Gå til innhold

Er det ikke normalt å gratulere med bryllupsdagen til folk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Definisjonen på å være sin verste fiende. 
tell heller hvor mange som ser innlegget i stedet for å telle reaksjoner, er litt det samme. Da vet du de vet.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

de må gjerne være stolt av det, men JEG blir ikke imponert over folk som har vært sammen i seks år.

Anonymkode: af875...44f

Å være raus ligger visst ikke for dagens mennesker. Trist! 

Anonymkode: c7068...abd

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke huske å ha gratulert noen med bryllupsdagen noen gang, nei. 

Anonymkode: bcb2e...70a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda. 

Kvinner over 60 liker, hjerter og kommenterer alt mulig på Facebook. 

Yngre folk gjør ikke det.

Anonymkode: e9651...3f6

AnonymBruker
Skrevet

Tenker bryllupsdag er noe privat mellom paret, jeg. Hadde helt ærlig aldri tenkt på at det verken er en dag som skal legges ut, fortelles om eller gratuleres rundt. Koselig for de to det gjelder, selvfølgelig.

Anonymkode: dc9ab...e34

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vet om flere som legger ut dødsdager også, gjerne for litt fjern slekt. I dag er det 16 år siden tante Kari døde. Er det meningen man skal kondolere da? 

Anonymkode: bcb2e...70a

AnonymBruker
Skrevet

Som en som ikke har some konti synes jeg det er helt vilt trist hvordan folk forventer oppmerksomhet. Hjelpes. Jeg vet bryllupsdagene til de par i familien som fortsatt er gift etter mange år og de sender jeg sms til om jeg husker den dagen. Ingen forventer vel at andre skal huske på alle dager?? Folk i tidsklemma har virkelig mer enn nok med sitt.

Anonymkode: 68cb1...650

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er sammenhengen mellom raushet og å gi likes på SoMe? Jeg ser ingen. 

Raus er man overfor mennesker, ikke profiler.

Anonymkode: 47977...d10

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Visste faktisk ikke før nå at det var noe som heter sukkerbryllup 😅 

Slitsomt med folk som skal ha så mye oppmerksomhet. Sølvbryllup og gullbryllup kan gratuleres og feires. 

Anonymkode: 55a5b...8d4

Alle bryllupsdager har et sånt navn. 
Bryllupsdag | Navn på bryllupsdagene og gavetips | Meny.no

Og mange gjør jo en greie ut av det seg mellom, der de gir gave som er i tråd med navnet, hvert år. 
1. bryllupsdag - papirbryllup - gave av papir. 

Jeg er for øvrig enig i at de som feires, og gratuleres, er Sølv, Gull og Diamant. (25, 50 og 60 år) 

Anonymkode: 69d94...bf5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er sammenhengen mellom raushet og å gi likes på SoMe? Jeg ser ingen. 

Raus er man overfor mennesker, ikke profiler.

Raushet er å ikke sette seg selv og egne ønsker først. Raushet er å gi uten å alltid ha glede av det selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Queeny skrev (På 8.9.2025 den 11.14):

Vi hadde sukkerbryllup i går (6 år) og la ut bilde på instagram og samtidig hadde jeg lagt ut en snap på historie der jeg viste at vi markerte dagen vår og skrev det på bildet. Fikk ingen gratulasjoner og fikk kun "likes" på innlegget på insta fra enkelte, men ikke engang mine nærmeste. Er det ikke normalt å gratulere folk med bryllupsdag? Spesielt hvis man legger ut innlegg og bilde av det?

Jeg gratulerer jo alle mine venner når de har jubileum sammen der de har vært sammen så og så mange år og de setter utrolig mye pris på det. De i familien min som er gift gratulerer jeg bryllupsdagen til siden ingen av mine venner er gift. 

Vi hadde også 9 års jubileum i august, men siden det ikke er like stort som bryllupsdag så dropper jeg som regel å dele noe om det sånn jubileum lenger.

Nå sliter jeg med RSD (Rejection Sensitive Dysphoria) der jeg føler meg lett avvist, lite viktig og tåler dårlig med kritikk så å skrive et sånn her innlegg er egentlig litt risky for meg siden jeg ikke ønsker å føle meg angrepet eller få kritikk for følelsene mine😅 Men jeg er en veldig følsom person og jeg bruker å sette meg selv i andre sine sko ofte og behandler andre på den måten jeg ønsker de skal behandle meg så jeg er ofte rask med å vise medfølelse, sympati og annerkjenne det andre folk syns er viktig for dem, men så ønsker man jo gjerne å få det samme tilbake. 

Siden jeg er en del skuffet siden jeg syns bryllupsdag er viktig for meg så jeg har automatisk tatt avstand fra folk nå for jeg vet ikke om jeg klarer å oppføre meg normalt og bare late som ingenting for det gjør jeg ofte, men ønsker samtidig ikke å lage en sak om det🤷‍♀️ Bursdager er på en måte en dag der alle gratulerer uten videre, men bryllupsdag er jo noe man jobber for og er ikke en selvfølge at man får det hvert år med sin partner.

Vet ikke om dere skjønner meg eller ikke. Jeg overtenker mye, men jeg setter også betydning bak ting og jeg syns det er en dag som burde vært normalt å gratulere på, men om det er normalt? Vet ikke🫤

Sånne innlegg på facebook roper oppmerksomhet, og ser de fleste ikke gratulerer på sånt tull. Bursdager er en ting, men bryllupsdagene til folk er da virkelig ikke noe å gratulwre med. Så sant det ikke er egne foreldre eller nære som feirer sølv eller gull bryllup.

Den dagen er kun viktig for deg og mannen din. Ingen andre bryr seg.  Skulle folk gratulert alle og enhver de kjenner med alle merkedager fikk en ikke gjort noe annet. 

Anonymkode: 5f88c...6b0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Raushet er å ikke sette seg selv og egne ønsker først. Raushet er å gi uten å alltid ha glede av det selv. 

Ja. Men hva har det med temaet i denne tråden å gjøre?

Spørsmålet var "er det vanlig å gratulerer folk med bryllupsdagen" Og svaret er at nei, det er absolutt ikke vanlig (utenom akkurat den dagen de gifter seg, da... ) 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 11.20):

Andres bryllupsdager er fullstendig uinteressante. Jeg hadde ikke lagt inn en "like" en gang.

Anonymkode: 1827c...3a8

Enig, det interesserer meg oppi RUMPA at andre har bryllupsdag. Gjesp så kjedelig. Legger man ut sånne skrytebilder så er man narsissistisk as, hvem faen bryr seg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg såpass håpløs at jeg synes bryllupsfeiring er no gammeldags fjas i utgangspunktet. Jeg skjønner det juridiske med det, men selve bryllupsdagen og feiring....neitakk. En like er nesten i overkant av hva jeg hadde gjort i nevnte tilfelle. 

Anonymkode: 8e14b...039

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De eneste bryllupsdagene jeg husker, og dermed gratulerer uoppfordret, er mine foreldres og svigerforeldres.  Ser jeg at noen legger ut noe på some hiver jeg nok på en like, men ikke mer enn det (hvis det ikke er nære venner og runde år), da gratulerer jeg vel også.  Likeledes er det kun mine foreldre som husker vår bryllupsdag.  Koselig med gratulasjoner, absolutt, men ikke noe som avgjør min relasjon til andre.

Anonymkode: c00de...210

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Joda, mange er rause, svært rause og. At man ikke gratulerer på en random bryllupsdag dreier seg ikke om raushet.

Se når f.eks. noen sliter etter en brann, dårlig behandling fra NAV og lignende. Da opprettes gjerne spleis, og det kommer inn penger fra mange, de fleste fremmede. Det er raushet, det!

Dette derimot, dreier seg bare om noe forskrudde forventninger.

Anonymkode: 07e7a...7a2

• Liker 4
Skrevet
On 9/8/2025 at 3:05 PM, AnonymBruker said:

Ikke enig! Det er lov å være stolt av at man har et ekteskap som fungerer og jo lenger man har vært gift jo mer er det liv å fronte det. Vel,ikke for sånn som deg som dyrker Janteloven da! "Du skal ikke tro du er noe"Ikke sant? 

Jeg beundrer folk som stolt viser fram den de er og gir blanke i andre med slike ting. 

Du beundrer mennesker som er så usikre på seg selv de må lage et langt innlegg på kvinneguiden fordi de ikke fikk nok oppmerksomhet på Facebook? 

• Liker 3
Skrevet
On 9/9/2025 at 3:17 PM, AnonymBruker said:

DE er stolt av det så hvorfor ikke bruke litt vennlighet og feire med dem? Avleggs å være grei? 

Hvorfor skal jeg det? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke normalt å gidde å gratulere for sånne småting. Kun hvis det er jubileum.

Anonymkode: c43fa...4e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...