AnonymBruker Skrevet 9. september #41 Skrevet 9. september Er slank, men ammer så jeg spiser vel i snitt 500 kcal hver dag mer enn det jeg kan gjøre som ikke-ammende. Det varierer utrolig hva jeg spiser ila en dag. Noen dager spiser jeg 2 skiver til frokost og 2 skiver til lunsj, andre dager spiser jeg 0 til frokost og 1 skive til lunsj, og så spiser jeg ca to porsjoner til middag akkurat nå når jeg ammer. Så blir det en skive eller yoghurt med havregryn til kvelds. Spiser litt frukt og bær innimellom dette. Anonymkode: e7307...2d5
AnonymBruker Skrevet 9. september #42 Skrevet 9. september Kvinne 47. 169 cm, 56 kg. Kaffe med sukker og melk x 3 frem til 12. Typisk en brødskive med skinke og tomat med Himalaya salt kl 12. Kanskje en smoothie utover dagen, hjemmelaget med mango, ingefær, chilli. Mere kaffe med melk og sukker😎 Noe enkel middag, foretrekker rene varer. Spiser helst ikke etter 20, men har uvane med kaffe hele dagen. Anonymkode: f431d...404
Soft mann Skrevet 9. september #43 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 8.29): Jeg strever med å finne balansen mellom sunn vekt og livskvalitet. Jeg er en matelsker, så det å nyte god (og sunn) mat og drikke er viktig for meg. Samtidig strever jeg med porsjonskontroll, og vekta kryper oppover på tross av stort fokus på dette. Dere som klarer å holde vekta, hvor mye spiser dere på en vanlig dag? Min hverdag er typisk slik: Frokost: Kaffe og vann Lunsj: 3 knekkebrød med ost og skinke og litt smør, eller en standard porsjon kjøkeskapsgrøt med bær og en ts. honning. Mellommåltid på vei hjem: En frukt eller fem dadler. Middag: God porsjon hjemmelaget middag (f.eks en laksefilet med avocado/mango salsa, en god neve kokt ris, 1 ss rømme eller smør. Kvelds (etter trening): 1 dl cottagecheese med litt syltetøy, eller en liten yoghurt, eller 2 rugsprø med ost. I helgene er det litt ekstra god mat, gjærbakst litt godteri, vin/øl - men fråtser ikke (stopper etter en kanelbolle liksom…). Jeg er kvinne, 42, 172 cm, og ca 70 kg. Vil helst ligge på 66-67… Anonymkode: 6af2f...94c Eg har litt vanskelig med porsjoner, blir alltid store. NB spise sunt er laaaang fra å spise lite kcal. Bare middagen din er vel fort borti 1000 kcal laks stekt i smør er vel på linje med chips i forhold til kcal, bytt den ut med kokt Sei😉 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #44 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kvinne 47. 169 cm, 56 kg. Kaffe med sukker og melk x 3 frem til 12. Typisk en brødskive med skinke og tomat med Himalaya salt kl 12. Kanskje en smoothie utover dagen, hjemmelaget med mango, ingefær, chilli. Mere kaffe med melk og sukker😎 Noe enkel middag, foretrekker rene varer. Spiser helst ikke etter 20, men har uvane med kaffe hele dagen. Anonymkode: f431d...404 Hadde du droppet alt det sukkeret så hadde du nok kunnet spist en brødskive i stedet. Anonymkode: e7307...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #45 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kvinne 47. 169 cm, 56 kg. Kaffe med sukker og melk x 3 frem til 12. Typisk en brødskive med skinke og tomat med Himalaya salt kl 12. Kanskje en smoothie utover dagen, hjemmelaget med mango, ingefær, chilli. Mere kaffe med melk og sukker😎 Noe enkel middag, foretrekker rene varer. Spiser helst ikke etter 20, men har uvane med kaffe hele dagen. Anonymkode: f431d...404 Jeg er ikke så rigid som det ser ut her, men dette er en typisk dag. Spiser også tortilla chips med dip, taco og elsker sjokolade. Lever aktivt med yoga og 10000 skritt. Anonymkode: f431d...404
AnonymBruker Skrevet 9. september #46 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde du droppet alt det sukkeret så hadde du nok kunnet spist en brødskive i stedet. Anonymkode: e7307...2d5 Jeg spiser flere brødskiver hvis jeg føler for det. Virker rigid det jeg skrev, men beskrev bare en vanlig dag. Spiser det jeg føler for. Men en aktiv livsstil craver sunne matvarer. Anonymkode: f431d...404
AnonymBruker Skrevet 9. september #47 Skrevet 9. september Frokost er to skiver brød med hvitost eller hardkokte egg, eller bygg- eller havregrynsgrøt med frukt og bær. En kopp te. Lunsj er enten en salat eller to brødskiver. Salat fra buffé, mye grønt og litt proteiner. Drikker vann og en kopp svart kaffe. Frukt i totiden. Middag er en porsjon vanlig mat. Halve tallerkenen er grønnsaker. Ofte fisk, ca 150 g, eller 100-150 g kylling. To små poteter. Frukt eller bær til dessert, i går var det stekte epler med litt fløtemelk. En skive brød til kvelds. En kopp te. Alternativet er naturell/ gresk yoghurt eller cottage cheese med Frukt eller bær. Høyde 1.80, vekt 67 kg. Anonymkode: ac338...b96
AnonymBruker Skrevet 9. september #48 Skrevet 9. september 1-2 knekkebrød på dagtid og 1 porsjon middag på kvelden. Vil si jeg er veldig glad i mat, men sjeldent sulten. Jeg klarer ikke spise om jeg ikke er sulten. Anonymkode: e62a4...7b1
AnonymBruker Skrevet 10. september #49 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 8.29): Dere som klarer å holde vekta, hvor mye spiser dere på en vanlig dag? Lunsj: 3 knekkebrød med ost og skinke og litt smør, eller en standard porsjon kjøkeskapsgrøt med bær og en ts. honning. Mellommåltid på vei hjem: En frukt eller fem dadler. Middag: God porsjon hjemmelaget middag (f.eks en laksefilet med avocado/mango salsa, en god neve kokt ris, 1 ss rømme eller smør. Kvelds (etter trening): 1 dl cottagecheese med litt syltetøy, eller en liten yoghurt, eller 2 rugsprø med ost. I helgene er det litt ekstra god mat, gjærbakst litt godteri, vin/øl - men fråtser ikke (stopper etter en kanelbolle liksom…). Jeg er kvinne, 42, 172 cm, og ca 70 kg. Vil helst ligge på 66-67… Anonymkode: 6af2f...94c Det er jo bare 3 kg forskjell? men uansett: Frokost: Kan du bytte ut skinke med kyllingskinke? Mellommåltid: Noe med proteiner? Et kokt egg feks? Eller en skyr elns? Middag: Salsa/avokado inneholder mye kalorier, samme med rømme og smør. Mindre ris. Mere grønnsaker. kveld: yoghurt kan ha mye sukker, men det er kanskje naturell? Kan byttes ut med gresk yoghurt ev, eller kesam. Unngå flytende kalorier som vin/øl. Vin og øl påvirker kroppen din i flere dager etterpå også. Anbefaler Pulskuren av Torkil Færø. Og prøv å strekke mellomrommet siste måltid for dagen til neste måltid neste dag. Gikk ned masse pga det. Anonymkode: d9219...a98
Vinterjenta Skrevet 10. september #50 Skrevet 10. september Per nå 68kg. Usikker om det er normalvektig. Spiser en yoghurt til frokost. 1 proteinrundstykke med ost/skinke til lunsj. Middag varierer litt, men unngår ferdigmat og mye carbs. Noen ganger en sjokkis el no.
AnonymBruker Skrevet 10. september #51 Skrevet 10. september Veier 72 kilo og er 173 cm, jeg spiser 2000- 2500 kalorier, men det kommer an på om jeg trener eller ikke den dagen. Prøver å bygge litt mer muskler 😊 Blir omelett og hvregryn og nøtter og frukt til frokost Brød med osk og skinke og frukt eller grønt Skyr, proteinbar, shake og mye kjøtt og fisk og grønnsaker til middag. Men ganke vanlig mat men med litt mer proteiner enn ellers. Anonymkode: 949b5...084
AnonymBruker Skrevet 10. september #52 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 10.59): Jeg tror ikke du skal bruke dette som eksempler. Tråder som dette tiltrekker seg nok folk som har et anstrengt forhold til mat. Jeg er 157, veier 40 kg og spiser MYE mer enn dette for å holde vekta - og jeg spiser sjokolade, yoghurt og kake nesten hver dag. Anonymkode: bb954...ba6 Realiteten er jo faktisk det at folk spiser forskjellige mengder og ulikt inntak av næringsrik mat for å vedlikeholde ulike kroppsvekter. Det er ikke èn fasit. Anonymkode: 9337d...242
