Gå til innhold

Er det ikke normalt å gratulere med bryllupsdagen til folk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde nok gratulert om noen nære la ut at de hadde sølv, eller gullbryllup.

Men om de hadde lagt ut 6 års bryllupsdag, hadde jeg ikke gjort det nei.

Ikke om en kollega hadde sagt det til meg i lunsjen heller, hadde jeg tenkt at det var naturlig å gratulere..

Og om noen hadde lagt ut på SOME at de hadde 9 års dag.. (som i at vi er voksne mennesker som har vært kjærester i 9 år i dag...)

Ja, da hadde jeg faktisk tenkt at du var en smule rar. For det er vel ingen ting andre enn dere to i forholdet har noen som helst interesse av? 

Jeg tror du skaper et problem her ut av noe som ikke er det.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser jeg et innlegg om noe sånt, er et hjerte eller en like = gratulasjon i mitt hode. Jeg har sett, jeg har gitt en respons, det er ikke noe det er naturlig å kommentere ytterligere. De færreste jeg kjenner er så opptatt av egen bryllupsdag, de deler det hvertfall ikke med andre (og gjør de det, er det gjerne med en kommentar av typen "takk til mamma for påminnelsen...").

Ting som er viktig i ditt liv, er viktig i ditt liv fordi ditt liv først og fremst handler om deg. I andres liv er du en biperson av varierende viktighetsgrad, fordi de er hovedpersonen i sitt eget liv og har sine egne ting som er viktigere for dem, og som du kanskje ikke engang tenker på eller er klar over. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker som de fleste her at en like er en gratulasjon, folk har sett og anerkjent. Tror de færreste tenker så mye på andres bryllupsdager, utover kanskje sølv- og gullbryllup. 

Det høres ut som om du har veldig høye forventninger til folk rundt deg. Kanskje du bør justere dem ned litt, da tror jeg du vil få det lettere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jajakvinne12 skrev (3 timer siden):

Veldig kleint. Det skriker  «Se på meg!!» «SE PÅ MEG» «SE PÅ MEG» 

«SE PÅ MEG!!»

Ikke enig! Det er lov å være stolt av at man har et ekteskap som fungerer og jo lenger man har vært gift jo mer er det liv å fronte det. Vel,ikke for sånn som deg som dyrker Janteloven da! "Du skal ikke tro du er noe"Ikke sant? 

Jeg beundrer folk som stolt viser fram den de er og gir blanke i andre med slike ting. 

Anonymkode: c7068...abd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver et hjerte om noen legger ut at de har bryllupsdag. Men slike dager ert betyr jo null for andre enn paret.

Anonymkode: b83b6...22a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Queeny skrev (11 timer siden):

Vi hadde sukkerbryllup i går (6 år) og la ut bilde på instagram og samtidig hadde jeg lagt ut en snap på historie der jeg viste at vi markerte dagen vår og skrev det på bildet. Fikk ingen gratulasjoner og fikk kun "likes" på innlegget på insta fra enkelte, men ikke engang mine nærmeste. Er det ikke normalt å gratulere folk med bryllupsdag? Spesielt hvis man legger ut innlegg og bilde av det?

Jeg gratulerer jo alle mine venner når de har jubileum sammen der de har vært sammen så og så mange år og de setter utrolig mye pris på det. De i familien min som er gift gratulerer jeg bryllupsdagen til siden ingen av mine venner er gift. 

Vi hadde også 9 års jubileum i august, men siden det ikke er like stort som bryllupsdag så dropper jeg som regel å dele noe om det sånn jubileum lenger.

Nå sliter jeg med RSD (Rejection Sensitive Dysphoria) der jeg føler meg lett avvist, lite viktig og tåler dårlig med kritikk så å skrive et sånn her innlegg er egentlig litt risky for meg siden jeg ikke ønsker å føle meg angrepet eller få kritikk for følelsene mine😅 Men jeg er en veldig følsom person og jeg bruker å sette meg selv i andre sine sko ofte og behandler andre på den måten jeg ønsker de skal behandle meg så jeg er ofte rask med å vise medfølelse, sympati og annerkjenne det andre folk syns er viktig for dem, men så ønsker man jo gjerne å få det samme tilbake. 

Siden jeg er en del skuffet siden jeg syns bryllupsdag er viktig for meg så jeg har automatisk tatt avstand fra folk nå for jeg vet ikke om jeg klarer å oppføre meg normalt og bare late som ingenting for det gjør jeg ofte, men ønsker samtidig ikke å lage en sak om det🤷‍♀️ Bursdager er på en måte en dag der alle gratulerer uten videre, men bryllupsdag er jo noe man jobber for og er ikke en selvfølge at man får det hvert år med sin partner.

Vet ikke om dere skjønner meg eller ikke. Jeg overtenker mye, men jeg setter også betydning bak ting og jeg syns det er en dag som burde vært normalt å gratulere på, men om det er normalt? Vet ikke🫤

Andre sin bryllupsdag er virkelig ikke viktig for andre. Hvorfor er du så opptatt av reaksjoner fra andre? Feir dagen med mannen din og gå videeexmed i livet ditt.

Anonymkode: c5067...d8e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke enig! Det er lov å være stolt av at man har et ekteskap som fungerer og jo lenger man har vært gift jo mer er det liv å fronte det. Vel,ikke for sånn som deg som dyrker Janteloven da! "Du skal ikke tro du er noe"Ikke sant? 

Jeg beundrer folk som stolt viser fram den de er og gir blanke i andre med slike ting. 

Det at de har vært gift i 6 år sier ingenting om de har et ekteskap som fungerer eller ikke.

Anonymkode: c5067...d8e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du får presentere diagnosen din først da neste år. 

Liker på sånne innlegg er evig nok.

Anonymkode: e2375...01e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Queeny skrev (11 timer siden):

Det er jo bare trist. I min generasjon er de det😅 

Da må din generasjon trekke hodet ut av ræva. Herregud. 

Anonymkode: 6ab64...db5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

- For mange er en like en gratulasjon. 

- Ikke vær sur på dine nærmeste fordi de ikke har kommentert eller likt innlegget. Du vet ikke en gang om de har sett eller registrert innlegget. Og de aner naturlig nok ikke at du er sur, så hva er vitsen. 

- Hvordan vet du egentlig at andre ‘setter så utrolig stor pris’ på slike gratulasjoner? Er vel bare et standardsvar man gir om noen gratulerer. Fakta er at de fleste ikke bryr seg merkbart om andres bryllupsdag, og det er ok. 

- 6 års bryllupsdag er veldig hyggelig men mest interessant for deg og mannen

- Du burde nok ikke poste på sosiale medier med din diagnose, da blir du vel sittende og telle likes og registrerer hvem som liker osv. Høres ut som tortur. For de fleste er ikke some så seriøst, og anerkjennelse i some har lite å si for faktiske relasjoner. Folk rundt deg kan være glad i deg uten å engasjere deg i dine innlegg. 

- Du vet nok selv at du overdriver veldig, siden du inkluderer info om disgnosen din. Som er bra - da har du virkelighetsforståelse og er rasjonell :)

Anonymkode: 888a9...602

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes det er fint for andre at de har bryllupsdag, men å gratulere gjør jeg ikke ved mindre jeg er face to face og faktisk har fått med meg at de har jubileum. De aller fleste lar vell bryllupsdagen gå seg hus forbi. Faktisk har jeg aldri møtt noen som bryr seg noe særlig om sin egen bryllupsdag, så da er det mye å forlange at folk skal byr seg om andre sin. 

Ellers er jeg aldri inne på Instagram selv om jeg har det, og kommenter omtrent ikke på fb eller snap stories. Det er dumt å la seg fornærme av at folk ikke kommenterer på offentlige statuser. Å dra det så langt at man tar avstand til venner er for dumt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre om andre folks bryllupsdag. Bli voksen ts

Anonymkode: 9c1de...6a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jajakvinne12 skrev (18 timer siden):

«SE PÅ MEG!!»

Er ikke det poenget med sosiale medier da? Hva annet skal folk poste, utenom ting som interesserer dem?

Noen jeg kjenner snakker for det meste om jobben sin (se på meg!), noen poster reisebilder (se på meg!), andre mener mye om politikk (hør på meg!), eller poster bilder av oppussing, bikkja, helse (se på meg, meg, Fido og meg!).

Hvis man synes det er kleint å lese om andres store og små begivenheter er det lurt å holde seg til nettaviser, det ligger i navnet "sosiale medier" at her risikerer du å støte på folk ;) Jeg synes stort sett bare det er hyggelig å lese om bekjentes gjøren og laden, så lenge det ikke blir altfor mye og ofte. 

Men til TS, så tenker jeg at en like er en gratulasjon, og at andre neppe er like opptatt av bryllupsdagen uten at det handler om vond vilje. 

Anonymkode: 9e461...1c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gratulert, tviler på at jeg hadde trykket liker.  Også hadde jeg tenkt; at hun gidder å legge ut. 

Anonymkode: 80a28...df3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke akkurat en bragd å ha vært gift i seks år. 
Hadde de feiret 20-30år, derimot..

Anonymkode: af875...44f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke det poenget med sosiale medier da? Hva annet skal folk poste, utenom ting som interesserer dem?

Anonymkode: 9e461...1c4

Mye av det som skrives på sosiale medier er skikkelig kleint. 

Jeg er kun på SoMe pga jeg deltakelse i grupper i forbindelse med ulike aktiviteter. Skriver jeg noe, så er det av typen "når begynner vi med innendørs trening?" ol.

Om du ser litt etter, vil du raskt oppdage at blant kontaktene dine på SoMe er det store flertallet som meg -fullstendig anonyme. Og så er det noen kleine mennesker som bretter ut livet sitt, med bilder og flaue oppdateringer. De legger ut om psykisk helse og relasjoner, de deler bilder av seg selv som de synes er fine (gjerne med alt for mye sminke og oppsperrede øyne) osv. Jeg blir skikkelig flau på deres vegen.

Men som vi ser av TS her, blir de da trolig like irritert på meg tilbake fordi jeg ikke "gratulerer" dem med deres flaue/kleine poster.. Jikes!

Anonymkode: 47977...d10

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Queeny skrev (21 timer siden):

Men det betyr lite for meg. Syns det å ta seg tiden til å faktisk gratulere betyr mer🥲 Men nå er det en del av mine nærmeste som ikke engang har likt innlegget heller.

Du trenger mer enn likes, noen er fornøyd med likes, og andre bryr seg ikke.... Vi er forskjellige! 

I tillegg kan det være noen slektninger som ikke har sett det en gang! Jeg får nesten ikke med meg noens bursdager eller liknende lenger, fordi jeg er lite på SoMe + at jeg er så jævla mettet på forventinger om likes, kommentarer osv på alt mulig. Vi ser det, selv om vi ikke trykker PÅ ALT MULIG HELE TIDEN HVER DAG! Er så lei venninner som lager nummer av at jeg ikke skrev "så kult", "kos deg" på alt mulig av snap de sender hele tiden... Hadde en venninne som konsekvent unnlot å gratulere meg med dagen på facebook i 3 eller 4 år, fordi jeg ikke gratulerte henne der en gang.... Jeg hadde sendt sms og snakket med henne, men det var ikke godt nok. Måtte ha oppmerksomhet på facebook også... Det er så tragisk! Jeg kunne ikke brydd meg mindre. 

Anonymkode: 8939a...6af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Joda, del nå for all del. Jeg liker å se bilder osv, men jeg liker ikke forventningen som kommer med at man skal trykke liker og kommentere alt folk legger ut hele tiden, i tilfelle de som har lagt det ut blir innlagt på psykiatrisk avdeling pga manglende oppmerksomhet... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Jajakvinne12 skrev (21 timer siden):

«SE PÅ MEG!!»

Ja, ser jo at mange finner på alt mulig å legge ut, slik at de skal få oppmerksomhet... Det er trist 😕 

AnonymBruker
Skrevet
Queeny skrev (21 timer siden):

Vi hadde sukkerbryllup i går (6 år) og la ut bilde på instagram og samtidig hadde jeg lagt ut en snap på historie der jeg viste at vi markerte dagen vår og skrev det på bildet. Fikk ingen gratulasjoner og fikk kun "likes" på innlegget på insta fra enkelte, men ikke engang mine nærmeste. Er det ikke normalt å gratulere folk med bryllupsdag? Spesielt hvis man legger ut innlegg og bilde av det?

Jeg gratulerer jo alle mine venner når de har jubileum sammen der de har vært sammen så og så mange år og de setter utrolig mye pris på det. De i familien min som er gift gratulerer jeg bryllupsdagen til siden ingen av mine venner er gift. 

Vi hadde også 9 års jubileum i august, men siden det ikke er like stort som bryllupsdag så dropper jeg som regel å dele noe om det sånn jubileum lenger.

Nå sliter jeg med RSD (Rejection Sensitive Dysphoria) der jeg føler meg lett avvist, lite viktig og tåler dårlig med kritikk så å skrive et sånn her innlegg er egentlig litt risky for meg siden jeg ikke ønsker å føle meg angrepet eller få kritikk for følelsene mine😅 Men jeg er en veldig følsom person og jeg bruker å sette meg selv i andre sine sko ofte og behandler andre på den måten jeg ønsker de skal behandle meg så jeg er ofte rask med å vise medfølelse, sympati og annerkjenne det andre folk syns er viktig for dem, men så ønsker man jo gjerne å få det samme tilbake. 

Siden jeg er en del skuffet siden jeg syns bryllupsdag er viktig for meg så jeg har automatisk tatt avstand fra folk nå for jeg vet ikke om jeg klarer å oppføre meg normalt og bare late som ingenting for det gjør jeg ofte, men ønsker samtidig ikke å lage en sak om det🤷‍♀️ Bursdager er på en måte en dag der alle gratulerer uten videre, men bryllupsdag er jo noe man jobber for og er ikke en selvfølge at man får det hvert år med sin partner.

Vet ikke om dere skjønner meg eller ikke. Jeg overtenker mye, men jeg setter også betydning bak ting og jeg syns det er en dag som burde vært normalt å gratulere på, men om det er normalt? Vet ikke🫤

Holder det ikke med likes da? Folk har nol å drive uten at man har tid til alt some tull folk legger ut

Anonymkode: bb4f0...49c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...