Gå til innhold

Er det ikke normalt å gratulere med bryllupsdagen til folk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sliter så mye med "avvisning" at du har et eget navn på det så er kanskje ikke sosiale medier noe for deg.

Når det kommer til gratulasjoner og slikt, vel jeg hopper over slikt pjatt og bruker nok sosiale medier på en annen måte enn andre. For meg er det et sted det jeg får med med diverse tilstelninger og festivaler, Det jeg vil se leter jeg opp, at folk døper barna sine eller har bursdag og bryllupsdag hopper jeg lett over.Eneste grunnen for at jeg i det hele har kjentfolk på disse appene er at de aboslutt skulle legge med til. 

Nå mine venenr har kommentert bryllupsdag og direkte til meg så har jeg sagt flott, kos dere. Hadde man derimot faktisk holdt sammen i 30+ år med barn og livskriser så kan man snakke feiring for det er sjelden i dag. Men det hadde nok såvidt kommet en like fra meg da og. Sosiale medier er en fake connection og slikt er ikke viktig for meg og sikkert flere andre og.

Anonymkode: e431e...3f9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Andres bryllupsdag er uinteressant for andre. Selv om det nesten er litt uvanlig at folk holder ut med hverandre i flere år i disse dager. Hvis man har brukt mye penger på bryllup blir det vel en større terskel å gjøre det slutt, i tillegg til andre formaliteter som eventuell skilsmisse ved brudd. 

Dersom noen har vært gift i flere tiår kan jeg tenke at det er godt jobbet. Antar de har jobbet med utfordringer som har oppstått på veien, og kommuniserer bra sammen. 

Bruk heller energien din på kona di. Sosiale medier er ikke virkeligheten. Folk scroller på sosiale medier mens de driver med andre ting. Som andre skrev har det nettopp vært valg. Algoritmene på Instagram og Facebook fungerer også sånn at ikke alle får opp postene. Man får opp postene til de man samhandler mest med. Hvis du kommenterer andres poster, er det større sannsynlighet for at de vil kommentere dine også.  

Anonymkode: 541e7...355

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Queeny skrev (21 timer siden):

Vi hadde sukkerbryllup i går (6 år) og la ut bilde på instagram og samtidig hadde jeg lagt ut en snap på historie der jeg viste at vi markerte dagen vår og skrev det på bildet. Fikk ingen gratulasjoner og fikk kun "likes" på innlegget på insta fra enkelte, men ikke engang mine nærmeste. Er det ikke normalt å gratulere folk med bryllupsdag? Spesielt hvis man legger ut innlegg og bilde av det?

Jeg gratulerer jo alle mine venner når de har jubileum sammen der de har vært sammen så og så mange år og de setter utrolig mye pris på det. De i familien min som er gift gratulerer jeg bryllupsdagen til siden ingen av mine venner er gift. 

Vi hadde også 9 års jubileum i august, men siden det ikke er like stort som bryllupsdag så dropper jeg som regel å dele noe om det sånn jubileum lenger.

Nå sliter jeg med RSD (Rejection Sensitive Dysphoria) der jeg føler meg lett avvist, lite viktig og tåler dårlig med kritikk så å skrive et sånn her innlegg er egentlig litt risky for meg siden jeg ikke ønsker å føle meg angrepet eller få kritikk for følelsene mine😅 Men jeg er en veldig følsom person og jeg bruker å sette meg selv i andre sine sko ofte og behandler andre på den måten jeg ønsker de skal behandle meg så jeg er ofte rask med å vise medfølelse, sympati og annerkjenne det andre folk syns er viktig for dem, men så ønsker man jo gjerne å få det samme tilbake. 

Siden jeg er en del skuffet siden jeg syns bryllupsdag er viktig for meg så jeg har automatisk tatt avstand fra folk nå for jeg vet ikke om jeg klarer å oppføre meg normalt og bare late som ingenting for det gjør jeg ofte, men ønsker samtidig ikke å lage en sak om det🤷‍♀️ Bursdager er på en måte en dag der alle gratulerer uten videre, men bryllupsdag er jo noe man jobber for og er ikke en selvfølge at man får det hvert år med sin partner.

Vet ikke om dere skjønner meg eller ikke. Jeg overtenker mye, men jeg setter også betydning bak ting og jeg syns det er en dag som burde vært normalt å gratulere på, men om det er normalt? Vet ikke🫤

Det er absolutt ikke vanlig, nei.

Ærlig talt. Hvis jeg skal bruke tid på hver bryllupsdag, mista tann og første skritt, ville jeg måtte si opp jobben for å "støtte" folk rundt meg..

Din bryllupsdag betyr absolutt ingenting for noen andre enn deg og (forhåpentligvis) partner. Andre bryr seg ikke om dere har vært sammen i fem år og tre hundre dager, eller seks og og null timer. 

Ja, om dette er alt som skal til for å føle deg avvist, burde du virkelig ikke dele ting på sosiale medier.

