AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:55 #1 Skrevet mandag kl 05:55 Nå blir det femte gang Barnevernet skal undersøke familien siden jeg skilte lag med mor for noen år siden. Alle sakene frem til nå ha blitt henlagt uten tiltak, men det er samarbeidet mellom foreldrene de er bekymret for. Problemet med Barnevernet her synes jeg, er at de er veldig vennlig innstilt mot mødre. Bortsett fra kanskje de mest håpløse tilfellene. Men denne moren er ikke den den kategorien at hun er åpenbart uegnet. Så gjennom de sakene som har vært stiller de haugevis av kritiske spørsmål til meg som pappa, og kommer med kritiske merknader i alle rapporter. Ikke alvorlige ting, men tonen er klar. For moren sin del har Barnevernet ikke stilt et eneste kritisk spørsmål og ingen negative kommentarer overhodet. Det er en helt tydelig ubalanse, og jeg lurer på hva som er best: 1) Si fra på en saklig måte om at jeg ønsker en balansert undersøkelse, for barnas del 2) Holde munn og svare så diplomatisk jeg kan, så det er minst mulig de kan spinne videre på i negativ retning Anonymkode: 86012...70e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:12 #2 Skrevet mandag kl 06:12 Der er jo umulig for oss å svare på når vi ikke kjenner saken, fra din, barnevernet og moren sin side. Hvem melder inn? Men fem runder med barnevern på få år er jo alarmerende. Uansett, så er du tjent med å oppføre deg rolig, saklig og ærlig. Og tenk nøye over hva du kan gjøre for at samarbeidet skal bli bedre. Du kan styre dine egne handlinger, men ikke eksen din sine. Og selvfølgelig skal du alltid sette barnas beste først. De er viktigere enn hvem som "vinner" om du og mor er uenige. Anonymkode: daab3...ea8 19 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:27 #3 Skrevet mandag kl 06:27 Hvordan klarer man å havne i barnevernets søkelys 5 ganger, det lurer jeg på? Så er det noe galt i hjemmet eller er det du og din famlie/venner som hele tiden melder mor? Er det virkelig noe bekymringsverdig i i hjemmet eller er det hevnaksjon fra deg og dine? Anonymkode: 8ce98...aa3 12 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:30 #4 Skrevet mandag kl 06:30 Har selvsagt ikke tenkt å utbrodere saken her eller si noe om kan identifisere barna. Men er interessert i om andre har tilsvarende erfaringer. Etter fire runder er vel opplevelsen at ingen "vinner". Men barna taper. Jeg tror jo Barnervernet står i fare for å overse ting når de ikke har et nøytralt blikk på saken. Det er jo noe jeg ønsker å unngå. Men Barnevernet slik jeg har opplevd dem, er veldig veldig dårlig på mentalisering (som de liker å snakke om) og på å ta tilbakemeldinger. Eksempelvis mente de det var bekymringsverdig at jeg påpekte en faktafeil i undersøkelsen. Man skal helst oppføre seg som man er hos tannlegen; lene seg tilbake og la de borre i blinde. Anonymkode: 86012...70e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:33 #5 Skrevet mandag kl 06:33 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan klarer man å havne i barnevernets søkelys 5 ganger, det lurer jeg på? Så er det noe galt i hjemmet eller er det du og din famlie/venner som hele tiden melder mor? Er det virkelig noe bekymringsverdig i i hjemmet eller er det hevnaksjon fra deg og dine? Anonymkode: 8ce98...aa3 Mor, mors familie og offentlige instanser som har meldt etter å ha lagt til grunn mors bekymringer. Alt er henlagt så langt og Barnevernet har sagt de ikke er bekymringer rundt omsorgssituasjonen. Men det er enighet om at samarbeidet ikke er bra. Anonymkode: 86012...70e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:43 #6 Skrevet mandag kl 06:43 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mor, mors familie og offentlige instanser som har meldt etter å ha lagt til grunn mors bekymringer. Alt er henlagt så langt og Barnevernet har sagt de ikke er bekymringer rundt omsorgssituasjonen. Men det er enighet om at samarbeidet ikke er bra. Anonymkode: 86012...70e Hva melder de deg for? Umulig for oss å svare uten å vite det. Har du kontroll på klær og sko? Gir du barna sunn mat? Har rutiner for legging og hygiene? Følger opp barnehage, skole og fritid? Passer du på skjermtid? Henter/leverer du hos mor når du skal/holder avtaker? Er du sunn, frisk og i jobb? Har du en bolig som er "bra nok", med plass til barna? Betaler du evt barnebidrag når du skal? Anonymkode: daab3...ea8 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:50 #7 Skrevet mandag kl 06:50 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mor, mors familie og offentlige instanser som har meldt etter å ha lagt til grunn mors bekymringer. Alt er henlagt så langt og Barnevernet har sagt de ikke er bekymringer rundt omsorgssituasjonen. Men det er enighet om at samarbeidet ikke er bra. Anonymkode: 86012...70e Aha, så det er du som er meldt ja. Du får ta tak i egen oppførsel uavhengig av om bekymringen fra mor og barnevern er berettiget eller ikke så skal du se at du slipper flere meldinger. Hvis du gjør deg vanskelig i samarbeidet med mor så går jo det ut over barna til slutt, Her må du først og fremst tenke på barna og ingenting annet. Hvis det er slik at dere har 50/50 så må du forholde deg til mor, å gjøre deg vanskelig kommer du ikke langt med og det er jo og helt meningsløst for det er barna det går utover til slutt uansett. Og ja, nå tenker du at dette var et mødrevennlig utspill og det kan du gjerne tenke men det har vært tusenvis av kvinner i din situasjon som må gjøre gode miner til slett spill for barnas skyld, når de kan så kan du. Anonymkode: 8ce98...aa3 9 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:51 #8 Skrevet mandag kl 06:51 Jeg har dessverre opplevd det samme, men jeg er mor. Det gikk fint til jeg begynte å stille krav, jeg ønsket jo hjelpetiltak og ba om undersøkelse selv. Men de skulle ha så mange møter over flere måneder før noe skjedde, at jeg ble helt utslitt. Jeg sa da at før noe mer kan skje så må dere innvilge et eller annet, jeg kan ikke bruke kreftene på dere i stedet for barna. Da snudde tonen i sakspapirene, og man ser at det er en veldig skjev fremstilling, som hele tiden går i favør de. Det absurde er at de har forsøkt å «true» med meg at om jeg ikke kommer på alt av møter, så må de gjennomføre tiltak uten min godkjennelse. Som jeg selvsagt ønsker, det er jo hjelpetiltak jeg vil ha. Men synes generelt at det er lite faglige begrunnelser, mest «vi mener at x og y», uten et ord om hvorfor. Skremmende mtp barna som ikke får en faglig begrunnet vurdering. Ene barnet mitt har f.eks. fysisk funksjonshemning, og jeg har konkret bedt om et hjelpemiddel som det tar lang tid å få gjennom via nav/kommune. Det har barnevernet avslått siden det ikke er deres ansvar. Enda det kunne blitt gitt med kriterie om tilbakelevering eller hva som helst, det hadde hjulpet hjemmesituasjonen vår noe vanvittig. I stedet legges det frem at «mor ikke klarer å søke hjelp der hun skal». (Jo, jeg har forsøkt, men jeg har så mange søknader og stor papirmølle til så mange forskjellige etater at jeg trenger først hjelp, slik at jeg får overskudd til å klage på avslag etc). Far som kun har samvær én helg i måneden omtales derimot alltid positivt. Ikke noe kritikk mot at han ikke stiller opp mer eller bidrar for å avlaste meg. Anonymkode: 12c5a...c26 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:53 #9 Skrevet mandag kl 06:53 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva melder de deg for? Umulig for oss å svare uten å vite det. Har du kontroll på klær og sko? Gir du barna sunn mat? Har rutiner for legging og hygiene? Følger opp barnehage, skole og fritid? Passer du på skjermtid? Henter/leverer du hos mor når du skal/holder avtaker? Er du sunn, frisk og i jobb? Har du en bolig som er "bra nok", med plass til barna? Betaler du evt barnebidrag når du skal? Anonymkode: daab3...ea8 Jeg blir meldt til Barnevernet for alt mulig, både alvorlig og mindre alvorlige ting. Det er ikke hold i noe av det, og det påstår heller ikke Barnevernet. Men vvis f.eks mor mener jeg er voldelig, så snus det på hodet hvis jeg forsvarer meg. Da er det jeg som er den vanskelige, som ikke klarer å samarbeide. Har selvfølgelig vært i domstolen og politiet har etterforsket også. Der en det en helt annen tilnærming. Objektivt og saklig. Men Barnevernet har svart belte i å snu ting på hodet og ha sympati for mødre. Det er møte med denne instansen jeg trenger råd om. Anonymkode: 86012...70e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:53 #10 Skrevet mandag kl 06:53 i de aller fleste saker der den ene parten mener de utsettes for en eller annen form for renkespill i en BV sak er det mer som ligger under tenker jeg, så hvis jeg var deg TS ville jeg forsøkt finne ut hvorfor de er kritisk til deg heller enn å fokusere på at de ikke er kritisk til mor. Anonymkode: 9208c...330 7
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:55 #11 Skrevet mandag kl 06:55 Meld deg inn i pappaklubben på facebook, der får du erfaringer fra andre fedre Anonymkode: 27edc...074
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:56 #12 Skrevet mandag kl 06:56 Få med deg en advokat på møtene! Anonymkode: ee570...955 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:57 #13 Skrevet mandag kl 06:57 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): i de aller fleste saker der den ene parten mener de utsettes for en eller annen form for renkespill i en BV sak er det mer som ligger under tenker jeg, så hvis jeg var deg TS ville jeg forsøkt finne ut hvorfor de er kritisk til deg heller enn å fokusere på at de ikke er kritisk til mor. Anonymkode: 9208c...330 Ja, det er jo på en måte det jeg lurer på. Som sagt opplever jeg en helt annen, faktisk motsatt tilnærming i domstolen. De er kritiske til mor. Men i Barnevernet er det motsatt. Anonymkode: 86012...70e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:03 #14 Skrevet mandag kl 07:03 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Meld deg inn i pappaklubben på facebook, der får du erfaringer fra andre fedre Anonymkode: 27edc...074 Har sett på de sidene der. Jeg synes det blir for mye usaklig hatprat og dumskap. Gir lite verdi for meg. Jeg støtter i utgangspunktet at vi har et Barnevern. Men jeg mener de bommer for mye. Ved å gå inn der de burde holdt seg unna, og ved å ikke gå inn der de absolutt burde gått inn. Når jeg sitter i møte med uerfarne 21 åringer i Barnevernet, ser hvor stor gjennomtrekk det er blant de de ansatte og begynner å forstå metodene de jobber etter. Da skjønner jeg at dette er et system som gjør mye feil. Det er uerfarne folk med gode intensjoner, tynt faglig grunnlag og masse fordommer. Men jeg er ikke med på "Stopp Barnevernet" hylekoret. Anonymkode: 86012...70e 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:07 #15 Skrevet mandag kl 07:07 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, det er jo på en måte det jeg lurer på. Som sagt opplever jeg en helt annen, faktisk motsatt tilnærming i domstolen. De er kritiske til mor. Men i Barnevernet er det motsatt. Anonymkode: 86012...70e virkelig? Har saken vært behandlet i retten og du har fått fullt medhold til tross for sakyndigerapportene? Hvorfor fortsetter da BV å få varsler? Anonymkode: 9208c...330 3 1
BobbySocks Skrevet mandag kl 07:13 #16 Skrevet mandag kl 07:13 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Mor, mors familie og offentlige instanser som har meldt etter å ha lagt til grunn mors bekymringer. Alt er henlagt så langt og Barnevernet har sagt de ikke er bekymringer rundt omsorgssituasjonen. Men det er enighet om at samarbeidet ikke er bra. Anonymkode: 86012...70e Vis du er årsaken til meldingene så er det helt klart deg de stiller kritiske spørsmål til, det er jo innlysende. Hva er det du ikke forstår?
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:15 #17 Skrevet mandag kl 07:15 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): virkelig? Har saken vært behandlet i retten og du har fått fullt medhold til tross for sakyndigerapportene? Hvorfor fortsetter da BV å få varsler? Anonymkode: 9208c...330 Har vært i tingretten flere ganger, men da knyttet til samvær. Ikke omsorgsovertagelse. Som aldri har vært aktuelt. Opplever at dommeren i hver av de sakene retter kritisk søkelyset mot mor og at jeg får støtte. Forskjellen er at i retten er det bevis, fakta og man har en advokat som mulighet til å motsi og plukke fra hverandre uriktige påstander. I Barnevernet blir man vanskelig og rigid hvis man viser frem dokumentasjon eller bevis. Det virker som følelser er det eneste gyldige. Men det er mange offentlige instanser og fagpersoner som potensielt kan melde bekymring. De har ikke innsyn i historikken og vet bare det foreldrene sier eller påstår. Så ligger til retten for en evig loop egentlig. Anonymkode: 86012...70e 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:20 #18 Skrevet mandag kl 07:20 BobbySocks skrev (2 minutter siden): Vis du er årsaken til meldingene så er det helt klart deg de stiller kritiske spørsmål til, det er jo innlysende. Hva er det du ikke forstår? Forstår ikke hvorfor de bare stiller kritiske spørsmål til meg, og ikke til mor. Spesielt når de ikke finner belegg for de bekymringene mor kommer med, og ingen andre rundt barna som skole, lege, helsesøster eller andre har bekymringer. Alle bekymringene gjennom flere år nå stammer fra mor og kun mor. Hva hvis det er mor som er årsaken til problemene? Det finner jo aldri Barnevernet ut hvis de kun retter søkelyset mot meg og fungerer som støtteapparat for moren. Anonymkode: 86012...70e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:21 #19 Skrevet mandag kl 07:21 Det kommer helt an på hvem du møter på, barnevernet som instans er hverken mødrefiendlig eller fedrefientlig. Folk vil ha forskjellig erfaring både gode og dårlige, med barnevernet. Det jobber mange dyktige og erfarne mennekser der og noen som antagelig burde hatt et annet yrke og som ikke har den faglige tyngden de burde hatt. Erfaring må alle få uansett. I ditt tilfelle ville jeg forholdt meg rolig og saklig. Du samarbeider, men sier fra om det er faktafeil eller observasjoner du mener er uriktig, men på en saklig måte. Unngå å snu det over på mor, det vil bare forsterke inntrykket om et vanskelig samarbeid. Og som alltid, barnas beste i fokus. Anonymkode: cd328...04d 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:23 #20 Skrevet mandag kl 07:23 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har vært i tingretten flere ganger, men da knyttet til samvær. Ikke omsorgsovertagelse. Som aldri har vært aktuelt. Opplever at dommeren i hver av de sakene retter kritisk søkelyset mot mor og at jeg får støtte. Forskjellen er at i retten er det bevis, fakta og man har en advokat som mulighet til å motsi og plukke fra hverandre uriktige påstander. I Barnevernet blir man vanskelig og rigid hvis man viser frem dokumentasjon eller bevis. Det virker som følelser er det eneste gyldige. Men det er mange offentlige instanser og fagpersoner som potensielt kan melde bekymring. De har ikke innsyn i historikken og vet bare det foreldrene sier eller påstår. Så ligger til retten for en evig loop egentlig. Anonymkode: 86012...70e flere runder i tingretten? Anonymkode: 9208c...330 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå