Gå til innhold

Hvor mye spiser dere slanke/normalvektige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg strever med å finne balansen mellom sunn vekt og livskvalitet. Jeg er en matelsker, så det å nyte god (og sunn) mat og drikke er viktig for meg. Samtidig strever jeg med porsjonskontroll, og vekta kryper oppover på tross av stort fokus på dette. 

Dere som klarer å holde vekta, hvor mye spiser dere på en vanlig dag?

Min hverdag er typisk slik:

Frokost: Kaffe og vann

Lunsj: 3 knekkebrød med ost og skinke og litt smør, eller en standard porsjon kjøkeskapsgrøt med bær og en ts. honning.

Mellommåltid på vei hjem: En frukt eller fem dadler.

Middag: God porsjon hjemmelaget middag (f.eks en laksefilet med avocado/mango salsa, en god neve kokt ris, 1 ss rømme eller smør.

Kvelds (etter trening): 1 dl cottagecheese med litt syltetøy, eller en liten yoghurt, eller 2 rugsprø med ost.

I helgene er det litt ekstra god mat, gjærbakst litt godteri, vin/øl - men fråtser ikke (stopper etter en kanelbolle liksom…).

Jeg er kvinne, 42, 172 cm, og ca 70 kg. Vil helst ligge på 66-67…

Anonymkode: 6af2f...94c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er 35 år, 169 cm og 65 kg - så normalvektig. 

Jeg spiser stort sett 2 måltider om dagen, varmlunsj i kantine på jobb og middagsmat hjemme. Spiser meg god og mett - men prøver så godt jeg kan å unngå ultraprosessert. Det har fungert veldig greit for meg (veide 6-7 kg mer for et par år siden, men er stabilt lavere nå). Skeier også ut litt i helgene, men prøver så godt jeg kan å vurdere hvorvidt hver enkelt utskeielse egentlig er vert det - ofte er svaret nei.

Anonymkode: d40e3...be1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser omtrent det jeg vil. Er matglad. Men heldig slik at jeg liker rene råvarer veldig godt. Kroppen min liker ikke tung/fet mat. Og jeg liker heller ikke søte ting. 

Frokost; kaffe, mye vann. Mulig to rugsprø med tomat om jeg skal trene før lunsj.

Lunsj; lager meg en fritatta. Kylling med grønnsaker. Quinoasalat. Salatbar på jobb. Spiser ute relativt ofte da jeg jobber i sentrum. 

Mellom; mulig en rugsprø. Kan være et pizzastykke om vi har det i kjøleskapet. Siste rest av lunsjen om jeg ikke spiste alt. En neve nøtter. Ofte ingenting da jeg ofte spiser lunsj sent. 

Middag; Alt mulig. Denne uka er det; Vegansk shepardspie. Toad in the hole (pølsepai). Gulrotsuppe med rømme. Fredagstaco - men her har vi mye bønner og grønnsaker. Lapskaus på svineknoke. Laks i sitron og dillsaus med grønnsaker. Vin i helgen. 

Anonymkode: 66f1f...f41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

169cm og 58 kg

frokost: svart kaffe og noen glass vann 

lunsj: enten en YT Shake med banen og jordbær (den til etter trening) eller 2 rugsprø med smør og kokt skinke. Kanskje noe agurk på. Er jeg skikkelig sulten blir det avokado også. 

middag: 1 liten porsjon av det vi har. 

noen ganger et par knekkebrød til kveldsmat, men som regel ikke.

Spiser aldri godteri og drikker bare vann, vann med kullsyre og kaffe. 

Anonymkode: 8396c...d8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

169cm og 58 kg

lunsj: enten en YT Shake med banen og jordbær (den til etter trening) eller 2 rugsprø med smør og kokt skinke. Kanskje noe agurk på. Er jeg skikkelig sulten blir det avokado også. 

Og spiser aldri mellommåltider. Jeg har en innstilling om at hvis jeg skal putte noe i munnen så skal jeg sette meg ned og det skal telles som et måltid. Ikke verdt å kaste bort «lunsj» eller «middag» på en nøttebar liksom 😂😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiser minimalt med ultraprossesert, det hjelper bra på porsjonsstørrelsene. 

Ellers spiser jeg lite brød og ris. Pasta har jeg lettere for å unne meg, men med mye protein til. 

Spiser ikke frokost når jeg står opp tidlig, med har sen frokost i helgene med barn og mann. Da er det naturell yoghurt med tilbehør som jeg føler for den dagen. Nøtter, mørk sjokolade, frø, frosne eller ferske bær osv. 

Lunsj og middag spises ikke på samme dag med mindre jeg er på ferie eller lignende. Lunsj blir ofte en tidlig middag. Igjen, mye protein og sunt fett. Helst vilt eller fisk. Mye ovnsbakte grønnsaker og salater. 

Kvelds/snacks er ikke hver dag, men om jeg er fysen så spiser jeg gjerne kiwi, bær, litt nøtter eller popkorn til filmen. 

Det dårlige i kostholdet mitt er lettbrus, men jeg har blitt mye flinkere. Drikker det bare til mat, og har uansett alltid foretrukket vann som tørstedrikk. 

De gangene jeg spiser mcdonalds eller noe halvfabrikata, så er jeg mer sulten de neste dagene. UP tuller virkelig med metthetsfølelsen og porsjonsstørrelsene 

Anonymkode: d9be8...663

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg drikker MYE te forresten! Hele dagen. To-tre kopper med koffein, og ellers urter

Anonymkode: d9be8...663

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frokost: en skål vaniljeyoghurt med musli og eventuelt en proteinshake. 
Lunsj: to skiver med grovt brød, enten med leverpostei, majones og agurk, eller med smøreost og to skiver hvitost på. 
Middag: varierer veldig. 1-2 laksefilet med rømmesaus, og pasta/potet/couscous. Omelett på 2-3 egg med mye ost og grønnsaker. Pasta med spekeskinke og pestosaus eller fløtesaus. Potetmos gratinert med grønnsaker og spekeskinke. Søtpotetsuppe eller spinatsuppe med hvitløksbaguett eller annet godt brød. 
Litt snacks hver dag, vingummi, potetgull, popcorn, sjokolade eller peanøtter, eventuelt en skål vaniljekesam med bær. 
Noen glass vin i helgene. 

163cm, 59 kg, og 39 år. Ligger vel på 1500-2000 kalorier inn pr dag. Øker på med proteinshake på dager med mye trening, for å unngå gå ned i vekt. 

Anonymkode: 3d4a3...976

AnonymBruker
Skrevet

Spiser egentlig det jeg vil, men spiser små mengder og tar 1 posjon. Mange som er overvektige eller vil gå ned et par kilo spiser jo forhåndsvis vanlig mat men de tar seg digre posjoner og spiser masse. Det er jo det som gjør at man går opp i vekt og ikke ned i all hovedsak. Så trenger man ikke være stappmett hele døgnet. Har du bare lyst på en ekstra posjon, eller er du faktisk så sulten blir jo ofte spørsmålet. 

Anonymkode: 3af25...7dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg strever med å finne balansen mellom sunn vekt og livskvalitet. Jeg er en matelsker, så det å nyte god (og sunn) mat og drikke er viktig for meg. Samtidig strever jeg med porsjonskontroll, og vekta kryper oppover på tross av stort fokus på dette. 

Lunsj: 3 knekkebrød med ost og skinke og litt smør, eller en standard porsjon kjøkeskapsgrøt med bær og en ts. honning.

Middag: God porsjon hjemmelaget middag (f.eks en laksefilet med avocado/mango salsa, en god neve kokt ris, 1 ss rømme eller smør.

Kvelds (etter trening): 1 dl cottagecheese med litt syltetøy, eller en liten yoghurt, eller 2 rugsprø med ost.

I helgene er det litt ekstra god mat, gjærbakst litt godteri, vin/øl - men fråtser ikke (stopper etter en kanelbolle liksom…).

70 kilo er fint til din høyde

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

169cm og 58 kg

Litt for tynn etter min mening

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må virkelig jobbe med meg selv skjønner jeg... Forklarer jo hvorfor vekta står stille hvis andre lever på to rugsprø og en laksefilet pr dag....

Jeg spiser sunt, spiser ikke godteri eller bakst, men jeg er fortsatt godt overvektig (ikke fedme da). Mye mindre UP enn jeg gjorde før også... Men er det virkelig "vanlig" å leve på to knekkebrød, et eple og en laksefilet pr dag?

Anonymkode: 7c749...401

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må virkelig jobbe med meg selv skjønner jeg... Forklarer jo hvorfor vekta står stille hvis andre lever på to rugsprø og en laksefilet pr dag....

Jeg spiser sunt, spiser ikke godteri eller bakst, men jeg er fortsatt godt overvektig (ikke fedme da). Mye mindre UP enn jeg gjorde før også... Men er det virkelig "vanlig" å leve på to knekkebrød, et eple og en laksefilet pr dag?

Det er det jeg heller ikke forstår, for det er  langt unna hva som er anbefalt (offisielle kostholdsråd) næringsinntak, og mindre en hva er barnehagebarn spiser liksom… 

Jeg ønsker ikke å være mager, men sunn, sterk og slank😬 Samtidig som livet er for kort til å ikke spise ost….

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Frokosten min er en energidrikk i bilen om morgenen. Leverer 3 barn og drar på jobb.

Spiser frokost med kollegaer kl 9. Noen dager hjemmebakt brød med pålegg, ca 4 skiver. Andre ganger en rett med kylling og pasta. 

Lunsj hjemmelagdet karbonade i et rundstykke. 

Middag med barna. Alt fra noe kjøtt og pasta, gryteretter, pizza, suppe, fiskeretter eller kjøttkaker. 

Dårlig på å få i meg frukt, men spiser endel grønnsaker til middag. Har ingen mangler av den grunn. Koser oss med bakst i helgene, spiser lite godis. 

Spiser det jeg vil, men ofte mindre mengde. Kan også glemme bort mat eller ikke rekke det enkelte dager. 

167 høy og som regel rundt 62 kg. 33 år gammel, 3 små barn. Tror det handler masse om høyt aktivitetsnivå for de siste kiloene sine. 

Anonymkode: a9a06...4fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes ikke du skal lytte til mennesker med en åpenbar spiseforstyrrelse heller. Det er vel ikke ønskelig for noen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser to hovedmåltider per dag - lunsj og middag. Til lunsj blir det gjerne 2-3 rugsprø med makrell i tomat, peanøttsmør, kokt egg eller ost. Kanskje en gulrot eller en frukt til. Noen dager byttes rugsprø ut med en omelett av to-tre egg.

Tar av og til et lite mellommåltid i 14-tida, om jeg føler meg småsulten. Da gjerne en neve nøtter eller to, og kanskje et eple.

Til middag spiser jeg 1 porsjon vanlig mat av rene råvarer (kjøtt og fisk). Mye grønnsaker til. Potet eller ris. Spiser sjelden ultraprosessert mat.

Et par ruter mørk sjokolade på kvelden noen dager.

I helgene drikker jeg litt rødvin. Av og til med peanøtter og mørk sjokolade.

53 år. 162 høy. 45 kg.

Anonymkode: 85ccd...745

AnonymBruker
Skrevet

3 vanlige måltider per dag jeg blir mett på.

Ingen mellommåltider, isåfall kun litt grønnsaker.

Hverdagsmosjon hver dag.

Anonymkode: 44e33...a08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser noe brødmat til lunch. Til middag har jeg noe kjøtt. Så spiser jeg kanskje en skive hvis jeg blir sulten på kvelden.

Hvis du ønsker å bli slank, så bør du kutte ut flere av måltidene dine.

Anonymkode: c31f8...796

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Glemte å si at vi har omtrent akkurat samme tall - inkludert alder

Jeg har ingen interesse av å veie 60kg lengre. Det krever enorme forsakelser i mat, der jeg nå kan kose meg, og ikke tenke så mye på hva jeg spiser. Jeg er dønn lykkelig når jeg spiser lunsj med ei venninne på byen, spiser biff og bernaisesaus med mannen, eller kryper opp i sofaen med et glass vin.

Dessuten ville jeg bare sett skrapet og gammel ut om 43 år gamle meg skulle veid det samme som 20 år gamle meg. 

Anonymkode: 66f1f...f41

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Frokost: 2 brødskiver med pålegg, 1 glass melk.

Lunsj spiser jeg bare når jeg er ekstra aktiv: 2 brødskiver eller noe varmmat eller en salat. 

Middag: 1 normal porsjon, f.eks. 2 kyllinglår, salat/grønnsaker, ris og saus.

Kvelds: 2 brødskiver eller middagsrester. 

I tillegg så spiser jeg litt frukt hver dag. 

Spiser nesten ikke godteri og potetgull og slikt, men spiser det jeg vil de få gangene jeg får lyst på. 

45 år, 165 høy og 52 kg.

Anonymkode: b1aff...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...