Har ikke gratulert min søster med bryllupsdagen noensinne og vi er nære. Det er jo en sak mellom henne og mannen hennes. Vi andre deltok på festen for å støtte dem da. Vi skal ikke sette av tid på en bestemt dag resten av VÅRT liv for å feire andre. Jeg elsker dyr, men forventer ikke at alle rundt meg skal huske datoen jeg adopterte hunden min, eller være med på feiri g av det. Det er en stor dag for meg, men ikke for resten av verden.

Når jeg leste overskriften, trodde jeg det var partner. Men ser at det nok en gang er noen legger all sin verdi på internett og deres reaksjoner.

Ikke del, så blir du ikke skuffet.

Anonymkode: 8a5b9...414

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Queeny skrev (21 timer siden):

Men det betyr lite for meg. Syns det å ta seg tiden til å faktisk gratulere betyr mer🥲 Men nå er det en del av mine nærmeste som ikke engang har likt innlegget heller.

Vel, da må du rett og slett forandre tankegangen din og tenke at et "like" fra Per, Pål og Olga er det samme som ordene "gratulerer med bryllupsdagen!" 

Anonymkode: e404c...910

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De eneste som har kontroll på det er foreldrene våre 😅

Om noen hadde lagt ut en slik klein greie hadde jeg nok trykket "liker" bare av høflighet. 

Anonymkode: 40d41...9eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så veldig vanlig å feire bryllupsdager utenfor paret selv. Med unntak av kanskje sølvbryllup og gullbryllup og evt. runde tall videre.

Det er derfor ikke veldig vanlig å gratulere andre med bryllupsdagen. Og gjøres det, så er det en høflighetsfrase, på linje med "gratulerer med ny jobb", "gratulerer med nytt hus", "gratulerer med ny bil" eller tilsvarende, dersom de det gjelder trekker dette frem selv. 

De aller fleste jeg ser legger ut slike bryllupsdags-markeringer på SoMe, retter det gjerne som en gratulasjon til sin kjære. Og får kanskje en og annen "gratulerer" under. 
Men de fleste legger igjen et liker eller et hjerte. 

For egen del har jeg aldri hatt behovet for å annonsere bryllupsdagen på SoMe. Men vi markerer den ofte med å gå ut og spise, eller mannen kommer hjem med blomster. 
Men det kan jo være vi gjør mer ut av det når vi når runde tall av en viss prestasjon. 

Anonymkode: 69d94...bf5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er utidig å legge ut ting hele tiden og forvente repons på det. Folk har hundre/tusenvis av venner på SoMe. Man blir rett og slett lei av å skulle rette oppmerksomhet til alt som foregår på profilene til folk rundt omkring. Man har fått metta si på slike ting for mange år siden allerede. 

Jeg orker ikke.

Jeg vil vie oppmerksomhet til de som er rundt meg, her og nå. Ikke hundrevis av oppmerksomhetssyke på SoMe.

Anonymkode: 62236...74a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et par gratulasjoner på bryllupsdagen, og ble helt sjokkert. Hadde aldri falt meg inn at det var noe man gjorde, bortsett fra mannen. Hvis mannen ikke hadde husket det hadde jeg blitt skuffet.

Anonymkode: 54e92...749

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er utidig å legge ut ting hele tiden og forvente repons på det. Folk har hundre/tusenvis av venner på SoMe. Man blir rett og slett lei av å skulle rette oppmerksomhet til alt som foregår på profilene til folk rundt omkring. Man har fått metta si på slike ting for mange år siden allerede. 

Jeg orker ikke.

Jeg vil vie oppmerksomhet til de som er rundt meg, her og nå. Ikke hundrevis av oppmerksomhetssyke på SoMe.

Enig... Slikt er slitsomt.

For egen del har jeg også fjernet fødselsdato fra SoMe. Det er jo bare mas, ofte fra folk du knapt husker hvem er. Mine nærmeste ringer meg, eller sender noe personlig. 

Anonymkode: 40d41...9eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For å være 100% ærlig så driter jeg i at andre har bryllupsdag😉

Anonymkode: 9042f...5b2

Skrevet

Har inntrykk at folk gratulerte mer på SoMe for en del år siden, men nå er det hjerter eller likes det går i. Det er så upersonlig uansett på sosiale medier og jeg tror rett og slett ikke folk orker relatere seg. Er du veldig nær venn med alle d har der? Føler at mange (inkludert meg selv) har sosiale medier litt i halsen. Har vel aldri opplevd at folk gratulerer meg med bryllupsdagen, men så legger jeg heller ikke ut på SoMe da vi feirer sammen :)

Skrevet

Sosiale medier er bare slitsom. 

Jeg "er" et par plasser pga f.eks ting barna er med i, som bruker SoMe som formidlingskanal, men jeg skulle gjerne vært kvitt alt sammen. Gleder meg til å være ferdig med "foreldregrupper" på Facebook f.eks.

Skrevet

Jeg tror dessverre at dette er ganske vanlig. Folk har gjerne nok med sitt, og seks års bryllupsdag er nok mer spesielt for dere enn for alle rundt dere. Jeg prøver å huske å gratulere med bursdager, nyfødte barn, forlovelser og bryllup - men folks bryllupsdager synes jeg ikke er så viktig å huske på. Blir ekstremt mye å holde styr på til slutt, hvis man skal huske på alle de spesielle dagene til alle man kjenner. 

I sosiale medier tror jeg det er mange som trykker «like» eller «hjerte» og med det føler de at de har gratulerert eller anerkjent ditt innlegg. Synes egentlig man må være fornøyd med det. Tror folk brukte mer tid på å kommentere før, men folks brukervaner har endret seg. 

Jeg tror du forventer for mye av folk. Og hvis du tar avstand fra folk fordi de ikke gratulerte deg med bryllupsdagen, så tror jeg egentlig bare du saboterer for deg selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du kanskje har urealistiske forventninger til folk som de ikke kan innfri (fordi de ikke er som deg, og de ikke kan lese tankene dine), og at disse forventningene gjør det utfordrende å være deg mtp. lidelsen du har. Kanskje du skal jobbe litt med forventningene dine, så det blir enklere å være deg? ❤️

Anonymkode: da9de...e35

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du om reaksjonene du har fått @TS?   

Anonymkode: a5f63...00d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke akkurat en bragd å ha vært gift i seks år. 
Hadde de feiret 20-30år, derimot..

Anonymkode: af875...44f

DE er stolt av det så hvorfor ikke bruke litt vennlighet og feire med dem? Avleggs å være grei? 

Anonymkode: c7068...abd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg orker ikke.

Så hvorfor er du på soMe? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

DE er stolt av det så hvorfor ikke bruke litt vennlighet og feire med dem? Avleggs å være grei? 

de må gjerne være stolt av det, men JEG blir ikke imponert over folk som har vært sammen i seks år.

Anonymkode: af875...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Queeny skrev (På 8.9.2025 den 11.14):

Vi hadde sukkerbryllup i går (6 år) og la ut bilde på instagram og samtidig hadde jeg lagt ut en snap på historie der jeg viste at vi markerte dagen vår og skrev det på bildet. Fikk ingen gratulasjoner og fikk kun "likes" på innlegget på insta fra enkelte, men ikke engang mine nærmeste. Er det ikke normalt å gratulere folk med bryllupsdag? Spesielt hvis man legger ut innlegg og bilde av det?

Jeg gratulerer jo alle mine venner når de har jubileum sammen der de har vært sammen så og så mange år og de setter utrolig mye pris på det. De i familien min som er gift gratulerer jeg bryllupsdagen til siden ingen av mine venner er gift. 

Vi hadde også 9 års jubileum i august, men siden det ikke er like stort som bryllupsdag så dropper jeg som regel å dele noe om det sånn jubileum lenger.

Nå sliter jeg med RSD (Rejection Sensitive Dysphoria) der jeg føler meg lett avvist, lite viktig og tåler dårlig med kritikk så å skrive et sånn her innlegg er egentlig litt risky for meg siden jeg ikke ønsker å føle meg angrepet eller få kritikk for følelsene mine😅 Men jeg er en veldig følsom person og jeg bruker å sette meg selv i andre sine sko ofte og behandler andre på den måten jeg ønsker de skal behandle meg så jeg er ofte rask med å vise medfølelse, sympati og annerkjenne det andre folk syns er viktig for dem, men så ønsker man jo gjerne å få det samme tilbake. 

Siden jeg er en del skuffet siden jeg syns bryllupsdag er viktig for meg så jeg har automatisk tatt avstand fra folk nå for jeg vet ikke om jeg klarer å oppføre meg normalt og bare late som ingenting for det gjør jeg ofte, men ønsker samtidig ikke å lage en sak om det🤷‍♀️ Bursdager er på en måte en dag der alle gratulerer uten videre, men bryllupsdag er jo noe man jobber for og er ikke en selvfølge at man får det hvert år med sin partner.

Vet ikke om dere skjønner meg eller ikke. Jeg overtenker mye, men jeg setter også betydning bak ting og jeg syns det er en dag som burde vært normalt å gratulere på, men om det er normalt? Vet ikke🫤

Jeg pleier skrive gratulerer om jeg får det med meg, men Instagram er nesten umulig når det kommer til å få ting opp. Og sjekker sjeldent alle storyes på snap. Fb får jeg stort sett med meg.

Anonymkode: 0b150...384

AnonymBruker
Skrevet

Visste faktisk ikke før nå at det var noe som heter sukkerbryllup 😅 

Slitsomt med folk som skal ha så mye oppmerksomhet. Sølvbryllup og gullbryllup kan gratuleres og feires. 

Anonymkode: 55a5b...8d4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...