AnonymBruker Skrevet i går, 05:19 #1 Skrevet i går, 05:19 I sommer var vi så uheldige å få en 24 timers forsinkelse på en 1-ukes chartertur. Reiseselskapet Ving var raskt ute og refunderte 1/7 av reisen, som vi har rett på iflg. Pakkereiseloven. I tillegg har vi en rettighet mot flyselskapet Sunclass, etter EU-forordning 261/2004, som kompensasjon for forsinkelsen. Dette er 2 separate rettigheter som vi som reisende har. MEN Sunclass hevder disse skal nettoberegnes, altså at det beløpet vi har fått fra Ving, skal trekkes fra beløpet vi skal ha fra Sunclass. Vi er svært uenig i dette. Er det noen andre som har erfaring med dette? Anonymkode: 6e23e...fc8
AnonymBruker Skrevet i går, 05:36 #2 Skrevet i går, 05:36 Det kan væreriktig det flyselskapet sier. Ving kan nemlig kreve de pengene de har gitt til dere, tilbakebetalt fra flyselskapet om det var flyet som var ansvarlig for forsinkelsen. Spørsmålet er om tilbakebetalingen er knyttet til selve hotellutgiften deres som gikk tapt av forsinkelsen eller om den var knyttet til utgiftene dere fikk av forsinkelsen. vi fikk tilbake penger av reiseselskapet for tapt opphold av hotell i tillegg til standard refusjon etter EU-reglene (400euro pr pers), så det er vel ingen automatikk i at beløpet skal trekkes fra. Det finnes et selskap som hjelper med slike saker, men nå husker ikke hva det heter. Prøv å google «refusjon forsinkelse flyreise» så får du kanskje opp selskapet som kan hjelpe. Anonymkode: ed2d0...d3f
AnonymBruker Skrevet i går, 06:04 #3 Skrevet i går, 06:04 Kortversjonen her er at de har rett, og dere tar delvis feil. Det ER to separate krav, men i EU-kommisjonens fortolkning av 261 fremgår det likevel at de to rettighetene ikke skal føre til dobbeltkompensasjon. “... travellers thus have, in principle, rights in relation to both the package organiser under Directive (EU) 2015/2302 and the operating air carrier under Regulation (EC) No 261/2004.” “... any right to compensation or price reduction under this Directive does not affect the rights of travellers under Regulation (EC) No 261/2004, but specifies that compensation or price reduction granted under passenger rights regulations and under this Directive must be deducted from each other in order to avoid overcompensation.” Kilde: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ%3AC_202405687&utm Mao så har dere dessverre ingen sak. Anonymkode: 98c7d...9ed 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:53 #4 Skrevet i går, 10:53 Erstatningen etter Pakkereiseloven er fordi vi ikke har fått det vi har betalt for. Den er grei. Men hva med at vi har kastet bort 1 av 25 meget verdifulle feriedager? EU-forordningen skal dekke dette, og selv 400euro er lite for det. Når man sitter på en flyplass og venter på nye beskjed, så er det jo ikke så mye annet man får sett og opplevd. Tenker det blir en sak for Transportklagenemnda for å få prøvet dette. Anonymkode: 6e23e...fc8
AnonymBruker Skrevet i går, 14:43 #5 Skrevet i går, 14:43 Beklager, men det kan du bare glemme: Transportklagenemda tar først tak i saken hvis du mener du har et berettig krav overfor turoperator/flyselskap, og du ikke har kommet til enighet med motparten. I dette tilfellet er reglene så klare og tydelige at saken din høyst sannsynlig blir direkte avvist av nemda uten videre behandling. Jeg forstår godt frustrasjonen din, for det å miste et døgn av en ukes tur er kjipt. Men regelverket tar ikke slike hensyn. Nå er det jo også slik at gode reiseforsikringer også har en dekning som gjerne benevnes "avbrutt ferie/avbrutt reise". I noen tilfeller gjelder denne også hvis reisen blir avkortet på grunn av langvarig flyforsinkelse. Du kan da få en forholdsmessig kompensasjon, som i ditt tilfelle trolig vil være 1/7 av reisekostnaden. MEN: Også her gjelder det som gjerne kalles "sammenfall av rettigheter": Forsikringsselskapet vil alltid trekke fra det du får gjennom EU261/pakkereiseloven – også her for å unngå dobbeltkompensasjon. De har også et maksbeløp. Anonymkode: 98c7d...9ed 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:45 #6 Skrevet i går, 18:45 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Beklager, men det kan du bare glemme: Transportklagenemda tar først tak i saken hvis du mener du har et berettig krav overfor turoperator/flyselskap, og du ikke har kommet til enighet med