AnonymBruker Skrevet 12. september #61 Skrevet 12. september Til ts: jeg er omtrent like gammel som deg, og har omtrent lik høyde og vekt. Vi spiser også omtrent likt. Jeg anser meg selv for å være normalvektig. Hvis du vil gå ned i vekt må du spiser mindre, og da er det vel helgekosen som må forsvinne. Men gidder du virkelig det? Hvis du gjør det får du jo endel tips av folk i denne tråden. De fleste av dem er litt spiseforstyrret etter min smak, men hver sin smak. Anonymkode: 25fd0...090
Durancell Skrevet 12. september #62 Skrevet 12. september 41 år, 168 høy og 57-58 kg. Frokost: skål med havregryn, solsikkekjerner, chiafrø, gresskarkjerner, honning og melk. Lunsj: To skiver hjemmelaget brødskiver med enten ost eller makrell i tomat og chiapudding. Middag: Stor porsjon med et eller annet. Kveldsmat: Ikke alltid jeg spiser kveldsmat, men alt fra 2-4 knekkebrød til 1-2 brødskiver. Hender det blir noen mellommåltider og en del snop. Kommer an på hvor i syklusen jeg er. Har skjerpa meg en del. Aldri hatt problemer med vekta og alltid kunne spise akkurat det jeg vil og hvor mye jeg vil.
Gnå Skrevet 12. september #63 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til ts: jeg er omtrent like gammel som deg, og har omtrent lik høyde og vekt. Vi spiser også omtrent likt. Jeg anser meg selv for å være normalvektig. Hvis du vil gå ned i vekt må du spiser mindre, og da er det vel helgekosen som må forsvinne. Men gidder du virkelig det? Hvis du gjør det får du jo endel tips av folk i denne tråden. De fleste av dem er litt spiseforstyrret etter min smak, men hver sin smak. Anonymkode: 25fd0...090 Ehm, jeg tror ikke spiseforstyrrelser har noe med "smak" å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 13. september #64 Skrevet 13. september Kvinne sent i førtiåra, 168 cm, 60 kilo (+- 2 kilo) Frokost: kjøleskapgrøt laget med 2/3 dl havre, 1 dl extra lett melk, chiafrø og gresskarfrø. Har ofte noen blåbær og jordbær oppi og masse kanel. Lunsj: two knekkebrød med pålegg. En frukt eller to utpå ettermiddagen hvis jeg blir sulten. Middag: en ganske stor porsjon, som regel bestående av pasta/ris/potet, grønnsaker eller salat, og fisk eller reker. Spiser ikke kjøtt men er veldig glad i pasta og ris. (Prioriterer en større middagsporsjon over større frokost og lunsj fordi jeg er veldig glad i middag og å føle meg god og mett på kvelden.) Drikker kun kaffe og te med melk, vann, og seltzer i ukedagene. Det blir gjerne et par glass vin og litt iskrem i helga. Dårlig på å trene men går en del. Og jeg spiser ikke akkurat det samme hver dag, men dette er representativt. Anonymkode: a952f...308
AnonymBruker Skrevet 13. september #65 Skrevet 13. september Kvinne 68 kg, 173 høy. Spiser ca 2800 kalorier. Fire måltider, ingen mellommål. Mye protein, grønnsaker og bra karbohydrater. Men og boller, kaker og godis i blandt. Anonymkode: ab471...d47
AnonymBruker Skrevet 13. september #66 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (19 timer siden): Til ts: jeg er omtrent like gammel som deg, og har omtrent lik høyde og vekt. Vi spiser også omtrent likt. Jeg anser meg selv for å være normalvektig. Hvis du vil gå ned i vekt må du spiser mindre, og da er det vel helgekosen som må forsvinne. Men gidder du virkelig det? Hvis du gjør det får du jo endel tips av folk i denne tråden. De fleste av dem er litt spiseforstyrret etter min smak, men hver sin smak. Anonymkode: 25fd0...090 Ts kan ikke spise mindre enn hun gjør. Vil si at den mengden som oppgis er på grensen av for lite. Men skulle jeg anbefalt noe, så er det å spise kveldsmåltidet til frokost. Kroppen trenger å bli "satt i gang". Ved å hoppe over frokost, starter ts dagen med en kropp på sparebluss, noe som ikke er bra for forbrenningen. Jeg spiser noenlunde samme mengde som ts, men frokost i tillegg. Jeg er nok objektivt sett for tynn - 1,63 og 50 kilo. Men jeg er mye i bevegelse. Og for de som sliter med overvekt, men spiser sunt og normalt, tenker jeg at det er bevegelse som er mangelen, ikke for mye mat. Anonymkode: 619fb...ec7
