Gå til innhold

Magnesium, hvilken bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lyst å prøve magnesium for en periode, men usikker på hvilken jeg bør gå for. Har dere tips? Hvilken bruker du?

Har lest og hørt at magnesium glysinat er best, men ikke alle tåler den.

Anonymkode: 9b91d...07b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

den beste måten å øke magnesiumopptaket på er å pise riktig mat som grønne bladgrønnsaker, nøtter og belgfrukter, samt selvsagt minke på inntaket av ultraprosesert mat sammen med dette, og smatiddig huske at enkelte andre matvarer ikke gjør at opptak av tilkudd er like god osv. Siden magnesium tas opp i tarmene er for eksempel fiberrik mat med på å hidre opptak samtidig som noen typer fiberrik mat inneholder magnesium, så heller enn å ta tilskudd ville jeg først sett på om jeg kunen endre litt på kosten min om jeg var deg. 

Anonymkode: 242da...9bd

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du skal ta tilskudd for? Har du en mangel eller et spesielt medisinsk behov for tilskudd av akkurat magnesium?

Det er ikke et gode å dytte i seg alle slags kosttilskudd, i den tro at ekstra av alt er noe bra. Det er det ikke hvis kostholdet ditt allerede dekker det du trenger.

Anonymkode: 802f5...2ac

• Liker 1
Skrevet

Etter varierende erfaring med de fra dagligvaren og apoteker testet jeg denne:

https://vitaminexpress.no/magnesium-synergy-magnesium-kapsler?channable=05ffe769640063613463376462332d373465612d343939312d613132312d39306233386339653862303618&variant=ca4c7db3-74ea-4991-a121-90b38c9e8b06&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NO | DSA (S)&utm_term=266104998880&utm_content=Alle nettsider&utm_id=19981394287&utm_adgroupid=148909773060&cvg_source=google&cvg_adid=684420340294&cvg_cid=19981394287&gad_source=1&gad_campaignid=19981394287&gbraid=0AAAAAp8lyKHLMVHu8lzQoPtF1FB6a-QN9&gclid=EAIaIQobChMIl4HplcbIjwMVVBCiAx0xoBRhEAAYASAAEgLOF_D_BwE

Jeg trodde magnesium var magnesium, men så enkelt var det vist ikke. Den over dekker mer og jeg merker tydelig forskjell. Smertene og uroligheten i beina er minimale etter at jeg begynte med denne. Tar en om dagen/halv dose, tar kun to de dagen ejeg mer meg ekstra plaget.

Anonymkode: 62155...519

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

den beste måten å øke magnesiumopptaket på er å pise riktig mat som grønne bladgrønnsaker, nøtter og belgfrukter, samt selvsagt minke på inntaket av ultraprosesert mat sammen med dette, og smatiddig huske at enkelte andre matvarer ikke gjør at opptak av tilkudd er like god osv. Siden magnesium tas opp i tarmene er for eksempel fiberrik mat med på å hidre opptak samtidig som noen typer fiberrik mat inneholder magnesium, så heller enn å ta tilskudd ville jeg først sett på om jeg kunen endre litt på kosten min om jeg var deg. 

Du svarte ikke på det jeg spør om. 

ts

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er det du skal ta tilskudd for? Har du en mangel eller et spesielt medisinsk behov for tilskudd av akkurat magnesium?

Det er ikke et gode å dytte i seg alle slags kosttilskudd, i den tro at ekstra av alt er noe bra. Det er det ikke hvis kostholdet ditt allerede dekker det du trenger.

Anonymkode: 802f5...2ac

Jeg er trøtt hele tiden uansett hvor mye jeg sover, leamus på øyelokk i lang tid. Ettersom det ikke er vits med blodprøve så har legen sagt til meg at jeg kan prøve magnesium tilskudd for å se om det hjelper.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Etter varierende erfaring med de fra dagligvaren og apoteker testet jeg denne:

https://vitaminexpress.no/magnesium-synergy-magnesium-kapsler?channable=05ffe769640063613463376462332d373465612d343939312d613132312d39306233386339653862303618&variant=ca4c7db3-74ea-4991-a121-90b38c9e8b06&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NO | DSA (S)&utm_term=266104998880&utm_content=Alle nettsider&utm_id=19981394287&utm_adgroupid=148909773060&cvg_source=google&cvg_adid=684420340294&cvg_cid=19981394287&gad_source=1&gad_campaignid=19981394287&gbraid=0AAAAAp8lyKHLMVHu8lzQoPtF1FB6a-QN9&gclid=EAIaIQobChMIl4HplcbIjwMVVBCiAx0xoBRhEAAYASAAEgLOF_D_BwE

Jeg trodde magnesium var magnesium, men så enkelt var det vist ikke. Den over dekker mer og jeg merker tydelig forskjell. Smertene og uroligheten i beina er minimale etter at jeg begynte med denne. Tar en om dagen/halv dose, tar kun to de dagen ejeg mer meg ekstra plaget.

Anonymkode: 62155...519

Takk, skal sjekkes ut.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil, nøtter og f.eks spinat inneholder oksalsyre og andre antinæringsstoffer som hinder opptak.

Anonymkode: 81914...2a9

Skrevet

Du kan søke litt og se hvilke typer magnesium som regnes for å være bra for ulike ting. Det vitenskapelige belegget for det er sikkert veldig tynt, men da kan du i det minste sjekke at tilskuddet du velger inneholder de typene som egner seg best for deg. Jeg valgte feks Bioptimizers Breakthrough fordi det inneholder flest typer, men hvor mye det har å si er nok veldig uklart.

Anonymkode: 19c24...575

Skrevet

Jeg har god effekt av denne (kjøper den på Sunkost, men linken der funket ikke nå) Solaray Magnesium Glysinat - Helsekostshop

Tok Magnesium fra Møllers osv før, sterkere dose, men så lærte jeg at glysinat hadde bedre opptak. Tar kun en av denne pr dag, og jeg er ekstremt plaget med urolige bein hvis jeg ikke tar magnesium, og jeg har ikke fått noe mer av det ved å gå over til denne.

Anonymkode: 1f100...cb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glysinat og malate. Oksid (vanlig) er ikke vits, kroppen tar det ikke opp. 

Anonymkode: acb1b...08d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 11.47):

Jeg har god effekt av denne (kjøper den på Sunkost, men linken der funket ikke nå) Solaray Magnesium Glysinat - Helsekostshop

Tok Magnesium fra Møllers osv før, sterkere dose, men så lærte jeg at glysinat hadde bedre opptak. Tar kun en av denne pr dag, og jeg er ekstremt plaget med urolige bein hvis jeg ikke tar magnesium, og jeg har ikke fått noe mer av det ved å gå over til denne.

Anonymkode: 1f100...cb1

Enig i denne

Anonymkode: acb1b...08d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 8.50):

Du svarte ikke på det jeg spør om. 

ts

Jeg er trøtt hele tiden uansett hvor mye jeg sover, leamus på øyelokk i lang tid. Ettersom det ikke er vits med blodprøve så har legen sagt til meg at jeg kan prøve magnesium tilskudd for å se om det hjelper.

ts

Ikke hør på de som "blabla riktig kosthold blabla hvorfor tror du at du trenger det lissom blabla". Folk uten peiling som sitter her og fjaser med å trykke ned folk som våger å føle på sine behov.

Jeg slet med leamus i øyne, legger, rygg og what not lenge, jeg prøvde også ut mange typer magnesium, min erfaring er at det i pilleform er ganske lite brukelig. Jeg sverger til de konsentrerte en blandet ut i litt vann.

Et par dager på denne og de fleste symptomene mine var veldig svekket, etter en uke var rykningene helt borte. Er jo jævlig irriterende når det er på øyet.

https://www.helseogkost.no/products/shift-magnesium-draper-mag-ion-100-ml

10-15 dråper av denne ca i litt vann og drikk fort, den er ikke så god men fader den får jobben gjort. 

Anonymkode: 69b6c...c11

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Denne (eller tilsvarende), for bedre opptak:

magnesium.jpg

Endret av enkefru
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 9.45):

Feil, nøtter og f.eks spinat inneholder oksalsyre og andre antinæringsstoffer som hinder opptak.

Anonymkode: 81914...2a9

da tar sikkert NHI feil:
30 matvarer som inneholder magnesium - NHI.no

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil øke mengden naturlig magnesium i maten, kan du bruke nigari-salt (magnesiumklorid) i stedet for Jozo (natriumklorid) når du lager mat.

https://www.bodystore.com/nigari-salt-magnesiumklorid-1000-g/A0057-2.html

Jeg tilsetter ei spiseskje i brøddeigen, ei teskje pr. liter når jeg lager elektrolyttdrikk, og hiver ei klype magnesiumklorid oppi det meste jeg lager.

Magnesiumklorid er magnesiumsaltet som er enklest for kroppen å ta opp fra fordøyelsen, men når det er så billig at det brukes som veisalt, blir det ikke markedsført av helsekostbutikkene. Det er lite poeng i å selge magnesiumklorid til 100,- kroner kiloen, når de kan selge magnesiumsalt med fancy navn og feite helsepåstander til 10.000,- kroner kiloen og tjene vanvittig mye mer.

Anonymkode: 379df...f12

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...