AnonymBruker Skrevet 10. september #53 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 8.29): Jeg strever med å finne balansen mellom sunn vekt og livskvalitet. Jeg er en matelsker, så det å nyte god (og sunn) mat og drikke er viktig for meg. Samtidig strever jeg med porsjonskontroll, og vekta kryper oppover på tross av stort fokus på dette. Dere som klarer å holde vekta, hvor mye spiser dere på en vanlig dag? Min hverdag er typisk slik: Frokost: Kaffe og vann Lunsj: 3 knekkebrød med ost og skinke og litt smør, eller en standard porsjon kjøkeskapsgrøt med bær og en ts. honning. Mellommåltid på vei hjem: En frukt eller fem dadler. Middag: God porsjon hjemmelaget middag (f.eks en laksefilet med avocado/mango salsa, en god neve kokt ris, 1 ss rømme eller smør. Kvelds (etter trening): 1 dl cottagecheese med litt syltetøy, eller en liten yoghurt, eller 2 rugsprø med ost. I helgene er det litt ekstra god mat, gjærbakst litt godteri, vin/øl - men fråtser ikke (stopper etter en kanelbolle liksom…). Jeg er kvinne, 42, 172 cm, og ca 70 kg. Vil helst ligge på 66-67… Anonymkode: 6af2f...94c Basert på eksemplene du gir her, ser det ikke ut som om du har for høyt kaloriinntak. Jeg tipper du spiser flere kalorier enn du tror og derfor går opp i vekt. Bare første tanke. Ville lastet ned en app som teller kalorier for å få en viss oversikt og redusert kaloriinntaket noe.😊 Telle kalorier funker som bare det og er etter min mening det mest effektive for å gå ned noen kilo. Trener selv styrke 4 ganger i uka og går opp og ned i vekt fra tid til annen. Anonymkode: d3688...e20
AnonymBruker Skrevet 10. september #54 Skrevet 10. september 163 og 54 kilo. Desverre ikke så flink med mat. Og spiser ganske usunt for å være såpass slank. Så min måltidsplan er ikke noe å hige etter. Prøver å bli flinkere. Men ja, de dagene jeg er "flink" å spiser ordentlig mat starter jeg med sen frokost. En brødskive ofte med kaviar eller egg. Et glass melk eller juice. Småspiser kanskje litt nøtter eller noen biter mørk sjokolade. Liten posisjon middag. F.eks halvt laksestykke, med en halv bakt potet, agurksalat og rømmesaus. Et par pølsebiter eller litt nøtter til kvelds. På dagene jeg slurver kan jeg starte med noen biter sjokolade til lunsj. Kanskje noen skiver til kvelds og det er det. Anonymkode: d1699...06f
AnonymBruker Skrevet 10. september #55 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 9.40): Spiser egentlig det jeg vil, men spiser små mengder og tar 1 posjon. Mange som er overvektige eller vil gå ned et par kilo spiser jo forhåndsvis vanlig mat men de tar seg digre posjoner og spiser masse. Det er jo det som gjør at man går opp i vekt og ikke ned i all hovedsak. Så trenger man ikke være stappmett hele døgnet. Har du bare lyst på en ekstra posjon, eller er du faktisk så sulten blir jo ofte spørsmålet. Anonymkode: 3af25...7dc Jeg spiser gjerne to piskinger og gjerne mer enn manne, men jeg har lav BMI. Strevde med å legge på meg en periode, men nå er vekta jevn. Spiser også chips i helgene og drikker cola. Anonymkode: 082f6...170
AnonymBruker Skrevet 10. september #56 Skrevet 10. september Kvinne 41, 172 cm og 58 kg. Frokost er enten iskaffe, en latte eller en energidrikk. Lunsj er enten to knekkebrød med kokt egg på eller to brødskiver med gulost på. Middag er én porsjon med den vegetarretten jeg eller noen andre i husholdningen velger å lage, klarer ikke forklare hvor liten eller stor en slik porsjon er. Men hadde det vært en reataurantporsjon, hadde den garantert vært for stor. Forsyner meg kun én gang. På kvelden takker jeg gjerne ja dersom datteren min baker noe - hun ELSKER å bake. I dag røk jeg på et par ferske makroner. Kunne lett rullet i meg ti stykker, men gjør det selvsagt ikke. Går verken opp eller ned i vekt. Anonymkode: 34efb...ecb
AnonymBruker Skrevet 11. september #57 Skrevet 11. september Nå har det sklidd litt ut, så jeg veier nå 1 kg for mye, så BMI’en har nettopp nådd 25. Er plaget med lipødem og lavt stoffskifte, så det har blitt vanskeligere å både gå ned og å holde vekta. Når jeg «er flink» og går litt ned: Fokuserer på å prøve å få i meg mer proteiner. Egg, cottage cheese, laks, ørret, kylling. «Volum-spiser». Spiser _MYE_ grønnsaker og litt grov pasta/brød. Kutter helt ut brus og alkohol. Er kanskje litt lettere for meg, siden jeg stort sett ikke tåler kullsyre såbra. Når jeg går ut og spiser så velger jeg salat, eller deler porsjonen i to, og tar med meg restene hjem. Jeg blir ofte fysen om kveldene. Da prøver jeg å spise fruktsalat med litt hakket mørk sjokolade. I helgene lager jeg litt rista nøtter trukket i mørk sjokolade. Jeg prøver å være flink til å porsjonere i forhold til aktivitetsnivå. Spiser jeg for lite når jeg trener så får jeg et veldig blodsukkerfall og blir veldig uvel. Anonymkode: 5dd22...bba
AnonymBruker Skrevet 11. september #58 Skrevet 11. september Jeg er mann, høyde 178 og veier ca 75-76 kg. Har holdt denne vekten siste 10-15 årene og trives der. Har arbeidskolleger som ligger langt over 100 kg (flere på 110-120kg) som er misfornøyde med egen kropp. Samtidig driver de å kommenterer at jeg er småspist, må jo få i deg ordentlig mat! Det er her jeg blir lettere oppgitt, jeg er fornøyd med musli/yoghurt til frokost, 2 knekkebrød til lunsj og en standard porsjon middag. Kveld spises når det er noen å spise den med ( de trener, på aktiviteter, er opptatt eller annet). Når man ser tykkere mennesker som er misfornøyde og observerer hva de spiser kan man begynne å undres. Hvordan kan det for dem være vanskelig å forstå at energi forbrukt må være likt eller mer enn hva energi man putter inn. Har kollega som virkelig prøver, han går/jogger 1 time 5 ganger i uken, er på treningsstudio 3 ganger i uken. Tross dette går han ikke ned i vekt, men øker sakte. Anonymkode: 0f59e...ffa
Totton Skrevet 11. september #59 Skrevet 11. september (endret) Jeg er 56 år, 165cm og veier 62kg. Normalvektig. Vekten min er stabil år etter år, jeg går verken opp eller ned. Jeg orker ikke frokost, det vokser i munnen på meg. Så kun kaffe på morgenen. Jeg spiser nesten utelukkende hel og ren mat, mat uten tilsetningsstoffer og helst økologisk. Jeg piser sukker og andre raske karbohydrater kun på lørdager. Dette har nok betydning for metabolismen min. Jeg spiser det meste av kjøtt og fisk, men hvert måltid inneholder ca.60% grønnsaker, frukt og bær. Jeg er opptatt av å få i meg tilstrekkelig med proteiner, karbohydrater (de langsomme, som i grønnsaker), fett, prebiotika og probiotika (kefir og fermentert mat). Jeg spiser stort sett middagsrester til lunsj. Lager mye middag, så jeg har til lunsjen dagen etter. Maten i kantina inneholder for mye tilsetningsstoffer for min del. Mitt andre måltid er i 17 tiden, kjøtt/fisk og grønnsaker. Så spiser jeg et lite måltid i 20 tiden, gjerne knekkebrød (hjemmelaget) med Jarlsberg og paprika med et glass kefir til. Siden jeg spiser kun tre måltider og ingen mellommåltider, så spiser jeg mye når jeg spiser. Jeg ligger på rundt 2000 kalorier per dag. Også trener jeg i snitt ca.3 ganger i uken for å opprettholde muskelmasse. Men, det som fungerer for meg er nødvendigvis ikke fasiten for andre. Noen trenger mindre og hyppigere måltider, og noen trives best med færre og store måltider. Jeg tror det er lurt å lytte til kroppen og kjenne på om man føler seg bra. Lurt er det dog å i så stor grad som mulig å kutte ut industrilaget mat som er proppfull av tilsetningsstoffer som påvirker tarmfloraen vår. Endret 11. september av Totton
AnonymBruker Skrevet 12. september #60 Skrevet 12. september Jeg har bmi på 22 ett eller annet, så anser meg som ganske «normal». En vanlig hverdag for meg: -frokost: kastes i meg i bilen på vei til jobb, som regel en Shake av noe slag. - lunsj på jobb: 2-3 knekkebrød med pålegg. Går som regel i smøreost, ost og skinke, leverpostei, banan. Tar alltid på godt med pålegg. - evt mellommåltid kan være 1 knekkebrød, frukt, yoghurt eller annet. - middag: det som serveres. F.eks. 1-2 poteter, 1-2 karbonader, grønnsaker, kålstuing og saus. Eller 1 laksefilet, 1-2 poteter, grønnsaker og saus. - kveldsmat: oftest 2 knekkebrød med ett eller annet slag av pålegg. burde bli flinkere til å spise frukt, men merker at dette er veldig sesongbasert. Nå for tiden spiser jeg som regel 1-2 epler om dagen, nærmere jul går det i klementiner. Drikker for det meste vann og kaffe. Drikker også litt saft på jobb for å få opp blodsukkeret mellom operasjoner. Unner meg søtsaker i helgene og evt en kaffe mocca på dager jeg har fri og er i byen. Anonymkode: 3eefa...d42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå