Gå til innhold

Hvor mye spiser dere slanke/normalvektige?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (17 minutter siden):

Jeg synes ikke du skal lytte til mennesker med en åpenbar spiseforstyrrelse heller. Det er vel ikke ønskelig for noen. 

Enig i det, men jeg går ikke ned i vekt pr nå heller. Eller, jeg går ned litt, men så går jeg jo opp igjen rett etterpå. Uten at jeg skjønner hvorfor. Jeg har allerede gått ned over 30 kilo, så jeg burde jo vite hva som funker...

Jeg er forøvrig ikke TS, men ei til som ble litt frustrert av å lese svarene her....

Anonymkode: 7c749...401

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Glemte å si at vi har omtrent akkurat samme tall - inkludert alder

Jeg har ingen interesse av å veie 60kg lengre. Det krever enorme forsakelser i mat, der jeg nå kan kose meg, og ikke tenke så mye på hva jeg spiser. Jeg er dønn lykkelig når jeg spiser lunsj med ei venninne på byen, spiser biff og bernaisesaus med mannen, eller kryper opp i sofaen med et glass vin.

Dessuten ville jeg bare sett skrapet og gammel ut om 43 år gamle meg skulle veid det samme som 20 år gamle meg. 

Anonymkode: 66f1f...f41

Jeg var ikke TS altså, som du svarte her - men jeg hadde bare veldig samme følelse som TS da jeg leste svarene her....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser temmelig nøyaktig det samme hver dag. Kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg går en del sulten for å holde vekta. Ingen som tar skade av det. F.eks siste måltid kl 17, så er det frokost 14 timer senere. 

Anonymkode: b89f7...20d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lunsj og middag. Orker ikke frokost. Når jeg får matlyst er det langt på dag, så da blir lunsj dagens første måltid, og så middag på kvelden. Normalvektig, 58 kg.

Anonymkode: a4576...5e2

Skrevet (endret)

Frokost: havregryn kokt på helmelk, med nøtter, banan og blåbær, eller yoghurt naturell med samme tilbehør. En kopp te med sukker.

Lunsj: 3-4 brødskiver med pålegg som gulost, kokt skinke, brunost og syltetøy. Har alltid noen oppskårede grønnsaker og/eller et salatblad på skivene med ost og skinke. Te med sukker.

Middag: en "vanlig porsjon" (pleier ikke å måle opp hva jeg spiser) med middag, vi spiser ofte pastaretter, poteter og kjøtt/fisk eller vegetarretter som hjemmelaget grønnsakssuppe. Drikker vann til.

Drikker som regel også en kopp te med sukker om kvelden.

Jeg har alltid vært slank, aldri slanket meg, men prøver å spise sånn rimelig sunt og ikke for mye. Spiser bare når jeg er sulten, og spiser aldri mellommåltider (med mindre du regner med godteri/snacks på lørdagskvelden). Liker å være skikkelig sulten til måltidene, da smaker maten mye bedre. 

Drikker forresten aldri alkohol. Vann og te med sukker i hverdagen, brus og noen ganger juice i helgene.

Kvinne, 39, 174cm og 59 kg.

Endret av Uanonym bruker
  • Hjerte 1
Skrevet

Spiser aldri før klokken ni, men på jobb blir det ofte en proteinshake eller yt til frokost. Lunsj er vanligvis proteinyoghurt eller gresk yoghurt, omtrent 200 gram, med en banan, mandler, rosiner, kanskje litt honning. 

Middag er mye kylling, grønnsaker og ris. Spiser vanligvis 170 gram kylling per måltid. Av og til avokado hvis jeg spiser lite fett.

Kveldsmat er yoghurtbowl ellers spiser jeg ofte bananpannekaker, omelett eller havregrynsgrøt. 

Spiser sjeldent mye snacks, kun på helg. Er da som oftest potetgull og mørk sjokolade. 

Har ikke regnet på hva jeg trenger for å holde vekten, men regner med jeg spiser 2200-2300 kcal per dag. Er 162 cm høy og 53 kg. Trener tung styrke fem dager i uka og er ellers mye aktiv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må virkelig jobbe med meg selv skjønner jeg... Forklarer jo hvorfor vekta står stille hvis andre lever på to rugsprø og en laksefilet pr dag....

Jeg spiser sunt, spiser ikke godteri eller bakst, men jeg er fortsatt godt overvektig (ikke fedme da). Mye mindre UP enn jeg gjorde før også... Men er det virkelig "vanlig" å leve på to knekkebrød, et eple og en laksefilet pr dag?

Jeg tror ikke du skal bruke dette som eksempler. Tråder som dette tiltrekker seg nok folk som har et anstrengt forhold til mat. Jeg er 157, veier 40 kg og spiser MYE mer enn dette for å holde vekta - og jeg spiser sjokolade, yoghurt og kake nesten hver dag. 

Anonymkode: bb954...ba6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regulerer meg med periodisk faste når jeg ønsker å gå ned litt. Det er mest effektivt for meg uten å føle på sult. 

Anonymkode: 3220d...fcc

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg med gjengivelse fra AI.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne 165 cm, 49 kg. 30 år. Jeg er ikke mer aktiv en gjennomsnittet. 

Spiser en baguette med ost og skinke til frokost, ev 2 egg og bacon eller skinke og ost. Til lunsj spiser jeg ca en halv middagsporsjon. Til middag spiser jeg en middagsporsjon (200-300g kjøtt, pasta/poteter/ris og grønnsaker). Spiser sen middag, og har som regel ikke noe behov for kveldsmat, men hvis jeg har vært veldig aktiv spiser jeg gjerne 3-4 ristede brødskiver med pålegg eller toast til kvelds. Spiser frukt, bær og nøtter som mellommåltid. Spiser dessert/snacks/godteri ca 4-5 ganger i uka og ca 2-3 øl hver uke.  

Men det er mye vanskeligere å gå ned i vekt enn å vedlikeholde en relativt lav vekt. Jeg merker også at jeg ubevisst gjør enkle justeringer hvis jeg noen dager har trykket i meg masse høykalori junkfood og desserter, og spiser derfor mindre av usunne alternativer i påfølgende dager. Det spiller nok en stor rolle i regnestykket. 

Lykke til med vektnedgang!

Anonymkode: 9337d...242

AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (På 8.9.2025 den 9.43):

Litt for tynn etter min mening

Hvem spurte?

Anonymkode: 9ff50...d2d

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser aldri frokost, vokser i munnen av tanken. Så her blir lunch min frokost og det er som oftest egg av noe slag. 3 kokte egg og 1-2 frukt til eller salatbar på jobb. Varmmat kan også skje, da gjerne gryte av noe slag med langtidskokt kjøtt.

Av middag spiser jeg alt mulig, ikke noe fast. I går spiste jeg koreansk beef (oppskrift fra gladkokken), i dag er det kjøttkaker med vanlig tilbehør, onsdag er det hjemmelaget tomatsuppe med egg og kjøttboller.

Til kvelds blir det ofte et par brødskiver eller knekkebrød med et eller annet oppå. Den nye proteinhavregrøten skjer også innimellom! Den er super for meg og min kropp i allefall. Havregrøt/havregryn blir jeg raskt sulten av men ikke denne.Gresk yoghurt med honning og granola er digg også. 

163 cm og 65 kg. Trener styrke x3 i uken, ellers lite aktiv i hverdagen.

Vil bare legge til at hvis man som kvinne har 3-5 kg man aldri blir kvitt, er det som regel en grunn til. Kroppen vil ikke bli mindre og det er dine "livskvalitetskilo". Det er ikke verdt det å endevende på hele livet for usle kiloene der. Hvordan blir livet bedre med 3-5 kg ned? Hva forandrer seg? Mest trolig ingenting. Da finner du noe nytt å være misfornøyd med. Vi kvinner skal gjerne ha noen kilo ekstra og disse kiloene er verdt å beholde for å bevare livskvalitet. Vi lever én gang og mat er en del av livet. Så lenge man ikke skal stille i Fitnesskonkurranse trenger du heller ikke leve som en. 

Anonymkode: 395b4...3b8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tror ikke du skal bruke dette som eksempler. Tråder som dette tiltrekker seg nok folk som har et anstrengt forhold til mat. Jeg er 157, veier 40 kg og spiser MYE mer enn dette for å holde vekta - og jeg spiser sjokolade, yoghurt og kake nesten hver dag. 

For å utdype dette (jeg er samme bruker). I går spiste jeg dette, og det er en vanlig dag for meg. Spiser så å si det samme hver dag. 

- 2 eple 

- 2 banan

- 2 porsjoner havregrøt m. syltetøy og rosiner 

- 4 knekkebrød med prim

- 1 skrive med syltetøy 

- 1 skive med prim

- 1 yoghurt m. havregryn

- 2 stenger med Kvikklunsj

- 1 stor blandet salat

PS: Skal ikke påstå at dette er et ideelt kosthold, da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 8.29):

Jeg strever med å finne balansen mellom sunn vekt og livskvalitet. Jeg er en matelsker, så det å nyte god (og sunn) mat og drikke er viktig for meg. Samtidig strever jeg med porsjonskontroll, og vekta kryper oppover på tross av stort fokus på dette. 

Dere som klarer å holde vekta, hvor mye spiser dere på en vanlig dag?

Min hverdag er typisk slik:

Frokost: Kaffe og vann

Lunsj: 3 knekkebrød med ost og skinke og litt smør, eller en standard porsjon kjøkeskapsgrøt med bær og en ts. honning.

Mellommåltid på vei hjem: En frukt eller fem dadler.

Middag: God porsjon hjemmelaget middag (f.eks en laksefilet med avocado/mango salsa, en god neve kokt ris, 1 ss rømme eller smør.

Kvelds (etter trening): 1 dl cottagecheese med litt syltetøy, eller en liten yoghurt, eller 2 rugsprø med ost.

I helgene er det litt ekstra god mat, gjærbakst litt godteri, vin/øl - men fråtser ikke (stopper etter en kanelbolle liksom…).

Jeg er kvinne, 42, 172 cm, og ca 70 kg. Vil helst ligge på 66-67…

Anonymkode: 6af2f...94c

Tipper helgene "ødelegger " for deg.  Det er en klassiker blant oss som skal ned i vekt også  litt "helgekos" spiser opp ukens kaloriunderskudd.

Og foe deg som skal være I balanse, så vil overskuddet fi OPPgang.

Logg mat en ukes tid, og sammenligne mot kaloribehov. 

Anonymkode: c8d8a...3bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 9.43):

Jeg må virkelig jobbe med meg selv skjønner jeg... Forklarer jo hvorfor vekta står stille hvis andre lever på to rugsprø og en laksefilet pr dag....

Jeg spiser sunt, spiser ikke godteri eller bakst, men jeg er fortsatt godt overvektig (ikke fedme da). Mye mindre UP enn jeg gjorde før også... Men er det virkelig "vanlig" å leve på to knekkebrød, et eple og en laksefilet pr dag?

Mange her har streng kontroll på maten, på grensen til manisk, og det er en spiseforstyrrelse det også. Normale folk spiser ikke sånn hver dag. Kanskje man spiser mye likt i hverdagen for enkelhets skyld og gammel vane, men å nekte seg selv ethvert mellommåltid eller aldri spise mer enn 3 rugsprø  og droppe pastaen er ikke normalt. 

Er selv bare 150 cm og veier 53 kg. Det krever en viss oversikt over kalorier å holde meg der, og jeg smeller raskt opp til 60 om jeg lar ting skli ut. Vi er veldig glade i mat både mannen og jeg, så alt frister jo 😅 

Jegg spiser ikke frokost, bare fordi jeg sparer tid på det om morgenen. Veldig glad i frukt og grønnsaker og har heller med meg en god porsjon av det som jeg tar på jobb i 9-10 tiden. Har aldri likt å spise tung lunsj, for jeg blir så lite våken og effektiv etterpå. Lunsj er derfor enten yoghurt eller cottage cheese med bær/ mango og noen frø/ kjerner oppi. Ikke fordi det er så mye sunnere enn et par skiver, men fordi det metter lengre synes jeg. 

Middag er akkurat det vi vil ha, men pizza er spart til helgekos. Jeg tar litt mindre pasta/ ris enn mannen, men han er dobbelt så stor med enorm forbrenning også. Spiser ellers det jeg vil, men igjen er jeg jo glad i grønt og synes det frisker opp, så alle middager har ca 1/3 grønnsaker. Spiser rause porsjoner. Liker heldigvis ikke så godt fete ting (likte ikke ost før videregående, samme med rømme/ fløte), så jeg bruker alltid lettprodukter. Andre skyr dem, men jeg synes de er mildere og har alltid foretrukket det, uavhengig av hvor vekten min sto. 

Vi spiser sen middag pga alltid mye som skal skje like etter jobb, og dermed utgår kvelds. Hvis vi har noe en sjelden gang så er det gjerne at jeg har laget grove, amerikanske pannekaker som vi har brunost på 🤩Ellers gjerne et fruktfat. 

Livet er for kort til strent regime hver dag, så helgene er det kos! Fredagen kanskje popcorn til film. Lørdag god frokost, god middag, ønsker snacks og noen ganger litt vin. Søndagen god frokost, god middag, kanskje dessert. 

Vekten kommer på når jeg faller for snopeskålen hver dag, eller spiser mye bakverk. Mannen elsker det, jeg kan styre meg, men hvis jeg faller for fristelsen så kommer kiloene fort. 

Anonymkode: dc873...453

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange her har streng kontroll på maten, på grensen til manisk, og det er en spiseforstyrrelse det også. Normale folk spiser ikke sånn hver dag. Kanskje man spiser mye likt i hverdagen for enkelhets skyld og gammel vane, men å nekte seg selv ethvert mellommåltid eller aldri spise mer enn 3 rugsprø  og droppe pastaen er ikke normalt. 

Er selv bare 150 cm og veier 53 kg. Det krever en viss oversikt over kalorier å holde meg der, og jeg smeller raskt opp til 60 om jeg lar ting skli ut. Vi er veldig glade i mat både mannen og jeg, så alt frister jo 😅 

Jegg spiser ikke frokost, bare fordi jeg sparer tid på det om morgenen. Veldig glad i frukt og grønnsaker og har heller med meg en god porsjon av det som jeg tar på jobb i 9-10 tiden. Har aldri likt å spise tung lunsj, for jeg blir så lite våken og effektiv etterpå. Lunsj er derfor enten yoghurt eller cottage cheese med bær/ mango og noen frø/ kjerner oppi. Ikke fordi det er så mye sunnere enn et par skiver, men fordi det metter lengre synes jeg. 

Middag er akkurat det vi vil ha, men pizza er spart til helgekos. Jeg tar litt mindre pasta/ ris enn mannen, men han er dobbelt så stor med enorm forbrenning også. Spiser ellers det jeg vil, men igjen er jeg jo glad i grønt og synes det frisker opp, så alle middager har ca 1/3 grønnsaker. Spiser rause porsjoner. Liker heldigvis ikke så godt fete ting (likte ikke ost før videregående, samme med rømme/ fløte), så jeg bruker alltid lettprodukter. Andre skyr dem, men jeg synes de er mildere og har alltid foretrukket det, uavhengig av hvor vekten min sto. 

Vi spiser sen middag pga alltid mye som skal skje like etter jobb, og dermed utgår kvelds. Hvis vi har noe en sjelden gang så er det gjerne at jeg har laget grove, amerikanske pannekaker som vi har brunost på 🤩Ellers gjerne et fruktfat. 

Livet er for kort til strent regime hver dag, så helgene er det kos! Fredagen kanskje popcorn til film. Lørdag god frokost, god middag, ønsker snacks og noen ganger litt vin. Søndagen god frokost, god middag, kanskje dessert. 

Vekten kommer på når jeg faller for snopeskålen hver dag, eller spiser mye bakverk. Mannen elsker det, jeg kan styre meg, men hvis jeg faller for fristelsen så kommer kiloene fort. 

Anonymkode: dc873...453

Når man svarer i denne typen tråder blir det jo gjerne et generisk og gjennomsnittelig svar. 

Selvfølgelig varierer også vi som svarer "strengt" i denne typen tråder en del. 

Jeg har vært på helgetur. Så i går var det stor lunsj med et glass vin til. Og så tok jeg en sandwich på kveldsflyet. I dag har jeg typisk slik dagen-etter-ferie matlyst. Så det eneste jeg har spist er eggerøre på to egg og en tørr rugsprø. Men det er jo ikke like relevant for TS å høre det som hva jeg spiser på en normaluke. Og om mannen er like matlei så blir det vel bare et-par rugsprø til i kveld. 

Men snacks og mellommat er ingen av oss noe særlig glad i. Det handler ikke om å være streng eller å ikke unne seg kos. Men det gir oss lite å spise når vi ikke er sultne. 

Anonymkode: 66f1f...f41

AnonymBruker
Skrevet

Ca 2300 kalorier (ca 222 g karbohydrater, ca 185g protein, ca 71g fett).

Kvinne, 168 cm, 54-55 kg

Anonymkode: 43602...3f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 9.43):

Det spørs jo om du vil være tynn eller slank. Hvis man ønsker å være veldig tynn så er man nødt til å spise veldig lite. Et alternativ er å trene styrketrening for å legge på seg en del muskler, men samtidig ha lav fettprosent

Anonymkode: cce02...681

AnonymBruker
Skrevet

167cm og 61kg

Frokost: yoghurt, smoothiebowl, havregryngrøt eller kjøleskapsgrøt med topping.

Lunsj: to grove skiver med magert pålegg.  Grønnsak og/eller frukt.

Middag: kjøtt/fisk ca 150gr, 1 potet, litt pasta eller ris. Mye grønnsaker.  Velger bort bearnaise feks og har heller kalorifattigere saus.

Drikker aldri- med unntak av litt melk i ny og ne kalorier. 

Spiser en troika eller krokanrull og en liiten skål potetgull, ostepop eller Tortillaschips i helgene. Eller en skål is eller annen dessert. 

Unner meg ost og kjeks, tapas og fet pizza ol en gang i blant. 

Anonymkode: 85169...e61

AnonymBruker
Skrevet

Er ca like høy som deg og spiser omtrentlig det samme bortsett fra at jeg kun spiser tre måltider, ingen mellommåltid. Jeg veier mellom 58 og 62

Anonymkode: 58985...52a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...