motparten. I dette tilfellet er reglene så klare og tydelige at saken din høyst sannsynlig blir direkte avvist av nemda uten videre behandling. Jeg forstår godt frustrasjonen din, for det å miste et døgn av en ukes tur er kjipt. Men regelverket tar ikke slike hensyn. Nå er det jo også slik at gode reiseforsikringer også har en dekning som gjerne benevnes "avbrutt ferie/avbrutt reise". I noen tilfeller gjelder denne også hvis reisen blir avkortet på grunn av langvarig flyforsinkelse. Du kan da få en forholdsmessig kompensasjon, som i ditt tilfelle trolig vil være 1/7 av reisekostnaden. MEN: Også her gjelder det som gjerne kalles "sammenfall av rettigheter": Forsikringsselskapet vil alltid trekke fra det du får gjennom EU261/pakkereiseloven – også her for å unngå dobbeltkompensasjon. De har også et maksbeløp. Anonymkode: 98c7d...9ed Jo, det er her mener nemnda tar feil. Pakkereiseloven § 34 sier at prisavslag og erstatning etter loven skal gå til fradrag mot kompensasjon etter transportregelverket for å unngå for høy samlet kompensasjon. Denne paragrafen kan ikke anvendes, fordi prisavslaget jeg har mottatt fra Ving etter pakkereiseloven her dekker verdireduksjonen på reisen (manglende leveranse), ikke tidstap/ulempen ved ventingen. Jeg har ikke mottatt noen kompensasjon som dekker selve forsinkelsen som transporthendelse. Pakkereiseloven og EU-forordningen dekker 2 ulike ting. Anonymkode: 6e23e...fc8
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jo, det er her mener nemnda tar feil. Pakkereiseloven § 34 sier at prisavslag og erstatning etter loven skal gå til fradrag mot kompensasjon etter transportregelverket for å unngå for høy samlet kompensasjon. Denne paragrafen kan ikke anvendes, fordi prisavslaget jeg har mottatt fra Ving etter pakkereiseloven her dekker verdireduksjonen på reisen (manglende leveranse), ikke tidstap/ulempen ved ventingen. Jeg har ikke mottatt noen kompensasjon som dekker selve forsinkelsen som transporthendelse. Pakkereiseloven og EU-forordningen dekker 2 ulike ting. Anonymkode: 6e23e...fc8 OK. Kjør på, bruk tid på dette. Supert hvis du forteller oss etterpå om du kom noen vei – i så fall er det interessant. Anonymkode: 98c7d...9ed
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden Du får jo ikke dobbelt opp, du får kun fra Ving? Anonymkode: 5a8a1...cad
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du får jo ikke dobbelt opp, du får kun fra Ving? Anonymkode: 5a8a1...cad Neida, vi har rett på kompensasjon BÅDE fra Ving som kompensasjon for at reisen ble bare 6/7 deler av hva vi har kjøpt og betalt (etter Pakkereiseloven), OG kompensasjon fra Sunclass (etter EU-forordningen) som kompensasjon for ulempen av å miste alt innhold i 1 av 25 verdifulle feriedager man har i løpet av året. Så 2 vidt forskjellige rettigheter og på ingen måte noen dobbeltkompensasjon. Anonymkode: 6e23e...fc8
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Neida, vi har rett på kompensasjon BÅDE fra Ving som kompensasjon for at reisen ble bare 6/7 deler av hva vi har kjøpt og betalt (etter Pakkereiseloven), OG kompensasjon fra Sunclass (etter EU-forordningen) som kompensasjon for ulempen av å miste alt innhold i 1 av 25 verdifulle feriedager man har i løpet av året. Så 2 vidt forskjellige rettigheter og på ingen måte noen dobbeltkompensasjon. Anonymkode: 6e23e...fc8 EU-forordningen har lite med «ulempen av å miste alt innhold i 1 av 25 verdifulle feriedager». Hensikten var å ha en preventiv effekt, ved å motivere flyselskaper til å redusere forsinkelser, overbookinger og kanselleringer, og harmonisere forbrukerrettighetene for å motvirke skjevhet i markedet. Dersom du allerede har fått refusjon av 1/7 av pakkereiser har du følgelig også fått refundert 1/7 av selve flyreisen. Dette skal ikke komme i tillegg til kompensasjon etter EU-forordningen. Etter din logikk blir det logiske da at du bør få refundert 1/7 av selve hotellkostnaden fra charteroperatøren, samt kompensasjon etter EU-forordningen for forsinket flyreise. Ikke 1/7 refusjon av hele pakkereisen pluss kompensasjon etter EU-forordningen. Det blir da en motregning her. Ulempen blir at dersom du har kjøpt pakkereise er det mulig at hva som var kostnaden for fly og hva som gjelder hotell, ikke er spesifisert. Anonymkode: 59926...52d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå