakt dere vil ha i fremtiden. 

Er dette din kjærestes barnebarn, så kan du nok regne med at du som "bestemor" forventes å stille i bursdag til barnet alle år. 
Er det et barn av din kjærestes tidligere stebarn, så trenger dere jo ikke ha noe med dette barnet å gjøre i det hele tatt. Da kan han vippse penger i gave, og dere kan feire din bursdag. 

Anonymkode: ded0b...9c4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, dersom et barn i familien blir født på din bursdag er det nå barnets bursdag. Jeg sto selv i fare for å føde på min egen bursdag og jeg har venninner som var i samme situasjon.

Det er jo ikke noe i veien for at dere også feirer på din bursdag bare dere to? Barnebursdager varer vel ikke så lenge? 

Barnebursdagen er både koldtbord og kake, så lang bursdagsfeiring. Også er det jo ikke et biologisk barn som har fått barn, men en stesønn vi ikke ser så ofte. Så jeg er ikke knyttet til de i det hele tatt. Det blir en dag med masse høflig smalltalk, med hele eksens familie. Jeg krymper bare jeg tenker på det. Det må være lov å kjenne litt skuffelse her? Jeg har ikke turt å si det høyt til noen, men min spontane reaksjon er skuffelse over dette blir normen på mine bursdager fremover.

• Hjerte 2
Skrevet

Barns bursdager trumfer voksnes, selvfølgelig! 
Kan du ikke feire med din gjeng dagen før eller etter? 

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjærestens stesønn (stesønn fra tidligere ekteskap) ble far for snart et år siden. Tilfeldighetene ville ha det til at dette barnet ble født på min bursdag. Nå nærmer det seg bursdagen vår, barnets første bursdag, og vi er invitert i selskap. Jeg har ikke turt å si noe enda, for jeg skjønner jo at vi må gå, men bursdager har for meg alltid vært viktig, og jeg har jo lyst å feire min dag med kjæresten min; min nærmeste familie og venner. Og jeg vil jo helst markere og gjøre noe kjekt sammen med mine på selve dagen min. Men blir det nå sånn at alle mine bursdager fremover skal måtte tilbringes sammen med eksen til kjæresten og hele hennes familie? Jeg kjenner de ikke så godt, har møtt denne stesønnen 4-5 ganger og smalltalket litt. Men jeg skjønner jo at dette er stort for kjæresten min. Tør derfor ikke si noe. Syns bare det er leit at bursdagen min har blitt «kuppet», selv om ingen kan noe for det, selvsagt. Hva hadde dere gjort?

Barns bursdag trumfer nok de voksnes, så her er du andre prioritet i minst 20 år.

Men dere kan feire bursdagen din senere på kvelden eller dagen etter, det bør du fint klare :) 

Anonymkode: 25ff5...7b9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått familieforholdene rett her? 

Din kjæreste har ex. som hadde en sønn fra tidligere, som din kjæreste var stefar til da de var sammen. 
Og dette "barnet" har nå fått sitt barn. 

Eller mener du å si at dette er ditt stebarn, og din kjærestes biologiske barn, som har fått barn, slik at din kjæreste nå har blitt bestefar for første gang. 

For dette har jo ganske stor betydning for hvor mye kontakt dere vil ha i fremtiden. 

Er dette din kjærestes barnebarn, så kan du nok regne med at du som "bestemor" forventes å stille i bursdag til barnet alle år. 
Er det et barn av din kjærestes tidligere stebarn, så trenger dere jo ikke ha noe med dette barnet å gjøre i det hele tatt. Da kan han vippse penger i gave, og dere kan feire din bursdag. 

Anonymkode: ded0b...9c4

Det er kjærestens stesønn som har fått barn ja, ikke biologisk sønn. Han var som en far for denne gutten i mange år, så de har forsåvidt god kontakt fortsatt, selv om de ikke sees så ofte. Og han kaller seg selv bestefar nå, det gjør også stesønnen hans. Men jeg syns jo dette blir så langt uti, at jeg ikke ser for meg å ha noen bestemor-rolle her, akkurat. Kjæresten min er stolt bestefar nå, så han er tydeligvis investert. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (2 minutter siden):

Barns bursdager trumfer voksnes, selvfølgelig! 
Kan du ikke feire med din gjeng dagen før eller etter? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barns bursdag trumfer nok de voksnes, så her er du andre prioritet i minst 20 år.

Men dere kan feire bursdagen din senere på kvelden eller dagen etter, det bør du fint klare :) 

Selv om det er kjærestens stesønn fra et tidligere ekteskap, og ikke en biologisk sønn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnebursdagen er både koldtbord og kake, så lang bursdagsfeiring. Også er det jo ikke et biologisk barn som har fått barn, men en stesønn vi ikke ser så ofte. Så jeg er ikke knyttet til de i det hele tatt. Det blir en dag med masse høflig smalltalk, med hele eksens familie. Jeg krymper bare jeg tenker på det. Det må være lov å kjenne litt skuffelse her? Jeg har ikke turt å si det høyt til noen, men min spontane reaksjon er skuffelse over dette blir normen på mine bursdager fremover.

Er det så omfattende bursdagsselskap for en 1 (2?)-åring? Vi hadde første bursdag da vårt barn ble 3 år og det var pølse og kake-selskap som varte i 2 timer. Litt voldsom feiring for et barn uten forventninger og som ikke kommer til å huske noe av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om det er kjærestens stesønn fra et tidligere ekteskap, og ikke en biologisk sønn?

Ja, så klart. Den faren som oppdro meg var ikke min biologiske far og han er den absolutt mest tilstedeværende faren vår, og bestefar til våre barn. 

• Liker 4
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes du er smålig som blir skuffet over at et barn blir født samtidig som din bursdag. 

Du som er voksen, må tåle dette. Hadde ALDRI sagt noe til min partner om dette. Du skal heller være glad for at din nye partner har så god kontakt med "bare en stesønn" som det virker som du synes han er. 

Og dere er alle invitert, så du blir heller ikke holdt utenfor. Storsinn bør alle parter utvise her, også du :) 

• Liker 12
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Er det så omfattende bursdagsselskap for en 1 (2?)-åring? Vi hadde første bursdag da vårt barn ble 3 år og det var pølse og kake-selskap som varte i 2 timer. Litt voldsom feiring for et barn uten forventninger og som ikke kommer til å huske noe av dagen. 

Ja de har valgt å gjøre dette stort. De liker å samles, og dette er første barnebarnet, så her blir det slått på stortromma. Mange timer går til dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du er smålig som blir skuffet over at et barn blir født samtidig som din bursdag. 

Du som er voksen, må tåle dette. Hadde ALDRI sagt noe til min partner om dette. Du skal heller være glad for at din nye partner har så god kontakt med "bare en stesønn" som det virker som du synes han er. 

Og dere er alle invitert, så du blir heller ikke holdt utenfor. Storsinn bør alle parter utvise her, også du :) 

Ingen fare. Jeg har følt at jeg reagerer smålig og egoistisk helt fra dag 1, men kan ikke noe for at dette er min genuine, naturlige reaksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så klart. Den faren som oppdro meg var ikke min biologiske far og han er den absolutt mest tilstedeværende faren vår, og bestefar til våre barn. 

Nettopp, er selv bonusmor til to unge voksne. Tror de hadde blitt veldig triste om jeg ikke prioriterer dem to på lik linje som egne barn. Noe jeg har gjort i alle år. Viktig for meg at de føler at de alltid er velkomne i mitt liv også. 

Jeg har skiftet bleier på dem begge og lært de å kjøre bil. Så jeg har vært til stede fra de var bittesmå til de har blitt unge voksne. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en ypperlig mulighet for deg å vokse opp og kjenne at bursdager ikke er sånn som når du var barn lenger. Du er en voksen dame, og nå skal du lære deg å dele. Er forferdelig slitsomt å forholde seg til voksne mennesker som skal gjøre så mye ut av bursdagen sin. 

Selvfølgelig skal du gjøres stas på! Men at et lite barn i din kjærestes familie endte opp med å bli født på bursdagen din - ser jeg virkelig ikke på som noe stor greie. Herregud, hadde bare syntes der var morsomt og da blir det også veldig enkelt for deg å huske barnets bursdag.

Hva mener du egentlig er løsningen på dette da??? Tvinge barnet over på en annen fødsselsdato sånn at du skal få ha bursdagen din i fred og få tilstrekkelig med oppmerksomhet fra kjæresten på din bursdag? 😂

Herregud 

Anonymkode: d1331...675

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen fare. Jeg har følt at jeg reagerer smålig og egoistisk helt fra dag 1, men kan ikke noe for at dette er min genuine, naturlige reaksjon.

Nei, jeg forstår at du kan føle det sånn, for all del. Har kjent på egoistiske og smålige følelser selv. 

Men akkurat her må du nok bite i det sure eplet. Hvis de har et like godt forhold som jeg har med mine bonusbarn, blir han på en måte en bestefar til denne ungen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig så farlig om du får feiret din egen bursdag en annen dag enn selve dagen? 

Anonymkode: d6634...953

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Her må du planlegge din egen dag slik at du rekker innom med en gave til 1-åringen, og så trenger ikke du være med der. 

Anonymkode: ad1ca...107

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er kjærestens stesønn som har fått barn ja, ikke biologisk sønn. Han var som en far for denne gutten i mange år, så de har forsåvidt god kontakt fortsatt, selv om de ikke sees så ofte. Og han kaller seg selv bestefar nå, det gjør også stesønnen hans. Men jeg syns jo dette blir så langt uti, at jeg ikke ser for meg å ha noen bestemor-rolle her, akkurat. Kjæresten min er stolt bestefar nå, så han er tydeligvis investert. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du sier det jo på en måte selv! 

Ja, selv om det er "stesønnen" hans, og ikke biologisk, når de begge regner det som et far/sønn forhold, og begge kaller ham nå for bestefar.

Min biologiske bestefar var jaggu ikke mye til kar... Angrer i dag på at jeg i det heletatt gikk rundt å kalte han for bestefar, for det var bare på papiret.

Bestemors andre mann, han var en bestefar med stor B! Selv om vi aldri kalte han for bestefar, så var det virkelig det han var! Han hadde dessverre ingen "titler" i familien, annet enn mannen/samboeren til bestemor. Men han var der på alt av familiebegivenheter ❤️.

Blod er ikke alltid tykkere enn vann serru!

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også tro at de fleste som feirer 1-åringen ikke bryr seg om du er der eller ikke. 

Anonymkode: ad1ca...107

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...