Gå til innhold

Har noen erfaring med bisfosfonat eller lavdose naltrekson (LDN) mot kroniske smerter/CRPS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om noen her inne har prøvd eller hørt om disse behandlingene:

Bisfosfonater (f.eks. pamidronat eller neridronat, gitt som infusjon på sykehus) – opprinnelig brukt mot beinskjørhet, men visstnok også testet ved CRPS og sterke nervesmerter.

Lavdose naltrekson (LDN, tablett hver kveld) – opprinnelig et medikament mot rus/alkohol i høye doser, men i lav dose brukes det eksperimentelt mot smerter og betennelser.

Har noen av dere fått tilbud om dette i Norge? Eller kanskje prøvd i utlandet?

Hvordan var effekten, og var det bivirkninger?

Og ikke minst – hvor fikk dere behandlingen (smerteklinikk, sykehus, privat lege osv.)?

Jeg er nysgjerrig fordi jeg har hatt langvarige smerter etter en alvorlig skade, og leter etter muligheter som kanskje kan hjelpe når vanlige medisiner, fysio, speilterapi, pusteteknikker, meditasjon, nitroglyserinsalve mm ikke er nok.

Setter stor pris på alle erfaringer

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bumper denne, fordi det lurer jeg også på. 

Anonymkode: c0dd1...10a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd LDN. Hjalp ingenting.

Anonymkode: aeab7...81a

AnonymBruker
Skrevet
Ingrid B skrev (På 8.9.2025 den 5.49):

Hei, jeg lurer på om noen her inne har prøvd eller hørt om disse behandlingene:

Bisfosfonater (f.eks. pamidronat eller neridronat, gitt som infusjon på sykehus) – opprinnelig brukt mot beinskjørhet, men visstnok også testet ved CRPS og sterke nervesmerter.

Lavdose naltrekson (LDN, tablett hver kveld) – opprinnelig et medikament mot rus/alkohol i høye doser, men i lav dose brukes det eksperimentelt mot smerter og betennelser.

Har noen av dere fått tilbud om dette i Norge? Eller kanskje prøvd i utlandet?

Hvordan var effekten, og var det bivirkninger?

Og ikke minst – hvor fikk dere behandlingen (smerteklinikk, sykehus, privat lege osv.)?

Jeg er nysgjerrig fordi jeg har hatt langvarige smerter etter en alvorlig skade, og leter etter muligheter som kanskje kan hjelpe når vanlige medisiner, fysio, speilterapi, pusteteknikker, meditasjon, nitroglyserinsalve mm ikke er nok.

Setter stor pris på alle erfaringer

Jeg er kronisk smertepasient og har osteoporose som blir behandlet med bisfosfonater , men smertene mine har ikke blitt noe bedre etter at jeg begynte med bisfosfonater.

Anonymkode: 7b382...6f1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er kronisk smertepasient og har osteoporose som blir behandlet med bisfosfonater , men smertene mine har ikke blitt noe bedre etter at jeg begynte med bisfosfonater.

Så leit at du ikke ble mindre dårlig. Fikk du høy eller lavdose? Har du prøvd Ketamin infusjon?

Mvh 

AnonymBruker
Skrevet

Har fibro og bruker ldn eller mysimba for det er billigere. Har god effekt.

Anonymkode: 4e8b0...ccb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mann drøye 60, Bisfosfonat annet hver år, mot osteoporose, ingen virkning på smerter, det er det bare morfin som tar!

Anonymkode: 10e9d...d5b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er i behandling på smerteklinikk for CRPS, og vært det siden nyttår. 
Ingen av disse alternativene har vært diskutert. 

Men alle leger jeg har vært innom (det begynner bli en god del) virker være veldig restriktive på alt av medikamenter for behandling, i alle fall så lenge jeg klarer stå i full jobb. Er bare halvparten så effektiv som før skaden, men takket være svært fleksibel jobb og forståelsesfull leder, så klarer jeg meg uten sykemelding. 
Jeg får quetapin for å sove. Jeg har fortsatt mange netter med svært dårlig søvn, men jeg ønsker selv ikke noe sterkere sovemedisin. 

Anonymkode: 9aeb4...c53

Skrevet
Ingrid B skrev (6 timer siden):

Så leit at du ikke ble mindre dårlig. Fikk du høy eller lavdose? Har du prøvd Ketamin infusjon?

Mvh 

Jeg står på høy dose med tanke på at jeg får det mot osteoporose. Nei det er ikke prøvd ennå, men det står på lista over ting vi eventuelt skal prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...