Blåttvann Skrevet 13. september #67 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 9.13): 169cm og 58 kg frokost: svart kaffe og noen glass vann lunsj: enten en YT Shake med banen og jordbær (den til etter trening) eller 2 rugsprø med smør og kokt skinke. Kanskje noe agurk på. Er jeg skikkelig sulten blir det avokado også. middag: 1 liten porsjon av det vi har. noen ganger et par knekkebrød til kveldsmat, men som regel ikke. Spiser aldri godteri og drikker bare vann, vann med kullsyre og kaffe. Anonymkode: 8396c...d8b Dette er lite kalorier. Hvordan klarer du i lengden? Jeg hadde ikke klart det over tid. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #68 Skrevet 13. september Jeg er 170cm, 38år og bmi mellom 20-21. Jeg må bruke disiplin og aktive valg for å holde meg slank (det gikk mer av seg selv da jeg var yngre). Hverdagen er veldig preget av rutiner. Da trenger jeg ikke å vurdere om jeg skal ta kake som plutselig står på pauserommet, om jeg skal spise frokost, eller om jeg heller skal kjøpe lunsj på kafé. Fordi jeg holder meg til hverdagsplanen (det er ikke lett liksom, men bedre enn å hele tiden ta valg). Spiser ikke frokost Lunsj på jobb: ett frøknekkebrød med et kokt egg og et lass av grønnsaker til (feks 5 små tomater, et halvt eple, en hel paprika, en stor bit agurk og en klementin) Etter jobb: en skål med opptinet blåbær og gresk yoghurt med ca 20g ulike nøtter hakket opp og strødd over. Middag: familiemiddag: Feks en ørretfilet, 1,5 poteter, kokt brokkoli og gulrot og en dæsj drømmelett. Taco: en lefse fylt med tacokarbonadedeig, litt ost, drømmelett og grønnsaker. Snacks: Feks litt tørket mango, solo super eller en bit av en proteinbar. I helgene er det litt friere, og ofte litt smågodt en av dagene. Men drikker ikke alkohol. Og er nøye med kostholdet i helgene også. Men drikker feks mer lettbrus eller kjøper en bolle på kafé. Samtidig veier jeg meg ukentlig. Øker vekten over tid setter jeg inn tiltak før det er mer enn 2kg. Men dette gjør jeg fordi det er veldig viktig for meg å ha en slank kropp. Det er viktig for selvfølelsen min og å føle meg vel. Jeg skulle gjerne kost meg mer med kake, godteri og festmat, men for meg er det viktigere å være slank. Du må velge hva som er viktigst for deg😊 Anonymkode: 72203...5d1
AnonymBruker Skrevet 13. september #69 Skrevet 13. september Jeg er normalvektig/slank (BMI 20) og spiser det samme som deg. Kaffe med havremelk til frokost, kjøleskapsgrøt til lunsj, og så en eller annen form for helt "vanlig" middag. Og så noe nøtter, yoghurt, rugsprø, proteinsmoothie, ost etc som mellom-måltider her og der. Elsker øl og chips. Når jeg spiser sånn, så er jeg bare stabil i vekt. En ting jeg tror kan skille oss: Jeg spiser ikke både lunsj og middag HVER dag. Noen ganger gidder jeg ikke middag, andre dager er jeg så opptatt på jobb at jeg glemmer lunsjen, så da blir det kanskje litt sånn "periodisk faste light" En annen ting som jeg er helt sikker på er det som holder meg slank, er porsjonsstørrelser og hvor fort man blir mett. Jeg blir veldig fort mett, såpass at det er litt flaut å gå på restauranter av og til og de spør om jeg ikke likte maten. Jeg har bare ikke kjangs. For det tredje så har jeg fokus på å få i meg en del protein om dagen pga styrketrening. Dette kombinert med at jeg blir fort mett, fører til at en del av mine middagsretter ofte egentlig er nesten kun protein, og med andre ord er det ofte basically lavkarbo. Laks er noe jeg spiser en del, også den retten du beskriver, men jeg har aldri ris til. Det er bare unødvendig vomfyll for min del. Anonymkode: f762d...696
AnonymBruker Skrevet 13. september #70 Skrevet 13. september 1600-1800 kalorier i underskudd, 2200 vedlikehold, 2300 bygging. Minst 30% protein. Driver ikke med gjetting. Da blir det jo bare tull. Anonymkode: 53d99...2e7
AnonymBruker Skrevet 14. september #71 Skrevet 14. september Det TS egentlig spør om er jo hva folk legger i liten, normal osv porsjon. Jeg ser at mine porsjoner er annerledes enn andre. Middagsmengden min er f.eks en potet, 1/2 laksestykke, halv tallerken salat eller grønnsaker og fett, saus eller rømme over poteten. Eller 1/2 kyllingfilet, to kjøttkaker, en tacolefse med fyll, en scoop med pastaskjeia med pasta carbonara osv.., ser en spiser til middag to kyllinglår som en porsjon - det hadde ikke jeg greid å spise opp. Ett holder. Brodmåltider spiser jeg også en god skive med pålegg, pluss en frukt og multivitamin. Det holder. Og jeg trener mye. Når jeg har løpt f.eks, fyller jeg på med en banan eller et glass sjokomelk eller en skive. Jeg øker ikke middagsporsjoner. 46 år, 157 høy, 48 kg. Løper ca 50 km i uka. Er absolutt ikke spiseforstyrret, aldri syk, spiser gjerne godteri på både fredager og lørdager (da faller kveldsmat ut), drikker ikke alkohol. Anonymkode: b5885...61a
AnonymBruker Skrevet 14. september #72 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det TS egentlig spør om er jo hva folk legger i liten, normal osv porsjon. Jeg ser at mine porsjoner er annerledes enn andre. Middagsmengden min er f.eks en potet, 1/2 laksestykke, halv tallerken salat eller grønnsaker og fett, saus eller rømme over poteten. Eller 1/2 kyllingfilet, to kjøttkaker, en tacolefse med fyll, en scoop med pastaskjeia med pasta carbonara osv.., ser en spiser til middag to kyllinglår som en porsjon - det hadde ikke jeg greid å spise opp. Ett holder. Brodmåltider spiser jeg også en god skive med pålegg, pluss en frukt og multivitamin. Det holder. Og jeg trener mye. Når jeg har løpt f.eks, fyller jeg på med en banan eller et glass sjokomelk eller en skive. Jeg øker ikke middagsporsjoner. 46 år, 157 høy, 48 kg. Løper ca 50 km i uka. Er absolutt ikke spiseforstyrret, aldri syk, spiser gjerne godteri på både fredager og lørdager (da faller kveldsmat ut), drikker ikke alkohol. Anonymkode: b5885...61a Mye ligger nok i små porsjoner, jo. Jeg blir veldig raskt mett. Taco på fredag; Da spiser jeg to mini-tubs. Med salat ved siden. Bestiller vi en peppes spiser jeg kanskje tre firkanter. Kun et kyllinglår, mannen tar som regel resten av mitt i tillegg til sitt (men kjøper Homlagarden, så de er store). Når jeg spiser fritatta til lunsj er det to egg (store), rester av poteter og det jeg har av grønnsaker. En medium wrap med mulig 75g kylling, litt rømmedressing og mye salat, mulig ett egg. Anonymkode: 66f1f...f41 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #73 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): 1600-1800 kalorier i underskudd, 2200 vedlikehold, 2300 bygging. Minst 30% protein. Driver ikke med gjetting. Da blir det jo bare tull. Anonymkode: 53d99...2e7 Ja, jeg er enig - hvis man skal slanke seg og er forvirret fordi man føler man spiser så lite, men ingenting skjer med vekten, så må du telle kalorier. Du trenger ikke veie alt du spiser resten av livet, bare gjør det en periode for og få et forhold til hva forskjellig mat inneholder og avdekke hvorfor du ikke går ned. Det finnes nok av apper som gjør dette svært enkelt, hvor mye mat er lagt inn fra før, så du velger bare den yoghurten fra en liste, du sitter ikke og legger inn alt næringsinnholdet på alt. Men man må jo stå og veie og måle litt, i all fall i starten. Da får du svaret svart på hvitt hvor mye kalorier du spiser. TS spiser vel vedlikeholdsmengde (sikkert i området rundt 2000 kcal, er jo avhengig av kjønn, alder, aktivitet). Skal du ned, så må du spise mindre enn det, kutt opp mot 500 kcal daglig. Så enkelt er det egentlig. Men vi på KG har ingen mulighet til å vite hvor mange kalorier TS inntar ut fra beskrivelsen, særlig den der "en god porsjon middag" og helgekosen er vanskelig å vite hvor mye kalorier det blir. Det kan bare TS finne ut selv ved å gå litt vitenskapelig til verks. Og om du ikke vil gå vitenskapelig til verkst, så har du jo uanset svaret ditt TS - det du spiser er helt fint og normalt det, men ikke nok til å gå ned i vekt. Det ser du jo på vekta. Så du må spise mindre. Anonymkode: f762d...696 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå