Gå til innhold

Giftig med plast i treningsklær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk høre fra en veninne at plast i klær var giftig. Kunne gi alskens skumle sykdommer. Kona bruker løpetightser både til trening og hverdags. Vil det være en helserisiko? 

Anonymkode: 12253...e50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe mer eller farligere enn i annet tøy?

Hysteri.

Anonymkode: fc03c...ad3

Skrevet (endret)

Det er ikke direkte giftig, men det avgir jo mikroplast når det vaskes som alt annet av tekstiler i polyester og lignende plastmaterialer. Mikroplasten som skylles ut med vaskevannet over alt (hele verden) vil jo dukke opp igjen f.eks i drikkevannet vårt som vi fyller i vannflaska vår før trening.

Er det noe sånt den bekjente av deg mente? Giftig er det ikke, men det er ikke forsket så veldig langsiktig ennå på hva mikroplast gjør med kroppene våre. Vi får det i oss på mange måter. F.eks. stekespade i en teflonstekepanne på kjøkkenet, de avgir begge ørsmå mengder mikroplast til maten vår.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha

Anonymkode: f8d30...d9c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det stemmer, tenk hvor mange idrettsstjerner som hadde vært dødssyke da....

Anonymkode: c2323...972

AnonymBruker
Skrevet

Verre med plastikk truser, vaginaen suger all microplasten opp som en tørst plante.

Anonymkode: 7b874...139

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke "giftig", bare klamme og ubehagelige.

Jeg bruker kun som har pustende naturmaterialer som hovedmateriale. Bomull, lin, ull osv.

Litt innslag av elasten for å få stretchy plagg aksepterer jeg. men det bør være lavest mulig.

Anonymkode: 7f6a4...cb0

AnonymBruker
Skrevet

Ikke giftig, men man begynner å lukte surt hvis man har det på for lenge.

Anonymkode: a1b5f...eb7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk høre fra en veninne at plast i klær var giftig. Kunne gi alskens skumle sykdommer. Kona bruker løpetightser både til trening og hverdags. Vil det være en helserisiko? 

Anonymkode: 12253...e50

Plast i klær er ikke noen direkte helsetrusel. I så fall ville det raskt blitt slutt på det. Alt man vet er farlig, er enten helt forbudt her i landet, eller det er merket med tydelige advarsler.

Plast er derimot i ferd med å bli et globalt miljøproblem. Plast slites, enten det er klær, plastbokser, plast på biler eller hva det er. Når du vasker opp en plastboks eller vasker et klesplagg med plast, sliter du av bittelite plast(mikroplast) som skyldes bort med vaskevannet. Dette blir ikke borte, men det ender opp et sted. Det stedet er som regel i naturen, og ofte i havet.

Rester av mikroplast finner man nå snart i alt av matvarer, enten det er hentet i havet eller dyrket på land. Man finner de også i cellene på oss mennesker. Og dette får vi jo i oss gjennom maten uten at vi kan hindre eller kontrollere det. Man vet vel ikke ennå helt om dette kan påvirke folks helse, men stadig flere er bekymret.

Anonymkode: 96ea5...2d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Polyester er jo det absolutt beste materialet for treningsklær 

Anonymkode: 9b927...891

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Polyester er jo det absolutt beste materialet for treningsklær 

Dette har jeg ikke skjønte helt. Mange sier jo at det er håpløst å bruke polyesterklær, for det er så klamt og puster ikke. Da er det snakk om klær til daglig bruk eller penklær, klær man bruker når man ikke er spesielt aktiv og ikke svetter noe særlig. Men til trening er det supert? Blir vel mye mer klamt når man trener og svetter? Jeg har f.eks. noen polyesterbluser, har aldri følt meg klam i dem.

Skrevet

Problemet er vel mer at vi omgir oss med alt for mye plast, overalt enn at enkeltting av plast er giftige i seg selv.

Det kan jo være giftige stoffer i plast blandingen, eller kjemikalier som har vært brukt i produksjonen, til farging av tekstilene osv. Men det gjelder jo ikke bare plastikklær.

• Liker 1
Skrevet

Folk sitter for mye i ro, spiser for mye, spiser for mye salt, forurenser for mye, røyker/snuser for mye, drikker for mye alkohol, kjører for fort, går uten refleks, har for mye skjermtid, osv. 

Kan bytte ut plastboksen med en glsssboks. Stekespaden i plast med en stekespade av tre. 

Men jeg orker ikke å ta stilling til om treningsskoa og sports-BHen også vil kunne gi meg kreft. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Verre med plastikk truser, vaginaen suger all microplasten opp som en tørst plante.

Anonymkode: 7b874...139

🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis det stemmer, tenk hvor mange idrettsstjerner som hadde vært dødssyke da....

Anonymkode: c2323...972

Men svært mange idrettsstjerner dør ganske unge. Uten at det må ha noen sammenheng med klærne.

Anonymkode: 1fdc0...308

• Nyttig 1
Skrevet
Thyra skrev (6 timer siden):

Dette har jeg ikke skjønte helt. Mange sier jo at det er håpløst å bruke polyesterklær, for det er så klamt og puster ikke. Da er det snakk om klær til daglig bruk eller penklær, klær man bruker når man ikke er spesielt aktiv og ikke svetter noe særlig. Men til trening er det supert? Blir vel mye mer klamt når man trener og svetter? Jeg har f.eks. noen polyesterbluser, har aldri følt meg klam i dem.

Nei det er nettopp det man ikke blir, de fleste treningsklær er laget nettopp i polyester for at klærne ikke skal bli klamem og tunge av svette som feks bomull blir

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...