AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Fikk dere "hint" på at det kanskje kunne bli vanskelig å få barn? F.eks. svært uregelmessig syklus eller andre lignende symptomer. Det gjelds også menn forøvrig. Eller kom det som lyn fra klar himmel? Anonymkode: f762e...5f6
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden Her var det motsatt. Har superuregelmessige og lange sykluser, hadde noen tegn på PCOS som ung osv, og har glemt pillene ganske mange ganger uten uhell før, så forventet at det kunne være veldig vanskelig. Men det gikk på under et halvt år (som i vårt tilfelle ikke var så veldig mange sykluser, og mesteparten av de traff vi ikke på eggløsning fordi syklusene plutselig ble så lange). Så jeg ser ikke for meg at det er så lett å forutse. Anonymkode: f4be6...023
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Var 23 da jeg og eks begynte å prøve å få barn. Jeg hadde alltid hatt regelmessig syklus, den 24 hver måned kl 9 om morgenen kom mensen 🙈 skikkelig stødig på det der. Etter 1 år med prøving så fikk jeg litt hjelp, gynekolog mistenkte at jeg kanskje ikke hadde eggløsning selv om jeg fikk mensen. Så fikk en medisin til å sette i gang det. Prøvde i 1 år til uten hell. Eks ble sjekket, han hadde få og svake svømmere, men de mente det ville gå likevel. 6 mnd senere ble jeg gravid. I senere tid ble jeg sammen med ny mann. Da ble jeg gravid på første forsøk med han, jeg som regnet med 2 år prøving igjen. Har opplevd å bli gravid på prevensjon 3 ganger etter det, 2 endte med spontanabort og siste er nå 1 år gammel. Anonymkode: f9726...059
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden Har ikke lyst på barn, men har både endometriose og vaginisme. Har også noen andre sykdommer så det å oppdra og ta vare på et barn ville vært alt for slitsomt for meg. Anonymkode: 88a13...a48
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Skrevet 15 timer siden Jeg har pcos. Har likevel blitt gravid 3 ganger på ppiller, og to ganger på første forsøk. Jeg har også et barn som først kom etter over et år med prøving - som jo er mer standard for min diagnose. Så veldig varierende mao! (Jeg har mistet noen ganger, så har ikke seks barn. Alle graviditetene mine var i tjueåra). Anonymkode: 0ed52...767
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Skrevet 15 timer siden Brukte p-piller for veldig heftige menstruasjonssmerter fra jeg var 15. Var mistenkt endometriose, men de fant aldri noe. Begynte å prøve da jeg var 27, så gikk på hormonprevensjon helt til da. Men da hadde jeg faktisk menstruasjonsblødninger med ca 34 dagers mellomrom og ingen smerter, men ble ikke gravid. Fikk påvist PCOS som kom som et stort sjokk da jeg har vært slank hele livet og ikke har noe mannlig behåring eller noe sånt som er litt typisk for mange med PCOS. Tok 1,5 år før jeg ble gravid. Anonymkode: 140f2...9d2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Skrevet 15 timer siden Ingenting.. Vi var sunne, slanke, friske - knapt en forkjølelse i året. I slutten av 20 årene. Spiser sunt og rene råvarer, men uten strenge regler. Aldri røykt eller snust, Regelmessig syklus. Foreldre og søsken som lett ble gravide (såvidt vi vet). alle tester var fine. God sædkvalitet. Ingen problemer hos meg. men 10 år uten prevensjon, og 9 prøverørsforsøk, har ført til diagnosen uforklarlig barnløshet (sannsynligvis ikke genetisk kompatible) Anonymkode: 9f5b4...f4e 4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Var 23 da jeg og eks begynte å prøve å få barn. Jeg hadde alltid hatt regelmessig syklus, den 24 hver måned kl 9 om morgenen kom mensen 🙈 skikkelig stødig på det der. Etter 1 år med prøving så fikk jeg litt hjelp, gynekolog mistenkte at jeg kanskje ikke hadde eggløsning selv om jeg fikk mensen. Så fikk en medisin til å sette i gang det. Prøvde i 1 år til uten hell. Eks ble sjekket, han hadde få og svake svømmere, men de mente det ville gå likevel. 6 mnd senere ble jeg gravid. I senere tid ble jeg sammen med ny mann. Da ble jeg gravid på første forsøk med han, jeg som regnet med 2 år prøving igjen. Har opplevd å bli gravid på prevensjon 3 ganger etter det, 2 endte med spontanabort og siste er nå 1 år gammel. Anonymkode: f9726...059 Nå pirker jeg. Men mener du f.eks. 30 dager her? Samme dato hver måned er ikke regelmessig Anonymkode: 9f5b4...f4e
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå pirker jeg. Men mener du f.eks. 30 dager her? Samme dato hver måned er ikke regelmessig Anonymkode: 9f5b4...f4e 4+ 1-3 er da ganske regelmessig? Jeg har aldri hatt regelmessig, har ca hver 6 uke men kan være 5 uker eller 7 uker 😅 Anonymkode: fad0a...fca
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden Nei, var regelmessig som en klokke, men noe "lyn fra klar himmel" var det jo ikke, månedene og etterhvert årne gikk. Et hint kunne vært store menssmerter, det viste seg å være litt endometriose, men jeg så ikke sammenhengen før det ble oppdaget under utredning. Anonymkode: 7e4e6...dc9
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Skrevet 14 timer siden Ja, hadde veldig korte sykluser. Men visste ikke hva problemet med det var (utover at det var dritt å ha mensen hver 3. uke), før vi skulle prøve å få barn. Endte opp på progesteronstøtte for å få barna våre. Heldigvis en kjapp fastlege, en kjapp gynekolog som ikke nølte, så fra vi bestemte oss å prøve i starten av 2014 tok det bare to år til vårt første barn ble født Babyene satt kjapt bare syklusen ble lang nok. Anonymkode: 902d7...72a
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 4+ 1-3 er da ganske regelmessig? Jeg har aldri hatt regelmessig, har ca hver 6 uke men kan være 5 uker eller 7 uker 😅 Anonymkode: fad0a...fca Men her var det snakk om samme dro og samme tidspunkt hver måned. Det kan ikke stemme. Så ikke bra om noen tror dette er normalt. Anonymkode: 9f5b4...f4e
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Skrevet 14 timer siden Her fikk jeg beskjed når jeg var 24 at jeg mest sannsynlig måtte ha ivf om jeg ville ha barn. De mistenkte endometriose (jeg var veldig plaget). Fikk først lapraskopi og diagnosen når jeg var 30, og første barn kom når jeg var 34. Så det kunne ikke vært mer varslet 😅 Ivf var for meg hverken en nedtur eller særlig tøft å gå gjennom. Jeg var forberedt på alle mulige scenarier, og hadde fått mange år å forberede meg mentalt på det. Har ikke møtt en eneste annen person som ikke syntes ivf var tøft og vanskelig. Da vil jeg kanskje tro at de ble mer tatt på senga av behovet for ivf. Anonymkode: 98541...405
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden Vi hadde ingen hint. Vi var begge 25 år da vi begynte å prøve. Begge var slanke, sunne, ikkerøykere, moderate med alkohol og hverandres første partnere (så ingen skjulte kjønnssykdommer). Min mens var regelmessig. Etter ett år med prøving, så startet vi utredning. Først ble det oppdaget at min mann hadde dårlig sædkvalitet. Deretter at jeg hadde endometriose grad 4 (den mest alvorlige). De satte meg i kunstig overgangsalder et halvt år og klarte å få endometriosen ned til grad 2. Min mann kuttet ut alt av kaffe og alkohol det samme halvåret, og sædkvaliteten ble litt bedre. Men det var ikke nok. Selv med IVF-forsøk så ble det ingen barn. Vår eneste trøst var at vi begge hadde problemer med å få barn, så vi ødela ikke for noen andre. Anonymkode: 29827...cdd
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Skrevet 14 timer siden Jeg blir veldig lett gravid, men trodde det kom til å bli vanskelig. Overvektig, både jeg og mannen, uregelmessig mens, aldri blitt gravid med tidligere kjærester til tross for kondomsprekk osv. Første kondomsprekk med mannen førte til graviditet, og etter det har vi prøvd på tre barn til og blitt gravid på første forsøk hver gang. Vi fikk alle barna før vi ble 30. Flere i familien min (søskenbarn på ene siden) er slanke, har regelmessig mens, men har brukt 5-7 prøveperioder på hvert barn. Der har alder på mor vært på alt fra 23-37. Anonymkode: 5b291...9cf
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden Egentlig ikke, jeg har regelmessig syklus, er normalvektig og har alltid spist ganske sunt, røyker eller snuser ikke og drikker sjelden alkohol. Mannen hverken røyker, snuser eller drikker, men var litt overvektig. Vi var 30 da vi begynte å prøve. Jeg så for meg at det kom til å bli vanskelig. Men det var bare en følelse, og jeg tror det kom av at det kjentes så utrolig å skulle bli gravid og få et barn, samme hvor vanlig og naturlig det er. I hvert fall stusset jeg ikke på at det ikke skjedde noe de første månedene. Da det hadde gått over et år uten at jeg var blitt gravid, var vi til utredning, og det ble ikke funnet noe galt hos noen av oss. Første barn ble til slutt til med IVF. Andre barn kom som en overraskelse uten hjelp etterpå. Anonymkode: e480a...0d9
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden Uforklarlig infertilitet. Ingen tegn. Perfekt syklus, fin slimhinne. Normal sædkvalitet. Ingen sykdommer. Sunn, frisk, normalvektig. Ikke noe tegn til NOE. NULL. Jeg har doomscrollet hele internett og hatt pubmed som sengelektyre i 2 år. Bare masse kjemiske. Uforklarlige. IVF har heller ikke hjulpet, enda... Men det er rart. Jeg føler jeg alltid har hatt på følelsen av at jeg aldri kom til å få barn. Lurer på om sjelen min viste det, før jeg viste det. Anonymkode: 80fab...f43
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #18 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er rart. Jeg føler jeg alltid har hatt på følelsen av at jeg aldri kom til å få barn. Lurer på om sjelen min viste det, før jeg viste det. I så fall visste sjelen din mer enn min. Jeg trodde at det skulle klaffe for oss omtrent på første forsøk, og så for meg den vesle tulla som skulle komme stabbende mot oss. Anonymkode: 29827...cdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå