AnonymBruker Skrevet 8. september #1 Skrevet 8. september Jeg vurderer å velge Informatikk: programmering og systemarkitektur, men er litt bekymret for at jeg kan snevre meg for mye inn på «programmering», og dermed bli ekstra utsatt for konkurransen fra KI i fremtiden. Jeg liker godt å jobbe med mennesker, samtidig som jeg har stor interesse for teknologi. Har dere noen anbefalinger til masterprogram som kan være et tryggere valg i møte med utviklingen innen KI? Anonymkode: db878...964
Majer Skrevet 8. september #2 Skrevet 8. september Ville tatt masteren, men jobbet i en bransje ved siden av sånn at du får bransjekunnskap- eks som pleieassistent i helsevesenet eller asistent i bank
AnonymBruker Skrevet 8. september #3 Skrevet 8. september Mm, sikt deg inn på noe viktig i helsesektoren. Helst noe AI ikke tar over i morgen. Evt noe strategisk? Kanskje er det lureste innen ai-utsatte yrker nå å være den som skal styre ai-bruken. Tar litt tid før det behovet er borte tror jeg. Men ellers, sikker på at det er nødvendig å bruke flere år på grader? Trodde man klarte deg bra med bachelor i IT og at en master ikke nødvendigvis gir så mange ekstra muligheter? Ikke ta grad bare for grad. To år ekstra i jobb er jo fort 1 mill ekstra inn på konto. Anonymkode: baac1...f84
AnonymBruker Skrevet 8. september #4 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vurderer å velge Informatikk: programmering og systemarkitektur, men er litt bekymret for at jeg kan snevre meg for mye inn på «programmering», og dermed bli ekstra utsatt for konkurransen fra KI i fremtiden. Jeg liker godt å jobbe med mennesker, samtidig som jeg har stor interesse for teknologi. Har dere noen anbefalinger til masterprogram som kan være et tryggere valg i møte med utviklingen innen KI? Anonymkode: db878...964 Helseinformatikk er det mange som går for, men det er nesten i andre enden - mindre teknisk. Anonymkode: 4a4ae...866
AnonymBruker Skrevet 8. september #5 Skrevet 8. september 1 hour ago, AnonymBruker said: Mm, sikt deg inn på noe viktig i helsesektoren. Helst noe AI ikke tar over i morgen. Evt noe strategisk? Kanskje er det lureste innen ai-utsatte yrker nå å være den som skal styre ai-bruken. Tar litt tid før det behovet er borte tror jeg. Men ellers, sikker på at det er nødvendig å bruke flere år på grader? Trodde man klarte deg bra med bachelor i IT og at en master ikke nødvendigvis gir så mange ekstra muligheter? Ikke ta grad bare for grad. To år ekstra i jobb er jo fort 1 mill ekstra inn på konto. Anonymkode: baac1...f84 Du har helt rett mtp å ikke ta master bare for å ta master. Men dette er mer som et "backup plan". Men ja, jeg skal prøve å skaffe meg jobb. Anonymkode: db878...964
endo Skrevet 8. september #6 Skrevet 8. september Noe med KI eller elektronikkutvikling. Da får du hvertfall brukt utdannelsen til noe.
AnonymBruker Skrevet 8. september #7 Skrevet 8. september Geomatikk? Krysninga mellom it og geografi. Det trengs kodehoder med it bakgrunn i tillegg til geografer Anonymkode: 209ff...83b
AnonymBruker Skrevet 8. september #8 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg vurderer å velge Informatikk: programmering og systemarkitektur, men er litt bekymret for at jeg kan snevre meg for mye inn på «programmering», og dermed bli ekstra utsatt for konkurransen fra KI i fremtiden. Jeg liker godt å jobbe med mennesker, samtidig som jeg har stor interesse for teknologi. Har dere noen anbefalinger til masterprogram som kan være et tryggere valg i møte med utviklingen innen KI? Anonymkode: db878...964 Se på kybernetikk. Anonymkode: 59722...a3b
Majer Skrevet 9. september #9 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (17 timer siden): Helseinformatikk er det mange som går for, men det er nesten i andre enden - mindre teknisk. Anonymkode: 4a4ae...866 Ja, det havner ofte mellom to stoler da de som ansetter ofte ønsker at man skal ha erfaring fra helsevesenet, og samtidig er den heller ikke veldig teknisk
AnonymBruker Skrevet 9. september #10 Skrevet 9. september Majer skrev (5 minutter siden): Ja, det havner ofte mellom to stoler da de som ansetter ofte ønsker at man skal ha erfaring fra helsevesenet, og samtidig er den heller ikke veldig teknisk Jeg holder på med samme bachelor som OP, har jobbet som assistent på bolig (voksne med autisme) i sommer. Vil slike erfaring telles/hjelpe hvis jeg skulle søke innenfor helseinformatikk? Anonymkode: 01e35...790
Majer Skrevet 9. september #11 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg holder på med samme bachelor som OP, har jobbet som assistent på bolig (voksne med autisme) i sommer. Vil slike erfaring telles/hjelpe hvis jeg skulle søke innenfor helseinformatikk? Anonymkode: 01e35...790 Noe, men det beste er nok å jobbe på sykehjem nå for tiden da det er der de fleste store teknologiske endringene skjer fremover. Etterhvert vil det også komme til hjemmetjenesten og boliger, men sistnevnte blir nok prioritert sist da det er mange private aktører og disse ikke tar i bruk de samme løsningene Men det vil absolutt være bedre enn ingenting!
AnonymBruker Skrevet 9. september #12 Skrevet 9. september Majer skrev (41 minutter siden): Ja, det havner ofte mellom to stoler da de som ansetter ofte ønsker at man skal ha erfaring fra helsevesenet, og samtidig er den heller ikke veldig teknisk Det stemmer at den ikke er veldig teknisk, men at man ofte havner mellom to stoler vil jeg ikke si. Det er mange som jobber med digitalisering innen helse, det være fra store, felles anskaffelser av EPJ, konsulenter og andre som bistår helsesekstoren med relativt høye krav til teknisk kompetanse. Noe de fleste som har erfaring fra helsevesenet ikke har, men som man i mye større grad er sikret med denne bachloren i bunn. Jobber selv innen fagområdet, mange her uten erfaring fra helse, meg selv inkludert. Anonymkode: 4a4ae...866
Majer Skrevet 9. september #13 Skrevet 9. september (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det stemmer at den ikke er veldig teknisk, men at man ofte havner mellom to stoler vil jeg ikke si. Det er mange som jobber med digitalisering innen helse, det være fra store, felles anskaffelser av EPJ, konsulenter og andre som bistår helsesekstoren med relativt høye krav til teknisk kompetanse. Noe de fleste som har erfaring fra helsevesenet ikke har, men som man i mye større grad er sikret med denne bachloren i bunn. Jobber selv innen fagområdet, mange her uten erfaring fra helse, meg selv inkludert. Anonymkode: 4a4ae...866 Ja, men helse øker mulighetene- særlig i starten. Spørs litt hva man jobber med, men i kommunen og for mange stillinger i Sykehuspartner vil klinisk erfaring være svært fordelaktig- og det vil bare bli viktigere pga færre muligheter for juniorer. Ofte bedre med sykehjemserfaring og "ren IT" enn en hybridutdanning og ingen erfaring. Vi pleide eks å gå etter interaksjonsdesignere ved innføringer Kjenner et par med mastergrader i helseinformatikk/velferdsteknologi etc som sliter med å få jobb.bMen den utdanningen+ noe helseerfaring er nok det beste dersom man vil være kvalifisert for mange ulike stillinger Endret 9. september av Majer Oppklaring
AnonymBruker Skrevet 10. september #14 Skrevet 10. september Har du sett på hva Forsvaret har av behov, av utdanning, MA eller jobber? Anonymkode: 3fc10...411
AnonymBruker Skrevet 10. september #15 Skrevet 10. september Her hos oss er det først og fremst avgjørende at du ikke har master fra NTNU men heller en av de andre studiestedene. Folk fra NTNU er vanskelig å ha med og vi unngår de. Anonymkode: c4241...a90 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #16 Skrevet 10. september 1 hour ago, AnonymBruker said: Her hos oss er det først og fremst avgjørende at du ikke har master fra NTNU men heller en av de andre studiestedene. Folk fra NTNU er vanskelig å ha med og vi unngår de. Anonymkode: c4241...a90 Fordi de er høy på pæra? Anonymkode: db878...964
AnonymBruker Skrevet 10. september #17 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Fordi de er høy på pæra? Anonymkode: db878...964 Fordi de mangler fundamentale ferdigheter. Tar jeg en fra HVL så kan de spring, en frontend teknologi, docker, k8, unngår heftige merge conflicts og de er lett å onboarde. De fra NTNU slet med ssh-nøkkel og så var det ingen forståelse for generell arkitektur. De var flinke til å tenke problem men så stoppet det litt opp med det praktiske. Om du er fra NTNU så vil vi gjerne se 5 år med erfaring og at du har bevist deg ut i markedet. Om planen er master og jobb innen IT, så for gud sin skyll unngå NTNU. Anonymkode: c4241...a90 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #18 Skrevet 11. september Vår erfaring er helt motsatt. Vi ansetter 10-15 utviklere i året og foretrekker masterstudentene fra NTNU. Vi opplever at de er raske å onboarde og kjapt finner sin plass i teamet og leverer verdi. Anonymkode: ad814...edb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå